Sää viileni - joka paikkaa särkee
Nivelreumapotilaana VIHAAN hellettä, mutta sään vaihtelu tuo kolotukset auttamatta. Nyt kun on äkkiä viileämpi, tuskin pääsen kävelemään. Käsiä ja jalkoja särkee, joka nivelä kolottaa. Nautin viileämmästä kelistä, mutta kroppa ei.
Kohtalotovereita?
Kommentit (44)
Sama juttu! Eilen tuttavan kanssa puhuttiin samasta asiasta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:54"]
Auttaako tuohon yhtään mikään?
[/quote]
No eipä siihen oikein auta kuin särkylääkkeet, eikä niitäkään voi määräänsä enempää ottaa. Itsellä on nyt taukoa nivelreumalääkkeistä, kun kesä ollut taas hyvä vaihe. Kovin mielellään en etenkään kortisonia ottaisi, ne sivuvaikutukset kun on kauheat.
Kauhulla odotan sitä kun syyssateet alkaa, vaikka toisaalta musta mikään ei ole niin ihanaa kuin kuunnella sateen ropinaa. Syksy on lempivuodenaikani, mutta se tietää nilkutusta, jäykkyyttä ja kolotusta. En saa nyt esim. vasenta kättä suoraksi. Tasan ei käy nallekarkit.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:54"]
Auttaako tuohon yhtään mikään?
[/quote]
Jokaisella voi olla omat niksit millä saa vähän edes helpotettua oloa. Se on niin yksilöllistä mikä auttaa ja mihin. joillekin lääkkeet, viina, homeopatia, aku, kasvilääkitys, ruokavalio...
Mä taas nautin siitä, että on viileää. Nukun hyvin, villasukat jaloissa oli helteelläkin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:52"]
Just aamulla valitin miehelle, että selkä on taas tullut kipeeksi ja koko kesänä ei mitään ongelmaa. Mulla ei mitään diagnoosia.
[/quote]
Voipi olla fibromyalgiaa.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 08:59"]
Mä taas nautin siitä, että on viileää. Nukun hyvin, villasukat jaloissa oli helteelläkin.
[/quote]
Niin kuin mäkin tässä olen sanonut, niin henkisesti nautin syksystä ja inhoan helteitä. Ainut vaan että kehoni on vahvasti eri mieltä. Se tässä onkin niin turhauttavaa. Kesällä ne kivut ja säryt unohtaa, mutta sään muuttuessa ne palaa täydellä voimalla. Tuskin sain nukuttua viime yönä.
ap
Äidilläni todettiin nivelreuma, siksi kyselin. Kiitos vastauksista. Ajattelin perehtyä netin ihmeelliseen maailmaan ja katsoa että löytäisinkö jotain apua hänelle, tuota ruokavaliota juuri mietin itsekin.
Tuntuu pahalta katsoa toisen kipuja ja vaikeuksia liikkua.
Reuma on niin vttumainen tauti ettei tiedä mitä vois suositella. Ruokavalioon kiinnittäisin ensiksi huomiota.
Mulla on nivelpsori ja vähän samaa vikaa täällä. Kesällä mun sormet oli todella sirot ja ohuet mutta nyt taas muistuttavat nakkeja. Toisen käden pikkusormi on erityisen turvonnut ja koukussa :( Myös selkä sekä toisen jalan päkiä ja nilkka ilmoittivat olemassaolostaan muutama päivä sitten. Vittumaista on myös tää niveloireisiin liittyvä saatanallinen väsymys ja lämpöily. Työpäivän jälkeen nukkumaan ja sama seuraavana aamuna uudestaan ja seuraavana jne.
En tunne ketään nivelsairasta joten nää pahenemisvaiheet on ikäviä siksikin kun kukaan ei ymmärrä miltä tää tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:02"]
Äidilläni todettiin nivelreuma, siksi kyselin. Kiitos vastauksista. Ajattelin perehtyä netin ihmeelliseen maailmaan ja katsoa että löytäisinkö jotain apua hänelle, tuota ruokavaliota juuri mietin itsekin.
[/quote]
Mulla auttoi veganismi. Maitotuotteet ehdottomasti pois. Nivelreuma ollut remissiossa kohta kymmenen vuotta. Netin ihmemaailmasta tänkin löysin. :)
Kaikkea kannattaa kuitenkin kokeilla. Joka toiselle tuo helpotuksia ei välttämättä muille sitä tuo
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:13"]
Mulla on nivelpsori ja vähän samaa vikaa täällä. Kesällä mun sormet oli todella sirot ja ohuet mutta nyt taas muistuttavat nakkeja. Toisen käden pikkusormi on erityisen turvonnut ja koukussa :( Myös selkä sekä toisen jalan päkiä ja nilkka ilmoittivat olemassaolostaan muutama päivä sitten. Vittumaista on myös tää niveloireisiin liittyvä saatanallinen väsymys ja lämpöily. Työpäivän jälkeen nukkumaan ja sama seuraavana aamuna uudestaan ja seuraavana jne.
En tunne ketään nivelsairasta joten nää pahenemisvaiheet on ikäviä siksikin kun kukaan ei ymmärrä miltä tää tuntuu.
[/quote]
No sepä se. Ainoat jotka ymmärtää on kanssakärsijät ja (reuma)lääkäri. Ihmiset vaan kommentoi, että joo, mullakin selkä kipee. Tämä on vähän eri juttu, ja paljon kokonaisvaltaisempi. Nyt tuntuu kuin joka nivel olis tulessa.
ap
Aivan samat tuntemukset. Kyllä taas pelottaa tuleva syksy ja talvi. Mulla on fibro ja oireilen heti sään muutoksiin. Ja fibroa kun ei kaikki lääkäritkään ymmärrä tai pidä minään. Haluaisin vaan maata peiton alla ensi kesään asti.
Mulla on selkärangassa rappeuma ja helteillä se ei vaivannut yhtään. Nyt kun keli viileni, särky on palannut. Mutta en valita, tämä viileys on ihanaa kaikesta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:17"]
Aivan samat tuntemukset. Kyllä taas pelottaa tuleva syksy ja talvi. Mulla on fibro ja oireilen heti sään muutoksiin. Ja fibroa kun ei kaikki lääkäritkään ymmärrä tai pidä minään. Haluaisin vaan maata peiton alla ensi kesään asti.
[/quote]
Mulla on ystäväpiirissä fibropotilaita. Ei ole helppoa heilläkään. Voimia!
ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:20"]
Mulla on selkärangassa rappeuma ja helteillä se ei vaivannut yhtään. Nyt kun keli viileni, särky on palannut. Mutta en valita, tämä viileys on ihanaa kaikesta huolimatta.
[/quote]
Viileys ON ihanaa. Mutta särky polvissa, sormissa, ranteissa, kyynärtaipeissa ei. Helteellä ei jaksa tehdä mitään, nyt hädintuskin pystyy. Kyllähän se sieppaa. En haluais mennä reumapolille.
ap
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 09:02"]
[/quote]
Mulla auttoi veganismi. Maitotuotteet ehdottomasti pois. Nivelreuma ollut remissiossa kohta kymmenen vuotta. Netin ihmemaailmasta tänkin löysin. :)
[/quote]
Pitäis ehkä kokeilla. Vaikka ensin kuukausi ja katsoa mitä tapahtuu. Mutta oon todella koukussa etenkin juustoon... Toisaalta näitten kipujen helpottaminen olis sen arvoista.
ap
Mitenhän pienet määrät maitotuotteita vaikuttaa? Ainoa maitotuote mitä käytän, on n.puoli purkkia raejuustoa päivässä..
Just aamulla valitin miehelle, että selkä on taas tullut kipeeksi ja koko kesänä ei mitään ongelmaa. Mulla ei mitään diagnoosia.