Naisten aloitteet parisuhteessa
Tästä aiheesta on kyllä jo useampia keskusteluita mutta aloitanpa nyt uuden tuoreen. Meillä mennyt avovaimon kanssa jo vuosia niin että seksiä on oikeastaan vain silloin kun minä miehenä teen aloitteen ja silloinkin melko useimmiten tulee pakit. Seksi on mielestäni hyvää ja vaikka sitä on liian vähän niin hyvä että edes kerran viikossa. Toki joskus irtiottoja arjesta jolloin useamman kerran päivässä. Nainenkin sanoo nauttivansa ja kyselen onko jotain fantasioita tai unelmia mitä haluaa toteuttaa seksin saralla.
Mutta se ongelma mikä itseäni rassaa on tuo aloitteiden teko. Tuntuu että toisella vain ei ole haluja oikeasti jos ei koskaan tee aloitetta. Tuntuu usein että seksi on hänelle jonkinlainen pakollinen suorite ja jos en sitä selkeästi ilmaise haluavani ei sitä sitten ole. Usein tästä sanonutkin että olisi mahtavaa jos joskus tekisit aloitteen ja näyttäisit että haluat. Muutama viikko sitten pakkien jälkeen alkoi oikeasti ketuttaa ja päätin että kokeillaan kuinka pitkään menee että toisella alkaa tehdä mieli. Pusut halailut ym kyllä kuuluu arkeen mutta ei ne seksiin johda. Nyt alkoi viikko neljä ilman seksiä. Mielenkiinnolla odotan milloin ihme tapahtuu.
Ja ei. Kyse ei ole kotitöiden epätasapainoisesta jakautumisesta. Arki on kiireistä mutta kyllä seksille aina löytyisi aikaa kun siihen olisi edes jonkinlainen tahtotila.
Kommentit (152)
Reilu 20v sitten käytiin vaimon kanssa keskustelu, kun hänestä minun lähentelyni ahdisti kun kuvitteli, että vonkaan aina seksiä. Sovittiin, että saan halata ja kiehnätä niin paljon kuin halipula vaatiin, muttei hänen tarvitse suostua seksiin jos ei itse halua. Sanoin, että kaluni osaa ihan itse laskea seisokista kun osaa noustakin, eli ei tarvitse välittää jos ei halua. Läheisyys palasi, samoin vaimon seksihalut. Kokeilee kyllä kaluni herkkyyttä ja kiihtoittuu, jos kalu reagoi herkästi hänen kosketukseensa. Näillä menty siitä lähtien ja hyvin on vaimon aloitteet ja seksihalut pysyneet. Seksiä vieläkin ainakin kerran viikossa vaikka ikää molemila. Useamminkin olisi varmaan saanut, jos olisin ollut aktiivisemmin osoittamassa halujani. Mutta menty vaimon rytmillä ja halujen mukaan. Onneksi vaimokin haluaa orgasmejaan, eikä kovin kauaa kestä ilman.
Naiset tekee aloitteita kun vetää oikeista naruista.
No minä ainakin, näin naispuolisena, pidän siitä, että (jos oletetaan että illalla pääsisi sänkypuuhiin) mies katsoo minua "nälkäisenä" jo päivällä. Ottaa lantiosta kiinni ja suutelee. Illalla vaikka suihkussa käydessäni vähän tirkistelee oven suussa kun saippuoin itseäni. Siis tällaista pientä lämmittelyä... Ja sama toisin päin. Minusta tämä pitäisi tulla ehkä luonnostaan, mutta mieheni on hoksannut asian vasta vanhemmiten ja nykyään seksiä on säännöllisesti.
Tästä siirtymä iltaan, jolloin mies istuu viereen ja katsoo silmiin kun puhumme ihan mistä vaan. Vähän ehkä sivelee sääriä, jotka on ottanut syliinsä.
Noilla minä sytyn. Toki teen itsekin aloitteita, mutta kyllä silloinkin viritellään jo päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten naisten halun nouseminen vaatii miesten huomion ja liehittelyt seksiin. Näin ollen pahin virhe mitä voit tehdä on lopettaa aloitteiden teko tai sanotaanko vihjailut seksiin ja jättää kertomatta, että haluaisit naistasi intohimoistesti. Eli jos et osoita haluasi saat odottaa vaikka maailman tappiin että naisesi syttyisi itsestään.
Kannattaisi miesten nyt vihdoin tajuta, että naiset kulkee ja herää tunteilla, miehet enemmän järjellä. Järjen kanssa naisten halujen syttymisen kanssa ei ole mitään tekemistä.
Näin ollen niele ylpeytesi ja nöyrry. Pyyteetön halusi on paras tae naisesti halujen syntymiseen. Naisen pitää tuntea olevansa arvostettu ja haluttu, muuten hän ei halua seksiä.. Jos seksiä on liian harvoin liikaa pakkeja, niin panosta naisesi hyvinvointiin ja rakkaudenosoituksiin ne poikii ja lisää seksikertoja. Illalla vongattu seksi sen sijaan vähentää niitä.
Pätee ainakin minuun. Onpa käynyt niin, että seksistä on puhuttu jo päivällä miehen/molempien aloitteesta. Sitten kun ilta koittaa ja lapset saatu nukkumaan mies ei yhtäkkiä edes istu viereen sohvalle tai istuu viereen mutta ei edes hipaisekaan seksuaalisella tavalla. Selaa väsyneen oloisena tietokonetta. Sitten kun puolen yön aikoihin kysyn, että väsyttääkö, niin onkin kuulemma odottanut minun aloitetta mutta ei ole kehdannut itse tehdä eikä edes vihjata mitään. Näin 20 vuoden jälkeen.
Heh, vaikka kirjoitinkin tuo kirjoituksen miehen nöyrtymisestä, niin on tullut itsekin sorruttua tuohon vetkutteluun ja ettei ole kehdannut vihjata mitään ja odottanut. Sitten pettynyt kun väsy vienyt vaimon halut. Ollut ärtynyt vaimolle vaikka vika on täysin oma. No paikattu sitten seuraavana iltana. Olen satavarma, että vaimo olisi halunnut useammin jos olisin ollut määrätietoisempi uros. Jälkiviisaus on helppoa, mutta kun miehelle on vaikea välillä ymmärtää milloin pitää haluta voimakkaasti ja milloin ei pidä. Nyt kun otan varmanpäälle puolikkaa sildenafilia on tilanne helpottunut. Silloin kun vaimo oikeasti haluaa illalla, niin sanoo pari tuntia aikaisemmin, että otapa droppisi. Kalu herää siltä seisomalta jo ennen dropin ottoa. Sänkyyn mennessä jo keulii kunnolla ja vaimo tykkää puristella kasseista ja tuntea kovan turvotuksen. Lisää selkeästi hänen halujaan. Monesti vielä kuiskaan vaimon korvaan kyljellä ollessa ja pillua hyväillessä, että kalussa kivistää ja panettaa niin pirusti.
Minä olen satavarma että miehet haluaisivat useammin jos naiset olisivat naisellisempia, viekottelevampia ja ilmaisisivat halunsa selkeämmin. Niin se vaan menee, kummankin tekemiset ja tekemättä jättämiset vaikuttaa parin väliseen energiaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se näkyy; ihan ne on miehetkin haluttomia. Been ther done that.
Tai sitten naiset eivät vaan osaa houkutella miesten haluja esiin. Samat temput ei päde kaikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Reilu 20v sitten käytiin vaimon kanssa keskustelu, kun hänestä minun lähentelyni ahdisti kun kuvitteli, että vonkaan aina seksiä. Sovittiin, että saan halata ja kiehnätä niin paljon kuin halipula vaatiin, muttei hänen tarvitse suostua seksiin jos ei itse halua. Sanoin, että kaluni osaa ihan itse laskea seisokista kun osaa noustakin, eli ei tarvitse välittää jos ei halua. Läheisyys palasi, samoin vaimon seksihalut. Kokeilee kyllä kaluni herkkyyttä ja kiihtoittuu, jos kalu reagoi herkästi hänen kosketukseensa. Näillä menty siitä lähtien ja hyvin on vaimon aloitteet ja seksihalut pysyneet. Seksiä vieläkin ainakin kerran viikossa vaikka ikää molemila. Useamminkin olisi varmaan saanut, jos olisin ollut aktiivisemmin osoittamassa halujani. Mutta menty vaimon rytmillä ja halujen mukaan. Onneksi vaimokin haluaa orgasmejaan, eikä kovin kauaa kestä ilman.
Ei kaikki. Olen törmännyt myös sellaisiin, joiden mielestä aloitteet seksiin ei vaan kuulu naisille. Ovat sitä mieltä, että naisen tulee kainostella ja vähän vastustella, mutta antautua lopulta jos siltä sitten tuntuu. En tiedä millä aikakoneella ovat tulleet, mutta on näitä nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki. Olen törmännyt myös sellaisiin, joiden mielestä aloitteet seksiin ei vaan kuulu naisille. Ovat sitä mieltä, että naisen tulee kainostella ja vähän vastustella, mutta antautua lopulta jos siltä sitten tuntuu. En tiedä millä aikakoneella ovat tulleet, mutta on näitä nähty.
Kuten edellä luki, vaimo koki lähentelyni painostuksena. Sopimalla vaimon ahdistus katosi ja minä sain entiseen tapaan osoittaa rakkauttani ja kiehnätä vaimon kimpussa. Eli vikitella vaimoa seksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten naisten halun nouseminen vaatii miesten huomion ja liehittelyt seksiin. Näin ollen pahin virhe mitä voit tehdä on lopettaa aloitteiden teko tai sanotaanko vihjailut seksiin ja jättää kertomatta, että haluaisit naistasi intohimoistesti. Eli jos et osoita haluasi saat odottaa vaikka maailman tappiin että naisesi syttyisi itsestään.
Kannattaisi miesten nyt vihdoin tajuta, että naiset kulkee ja herää tunteilla, miehet enemmän järjellä. Järjen kanssa naisten halujen syttymisen kanssa ei ole mitään tekemistä.
Näin ollen niele ylpeytesi ja nöyrry. Pyyteetön halusi on paras tae naisesti halujen syntymiseen. Naisen pitää tuntea olevansa arvostettu ja haluttu, muuten hän ei halua seksiä.. Jos seksiä on liian harvoin liikaa pakkeja, niin panosta naisesi hyvinvointiin ja rakkaudenosoituksiin ne poikii ja lisää seksikertoja. Illalla vongattu seksi sen sijaan vähentää niitä.
Selvästi myös mies84 haluaisi tuntea olevansa arvostettu ja haluttu. Miksi juuri hänen pitäisi nöyrtyä ja ohittaa tarpeensa, jotta parisuhteessa olisi seksiä? Eikö se nainenkin voisi joskus tehdä saman?
Sepä se, miehelle arvovalta tappio ja hän ottaa herneen nenäänsä. Näihän se järjellä ajatellen pitäisi mennä, että jotain on naisen tunteissa pielessä jos nainen ei halua seksiä. Järjellä ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Mitä mies häviää siinä jos pitää "nöyrtyä". Mitä nöyristelyä se on jos haluaa naistaan ja tekee kaikkensa naisensa vuoksi. Miksi pitäisi tehdä arvovaltakysymys. Seksiä tulee kun vaimon mielialat nousee ja rakkaus nousee uudestaan. Naiset ei ole samanlaisia kuin miehet, siihen on paree tottua.
Olen eri, mutta jotenkin tämä naiset sitä miehet tätä on niin väsynyttä jankkausta. Kyllä miehet ja naisetkin on yksilöitä. Jotkut ei halua vaikka kumppani tekisi mitä sirkustemppuja. Esimerkiksi lääkitys saattaa aiheuttaa sellaisen haluttomuuden, johon ei mikään liehittely ja panostaminen auta. Sitten on niitä naisia jotka haluavat aidosti ja oma-aloitteisesti ja niitä miehiä jotka eivät halua ollenkaan tai halut on herkät ja ailahtelevaiset ja sammuu jos aloite on vääränlainen.
Varmaan on toki niin, että naisissa on keskimäärin niitä haluttomuuteen taipuvaisempia yksilöitä kuin miehissä. Ja keskimäärin enemmän niitä, jotka on periaatteessa halukkaita, mutta vasta kun kuun ja tähtien asennot on oikein ja puoliso nähnyt hirveästi vaivaa pitkän kaavan lämppäyksen kanssa. Ja jos on tällaisen kanssa mennyt yhteen eikä halua erota, niin silloin ne vaihtoehdot taitaa olla lähinnä se pitkän kaavan kautta liehittely tai selibaatti.
Mutta eri mieltä siitä että tilanteeseen tarvitsee alistua. Kyllä miehelläkin on oikeus haluta tulla halutuksi suhteessaan ja mikäli se ei nykyisessä liitossa toteudu, niin joskus on ihan hyvä vaihtoehto lähteä etsimään sitä halukkaampaa naista. Koska niitäkin oikeasti on, jotka ei tarvitse kukkapuskaa ja suursiivousta kiihottuakseen, vaan pikkarit lentää lattiaan jo vinosta hymystä ja silmäniskusta. Kyllä miehelläkin pettyä, jos alkuhuumassa tällaista larpanneesta naisesta kuoriutuukin demiseksuaali lumihiutale siinä vaiheessa kun helposti eroaminen on myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi myös mies84 haluaisi tuntea olevansa arvostettu ja haluttu. Miksi juuri hänen pitäisi nöyrtyä ja ohittaa tarpeensa, jotta parisuhteessa olisi seksiä? Eikö se nainenkin voisi joskus tehdä saman?
Sepä se, miehelle arvovalta tappio ja hän ottaa herneen nenäänsä. Näihän se järjellä ajatellen pitäisi mennä, että jotain on naisen tunteissa pielessä jos nainen ei halua seksiä. Järjellä ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Mitä mies häviää siinä jos pitää "nöyrtyä". Mitä nöyristelyä se on jos haluaa naistaan ja tekee kaikkensa naisensa vuoksi. Miksi pitäisi tehdä arvovaltakysymys. Seksiä tulee kun vaimon mielialat nousee ja rakkaus nousee uudestaan. Naiset ei ole samanlaisia kuin miehet, siihen on paree tottua.
Olen eri, mutta jotenkin tämä naiset sitä miehet tätä on niin väsynyttä jankkausta. Kyllä miehet ja naisetkin on yksilöitä. Jotkut ei halua vaikka kumppani tekisi mitä sirkustemppuja. Esimerkiksi lääkitys saattaa aiheuttaa sellaisen haluttomuuden, johon ei mikään liehittely ja panostaminen auta. Sitten on niitä naisia jotka haluavat aidosti ja oma-aloitteisesti ja niitä miehiä jotka eivät halua ollenkaan tai halut on herkät ja ailahtelevaiset ja sammuu jos aloite on vääränlainen.
Varmaan on toki niin, että naisissa on keskimäärin niitä haluttomuuteen taipuvaisempia yksilöitä kuin miehissä. Ja keskimäärin enemmän niitä, jotka on periaatteessa halukkaita, mutta vasta kun kuun ja tähtien asennot on oikein ja puoliso nähnyt hirveästi vaivaa pitkän kaavan lämppäyksen kanssa. Ja jos on tällaisen kanssa mennyt yhteen eikä halua erota, niin silloin ne vaihtoehdot taitaa olla lähinnä se pitkän kaavan kautta liehittely tai selibaatti.
Mutta eri mieltä siitä että tilanteeseen tarvitsee alistua. Kyllä miehelläkin on oikeus haluta tulla halutuksi suhteessaan ja mikäli se ei nykyisessä liitossa toteudu, niin joskus on ihan hyvä vaihtoehto lähteä etsimään sitä halukkaampaa naista. Koska niitäkin oikeasti on, jotka ei tarvitse kukkapuskaa ja suursiivousta kiihottuakseen, vaan pikkarit lentää lattiaan jo vinosta hymystä ja silmäniskusta. Kyllä miehelläkin pettyä, jos alkuhuumassa tällaista larpanneesta naisesta kuoriutuukin demiseksuaali lumihiutale siinä vaiheessa kun helposti eroaminen on myöhäistä.
*kyllä miehelläkin on oikeus pettyä, jne
Mutta, se naisen halu voi sammua hyvinkin nopsaa, jos ei saa orgasmeja..mihellehän se on helppoa, ja sitten vaan voi sanoa naista pihtariksi. Mutta kuka nainen haluaa onna vuosikaudet vain miehen tyydyttäjänä. Täm varmaa osan haluttomista selittää.
Vierailija kirjoitti:
Naiset elää järjellä, miehet tunteella. Sehän näkyy aloituksessakin, miehestä TUNTUU pahalta niin siksi tuollainen aloitus. Naiset on tämän maailman järki jota ilman mistään ei tulisi mitään. Mm päihdeongelmat on tunne-elämän sairauksia ja miehet on kärjessä.
Vierailija kirjoitti:
Vielä on kohtaamatta nainen, joka alkuhuuman jälkeen viitsii panostaa seksiin edes jollakin tavalla.
Ei tule mieleen että vika on sinussa?
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin, näin naispuolisena, pidän siitä, että (jos oletetaan että illalla pääsisi sänkypuuhiin) mies katsoo minua "nälkäisenä" jo päivällä. Ottaa lantiosta kiinni ja suutelee. Illalla vaikka suihkussa käydessäni vähän tirkistelee oven suussa kun saippuoin itseäni. Siis tällaista pientä lämmittelyä... Ja sama toisin päin. Minusta tämä pitäisi tulla ehkä luonnostaan, mutta mieheni on hoksannut asian vasta vanhemmiten ja nykyään seksiä on säännöllisesti.
Tästä siirtymä iltaan, jolloin mies istuu viereen ja katsoo silmiin kun puhumme ihan mistä vaan. Vähän ehkä sivelee sääriä, jotka on ottanut syliinsä.
Noilla minä sytyn. Toki teen itsekin aloitteita, mutta kyllä silloinkin viritellään jo päivällä.
Voi hitto. Omaan vaimoon tuo ei vain valitetatavasti toimi. Eikä varmaan moneen muuhunkaan naiseen, useita kirjoituksia aiheesta on tämänkin illan aikana.
Eikun koskeminen, hartioiden hipaiseminen tai halaaminen kesken kaiken tekee toisen lähinnä ärtyneeksi. "Ollaan vaan ja huoh kun jo väsyttää, mutta nyt hammaspesu ja nukkumaan että voi herätä aikaisin. Ei tänään, pitäis nukkua"
Vierailija kirjoitti:
Mutta, se naisen halu voi sammua hyvinkin nopsaa, jos ei saa orgasmeja..mihellehän se on helppoa, ja sitten vaan voi sanoa naista pihtariksi. Mutta kuka nainen haluaa onna vuosikaudet vain miehen tyydyttäjänä. Täm varmaa osan haluttomista selittää.
Mutta koska se haluaminen ja orgasmit ovat niin tärkeitä, niin luulisi että nainen tekisi mitä vain saadakseen orgasmeja seksissä?
Siis että kai tuossa tilanteessa olevat puhuvat ja kertovat ja juttelevat. Ja sit vaikka vaihtavat kumppania jos sen kanssa seksi ei suju.
Eli en usko että tuosta on kiinni sellainen haluttomuus mistä vaikkapa aloittaja puhuu. Seksi ei vaan kiinnosta.
Saanut tänään 3 kertaa. viimeksi mies halusi vielä nuolla orgasmin.
Olen tainnut tehdä jotain oikein! Eli valinnut oikean miehen!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten edellä luki, vaimo koki lähentelyni painostuksena. Sopimalla vaimon ahdistus katosi ja minä sain entiseen tapaan osoittaa rakkauttani ja kiehnätä vaimon kimpussa. Eli vikitella vaimoa seksiin.
Hyvä teille, että pystyitte sopimaan asiasta.
Me ei pystytty. Ei vaan suostunut uskomaan, että mies voisi haluta läheisyyttä ilman seksiä. En toki voi väittää ettei olisi se seksikin maistunut, mutta pystyn myös halaamaan ilman että sen pitää johtaa seksiin. Vähensin aloitteita seksiin selvästi ja lopetin kaikki ohimennen koskettelut, joita pidettiin lääppimisenä. Sepä sitten tulkittiinkin niin, että en ole kiinnostunut ollenkaan. Aina välillä yhteen päätyy ihmisiä, jotka eivät vaan osaa kommunikoida keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä liittyi nyt naisten aloitteisiin miten? Siten ettet keksinyt mitään muutakaan paikkaa minne tiedottaa päivän kolme kertaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä teille, että pystyitte sopimaan asiasta.
Me ei pystytty. Ei vaan suostunut uskomaan, että mies voisi haluta läheisyyttä ilman seksiä. En toki voi väittää ettei olisi se seksikin maistunut, mutta pystyn myös halaamaan ilman että sen pitää johtaa seksiin. Vähensin aloitteita seksiin selvästi ja lopetin kaikki ohimennen koskettelut, joita pidettiin lääppimisenä. Sepä sitten tulkittiinkin niin, että en ole kiinnostunut ollenkaan. Aina välillä yhteen päätyy ihmisiä, jotka eivät vaan osaa kommunikoida keskenään.
Tässähän se paradoksi on, joka miesten kannattaisi ymmärtää. Onneksi pystyin sopimaan. Mutta jos asiaa tarkastelee sen mukaan, että parisuhteen alussa naiset kestää ja haluaa miehensä jatkuvia halauksia ja kiimaisia ehdotuksia. Sitten yhtäkkiä niiden osoittaminen onkin väärin naisen mielestä ja seksin norkoaminen ahdistaa. Norkoaminen ja rakkaudenosoitukset otetaan yhtäkkiä seksiin painostamiseksi. Miten hitossa se tähän päätyy. Siinä miehillä ihmettelemistä. Siksi oli pakko keksiä jotain ja vaadin vaimolta, että saan jatkossakin halata ja osoittaa rakkauttani, suostuu seksiin sitten tai ei. Sai itse valita milloin oli seksiä. Selvähän se oli itselle jo silloin, että jos on entiseen tapaan läheisyyttä syttyy vaimo myös helpommin ja haluaa seksiä. Näin ollen vaimon piti itse ymmärtää kauttarantain, että hänen parastaan tässäkin ajattelin. Joskus miehen pitää olla mies ja ottaa ohjat. Miehen ei kannata koskaan luovuttaa, sitä ei oikeasti halua naisetkaan. Olette voittaneet ja valloittaneet vaimonne itsellenne parisuhteen alussa ja voi tulla tilanne, että teidän pitää voittaa vaimo itsellenne toisen kerran. Jälkimmäinen battle voi olla edellistä haastavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä liittyi nyt naisten aloitteisiin miten? Siten ettet keksinyt mitään muutakaan paikkaa minne tiedottaa päivän kolme kertaa?
Siten että tein aloitteet ja ne johti tulokseen. Saako täällä vaan valitta kun ei onnistu?
Oletko kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten että tein aloitteet ja ne johti tulokseen. Saako täällä vaan valitta kun ei onnistu?
Oletko kateellinen?
No en, olisi aivan liikaa mulle, voin myöntää ihan suoraan ja rehellisesti. Se on sinänsä ihan hienoa, että sulla suksi luistaa, mutta kun se kolme kertaa täytyy julistaa täällä jotakuinkin joka päivä, liittyi se keskusteluun tai ei, niin kyllähän siitä aika lailla sellainen ärsyttävä itsekorostuksen maku alkaa tulla.
Jos ärsyynnytään yhden kirjoittajan kullin mittojen toisteluista, niin kyllä tämä kolmestilaukeava pillukin alkaa mennä ihan samaan kategoriaan.
Harvemmin naiset aloitteita tekevät. mutta eivät toisaalta kerro, miten aloite pitäisi tehdä, että he olisivat tyytyväisiä. En lue ajatuksia. Huonot aloitteet kyllä ilmoitetaan.