Tajusin, etten halua omistusasuntoa koskaan
En halua sitoutua. Elämme puolison kanssa hyvässä vuokra-asunnossa, joka on pitkäaikainen ja yksityisestä yhtiöstä. Vuokra on kahdestaan maksaen ihan kohtuullinen, halvempi kuin jos lyhentäisimme lainaa. Laitan kaikki ylimääräiset rahat puoliksi osakkeisiin/rahastoihin ja puoliksi elämän kivoihin hetkiin, kuten matkustamiseen (jos sinne vielä joskus pääsee). Rahaa on pelkkää matkailua varten 6 tonnia säästössä.
Kun vanhenemme, haemme jotakin KEVAn vanhusasuntoa, jonne taitaa olla 55-vuotta ikäraja. Niitä on Helsingissä hyvillä pakoilla ja kohtuullisilla hinnoilla. Laskin, että jos ihmeitä ei tapahdu, osake/rahastopotissa on jo n 200 tonnia. Sillä ja tulevalla eläkkeellä sitten reissaamme ja reissaamme (ja voimme käyttää yksityisiä lääkäripalveluja).
En minä ole koskaan ollut oman asunnon perään. Olen muuttanut kai 15 kertaa elämässäni. Ihan sama. Mutta elämänlaatu tulee minulle ja vaimolleni muusta.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi teitä on paljon, me vuokranantajat rikastumme ja hyödymme, kiitos .
Eipä mitään, niin rikastun minäkin.
ap
Ei elämää voi hallita ja suunnitella. Elämä yllättää ja yllätyksiin täytyy sitten reagoida.
Suosittelen vielä tarkistamaan tuon vuokra-asunnon halvemmuuden suhteessa omistusasuntoon, sillä teidän maksamalla vuokralla joku on maksanut asunnon lainan ja saanut vielä tuottoakin.
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa sanomaan samaa. Ja jos ap:kin on tyytyväinen, niin kaikki voittavat! 🙂
Et sä ole ap ainoa. Minäkään en ole koskaan halunnut. Pidän vaihtelusta, asun välillä ulkomailla, en halua sitoa itseäni yhteen asuntoon. Rahaa voi sijoittaa muuhunkin kuin asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi teitä vuokranantajia on paljon, me vuokralaiset saamme sen asumismuodon minkä haluamme. Kiitos.
No miten vaan. Itse en asuisi vuokralla. Toki joissain kohdin elämää toimiva ratkaisu. Koti ja asuminen on mulle tosi tärkeitä asioita. Ihan siksikin haluan panostaa laadukkaaseen asumiseen ja tinkiä vaikka jostain muusta. Vuokralla pitää aina tyytyä.
Vierailija kirjoitti:
Ei elämää voi hallita ja suunnitella. Elämä yllättää ja yllätyksiin täytyy sitten reagoida.
Suosittelen vielä tarkistamaan tuon vuokra-asunnon halvemmuuden suhteessa omistusasuntoon, sillä teidän maksamalla vuokralla joku on maksanut asunnon lainan ja saanut vielä tuottoakin.
Asumme Helsingin paraatipaikalla pienessä kaksiossa 1000 euroa/ kk. Eli minun vuokrani on 500 euroa kk. Tienaan 2500 euroa netto, eli minulle jää kaksi tonnia vuokran jälkeen. Muita kuluja ei ole, ei lainoja eikä autoja. Sijoitan kuukausittain 500 -700 euroa rahastoihin/osakkeisiin, 300-500 euroa matkakassaan. Toki muutenkin vähän siirtotilille. Tonnilla pärjäilee kukauden hyvin. Vaimon tulot suunnilleen samat.
ap
Nyt näytettiin asuntosäästäjille pitkää nenää?
200 k 55-vuotiaana ei ole kovin paljon. Mullakin on se mutta myös velaton kämppä ja asumiskulut kymmenesosa vuokraan verrattuna. Ette te noilla vielä reissaa ja lääkäreitä maksa, eläkkeet kun laskee koko ajan kuin lehmän häntä.
Vierailija kirjoitti:
Halpa vuokra = kaksi maksajaa. Nyt esim. 800e puoliksi on taskurahoja keskituloiselle, mutta maksapa summa yksin niin ei niitä säästöjä kerrykään samalla tavalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme Helsingin paraatipaikalla pienessä kaksiossa 1000 euroa/ kk. Eli minun vuokrani on 500 euroa kk. Tienaan 2500 euroa netto, eli minulle jää kaksi tonnia vuokran jälkeen. Muita kuluja ei ole, ei lainoja eikä autoja. Sijoitan kuukausittain 500 -700 euroa rahastoihin/osakkeisiin, 300-500 euroa matkakassaan. Toki muutenkin vähän siirtotilille. Tonnilla pärjäilee kukauden hyvin. Vaimon tulot suunnilleen samat.
ap
Täysin epärevanttia tietoa jos pitäisi pohtia, että onko omistusasuminen halvempaa kuin vuokralla asuminen. Kannattaa myös muistaa, että tuo vuokra on vaan ilmoituksen päässä noususta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Perheen perustaminen ei kuulu suunnitelmiin?
Ei tuo mikään huono valinta ole, toivottavasti elämänne kantaa ja onni on matkassa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt näytettiin asuntosäästäjille pitkää nenää?
Missä kohtaa?
Hyvin tajuttu!
Mulla oli omistusasuntoja alkaen 1997, ekat 2 kerrostaloista. Sitten tehtiin se virhe, että omistusasuntorivitalo piti saada.
Ihan pyllystä! Naapurit kyttää, tietää milloin kukin menee ja tulee jne. Talkoissa (ennen koronaa) jos et ollut, niin vittuiltiin. Naisten tehtäviin kuului yleensä lehtien haravointi. Sitä tein monta tuntia ennen talkoita. En pidä talkoista ollenkaan. Siellä sitten laskettiin ja muistuteltiin kuka oli ja kuka ei.
Tietenkään näitä muulloin haravointeja ei tiedetty vaikka nähtiin.
Taloyhtiölle valittiin hallitus, joka jatkaa samalla kokoonpanolla 6:tta vuotta. Peejii on psykopaatti-narsisti, joka haluaa samat jeesmiehet kylkeensä.
Nyt olimme myymässä kämppää niin kävi ilmi että siellä on jossakin hometta. Kuukauden kesti, että tekninen isännöitsijä saatiin paikalle. Sähköposteja kertyi 35 kpl. Asia edelleen auki, emme jaksa tällä hetkellä hoitaa. Tekn isännöitsijän rapsa oli tyyliin: suattaapi olla mutta suattaapi olla olemattakin. Peejii yrittää lykkiä syytä meidän niskaan eikä tykkää yhtään siitä, että tiedämme asunto-osakeyhtiölain perusteella vastuut.
Nyt kun ollaan kerrostalossa, ei tarvii olla "osallistumassa" vaan voi katsoa partsilta kun muut leikkaa nurtsit yms ja itse voi vain asua.
Ehdottoman hyvä päätös.
Vanhaa paskaa tuo että omistusasunto pitää jokaisen hankkia. Että pitää päästä kuseen loppuiäkseen. Muuhunkin voi rahansa käyttää. Nykyisin rakennetaan ihan suoraan vuokrataloja, eivätkä ole tasoltaan jotain rähjäisiä kunnan vuokra-asuntoja. Tää jossa nyt ollaan, valmistui toukokuussa.
Mikäli olet vähintään monimiljonääri eläkkeellä, niin sitten vuokran maksu ei ehkä haittaa. Muussa tapauksessa se kolkuttelee takaraivossa.
Minä pärjäisin vuokrallakin näin eläkeläisenä, mutta miksi haaskaisin rahaa vaikka sitä onkin? Se jatkuva muuttaminenkin vähenee kun ihminen vanhenee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tajuttu!
Mulla oli omistusasuntoja alkaen 1997, ekat 2 kerrostaloista. Sitten tehtiin se virhe, että omistusasuntorivitalo piti saada.
Ihan pyllystä! Naapurit kyttää, tietää milloin kukin menee ja tulee jne. Talkoissa (ennen koronaa) jos et ollut, niin vittuiltiin. Naisten tehtäviin kuului yleensä lehtien haravointi. Sitä tein monta tuntia ennen talkoita. En pidä talkoista ollenkaan. Siellä sitten laskettiin ja muistuteltiin kuka oli ja kuka ei.
Tietenkään näitä muulloin haravointeja ei tiedetty vaikka nähtiin.
Taloyhtiölle valittiin hallitus, joka jatkaa samalla kokoonpanolla 6:tta vuotta. Peejii on psykopaatti-narsisti, joka haluaa samat jeesmiehet kylkeensä.
Nyt olimme myymässä kämppää niin kävi ilmi että siellä on jossakin hometta. Kuukauden kesti, että tekninen isännöitsijä saatiin paikalle. Sähköposteja kertyi 35 kpl. Asia edelleen auki, emme jaksa tällä hetkellä hoitaa. Tekn isännöitsijän rapsa oli tyyliin: suattaapi olla mutta suattaapi olla olemattakin. Peejii yrittää lykkiä syytä meidän niskaan eikä tykkää yhtään siitä, että tiedämme asunto-osakeyhtiölain perusteella vastuut.
Nyt kun ollaan kerrostalossa, ei tarvii olla "osallistumassa" vaan voi katsoa partsilta kun muut leikkaa nurtsit yms ja itse voi vain asua.
Ehdottoman hyvä päätös.
Vanhaa paskaa tuo että omistusasunto pitää jokaisen hankkia. Että pitää päästä kuseen loppuiäkseen. Muuhunkin voi rahansa käyttää. Nykyisin rakennetaan ihan suoraan vuokrataloja, eivätkä ole tasoltaan jotain rähjäisiä kunnan vuokra-asuntoja. Tää jossa nyt ollaan, valmistui toukokuussa.
Mä asun isohkossa rivitaloyhtiössä pääkaupunkiseudulla ja meillä on talkoot kahdesti vuodessa. On tullut osallistuttua 15 vuoden aikana talkoisiin kahdesti. Takuu varmasti joku niitä osallistumisia täälläkin laskee, mutta eipä ole kukaan tullut naamatusten vittuilemaan. Talkoot on vapaaehtoisuuteen perustuva tapahtuma ja siitä voi jäädä pois jos haluaa. Jos osallistujat ei riitä, niin sitten pitää hoitaa lehtien haravointi yms. ostotoimintana. Aivan yksi ja vi**n sama
Vierailija kirjoitti:
200 k 55-vuotiaana ei ole kovin paljon. Mullakin on se mutta myös velaton kämppä ja asumiskulut kymmenesosa vuokraan verrattuna. Ette te noilla vielä reissaa ja lääkäreitä maksa, eläkkeet kun laskee koko ajan kuin lehmän häntä.
Jos nettopalkka on molemmilla 2500 tonnia niin kyllähän siinä nyt ihan kohtuullinen eläkekin karttuu. Lähemmäs kahta tonnia kuitenkin. Sillä pärjää hyvin.
Ja päälle 200 k säästöt, niin en nyt näkisi että mitenkään kusessa ovat.
Sinua nyt vaan ärsyttää tämä "väärä" tapa suhtautua omistusasumiseen ja se, että toiset osaavat ottaa irti elämän pikku nautinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Perheen perustaminen ei kuulu suunnitelmiin?
Ei tuo mikään huono valinta ole, toivottavasti elämänne kantaa ja onni on matkassa.
Joo, olemme vapaaehtoisesti lapsettomia, se on ollut selvä alusta saakka. Perheeksi riittää vaimo ja minä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halpa vuokra = kaksi maksajaa. Nyt esim. 800e puoliksi on taskurahoja keskituloiselle, mutta maksapa summa yksin niin ei niitä säästöjä kerrykään samalla tavalla..
Tämä.