12-vuotias tyttäreni kertoi minulle tänään tykkäävänsä myös tytöistä.
Ei se sinänsä maailmaa kaada, mutta en oikein usko. Voiko se olla vaan vaihe? On aina puhunut vain pojista. Aiemmin on arvostellut bi-seksuaaleja, nyt kaverinsa esimerkin johdattamana on päättänyt alkaa biseksuaaliksi. Kauhean vaikea suhtautua oikein..
Kommentit (79)
Minun tyttäreni kertoi kanssa tänään olevansa lesbo, olen niin järkyttynyt.
Sanoin hänelle, että hän ei voi olla lesbo tai muuten hänen aivoissaan on jotain vikaa ja nyt hän mököttää huoneessaan .
Kyllä se mieli ehtii siitä vielä aikuistumiseen mennessä muuttua. Minäkin luulin vielä joskus 13-14 vuotiaana olevani bi-seksuaalinen eli pitäväni sekä naisista että miehistä (pojista ja tytöistä en ole kiinnostunut koskaan, en edes murrosiässä). Sitten se kiinnostus naisia kohtaan väheni kunnes nykyään olen kiinnostunut seksuaalisesti ja romanttisesti vain miehistä. Se asia selvisi minulle noin 20-vuotiaana, että olen 100% homo.
Pitääkö isovanhemmille kertoa suuntautuminen?
Päivi 58 v
No voihan mikä tahansa asia olla vain vaihe. Kun lapsi kertoo tykkäävänsä jostain asiasta, niin miksei voi vain sanoa, että "vai niin, kultaseni". Ehkä se tykkääminen jää pysyväksi tai ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä useimmilla heittelee nuo jutut kovastikin, mutta kannattaa kunnioittaa hänen tuntojaan. Tilanne joko menee ohi tai ei mene, kumpikaan vaihtoehto ei ole toistaan parempi tai huonompi. Anna tytön kasvaa ja kehittyä rauhassa. Kyllä luonto ohjaa lopulta oikeaan osoitteeseen tai useampaan.
Aika jännittävää vedota luontoon, koska jos luonto olisi ohjannut ihmiset homoseksuaalisuuteen niin olisimme kuolleet sukupuuttoon jo ajat sitten. Katsos kun samaa sukupuolta olevat eivät voi lisääntyä keskenään.
Olisihan se nuoruusiässä parempi, että oltaisiin kiinnostuneita samasta sukupuolesta. Ettei tulisi niitä teiniraskauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni on panseksuaali, ilmoitti sen jo vuosia sitten. Nykyisin lukiolainen eikä tilanne ole muuttunut, eli ei välttämättä ole vaihe, mutta tue lastasi ja hyväksy hänet sellaisena kuin on. Meillä ei asian suhteen ole ollut ongelmaa, ei kummallakaan vanhemmalla, eikä sisaruksilla. Isovanhemmat vähän nikotteli, mutta sitä ne tekee niin monesta asiasta, ettei ollut yllätys. Välit nuoreen edelleen hyvät.
Piti googlettaa, että mikä helvetti tuo panseksuaali oikein on. No, kaikelle se kai pitää nimi keksiä nykyään. Ihmetyttää vaan, että miksi joku reilusti alaikäinen edes miettii tuollaisia?
Ennen panseksuaalilla tarkoitettiin sellaista ihmistä, jonka seksuaalinen suuntautuminen kohdistuu ihan mihin tahansa, periaatteessa kaikkeen mitä on olemassa. Nykyään sanaa käytetään eri merkityksessä.
Voi hyvin olla muoti-ilmiö, kun tuo sateenkaarevuus on tullut niin kovasti pinnalle. Suhtaudu neutraalisti ja katso mitä tulevaisuudessa tapahtuu.
Tyttöjen välisessä ja poikien välisessä rakkaudessa ei ole mitään vikaa.
Hyvä puoli on se, että ei tule vahinkoraskauksia. Jos lapsia tulee niin ne lapset on sitten todella haluttuja ja toivottuja 😊
Oma tyttöni ilmoitti viime talvena, että hällä on tyttöystävä. Ei ollut ongelma 🤗
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä vähän tästä tytön kaverista. Onko tyttäresi vaikutuksille altis ja tämä tytön kaveri dominoiva luonteeltaan? Itse olin samanikäisenä tosi herkkä ja paras ystäväni semmoinen "pahis-tyttö" joka houkutteli mua pahoille teille. Juomaan ja kokeilemaan seksuaalisia juttuja. Tuollaiset kokeilut eivät kuulu vielä 12-vuotiaille ollenkaan. Mäkin tykkäsin alunperin pelkästään pojista ja sitten tämän kaverini vaikutuksen alla luulin olevani bi. Tämä luulo kesti itseasiassa vuosia kunnes aikuisena tajusin että se oli pelkkää uteliaisuutta/kokeilunhalua ja taidankin olla ihan tylsästi pelkkä hetero. Eikä tämä viesti nyt tarkoita sitä että biseksuaalisuudessa olisi mitään pahaa, päinvastoin, mutta kannattaa kysellä tytöltä vähän tästä kaverista ettei johdata tytärtäsi seksuaalisiin leikkeihin liian nuorena.
Eli jos molemmat tytöt olisivat heteroita, kaikki olisi hyvin, eikä olisi mitään pelkoa siitä, että ryhmäpaine ajaa seksuaalisiin leikkeihin liian nuorena?
Minusta on kummallista että jos varhaisteini mainitsee tykkäävänsä vastakkaisesta sukupuolesta, se on normaalia teinien seksuaalisuutta mutta jos tykkäämisen kohteena onkin oman sukupuolen edustajat, onkin kyseessä ohimenevä vaihe tai asia jolle ei kannata antaa huomiota yms? Vanhemmat hyvät, miksi pidätte heteroseksuaalisuutta lähtökohtana ja muita seksuaalisuuden muotoja välivaiheina?
Vierailija kirjoitti:
Oma 13v ei ole puhunut aiheesta suuntaan tai toiseen. Olen miettinyt miten minun tulisi reagoida, jos kertoisi olevansa bi tai lesbo. Koen asian olevan täysin merkityksetön minulle. Ei hän tulisi erikseen kertomaan olevansa hetero, joten miksi kertoa olevansa bi tai lesbo? Kunhan on onnellinen ja elää hyvää elämää. Luultavasti minun pitäisi jotenkin mahdolliseen ilmoitukseen reagoida, kuin "Ai jaa." tjsp.
Tätä ketjua lukiessa mietin itse samaa. Olen itsekin bi ja ollut suhteessa sekä miesten että naisten kanssa, joten aiheessa ei ole minulle mitään kummallista. Mutta lähinnä mietin sitä, että kun tuo oma 13-vuotiaani hermostuu nykyisin niin helposti, ja joskus joku neutraaliksi tarkoittamani sanavalinta yhtäkkiä otetaankin verisenä loukkauksena... Meillä on sinänsä hyvät välit, mutta teini-ikä on tuonut tällaisenkin puolen esiin. Monista asioista jutellaan, mutta en silti usko, että tyttö kertoisi minulle ihastuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä useimmilla heittelee nuo jutut kovastikin, mutta kannattaa kunnioittaa hänen tuntojaan. Tilanne joko menee ohi tai ei mene, kumpikaan vaihtoehto ei ole toistaan parempi tai huonompi. Anna tytön kasvaa ja kehittyä rauhassa. Kyllä luonto ohjaa lopulta oikeaan osoitteeseen tai useampaan.
Aika jännittävää vedota luontoon, koska jos luonto olisi ohjannut ihmiset homoseksuaalisuuteen niin olisimme kuolleet sukupuuttoon jo ajat sitten. Katsos kun samaa sukupuolta olevat eivät voi lisääntyä keskenään.
Seksuaalisuus on kyllä paljolti synnynnäistä eikä vapaasti valittavissa oleva asia. Homoseksuaalisuutta löytyy myös sadoista eläinlajeista. Eli se on hyvinkin luonnollista sanan aidossa merkityksessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tästä seksuaalisesta suuntautumisesta tehdään nykyään niin iso haluu. Ihan kuin se olisi tärkein asia ihmisen elämässä tai jotain.
En myöskään ymmärrä miksi ihmisen identiteetti rakennetaan sen seksuaalisen suuntautumisen ympärille. Mielestäni tärkeämpää on se miten ihminen kohtelee toisia, mikä ammatti hänellä on jne. kuin se kenen kanssa hän on makuuhuoneessa vai onko kenenkään kanssa.
Olet varmaankin hetero, jota ei ole jatkuvasti tulkittu ja oletettu väärin? Voi olla, että jos sinua olisi lapsesta asti kohdeltu lesbona ja näkisit pääasiassa homoseksuaalisuutta ympärilläsi, ja etenkin jos jotkut vielä haluaisivat selittää, kuinka kaikkien pitäisikin olla lesboja, niin ehkä silloin se oma heteroseksuaalisuutesi alkaisi tuntua aika tärkeältä osalta identiteettiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmasti kävisi, jos luonto ohjaisi kaikki homoseksuaalisuuteen. Mutta jos luonto ohjaisi kaikki biseksuaalisuuteen, ei kuvaamaasi ongelmaa pääsisi tapahtumaan, koska biseksuaalit paneskelisivat riittävästi myös vastakkaisen sukupuolen kanssa. Ja ihan luonnollinen ilmiö homoseksuaalisuuskin kyllä on. Itse asiassa, muistan lukeneeni joskus sellaisenkin teorian, että biseksuaalisuus olisi ihmisen seksuaalisuuden ns. oletusasetus, mutta mm. kulttuurien vaikutuksesta heteroudesta on tullut yleisin tapa toteuttaa ja tiedostaa seksuaalisuuttaan.
Olen aina ollut panseksuaali, minulla ei vain ollut sille aiemmin sanoja. Kiinnostuin tytöistä jo lapsena ja pojatkin kiinnosti. Koska heteroseksuaalisuus on niin odotettu asia, tapailin pitkään vain poikia. Ja nytkin olen parisuhteessa miehen kanssa, mutta ei se sitä poista ettenkö olisi ollut elämässäni syvästi ihastunut naisiin ja muunsukupuolisiin. Eli ei bi-seksuaalisuus ole välttämättä mikään "vaihe" ja miksi sitä pitäisi edes ajatella sellaisena. Ei omaa seksuaalisuuttaan voi valita.
Ihanaa, että teillä on noin avoimet välit <3 Pidä luottamuksesta kiinni.
"Women are like spaghetti. Straight until wet." --Jimmy Carr