Mistä voi johtua monta kuukautta jatkunut kova alaselkäkipu?
Niin siis en oikeastaan muista tarkaasti milloin tämä alkoi, aluksi taisin luulla nukkuneeni huonossa asennossa tmv. Nyt sama, vaikeasti kuvailtava mutta voimakas kipu on jatkunut siis kuukausia, lähes puoli vuotta.
Kipu tuntuu pistävänä ja sen pystyy paikallistamaan keskelle alaselkää, tosin säteilee sivuillekin, ei kuitenkaan kylkiin.
Kun puolisoni hieroo selkääni, kipu lakkaa heti kun siihen koskee, tosin melko kova on kosketuksen oltava. Kun hieronta/kosketus loppuu, kipuilu alkaa samanmoisena välittömästi.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (20)
2:
voi ei, voimia sinne.. osaa olla pskamaista!
ei minullakaan lihastreeni/kävely tai muukaan auta kipuun yhtään, eikä liikkumattomuudellakaan ole vaikutusta, tosin enpä ole mitään kuukautta pystynytkään olemaan ilman liikuntaa..
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:12"]koitas vahvistaa lihaksia
[/quote]
Ei ole ongelmana, salitreeniä takana vuosia.. :/
olen miettinyt myös juuri tuon salin osuutta tähän kipuun, mutta liikkeiden tekniikka on kunnossa, eikä tätä kipua ole ennen ilmaantunut
Ihan lämpimästi suosittelen varaamaan ajan lääkärille. Välilevyn rappeuma ja -pullistuma ovat eräistä vaihtoehtoja.
Minulle myös fysioterapeutti sanoi heti, että teet salilla jotain väärin ja tunki siksi yhden kerran kanssani salille toteamaan, että otan tekniset asiat aika tosissani. Minulla on kilpaurheilutausta, joten tajuan kyllä oikean tekniikan ja ennen kaikkea kontrollin merkityksen liikkumisessa. En minä sitä kiellä etteikö lihasepätasapainoa voisi olla, mutta mikään ammatti-ihminen (fysioterapeutti, fysiatri, ortopedi) ei tunnu löytävän mitään selitystä kivulle, niin kyllä sitä alkaa olla aika turhautunut. Olen notkea kuin kuminauha, ja se vaikeuttaa tietysti kaikkea arviointia kun minut voi käytännössä vääntää solmuun. Tästä syystä mikään venyttely ei myöskään auta, kun en saa venytyksissä mitään tuntumaa. Kukaan ei ole kyllä venettelyä minulle suositellutkaan.
numero 2
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:23"]Ihan lämpimästi suosittelen varaamaan ajan lääkärille. Välilevyn rappeuma ja -pullistuma ovat eräistä vaihtoehtoja.
[/quote]
Kävin tässä vähän aikaa sitten muista syistä lääkärillä ja lopuksi kysyin että mistä todella kova kipu alaselässä voi johtua ja kuinka sellaisen kanssa tulisi edetä. Totesi vain kuivasti että "monia syitä" eikä sanonut mitään muuta:D
Mitään muita oireita?
Millaiset kuukautiset?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:31"]Mitään muita oireita?
Millaiset kuukautiset?
[/quote]
Ei muuta, tosin nyt on muutaman päivän ajan tuntunut siltä kuin se kipu jatkusi oikeastaan pakaroiden yläosaan asti. Olen tosin pienessä kuumeessa, joten ehkä menee kuumeen piikkiin..? Polvet ovat myös vihoitelleet mutta jo ainakin 4 vuotta, mutta voiko sillä olla yhteyttä selkäkipuun..?
Syön Yasminelle-epillereitä ehkäisyyn, joten kuukautiset ovat säännölliset, tosin melko niukat. Parina viime kuukautena on myös esiintynyt alavatsakipua pvää ennen kuukautisten alkua, ei tosin kovaa. koskaan ennen en ole kuukautiskivuista kärsinyt.
Kuinkas selkärankareuma? Onko sellaisia oireita?
Onko virtsaamisessa ongelmaa? Munuaisissa voi olla jotain häikkää. Veriarvot kannattaisi tarkastaa ettei ole mitään tulehdusta.
Kannattaa ennemmin käydä fysioterapeutilla kuin luottaa av-palstan analysointiin.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:50"]Onko virtsaamisessa ongelmaa? Munuaisissa voi olla jotain häikkää. Veriarvot kannattaisi tarkastaa ettei ole mitään tulehdusta.
[/quote]
Tässä parhaillaan kuumeilen, eilen juuri otettiin sormenpäästä verikoe sekä pissatestit vti:n varalta, mulla kun on kerran munuaisiin edennyt ja siitä lähti kierre perus infektioihin, tosin tästä päässyt jo eroon ja nyt about vuoteen ei ole ollut yhtäkään vti:tä.
CRP näytti eilen alta 70, käskivät varata uuden ajan jollei kuume mene ohi.
Mulla on muuten myös äly korkeat sykkeet, levossakaan ei syke alle sataan laske..
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:53"]Kannattaa ennemmin käydä fysioterapeutilla kuin luottaa av-palstan analysointiin.
[/quote]
No täältä saa osviittaa ainakin näin alkajaisiksi.
Oikeaa vastausta ei kyllä pysty kukaan täältä antamaan, sillä ongelma voi olla suunnilleen mikä vaan. Itselläni on ollut kaksi kertaa juuri alaselkä pidempään kipeä ja niihin löytyi lopulta ihan eri syyt. Ensimmäisellä kerralla vaivaan auttoi sängyn vaihtaminen. Vanha sänky oli käynyt niin lötköksi, että se ei enää tukenut selkää. Toisella kerralla uusi fysioterapeutti vinkkasi juoksemisesta. Eli kun mulla ei ollut selässä mitään rikki (välilevy tms.), niin jumi laukesi varovaisesti aloitetulla juoksulla. Termi taisi olla pumppuliike, joka avaa jumiutuneet lihakset. Tämä toimii silloin kun venyttely tai kuntosali ei enää tepsi lihasten jumiutumisen vuoksi. Tai mulla ainakin toimi.
Kuten se yksi lääkäri sanoi, mahdollisia syitä on paljon.
Mulla on jo krooniseksi mennyt tämä selkäkipuilu, mutta mitään varsinaista syytä ei ole ikinä löytynyt. Eli siihenkin kannattaa varautua, ettei syytä löydy.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:58"]
Mulla on jo krooniseksi mennyt tämä selkäkipuilu, mutta mitään varsinaista syytä ei ole ikinä löytynyt. Eli siihenkin kannattaa varautua, ettei syytä löydy.
[/quote]
Nää jutut kuuluu fysioterapeuteille, ei lääkäreille. Teidän ei kannata alkaa itse ideoimaan mitään, koska teiltä puuttuu asiantuntemusta. Särky voi olla selässä/polvessa tms mutta se vika jossain muualla. Selän hieronta/venyttely jne ei puutu muuhun kuin oireisiin jollonka se vika jää hoitamatta. Joten varatkaa se aika fysioterapeutille. Tää on niiden osaamisaluetta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:58"]
[/quote]
Nää jutut kuuluu fysioterapeuteille, ei lääkäreille. Teidän ei kannata alkaa itse ideoimaan mitään, koska teiltä puuttuu asiantuntemusta. Särky voi olla selässä/polvessa tms mutta se vika jossain muualla. Selän hieronta/venyttely jne ei puutu muuhun kuin oireisiin jollonka se vika jää hoitamatta. Joten varatkaa se aika fysioterapeutille. Tää on niiden osaamisaluetta.
[/quote]
Mitä sä tuota lainasit, siis miksi? Eihän tuossa käsketty lääkäriin, eikä ideoitu mitään omaa...
Hyvä käydä lääkärissä, jossa suljetaan pahanlaatuiset syyt haastatellen ja tarvittaessa kuvilla pois.
Terävä kipu voi viitata fasettilukkoon, siihen tepsii parhaiten OMT-fysioterapia. Kaikissa selkäkivuissa on apua syvien vatsalihasten vahvistamisesta. Tekniikka on täysin eri kuin salitreeneissä tai vatsalihaksia treenatessa, tähän syytä saada hyvät ohjeet fysioterapeutilta. Myös pilates tai vastaava auttaa usein pitkäaikaisiin selkäkipuihin
Kuntoiletko? Joko teet jotain väärin tai sitten sulla on vain selkälihakset huonossa kunnossa. Ja tietty huono ryhti, huono sänky sun selälle vaikuttavat myös.
Alaselkä on ollut täällä kipeänä jo parisen vuotta. Mitään vikaa ei löydy mistään, vatsajumppa/pakarajumppa/muu liikkuminen tai liikkumattomuus ei auta, että revi siitä sitten huumoria. Olen 35-vuotias, hoikka ja liikunnallinen ja nyt pitäisi tyytyä siihen, että kivun vuoksi köpöttelee välillä kuin mummo. Minulla tosin ei löydy sitä kipupistettä. Kipu tuntuu rankaa pitkin ristiselässä n. 10 sentin matkalla ja vain toisella puolella rankaa, mutta selkää käsittelemällä siihen ei pääse kiinni, vaan se ongelma on jossain syvemmällä. Että sinänsä kivun paikallistuminen johonkin pinnalliseen pisteeseen voi olla hyvä merkki.