Miten teillä siivotaan? Kuka, milloin, miten perusteellisesti...
Kerro samalla minkä kokoinen perhe, minkä ikäiset lapset jne.
Musta tuntuu, että siivoan koko ajan kotona ollessani jotain. Haluaisin tietää miten teillä muilla siivous toimii. Meidän perheeseen kuuluu mies ja kaksi alakouluikäistä lasta.
Kommentit (32)
Joka päivä keittiötä pitää hinkata, olen ihan kypsä. Mutta en kestä paskaisia pöytätasoja. En voi myöskään olla jos wc:itä ja suihkutiloja ei oo pesty kerran viikossa. Jo 5 päivän jälkeen alkaa näkyä että siivousta on vaille. Pidän puhtaudesta.
Kerran viikossa siis imurointi (kaikkia makkareita en jaksa joka viikko), samoin wc:t ja suihkut. Keittiötä yritän moppailla pari kertaa kuussa mutta en ihan niin usein yleensä jaksa.
Meillä on 4 lasta ja lelunsa keräävät itse ja huoneensa siivoavat mutta siitä pitää aina käydä vääntöä.
Saunaa pesen parin kk välein, en tykkää jos se ei oo raikas. Vaikka huuhtelen lauteet käytön jälkeen ja tuuletan, tuntuu että ei oo raikas jos on 1 kk ollut pesemättä.
Raaskispa palkata siivoojan. Siivoaminen on ärsyttävää ja ikuista.
Pyykkikone pyörii n. Kerran päivässä
Miten kahden aikuisen ihmisen taloudessa voi olla tarpeen pestä joka päivä koneellinen pyykkiä? Vilpittömästi ihmettelen. Toki kukin tyylillään.
Sinkku 30v, siivooja kolme kertaa viikossa koko kämpän. Teen paljon töitä ja urheilen, lisäksi asun maassa missä ko. palvelu on puoli-ilmaista.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 16:56"]
Miten kahden aikuisen ihmisen taloudessa voi olla tarpeen pestä joka päivä koneellinen pyykkiä?
[/quote]
Veikkaus: pieni kone, lakanat ja pyyhkeet vaihdetaan kerran viikossa, liikuntavaatteet, arkivaatteet, käsinpesuohjelma aroille tekstiileille... Kyllähän siitä koneellinen päivässä tulee hyvinkin.
Meillä kaksi aikuista, koira ja kaksi kissaa. Useimmiten minä siivoan, mutta kyllä mieskin siivoilee. Meillä imuroidaan 2 kertaa viikossa, lattiat mopataan vähintään kerran.
Kerran viikossa siivotaan vessat ja pyyhitään tarvittaessa pölyjä. Lakanat vaihdetaan kerran kuussa, kesällä vähän useammin.
Perhe: isä, äiti, lapset 18v, 15v ja 12v
Siivooja: äiti. Isä tyhjentää tiskikoneen. Lapset siivoavat omat huoneensa, vanhin lapsi pesee itse omat vaatteensa. PSatunnaisesti/pyydettäessä siivoavat myös yhteisiä tiloja.
Teen kaksi kertaa vuodessa suursiivouksen eli kesälomalla ja joulun jälkeen. Käyn läpi kaapit, laitan turhat tavarat kiertoon ja pesen ikkunat. Tavaraa on vähän ja kaikilla omat paikkansa, joten järjestelyyn ei mene paljon aikaa. Petaan petin päivittäin ja laitan tavarat paikoilleen. Imuroin ja pyyhin lattiat fiiliksen mukaan. Tarve olisi kerran viiikossa, mutta ainakin makuuhuone jää välillä vähän vähemmälle. Lakanat vaihdetaan joka toinen viikko. Pyykkiä pesen pääasiassa viikonloppuisin. Wc.t siivoan kerran viikossa aamulla ennen töihin lähtöä. Siihen ei montaa minuuttia mene.
2 aikuisen ja yhden koiran talous. Tiski- ja pesukone hyrrää useamman kerran viikossa. Päivittäin keittiön siistiminen ja pikkusiistimistä ympäri huushollia. Kerran viikossa pyyhitään pölyt, imuroidaan ja pestään lattiat. Vessa pestään kerran tai pari kertaa viikossa. Minä yleensä hoidan siivouksen, miehen tehtävä on hoitaa roskat. Tarpeen mukaan pyydän apua ja saan sitä. Lakanat vaihdetaan 2 viikon välein yhdessä. Seiniä yms. pintoja pyyhitään tarpeen mukaan. Sauna pestään 2-3 kertaa vuodessa. Näin meillä :)
Oih, meillä ei vaan toimi tuo viikkosiivous. Lapsilla on harrastuksia lähes joka päivä, toinen meistä aikuisista tekee iltatöitä ja toinen päivätöitä. Viikonloput ovat tosi vaihtelevia. Näin ollen joku tietty siivouspäivä ei onnistu ikinä, vaikka yrittäisi.
Meillä se menee niin, että minä enimmäkseen siivoilen, mies käy kaupassa ja laittaa ruuat. Lapset vievät roskat ja joka toinen kerta tyhjentävät ja täyttävät tiskikoneen ja pyyhkivät keittiön pinnat (heitä pitä erikseen pyytää).
Välillä huomaan, että esim. vessoja ei kukaan ole pessyt pitkään aikaan. Kukaan ei tee sitä ilman, että pyydän. Yleensä vaan sitten teen sen itse, kun en jaksa odotella jonkun muun sen tekevän.
Minä pesen pyykit, viikkaan ja vien kaappeihin.
Minä pesen ikkunat (kukaan muu ei huomaa, että ne tarvitsevat pesua edes sen kerran vuoteen...). Minä järjestelen pitkin päivää tavaroita paikoilleen, pyydän lapsia keräämään tavaroitaan perheen yhteisistä tiloista ja käsken säännöllisesti lapsia siivoamaan huoneensa (aina, kun lattia alkaa peittyä tavaroista).
Haluaisin tähän siivousasiaan jonkun paremman systeemin. En jaksaisi olla aina se, jonka varassa on huomata, että ylipäätään jotain siivousta kaivataan. Ärsyttää, mutta en ole keksinyt miten tätä tilannetta muuttaa. Mieheni on kyllä reipasta tyyppiä ja hoitaa kotitöitä, kun pyydetään, mutta oma-aloitteisuutta ei siivoamisessa ole ollenkaan. Häntä ei vaan häiritse mikään eikä hän huomaa sotkuja ollenkaan.
N40
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:34"]Siis anteeksi, mutta miksi lattioita PESTÄÄN useamman kerran viikossa? Tai edes kerran...
Meillä kerran vuoteen, jos sitäkään. Imurointi poistaa roskat, eikä lattialle tahmaannu mitään.
[/quote]
Lyön vetoa, että sulla on jonu muovimatto, josta ei näy lika ja luulet, että lattia on puhdas. Hankipa esim. kiiltävä keraaminen laatta, niin jokainen paljaan halan ja koiran tassun jälki näkyy. Kaksi krt viikossa pitää pestä.
Ennen minäkin ajattelin, ettei lattia likaannu, kun likaa ei nähnyt.
Koira joutuu tassupesulle 3x päivässä ja lattiat pestään eteisestä aina kun tulee ovesta sisään kylpyhuoneeseen. Oli siis sää mikä tahansa. Muuten imurointia alakerrassa josta kulku ulos kerran päivässä, irtoroskat pois. Kerran viikossa kunnon viikkosiivous; imurointi, lattianpesut, pölyjen pyyhkiminen. Ikkunat pesen 2x vuodessa ja tarvittaesssa pyyhkäisen sisäikkunoita koiran jäljiltä. Meillä on "aina" puhdasta. Kotirouva joka siivoaa ihan itse. Jos koira on toisessa kodissa on kotona paljon siistimpää kun ei tuo ulkoa kaikkkea moskaa turkissaan ja tassuissaan.
Päivittäiset:
- tiskit ja pöytien pyyhintä aina ruuanlaiton/ruokailun jälkeen
- täydet roska-astiat ulos kun ovesta poistutaan
- tavarat paikoilleen käytön jälkeen tai viimeistään ennen nukkumaanmenoa
- kasvien kastelu
Viikoittaiset:
- kylppärin pesu
- pyykit
- mattojen tamppaus
- lattioiden sekä huonekalujen pyyhintä
Sesonkiluonteisesti käydään läpi komerot, pakastin/jääkaappi, varasto, mattojen ja ikkunoiden pesu jne.
1 aikuinen ja 1 leikki-ikäinen, myös lapsi osallistuu kaikkeen taitojensa mukaan. Mielestäni siivous ei ole mikään äidin yksinvelvollisuus varsinkaan jos käy töissä. Toisekseen, lasten ottaminen mukaan kotitöihin on kasvatuksellisesti äärettömän tärkeää - tosin diktatuuri ei toimi opetuksena, vaan saa lapsen vain kapinoimaan. Meillä pätee motto "saat ihan kaiken mitä haluat, kun teet töitä sen eteen, mutta jos ei tee mitään, ei saakaan mitään". Tämän seurauksena meillä ei ole ikinä sotkua missään. Miinuspuolena seuraukset näkyy lompakossa, kun lapsi on "työllään" ansainnut vähän kaikkea :)
Yhden aikuisen ja yhden pikkukoiran yksiö:
Päivittäin tavaroiden järjestely, astianpesukoneen pyöräytys, mahdolliset pyykit (ei joka päivä), keittiön tasojen pyyhkiminen suihkutettavan puhdistusaineen kera
Viikoittain lattian lakaisu (en imuroi, ei ole mattoja) ja nihkeämoppaus laminaattipesulla, wc ja kylppärin allas + lattia, peilit, keittiön allas, lakanoiden vaihto
Ja itse teen, koira auttaa toistaiseksi vaan sotkemisessa :)
Meillä äiti ja isä, sekä lapset 9v, 4v ja vauvaa odotellaan.
Pesen pyykkiä 2 koneellista/pvä ja astianpesukone käy 1-2krt/pvä. Imuroin kerran viikossa ja vaihdan lakanat samalla, lattiat pyyhin kostealla 2-4krt/kk + robotti-imuri päällä noin joka toinen pvä. Kylpytilat ja wc:n pestään tarpeen mukaan (tai väh. kerran viikossa). Samoin pölyt tasoilta. Saunan ja ikkunat noin 2krt vuodessa. Haluaisin siivota enemmän, mutta en vaan jaksa:(
Uusioperhe. Lapsia joka toinen viikko neljä, joka toinen viikko kahdeksan. Ikähaitari 5-14v.
Jääkaapin ovessa on paperilista jossa lukee "tiskikoneen tyhjennys" ja sitten kun on joku lapsi tyhjentänyt, lisää nimen alimmaiseksi listaan. Listasta katsotaan kuka on vähiten hoitanut tiskaria, ja nakitetaan sitten. Jos joku on reipas ja hoitaa vaikka kolme peräkkäistä tyhjennystä, hänen suorituksensa jää listaan muistiin.
On tietyt jutut mitkä kuuluvat lapsille. Niitä ovat tiskikoneen tyhjentämisen lisäksi pöydän kattaminen, vessasta lavuaarin ja peilin pesu, omien puhtaiden vaatteiden viikkaaminen kaappiin, roskien vienti, alakerran imurointi ja omien huoneiden siivous.
Karkkipäivänä ja viikkorahaa jaettaessa sitten katsotaan että kuka on ollut ahkera ja kuka on lusmuillut kotitöissä.
2 aikuista, yksi lapsi tuloillaan.
Siivotaan joka päivä vähän. Parin päivän väöein imurointi, muuten päivittäin keittiön siistiminen. Vessassa on pöydällä suihkepullossa pesuaineliuosta jota suihkuttelen tarpeen tullen pönttöön ja lavuaariin.
Pölyt pyyhin silloin kun muistan, lattiat pesen silloin kun siltä tuntuu.
Pyykkikone pyörii n. Kerran päivässä
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 11:08"]
Kerro samalla minkä kokoinen perhe, minkä ikäiset lapset jne.
Musta tuntuu, että siivoan koko ajan kotona ollessani jotain. Haluaisin tietää miten teillä muilla siivous toimii. Meidän perheeseen kuuluu mies ja kaksi alakouluikäistä lasta.
[/quote]siis nelihenkinen perhe meillä ja minä olen äiti/vaimo
AP
5-henkinen perhe. Meillä käy siivooja kerran viikossa.
Meillä perheessä kaksi lasta 3 ja 4, minä ja mies. Ollaan töissä.
Tavallisina arkipäivinä ei juuri siivota, paitsi pestään astioita (kone) ja vaatteita, vaatteet viikataan kaappiin suoraan narulta. Leluja keräillään ja roskia roskikseen. Järjestelyä lähinnä. Jos jotain kaatuu niin siivotaan. Pöytä ja tiskipöytä pyyhitään.
Sitten kerran viikossa-kahdessa raivataan kaikki kamat lattioilta, imuroidaan ja tarvittaessa pestään lattiat ja vessat. Kerran-kaksi viikossa olis ihanne, mutta usein siivouksen tekeminen venyy. Nyt ollaan oltu monta viikonloppua poissa, niin siivous on venähtänyt. Huomenna olis tarkoitus.
4 lisää
Minä siivoan enemmän - mies pesee pyykit ja täyttää/tyhjentää tiskikonetta, pesee vessat. Tosin niin harvoin, että mäkin pesen niitä.
Pari kertaa vuodessa tilaan siivouksen, pestään sauna ja kesällä ikkunat.
15-30 minuuttia päivässä, molemmat samaan aikaan. Olemme lapseton pariskunta. Tämä on kyllä ihan maksimi, mihin riittää aika ja mielenkiinto. Suursiivoukset muutaman kerran vuodessa on ulkoistettu ammattilaisille. Siivous on tylsää pakkopullaa, ja meillä on parempaakin käyttöä ajallemme. Onneksi olemme siistejä ihmisiä!