Lastensuojelulla on valta ottaa lapsesi pois.
Kommentit (215)
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia ei rokoteta, se on ongelma
koska lapsi voi saada pitkään jatkuvan long covidin
Höpö höpö, asia on täysin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelko ei välttämättä ole huono asia. Se voi saada vanhemman ajattelemaan, onko kasvatustavoissa sittenkään kaikki ihan ok.
Pelko saa vanhemmat kaunistelemaan perheen tilannetta neuvolassa ja joka paikassa. Masennuksesta ei uskalleta kertoa, apua ei uskalleta hakea, ongelmat pahenevat.
Tämä. Esim mulla on välillä kausia vuoden välein (sijoittuu kuolleen isäni syntymäpäivään) jolloin olen 2 viikkoa ihan masentunut ja tyyliin itsemurhan partaalla. Yh:na en kuitenkaan uskalla hakea apua koska vaikka kyse on 2 viikon jaksosta. Muuten olen kunnossa
Ja tää on susta sit lasten etu? Hohhoijakkaa. Ei kukaan sun lapsia vie lyhyen jakson perusteella, mutta et sä apuakaan sit saa. Lapset kärsii, mutta pääasia, että sä et ”jää kiinni” ongelmastasi? Toivottavasti joku muu tekee ilmoituksen susta, kun itse et tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelko ei välttämättä ole huono asia. Se voi saada vanhemman ajattelemaan, onko kasvatustavoissa sittenkään kaikki ihan ok.
Kannattaisi opettaa vanhempia kasvattamaan lapsia, eikä pelotella.
Sitähän ne sossut tekeekin. Huostaanotto on ihan viimeinen keino. Sossut ei pelottele vaan ne äidit, jotka tarvitsisivat apua ja kiireesti. Ja ne, joiden lapset on huostaanotettu syystä, kun ei voi myöntää vanhemmuutensa olleen perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän ne sossut tekeekin. Huostaanotto on ihan viimeinen keino. Sossut ei pelottele vaan ne äidit, jotka tarvitsisivat apua ja kiireesti. Ja ne, joiden lapset on huostaanotettu syystä, kun ei voi myöntää vanhemmuutensa olleen perseestä.
Aika moni vanhempi on jääräpäinen eikä suostu noudattamaan kasvatussuosituksia edes toistuvien kehotusten jälkeen, joten lopuksi ei välttämättä jää muuta vaihtoehtoa kuin huostaanotto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelko saa vanhemmat kaunistelemaan perheen tilannetta neuvolassa ja joka paikassa. Masennuksesta ei uskalleta kertoa, apua ei uskalleta hakea, ongelmat pahenevat.
Tämä. Esim mulla on välillä kausia vuoden välein (sijoittuu kuolleen isäni syntymäpäivään) jolloin olen 2 viikkoa ihan masentunut ja tyyliin itsemurhan partaalla. Yh:na en kuitenkaan uskalla hakea apua koska vaikka kyse on 2 viikon jaksosta. Muuten olen kunnossa
Ja tää on susta sit lasten etu? Hohhoijakkaa. Ei kukaan sun lapsia vie lyhyen jakson perusteella, mutta et sä apuakaan sit saa. Lapset kärsii, mutta pääasia, että sä et ”jää kiinni” ongelmastasi? Toivottavasti joku muu tekee ilmoituksen susta, kun itse et tee.
Mitä se sossuilmianto hyödyttää? Ei lapsia ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sossuilmianto hyödyttää? Ei lapsia ainakaan.
Sosiaalikoneisto haluaa olla tietoinen kaikesta ja puuttua kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun perhetyö on sitä kasvatusta varten. Tälläkin palstalla on tehty selväksi, että halua ottaa vastaan oppia ja neuvoa ei yleensä lasuperheissä ole. Ei me sossut ehditä joka viikko heitä itse puhutella.
Sitä olen miettinyt, että miksi lastensuojelun ongelmaksi kokevat ihmiset ovat oikeastaan aina moniongelmaisia, monilapsisia ja hyvin harvoin korkeakoulutettuja. Toinen ryhmä eronneet isät.
Lapsistamme tehtiin kaksi ilmoitusta tekaistuin syin. Kävimme kerran toimistolla ja selitimme tilanteen: homma jäi siihen.
Omien kokemusteni perusteella luotan lastensuojeluun. Olen kuullut hyvää myös heiltä, jotka ovat päässeet lasun tarjoaman avun piiriin. Ei heiltä keneltäkään ole huostaan lapsia otettu vaan normaalia perhe-elämää elävät mutta tuetusti.
No ei viddu... Kuormittaa vaa. Pitäs poistaa koko hörömlöö.
Hyvinvointivaltio hyvinvoiville.
Perheet on erilaisia ja sitä ois syytä kunnioittaa.
Puhun toki suht terve päistä.
Se että on joku suojatyö sotella ei ole tae osaamisesta tai fiksuudesta.
Aviin menee, hikiset pikku stalkkerit😝🖕🖕🖕🖕🥰
Kantsii aprikoida ennenkö alkaa fabrikoida.
Oikeudet meni.
Kippis🥂🥂🥂🥂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun perhetyö on sitä kasvatusta varten. Tälläkin palstalla on tehty selväksi, että halua ottaa vastaan oppia ja neuvoa ei yleensä lasuperheissä ole. Ei me sossut ehditä joka viikko heitä itse puhutella.
Oletetaan, että olen kasvatussuosituksia rikkova vanhempi, joka esimerkiksi antaa lapsilleen rasvaista maitoa sekä laittaa lapsen jäähypenkille jos lapsi on ollut tottelematon.
Mihin toimenpiteisiin lastensuojelu tulee ryhtymään suhteeni, jos kieltäydyn muuttamasta toimintatapojani?
Ja entä jos alan aikaa myöten niskoitella entistä pahemmin, eli esim. en enää päästä perhetyöntekijää meille sisään, kun hän soittaa ovikelloa? Ovatko tässä tapauksessa sijaishuollon toimenpiteet ajankohtaisia?
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian pitkään viivytellään lasten huostaanottoa. Perheelle tarjotaan erilaisia tukitoimia ja seuraillaan vaan tilannetta. Tilanne vain pahenee. Huostaanottoja vältetään viimeiseen asti, koska ne tulevat kunnalle niin kalliiksi ja sosiaalityöntekijät on kunnan palkkalistoilla.
Ilman huoltajien päihteidenkäyttöä huostaanottoja olisi ehkä vain viidesosa nykyisestä.
Kyllä ja ei. Lastensuojelulaitokset on myös samalla huume- ja rikoskasvattamoita. Jos ei osaa valmiiksi, siellä pääsee piireihin viimeistään. Tarkoitan nyt teini-ikäisten huostaanottoja. Varoisin vanhempana viimeiseen saakka. Vain yhden tapauksen muistan, jossa ratkaisusta oli hyötyä. Useimmiten surkea tilanne meni entistä surkeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja ei. Lastensuojelulaitokset on myös samalla huume- ja rikoskasvattamoita. Jos ei osaa valmiiksi, siellä pääsee piireihin viimeistään. Tarkoitan nyt teini-ikäisten huostaanottoja. Varoisin vanhempana viimeiseen saakka. Vain yhden tapauksen muistan, jossa ratkaisusta oli hyötyä. Useimmiten surkea tilanne meni entistä surkeammaksi.
Ja kilin kellit. Jo siitä, että luulet laitosteinien olevan keskimäärin jotain huumeongelmaisia nuorisorikollisia, voi päätellä ettei kokemukseesi kannata hirveästi luottaa.
Huomattava osa kotimaisista teini-ikäisiä vastaanottavista "laitoksista" on perhekotityyppisiä tai vastaavia ratkaisuja, joissa useimmat asiat perustuvat luottamukseen ja viime kädessä vapaaehtoisuuteen. Ovet ovat aina auki, nuoret saavat lähteä itsenäisesti menoilleen, kulkevat omaehtoisesti esim. laitospaikkakunnalta toiselle paikkakunnalle kouluun, yökyläilevät välillä kavereidensa luona normaalin teinin tapaan ja niin edelleen. Näihin yksiköihin sijoitetaan (tai siirretään) ne nuoret, joille tuollaisia vapauksia ja velvollisuuksia voi antaa. Hoitavat koulunsa itsenäisesti, käyttävät rahaa vastuullisesti, palaavat menoiltaan ajallaan, eivät hankkiudu ongelmiin eikä päihteidenkäyttö ole huolenaihe. Ja niitä on muuten paljon, sekä tällaisia teinejä että yksiköitä.
Jos homma ei luista (tai jo etukäteen tiedetään ettei luista), on edessä siirto suljetumpaan laitokseen. Mutta ei tuollaisissa perustason laitoksissa pyöritetä nuoria, joilla on esim. huumeongelma, rikoskierre päällä, vakavia käytöshäiriöitä tai psykiatrisia ongelmia.
Eri asia on sitten se, jos lapsi/nuori halutaan välttämättä sijoittaa esim. samalle paikkakunnalle vaikka siellä sijaitsisi vain lapsen tarpeisiin turhan raisu yksikkö. Tämän suhteen on hyvä muistaa, että vanhemmalla on oikeus vastustaa lapsen sijoituspaikkaa, vaikka ei vastustaisikaan itse huostaanottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletetaan, että olen kasvatussuosituksia rikkova vanhempi, joka esimerkiksi antaa lapsilleen rasvaista maitoa sekä laittaa lapsen jäähypenkille jos lapsi on ollut tottelematon.
Mihin toimenpiteisiin lastensuojelu tulee ryhtymään suhteeni, jos kieltäydyn muuttamasta toimintatapojani?
Ja entä jos alan aikaa myöten niskoitella entistä pahemmin, eli esim. en enää päästä perhetyöntekijää meille sisään, kun hän soittaa ovikelloa? Ovatko tässä tapauksessa sijaishuollon toimenpiteet ajankohtaisia?
Siitä rasvaisesra maidostasi ei kiinnostu kukaan. Perhetyön saat, jos olet esim. Niin käsi ettet osaa kieltää lastasi muuten kuin lyömällä tai teinisi haluaa itse mieluummin huostaan kuin asua kanssasi, koska et osaa selvittää tulehtuneita välejänne.
Vierailija kirjoitti:
Alle kouluikäiset Lapset juoksentelee tiellä ilta kymmeneltä ja huutavat vittua.
Vanhemmat umpikännissä ja sammuneet saunan lattialle. Tästä ei saa tehdä lasua?
Kyllä saa ja pitää tehdä lasu, jos asia on näin! Kyllä jokainen täysjärkinen ihminen oikeasti tietää, milloin lasu on aiheellinen.
Suurin osa kritiikistä kohdistuu näihin turhiin ilmoituksiin. Valitettavasti ja ihan oikeasti lastensuojelua käytetään kiusanteon välineenä.
Oma lukunsa on nämä huolestujat. Jos lapsi ottaa koulussa lisää ruokaa, tai sukassa on reikä tai...mikä tahansa asia, jonka voisi selvittää lapsen vanhempien kanssa, huolestuja tekee lasun. Näitä virkaintoisia opettajia ja naapureita riittää!
Omaa järkeä saa ja pitää käyttää! Lastensuojelu on verovaroin ylläpidetty systeemi, kallis sellainen. Jätetään se oikeille tapauksille.
Mutta nuoremmalla sukupolvella on valta jättää eläkeläiset hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on suututettu. Sosiaaliohjaajat joutuvat järjestämään hoidon 1,6 miljoonalle eläkeläiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei soiteta edes ambulanssia, siihen maailma on menossa, vain fyysisesti terveet pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei soiteta edes ambulanssia, siihen maailma on menossa, vain fyysisesti terveet pärjäävät.
Juu, ei sovi olla mitään sairautta, ihmiset ei enää auta. Sairaus on oma vika niinkuin työttömyys.
Tietenkään vanhempien omassa käytöksessä ei ole mitään vikaa. Kuinka typerää onkaan, että ollaan niin lapsellisia, ettei voida myöntää itsessä olevan mitään vikaa. Ettekö tosiaan tajua, että kaikki asiat menevät elämässänne pieleen oman jääräpäisyytenne vuoksi.