Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: HOITAJILLA TODELLA TODELLA PAHA MIELI. Joutuivat olemaan 4 minuuttia vanhuksen 37-asteisessa asunnossa.

Vierailija
02.08.2021 |

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo artikkeli oli ihan kauheaa luettavaa. Ahdistavaa, oikein. Millaisessa tilassa meidän vanhustenhoito edelleen on ja hoitajien tilanne. Rekrytointiin ei saa apuja niin kauan kun hoitoalan maine on näin kuralla -eihän kukaan halua kouluttautua tuollaisiin työoloihin!

Meillä on viimeksi ollut nämä hoitaja-asiat hyvin 90-luvun lamaa ennen. Silloin oli sairaalassa ihan eri meininki, oli hoitajia, perushoitajia, sairaala-apulaisia -kaikki oli tarpeeksi. 

90- luvun laman koittaessa alettiin kiristämään kaikessa, työt piti tehdä vähemmällä henkilökunnalla. Säästöä haettiin mutta samalla saatiin aikaan armoton notkaus laadullisesti. 

Kun teet työt koko ajan kiireessä ja paineessa, on aivan selvää että siinä kärsii kaikki. Työn tekijä, työn laatu ja työn kohde.

Vierailija
82/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voivoi sentään, ihanko 30 astetta ja vessaan ei voi mennä. Mulla töissä helteellä reilusti yli 40-50 astetta eikä vessaa ollenkaan. Vessassa käyn kotona ja taas kotona, ellen piipahda matkalla pusikossa. Menkkojen aikaan saa olla kekseliäs.

"Sinä et saa kertoa että sinulla on vaikeaa, koska minulla on vielä vaikeampaa". Jos asia on näin niin sitten voin todeta että mitä ihmettä sä kitiset 40-50 asteesta, itse tein monta kesää töitä museohöyrylaivan konehuoneessa, lämpötila helposti 60. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien tulisi lopettaa tuo loppumaton venyminen, se jos mikä herättelisi työnantajapuolta. 

Niin kauan kun jatkuvasti venytään, se antaa kuvan ettei muutosta tarvitse tapahtua. 

Valitettavasti vaan sillä hetkellä kun hoitajat eivät veny niin pahimmaksi kärsijäksi jäävät ne vanhukset. Hoitajista useimmat on onneksi vielä sen verran inhimillisiä etteivät raaski tahallaan jättää yhtään vanhusta ruokkimatta tai lääkkeitä antamatta ihan vaan näpäyttääkseen päättäjiä.

Käytännössä se on ruokkimatta jättämistä, jos ei katsota syökö vanhus, sama veiskö sitä ruokaa ollenkaan. Muka hoidetaan.

Ja jos jäät katsomaan ylimääräiseksi puoleksi tunniksi jäävät seuraavat hoitamatta. Tajuatko?

Ainakin meillä avustajilla on tunnit tarkkoja. Kullekin asiakkaille on myönnetty tietty määrä tunteja kuukaudessa ja sitä ei saa ylittää. Jos olen jonain päivänä pidempään niin sitten olen jonain toisena päivänä sen ylimenevän ajan verran vähemmän.

Vierailija
84/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite olen henk.koht avustaja eikä mulla ole ollut avustettavien kotona yhtään kuuma koko kesänä. Mulla 3 avustettavaa ja yhdellä käy kotihoito hoitamassa yhtä vaivaa niin ovat sen verran kuin tarvii eli muutamasta minuutista puoleen tuntiin.

Ja asiakastasi veloitettaisiin joka käynnistä puolen tunnin mukaan, jos hän joutuisi maksamaan ne itse, kuten monet vanhukset. 

Vierailija
85/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien tulisi lopettaa tuo loppumaton venyminen, se jos mikä herättelisi työnantajapuolta. 

Niin kauan kun jatkuvasti venytään, se antaa kuvan ettei muutosta tarvitse tapahtua. 

Valitettavasti vaan sillä hetkellä kun hoitajat eivät veny niin pahimmaksi kärsijäksi jäävät ne vanhukset. Hoitajista useimmat on onneksi vielä sen verran inhimillisiä etteivät raaski tahallaan jättää yhtään vanhusta ruokkimatta tai lääkkeitä antamatta ihan vaan näpäyttääkseen päättäjiä.

Käytännössä se on ruokkimatta jättämistä, jos ei katsota syökö vanhus, sama veiskö sitä ruokaa ollenkaan. Muka hoidetaan.

Ja jos jäät katsomaan ylimääräiseksi puoleksi tunniksi jäävät seuraavat hoitamatta. Tajuatko?

No ymmärrän kyllä, että olit luokkasi huonoimpia oppilaita, ennen kuin pääsit lähäri kouluun, joten et tietenkään ymmärtänyt mitä tarkoitin. Sitä juuri että, olet siis hoitavanasi vanhuksia ja siitä sinulle ollaan maksavinaan palkkaa. Sinun käyntisi hyöty hoidollisesti saattaa olla lähes nolla. Opettele luetun ymmärtämistä, jos pissihädältäsi kerkiät.

Vierailija
86/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite olen henk.koht avustaja eikä mulla ole ollut avustettavien kotona yhtään kuuma koko kesänä. Mulla 3 avustettavaa ja yhdellä käy kotihoito hoitamassa yhtä vaivaa niin ovat sen verran kuin tarvii eli muutamasta minuutista puoleen tuntiin.

Ja asiakastasi veloitettaisiin joka käynnistä puolen tunnin mukaan, jos hän joutuisi maksamaan ne itse, kuten monet vanhukset. 

Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoitat :) olen isossa firmassa töissä ja mulle maksetaan sen mukaan mitä tunteja merkkaan tuntilistaan kuitenkin siten että kuukaudessa ei saa ylittää sitä asiakkaalle myönettyjä tunteja. Sitä en tiedä eikä mun tarvitsekkaan tietää että kuka sille firmalle maksaa missä olen töissä että onko se avustettava itse vai joku muu taho.

Vierailija
87/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Toimistomme vessat ovat aivan liian kaukana ja asiakkaiden vessoissa ei saa käydä, sillä heillä voi mahdollisesti olla esimerkiksi tarttuvia tauteja, Tarja kertoo.".

Ihan oikeasti ?aika harvassa taitaa olla ne taudit jotka vessan pöntöltä tarttuu jos siinä pika pissalla käy ja jos nyt asiakkaalla joku hyppykuppa sattuisikin olemaan niin olisihan siitä tieto.

Silloin kuin olin vielä kotihoidossa niin join kyllä vettä ja asiakkaan vessaakin käytin jos luvan sain. (Jotkut vessat oli kyllä niin kauheassa kunnossa että jätin käymättä.).

Tyypillisiä ja yleistyneitä ovat esim. mrsa ja esbl. Harva haluaa näistä tartuntaa?

Sit käy kusella jossain muualla ja ennen tähän asuntoon menoa.

Missä? Puistossa vai?

No vaikka puistossa, jos ei yleistä vessaa ole lähellä. Aikuinen osaa kyllä pidättää/ajoittaa vessakäyntinsä.

Älä nyt vttu viitsi.....

No kyllä viitsin. Aika tyhmä saa olla, jos ei vessassa osaa käydä silloin kun se on mahdollista. Se kestää kaksi minuuttia, jos sitä ei osaa työpäiväänsä lisätä, niin sit pidättää 8 tuntia. Kukaan ole noin tyhmä.

Jos et käsitä tätä vessa-ongelmaa, vaikka sitä on sulle yritetty selittää jo monessa viestissä, niin sinä taidat olla se tyhmä osapuoli. 

Vierailija
88/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ymmärrän kyllä, että olit luokkasi huonoimpia oppilaita, ennen kuin pääsit lähäri kouluun, joten et tietenkään ymmärtänyt mitä tarkoitin. Sitä juuri että, olet siis hoitavanasi vanhuksia ja siitä sinulle ollaan maksavinaan palkkaa. Sinun käyntisi hyöty hoidollisesti saattaa olla lähes nolla. Opettele luetun ymmärtämistä, jos pissihädältäsi kerkiät.

Ootpa harvinaisen katkera ihminen. Onko huonot pöksyissä? -eri-

Vierailija
89/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietämäni vanhus joutui elämään pari vuotta yksinään niin, että kotihoito aina nosti ruuat pöytään ja seuraava takaisin kaappiin/roskiin, kun niitä ei oltu syöty. Vanhus ei osannut itse tehdä edes voileipää eli siinäkin mielessä ihan heitteillejättö asuttaa omassa kodissaan. 

Onneksi pääsi useamman tapaturman ja sairaalareissun jälkeen hoivakotiin ja saa nyt sitten ravintoa joka päivä riittävästi ja on huomattavasti paremmassa kunnossa. 

Vierailija
90/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko, että tällöin vanhus ei enää pärjää enää tuolla tuella ja hän siirtyy tuetumpaan asumiseen.

Vierailija
91/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että aivan liian kuumat asunnot pitäisi evakuoida toiseen asuntoon ellei ole omaisia huolehtimassa (jos asukas haluaa tai väliaikaisesti) ja rakentaa uutta asukkaille, ellei muuta viilennystä tule (ei siis niin että asukkaat pitäisi jäädyttää viilennyksellä). Ei ihmisiä pitäisi kiduttaa liian kuumassa. Ja tuuletin päälle.

Vierailija
92/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa itse kunkin varustautua vanhuuden varalle niin kauan kuin on ymmärrys tallella. Eli

1.käydä läpi tavaransa ja hävittää turha, jotta asunto on helposti siivottava ja puhtaana pidettävä. Tarpeelliset tavarat myös löytyvät helposti kun niille on oma paikkansa eivätkä ole hukassa roinan seassa.

2. Jos mahdollista, muuttaa asuntoon jossa on huoneistokohtainen viilennys tai läpitalon huoneisto, jossa ristituuletusmahdollisuus. Pöytätuuletin kannattaa hankkia joka tapauksessa.

3. Jos aurinko paistaa ikkunoista kannattaa hankkia verhot tai sälekaihtimet tai rullaverhot.

Vierailija
93/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei voi jättää ihmistä kitumaan tietäen että toinen tarvitsee apua. T857ietysti voi ottaa kännykällä kuvan poistua paikalta?

Vierailija
94/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen omaisia, jotka eivät käy vanhuksen luona helteellä. Kaupasta saa rahalla helpottavia laitteita, eikä ne kaikki maksa maltaita. Jos vanhuksen tilillä on rahaa, niin kyllä ne verhot tai kaihtimet kuuluisi omaisen hommata. Edunvalvojat myös vanhuksen tililtä antavat rahan verhoihin tai tuulettimiin. Kyllä kotihoidon esimiehen tulisi käydä tutkimassa asiaa asiakkaan luona, kun saa viestin työntekijältä. Ymmärrän kyllä ettei esimiesten resussitkaan ole häävit. 

Työntekijöillä on parisenkymmentä paikkaa joissa käy. Mitä ehtii, kun aikaa menee myös välimatkoihin. Ei ne paikat ole samassa talossa saatika rapussa. Melko lujaa saa juosta jotta saa edes katsottua annettua lääkeitä ja ruokaa. Hygieniaan ei paljon jää aikaa, saatika paikkojen siistimseen. 

Kyllä asiakkaiden tulee ostaa ostopalveluina kylvetykset, jalkahoidot, parturipalvelut, ikkunanpesut, kaupassakäynnit, ateriapalvelut ja siivoukset sekä pyykkipalvelut. Tietysti on onni jos omainen nämä hoitaa. Nyt tullaan siihen onko tilillä rahaa näihin. Olemme eriasemassa toisiimme nähden varallisuudessa. Se porskuttaa yksityisen hoidossa/palveluissa kellä hyvä eläke ja säästöt.

Tiedätkös kun kaikilla ei ole omaisia, varsinkaan enää iäkkäämpänä.

Ja minua ei kiinnosta hoitaa koska sitä varten on hoitaja pissikset. Inhoon niitä ämmiä.

Vierailija
95/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asiakas maksaa 30 minuutista ja hoitaja käy 4 minuuttia? Tässä tapahtuu jo petos. Reklamoikaa omaiset!

Suunnitellaanko päivä siten, että sovitut käynnit taukoineen eivät voi toteutua?

Vierailija
96/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa taas tahallaan väärinymmärtämisen mestarinäyte.

Ei hoitsut ymmärrä tahallaan väärin, ne ei vaan oikeesti ymmärrä. Kun niillä on sitä pissiä ihan päässä asti.

Vierailija
97/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen omaisia, jotka eivät käy vanhuksen luona helteellä. Kaupasta saa rahalla helpottavia laitteita, eikä ne kaikki maksa maltaita. Jos vanhuksen tilillä on rahaa, niin kyllä ne verhot tai kaihtimet kuuluisi omaisen hommata. Edunvalvojat myös vanhuksen tililtä antavat rahan verhoihin tai tuulettimiin. Kyllä kotihoidon esimiehen tulisi käydä tutkimassa asiaa asiakkaan luona, kun saa viestin työntekijältä. Ymmärrän kyllä ettei esimiesten resussitkaan ole häävit. 

Työntekijöillä on parisenkymmentä paikkaa joissa käy. Mitä ehtii, kun aikaa menee myös välimatkoihin. Ei ne paikat ole samassa talossa saatika rapussa. Melko lujaa saa juosta jotta saa edes katsottua annettua lääkeitä ja ruokaa. Hygieniaan ei paljon jää aikaa, saatika paikkojen siistimseen. 

Kyllä asiakkaiden tulee ostaa ostopalveluina kylvetykset, jalkahoidot, parturipalvelut, ikkunanpesut, kaupassakäynnit, ateriapalvelut ja siivoukset sekä pyykkipalvelut. Tietysti on onni jos omainen nämä hoitaa. Nyt tullaan siihen onko tilillä rahaa näihin. Olemme eriasemassa toisiimme nähden varallisuudessa. Se porskuttaa yksityisen hoidossa/palveluissa kellä hyvä eläke ja säästöt.

Ja minua ei kiinnosta hoitaa koska sitä varten on hoitaja pissikset. Inhoon niitä ämmiä.

Hoitajat hoitaa ja me avustajat avustetaan harrasruksissa ja arjen jutuissa kauppa, pyykit ym. 2 mun asiakkaasta sellaisia keillä ei käy hoitajia koska ei ole tarve. Ovat sen verran omatoimisia.Toisen kanssa käyn kaupassa ym. ja toinen on teini kenen kanssa potkin palloa ym. Muuten vaan sanoin tämän :)

Kaikki avustettavat toki eivät ole niin omatoimisia kuin mun vakio avustettavat.

Vierailija
98/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuinka vaikeaa on hankkia ilmalämpöpumppuja sairaaloihin ja vanhainkoteihin. Ostoskeskukset ovat hyvin ilmastoituja samaan aikaan kun vanhukset ja hoitajat kituvat kuumuudessa. Kustannuskysymys se ei voi eikä saa olla.

Kotihoito on tietenkin asia erikseen mutta kyllä sielläkin pitää ehdoton vaatimus olla että joka asunnosta löytyy vähintään pöytätuuletin. Omaisilta ja edunvalvojilta pitää vaatia riittävää panostusta asiaan.

Todennäköistä on että ilmastonmuutoksen myötä kesät tulevat olemaan helteisiä joten asialle on tehtävä jotain.

Vierailija
99/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne vessat on niin törkeessä kunnossa ettei niitä voi käyttää? Kyllä kotihoidon tehtäviin kuuluu keittiön ja wc:n siistiminen. Ja esbl ja mrsa on merkitty asiakkaan tietoihin, ei sitä kaikilla nyt kuitenkaan ole.

Vierailija
100/125 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat hoitaa ja me avustajat avustetaan harrasruksissa ja arjen jutuissa kauppa, pyykit ym. 2 mun asiakkaasta sellaisia keillä ei käy hoitajia koska ei ole tarve. Ovat sen verran omatoimisia.Toisen kanssa käyn kaupassa ym. ja toinen on teini kenen kanssa potkin palloa ym. Muuten vaan sanoin tämän :)

Kaikki avustettavat toki eivät ole niin omatoimisia kuin mun vakio avustettavat.

Ja sitten meillä on se sääntö et jos asiakas on kännissä niin pitää poistua ja ei saada alkaa mitää hieromaan niskoja ym. pyytäkööt hietojan kotiin jos haluaa eli pitää tietää mihin ei tarvi suostua. Niitäkin tapauksia on että on pyydetty avustajaa hieromaan ja sit on kylässä ollu jotain sen tuttuja ja niitäkin ois pitäny ym. kaikenlaista olen kuullut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän