IL: HOITAJILLA TODELLA TODELLA PAHA MIELI. Joutuivat olemaan 4 minuuttia vanhuksen 37-asteisessa asunnossa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3afb05ab-bb42-4907-8e37-e4850248fd0c
Kuulitko yhdenkään vanhuksen valittavan?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toimistomme vessat ovat aivan liian kaukana ja asiakkaiden vessoissa ei saa käydä, sillä heillä voi mahdollisesti olla esimerkiksi tarttuvia tauteja, Tarja kertoo.".
Ihan oikeasti ?aika harvassa taitaa olla ne taudit jotka vessan pöntöltä tarttuu jos siinä pika pissalla käy ja jos nyt asiakkaalla joku hyppykuppa sattuisikin olemaan niin olisihan siitä tieto.
Silloin kuin olin vielä kotihoidossa niin join kyllä vettä ja asiakkaan vessaakin käytin jos luvan sain. (Jotkut vessat oli kyllä niin kauheassa kunnossa että jätin käymättä.).Tyypillisiä ja yleistyneitä ovat esim. mrsa ja esbl. Harva haluaa näistä tartuntaa?
Sit käy kusella jossain muualla ja ennen tähän asuntoon menoa.
Missä? Puistossa vai?
No vaikka puistossa, jos ei yleistä vessaa ole lähellä. Aikuinen osaa kyllä pidättää/ajoittaa vessakäyntinsä.
Olen aikuinen. En pysty olemaan kahdeksaa tuntia juomatta tai käymättä vessassa eivätkä munuaisenikaan kestäisi sellaista elämää.
Nyt puhutaan minuuteista, ei tunneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toimistomme vessat ovat aivan liian kaukana ja asiakkaiden vessoissa ei saa käydä, sillä heillä voi mahdollisesti olla esimerkiksi tarttuvia tauteja, Tarja kertoo.".
Ihan oikeasti ?aika harvassa taitaa olla ne taudit jotka vessan pöntöltä tarttuu jos siinä pika pissalla käy ja jos nyt asiakkaalla joku hyppykuppa sattuisikin olemaan niin olisihan siitä tieto.
Silloin kuin olin vielä kotihoidossa niin join kyllä vettä ja asiakkaan vessaakin käytin jos luvan sain. (Jotkut vessat oli kyllä niin kauheassa kunnossa että jätin käymättä.).Tyypillisiä ja yleistyneitä ovat esim. mrsa ja esbl. Harva haluaa näistä tartuntaa?
Missä? Puistossa vai?
No vaikka puistossa, jos ei yleistä vessaa ole lähellä. Aikuinen osaa kyllä pidättää/ajoittaa vessakäyntinsä.
Olen aikuinen. En pysty olemaan kahdeksaa tuntia juomatta tai käymättä vessassa eivätkä munuaisenikaan kestäisi sellaista elämää.
Hoitajilla on lakisääteiset tauot kuten muillakin työntekijöillä. Kukaan ei tee töitä 8h putkeen ellei halua.
Hei, Einstein! Hoitajilla 8n ne, mutta et niitä ehdi pitämään. Esimiehille kun sanot, niin viesti on se, että.kyllä työnsä pitää pystyä suunnittelemaan niin että tauot ehtii pitämään.
Ja esimies on oikeassa. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy pystyä suunnittelemaan työaikansa.
Vain kusipääesimiehet sanovat noin. He eivät kuitenkaan kerro, mitä tehdään niille hoitamattomille töille - tässä tapauksessa vanhuksille, joiden luona ei käytäisi sitten lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat ovat ne, jotka näkevät ne epäinhimilliset olot sekä itselleen, että vanhuksille epäinhimilliset. Heidän tulisi nostaa meteli asiasta. Ja ainakin pk-seudulle rakennetaan koko ajan uusia hoivakoteja, onko koneellinen ilmanvaihto tai huoneistokohtaiset ilmalämpöpuput jätetty asentamatta jo rakennusvaiheessa?
Tiesitkö että siihen hoitajan meteliin suhtaudutaan siellä pomo portaassa samoin kuin tällä palstalla eli ajatellaan että siellä ne kiittämättömät taas vikisee ja itkee.
Tämä on niin kaksinaismoralistista. Koronan vuoksi on VALTAVA huoli vanhuksista ja siitä, että eivät vaan vahingossa kuole, mutta helteeseen saa kuolla ja saa olla päiväkausia sekavana lämpöhalvauksessa.
Niin oli kamala huoli vanhuksista ettei kuole koronaan, mutta muutoin niistä ei välitetä. Mädäntykööt vuositolkulla kusivaipoissa ja kärsikööt helteestä, mut kunhan eivät koronaan kuole.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kuin olin vielä kotihoidossa niin join kyllä vettä ja asiakkaan vessaakin käytin jos luvan sain. (Jotkut vessat oli kyllä niin kauheassa kunnossa että jätin käymättä.).
Onko ESBL tuttu? Itse en ainakaan tuntemattoman vanhuksen vessan pytyllä istuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Puistossa vai?
Älä nyt vttu viitsi.....
No kyllä viitsin. Aika tyhmä saa olla, jos ei vessassa osaa käydä silloin kun se on mahdollista. Se kestää kaksi minuuttia, jos sitä ei osaa työpäiväänsä lisätä, niin sit pidättää 8 tuntia. Kukaan ole noin tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Puistossa vai?
Hoitajilla on lakisääteiset tauot kuten muillakin työntekijöillä. Kukaan ei tee töitä 8h putkeen ellei halua.
Hei, Einstein! Hoitajilla 8n ne, mutta et niitä ehdi pitämään. Esimiehille kun sanot, niin viesti on se, että.kyllä työnsä pitää pystyä suunnittelemaan niin että tauot ehtii pitämään.
Ja esimies on oikeassa. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy pystyä suunnittelemaan työaikansa.
Vain kusipääesimiehet sanovat noin. He eivät kuitenkaan kerro, mitä tehdään niille hoitamattomille töille - tässä tapauksessa vanhuksille, joiden luona ei käytäisi sitten lainkaan.
Näistä on kokemusta. Kun hoitaja pitää huolen tauoistaan, työtehokkuus nousee, ei laske. Laadukkaampi työ, nopeampi työ, kukaan jää ilman hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Puistossa vai?
Älä nyt vttu viitsi.....
No kyllä viitsin. Aika tyhmä saa olla, jos ei vessassa osaa käydä silloin kun se on mahdollista. Se kestää kaksi minuuttia, jos sitä ei osaa työpäiväänsä lisätä, niin sit pidättää 8 tuntia. Kukaan ole noin tyhmä.
Jos se vessa on vaikka kymmenen minuutin päässä ja siellä käy kaksi kertaa, siitä tulee jo puolen tunnin sekoitus päivän aikatauluun.
2 minuuttia vessataukoon. Mutta missä vessa? Usein mietin et miten naiset pärjää esimerkiksi kuukautisten aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kuin olin vielä kotihoidossa niin join kyllä vettä ja asiakkaan vessaakin käytin jos luvan sain. (Jotkut vessat oli kyllä niin kauheassa kunnossa että jätin käymättä.).
Olin nuorempana kotisiivoojana ja oletus oli, että asiakkaiden vessoja käytetään. Eihän muuten olisi päässyt vessaan koko päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien tulisi lopettaa tuo loppumaton venyminen, se jos mikä herättelisi työnantajapuolta.
Niin kauan kun jatkuvasti venytään, se antaa kuvan ettei muutosta tarvitse tapahtua.
Ei parane työolot eikä palkat noin. Jos ei hoitajat tyydy siihen mitä on, niin tuodaan hoitajia halpamaista tilalle. Niille kelpaa kaikki ja ovat tottuneet lämpöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä? Puistossa vai?
Älä nyt vttu viitsi.....
Jos se vessa on vaikka kymmenen minuutin päässä ja siellä käy kaksi kertaa, siitä tulee jo puolen tunnin sekoitus päivän aikatauluun.
Siksipä suunnittelu. Kyllä siinä vessassa käydään asiakkaiden välillä vaikka se olisi vieressä, ei kesken asiakaskäynnin.
Tässä on kyseessä kaksi eri asiaa. Tietenkin on järkyttävää, että sairaat vanhukset joutuvat elämään tuollaisissa olosuhteissa ja asialle tulisi ilman muuta tehdä jotain. Se ei kuitenkaan poista sitä, että työturvallisuuslaki vaatii työnantajaa suojaamaan työntekijää terveyttä haittaaville lämpötiloille.
Näistä kahdesta asiasta voidaan keskustella myös ihan erikseen. Hoitajilla on oikeus nostaa esille työolosuhteet ilman, että asia nollataan koska "vanhukset ne tässä eniten kärsivät".
Ite olen henk.koht avustaja eikä mulla ole ollut avustettavien kotona yhtään kuuma koko kesänä. Mulla 3 avustettavaa ja yhdellä käy kotihoito hoitamassa yhtä vaivaa niin ovat sen verran kuin tarvii eli muutamasta minuutista puoleen tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien tulisi lopettaa tuo loppumaton venyminen, se jos mikä herättelisi työnantajapuolta.
Niin kauan kun jatkuvasti venytään, se antaa kuvan ettei muutosta tarvitse tapahtua.
Miten tämä tapahtuisi? Jättää vanhukset hoitamatta kunnes saadaan lisää valittajia (hoitajia) paikalle?
No juurikin näin. Turha vinkua jos itse suostuu venymään. Resurssit ovat esimiehen ongelma, ei työntekijän. Tätä ei jostain syystä hoitoalalla tajuta. Koko ala rakentuu siihen, että luotetaan naisten empaattisina ihmisinä venyvän, kun eivät raaski jättää hoitamatta.
Jos ketään ei ole töissä niin soittoa esimiehelle, että mulla loppuu nyt vuoro ja täällä ei ole ketään. Hejdå.
Vierailija kirjoitti:
Ite olen henk.koht avustaja eikä mulla ole ollut avustettavien kotona yhtään kuuma koko kesänä. Mulla 3 avustettavaa ja yhdellä käy kotihoito hoitamassa yhtä vaivaa niin ovat sen verran kuin tarvii eli muutamasta minuutista puoleen tuntiin.
Ja itse olen siellä 4 tuntia aina silloin kun käyn.
Olet ymmärtänyt väärin.
Hoitaja tarkoittaa sitä, että he ovat pahoillaan vanhuksen puolesta, kun vanhukset joutuvat olemaan liian lämpimässä asunnossa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vaan sillä hetkellä kun hoitajat eivät veny niin pahimmaksi kärsijäksi jäävät ne vanhukset. Hoitajista useimmat on onneksi vielä sen verran inhimillisiä etteivät raaski tahallaan jättää yhtään vanhusta ruokkimatta tai lääkkeitä antamatta ihan vaan näpäyttääkseen päättäjiä.
Olipa taas tahallaan väärinymmärtämisen mestarinäyte.
No voivoi sentään, ihanko 30 astetta ja vessaan ei voi mennä. Mulla töissä helteellä reilusti yli 40-50 astetta eikä vessaa ollenkaan. Vessassa käyn kotona ja taas kotona, ellen piipahda matkalla pusikossa. Menkkojen aikaan saa olla kekseliäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti vaan sillä hetkellä kun hoitajat eivät veny niin pahimmaksi kärsijäksi jäävät ne vanhukset. Hoitajista useimmat on onneksi vielä sen verran inhimillisiä etteivät raaski tahallaan jättää yhtään vanhusta ruokkimatta tai lääkkeitä antamatta ihan vaan näpäyttääkseen päättäjiä.
Käytännössä se on ruokkimatta jättämistä, jos ei katsota syökö vanhus, sama veiskö sitä ruokaa ollenkaan. Muka hoidetaan.
Ja jos jäät katsomaan ylimääräiseksi puoleksi tunniksi jäävät seuraavat hoitamatta. Tajuatko?
Yhdellä hoitajalla meidän työpaikalla on just tämä esbl. pelottaa milloin se tartuttaa kaikki muutkin siihen, itse ei älyä tartuntansa vakavuutta. Hoitajilla on muutenkin ihme tarve saivarrella joka asiasta esim. pikku asiat on ihan hirveitä katastrofeja ja samoja juttuja jauhetaan kuukausi tai vuosikaupalla. Jotkut ei saa sitä leipäläpeään kiinni millään. Älytöntä sontaa omasta ja muiden elämästä suoltavat jopa 8 tuntia päivässä. Inhoon työkavereitani ja oon jo tullu hulluksi. T. Yks kahjo hoitsu