Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin, etten halua omistusasuntoa koskaan

Vierailija
01.08.2021 |

En halua sitoutua. Elämme puolison kanssa hyvässä vuokra-asunnossa, joka on pitkäaikainen ja yksityisestä yhtiöstä. Vuokra on kahdestaan maksaen ihan kohtuullinen, halvempi kuin jos lyhentäisimme lainaa. Laitan kaikki ylimääräiset rahat puoliksi osakkeisiin/rahastoihin ja puoliksi elämän kivoihin hetkiin, kuten matkustamiseen (jos sinne vielä joskus pääsee). Rahaa on pelkkää matkailua varten 6 tonnia säästössä.

Kun vanhenemme, haemme jotakin KEVAn vanhusasuntoa, jonne taitaa olla 55-vuotta ikäraja. Niitä on Helsingissä hyvillä pakoilla ja kohtuullisilla hinnoilla. Laskin, että jos ihmeitä ei tapahdu, osake/rahastopotissa on jo n 200 tonnia. Sillä ja tulevalla eläkkeellä sitten reissaamme ja reissaamme (ja voimme käyttää yksityisiä lääkäripalveluja).

En minä ole koskaan ollut oman asunnon perään. Olen muuttanut kai 15 kertaa elämässäni. Ihan sama. Mutta elämänlaatu tulee minulle ja vaimolleni muusta.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 250€/kk MINIMIELÄKKEIKSI = OIKEUSTURVA SAIRAUS-KANSANELÄKE kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään aio ostaa enkä myöskään sijoittaa, säästöjäkin on vain pahan päivän varalle. Kun ei kiinnosta vaurastuminen. En ole kiinnostunut omistamisesta enkä rikkauksista. Välillä olen töissä ja välillä en, että toki en lainaa saisikaan, mutta en halua vakituisia töitäkään kun ei sekään kiinnosta yhtään. Ihan mukavasti olen silti reissaillut ja matkakassaa on kertynyt taas kun ei koronan takia kannata vielä, lemmikki on ja varaa sen pitämiseen, syön mielestäni hyvää ruokaa ja ulkonakin silloin tällöin, välillä ostan uutta elektroniikkaa vanhentuneen tilalle tai mukavuudenhalusta, on harrastuksia, käyn teatterissa (en korona-aikana) jne.

Asun vuokralla Helsingissä. Töissä käydessä siihen on varaa ihan helposti vaikka vuokra olisi tonnin (nyt ei ole kuin vähän päälle 800), työttömänä joutuu sen verran miettimään että ansiosidonnaiselta ei kannata pudota pois. Avoliitto, ei lapsia, puoliso ei myöskään käy töissä kuin pätkittäin. Ei olla koskaan oltu edes keskipalkkaisia, vaan kaupan alan matalapalkkaa.

En tajua mihin sitä rahaa ihmisillä niin tajuttomasti menee, mutta lapsiin sitten varmaan. Onneksi ei niitä ole eikä tule.

Harvalla yksinasuvalla on, noin väljästi rahaa käyttää, moni ei edes haaveile mistään ulkona syömisistä, saati teatterissa käynneistä. Eikä tuo kertomasi vuokra, ole todellakaan "vain", vaan kallis vuokraksi, mutta onhan teitä kaksi sitä maksamassa.

Yksinasuvien asemaa piti parantaa, kaikki hallituspuolueet lupasivat, ei ole näkynyt eikä kuulunut. Eniten yksinasuvia on sairaus-kansaneläkeläisissä, joiden "köyhyys piti siirtää historiaan", tulikin vale-eläkekorotus, joka ei kompensoi, edes ex-äärioikeistohallituksen kipeitä leikkauksia, elinkustannusten nousua, eriarvoistamis-pakkomaksuja jne.

On Helsingissä aika halpa, asumiskustannukset n. 450€ per naama. Mutta vaikka olisi enemmänkin niin mitä sitten, satanen sinne tai tänne. Yksiöt ovat kyllä hävyttömän kalliita, mutta jos käy töissä niin helpostihan sitä makselisi sen 800€ vaikka yksin.

Vierailija
82/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä, asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa, vuokralla asuva saa kaikki tuet.

Toimeentulotukea ei saa myöskään jos on mökki.

Leskeneläke loppuu 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta, eläkeläisen asumistuessa neliöraja on 70 neliötä omakotitalossa. Vuokralla asuville maksetaan siis lääkkeet ja muut jos tarve. Omistusasunnossa taas putkiremonttilaina ei ole lasku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,6 miljoonaa eläkeläistä, suuret ikäluokat 75-vuotiaita, työikäisiä on vähemmän. Iso asuntojen hintaromahdus tulossa.

Vierailija
84/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä, asuntolaina ja yhtiölaina ei ole laskuja toimeentulotuessa, vuokralla asuva saa kaikki tuet.

Toimeentulotukea ei saa myöskään jos on mökki.

Leskeneläke loppuu 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta, eläkeläisen asumistuessa neliöraja on 70 neliötä omakotitalossa. Vuokralla asuville maksetaan siis lääkkeet ja muut jos tarve. Omistusasunnossa taas putkiremonttilaina ei ole lasku.

Yhtiölaina on meno asumistuessa. Kela maksaa Suomessa tosi monen ihmisen seiniä. Ei se niiden ihmisten vika kylläkään ole vaan tyhmien lainsäätäjien.

Vierailija
85/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä joiden mielestä omistusasunnon kanssa ollaan naimisissa kunnes kuolema erottaa.

Asumisvarmuus oli ensimmäinen syy miksi  itse olen aikoinaan ensimmäisen kerran hankkinut omistusasunnon ja sen jälkeen se on vaihtunut kolme kertaa, mutta minun päätöksestä. Vuokra-asunnoista jouduin muuttamaan pois sen saman kolme kertaa vasten tahtoani, kun asunnon omistaja päätti myydä sen.

Vierailija
86/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hankkii asunnon omaksi, koska yhä ajatellaan, että se on "omaisuuden kartoittamista". No, maa on täynnä 2000-luvun molemmin puolin isolla ja pienemmällä rahalla kasattuja omakotitaloja, joista osa on käytännössä niin arvottomia ja sellaisilla alueilla, ettei niistä saa mitän voittoa. Purkaminenkin maksaa.

Vierailija
87/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hankkii asunnon omaksi, koska yhä ajatellaan, että se on "omaisuuden kartoittamista". No, maa on täynnä 2000-luvun molemmin puolin isolla ja pienemmällä rahalla kasattuja omakotitaloja, joista osa on käytännössä niin arvottomia ja sellaisilla alueilla, ettei niistä saa mitän voittoa. Purkaminenkin maksaa.

Hohhoijakkaa, on sulla jutut :D

Missä niitä halpoja 20 vuotta vanhoja talo on? Pelle!

Vierailija
88/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi teitä on paljon, me vuokranantajat rikastumme ja hyödymme, kiitos .

Tähän maailmaan asti toteutuneella vuokrien nousulla, vuokralainen ehtii elinikänsä aikana maksamaan kuuteen kertaan asumansa vuokra-asunnon.

Vierailija
89/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämää voi hallita ja suunnitella. Elämä yllättää ja yllätyksiin täytyy sitten reagoida. 

Suosittelen vielä tarkistamaan tuon vuokra-asunnon halvemmuuden suhteessa omistusasuntoon, sillä teidän maksamalla vuokralla joku on maksanut asunnon lainan ja saanut vielä tuottoakin.

Asumme Helsingin paraatipaikalla pienessä kaksiossa 1000 euroa/ kk. Eli minun vuokrani on 500 euroa kk. Tienaan 2500 euroa netto, eli minulle jää kaksi tonnia vuokran jälkeen. Muita kuluja ei ole, ei lainoja eikä autoja. Sijoitan kuukausittain 500 -700 euroa rahastoihin/osakkeisiin, 300-500 euroa matkakassaan. Toki muutenkin vähän siirtotilille. Tonnilla pärjäilee kukauden hyvin. Vaimon tulot suunnilleen samat.

ap

Meidän omakotitalon kulut lainoineen ja kaikkine kuluineen on noin 1500€/kk, eli minun osuuteni on 300€.

Vierailija
90/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä edes pesämunaa osakehuoneistoon? Siksihän moni asuu vuokralla kun ei ole rahaa ostaa asuntoa!

Moni asuu vuokralla siksi, ettei osaa säästää, vaan kaikki rahat menee taivaan tuuliin. usein jo ennen kuin ne on tienattukaan. Ja sitten parutaan, että palkat ja tukiaiset on liian pienet.

Vierailija
91/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin tuollaisen riippumattoman ei asuntoa - ei lasta - asunnon hyvät puolet, vaikka itselleni on ollut paljon iloa omasta, kohta maksetusta kodista ja ennen kaikkea lapsesta joka on meille hyvin rakas.

Kun lapsi lähtee omille teilleen, vaihdamme pienempään ja ostamme erotuksella plus perintörahoilla lapselle ensiasunnon. Olemme tyytyväisiä, mutta ei meidän tapamme ole oikeampi kuin AP:n tapa.

On mahtavaa että Suomeenkin alkaa muodostua suht luotettavat ja ennakoitavat vuokra-asuntomarkkinat.

Vierailija
92/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämää voi hallita ja suunnitella. Elämä yllättää ja yllätyksiin täytyy sitten reagoida. 

Suosittelen vielä tarkistamaan tuon vuokra-asunnon halvemmuuden suhteessa omistusasuntoon, sillä teidän maksamalla vuokralla joku on maksanut asunnon lainan ja saanut vielä tuottoakin.

Asumme Helsingin paraatipaikalla pienessä kaksiossa 1000 euroa/ kk. Eli minun vuokrani on 500 euroa kk. Tienaan 2500 euroa netto, eli minulle jää kaksi tonnia vuokran jälkeen. Muita kuluja ei ole, ei lainoja eikä autoja. Sijoitan kuukausittain 500 -700 euroa rahastoihin/osakkeisiin, 300-500 euroa matkakassaan. Toki muutenkin vähän siirtotilille. Tonnilla pärjäilee kukauden hyvin. Vaimon tulot suunnilleen samat.

ap

Täysin epärevanttia tietoa jos pitäisi pohtia, että onko omistusasuminen halvempaa kuin vuokralla asuminen. Kannattaa myös muistaa, että tuo vuokra on vaan ilmoituksen päässä noususta

Nousee max 2 prosenttia vuodessa, tämä sopimuksessa. Myös palkkani on noussut ja siinäkin jäätiin reilusti voitolle.

ap

Jos elät vaikka 85 vuotiaaksi, niin sinulla on vielä 30 vuotta vuokranmaksua jäljellä. Jos vuokra on nyt 1000€/kk ja nousee 2% vuodessa, niin 30 vuoden jäljellä olevat vuokrat ovat 486817€.

Vierailija
93/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ostin itselleni kodin, josta ei tarvitse muuttaa pois kenenkään käskystä. 

En edes ajatellut asunnon arvon nousua tai laskua, mutta arvo on kyllä nyt yli kaksinkertaistunut hintojen nousun takia tällä alueella. 

Vierailija
94/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se toiselta pois ole, miten joku muu elämänsä haluaa elää. Itse henkilökohtaisesti miellän vuokra-asunnon asunnoksi ja omistusasunnon kodiksi.

Vierailija
95/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, riippuu miten laskee.

Mulla on 1h + keittiö + kph itäisestä kantakaupungista Hki. 45 m2. Yhtiövastike ja laina on yhteensä karvan verran alle 700€. Tuolla kuukausivuokralla saisin näiltä kulmilta jonkun miniyksiön 20m2, jollaisessa kopissa en suostu asumaan.

Joten mulla tämä ratkaisu on taloudellisesti järkevin. Halutessani pääsen nopeasti asunnosta eroon tai voin laittaa vuokralle. Yhden kesän tämä olikin vuokralla, kun itse olin koko kesän lapsuudenkoti paikkakunnalla töissä. Kalustetusta isosta yksiöstä tällä sijainnilla sai pyytää ihan mukavan summan ja vuokralainen löytyi saman tien. Mitään ongelmaa ei vuokraamisessa ollut.

Kun asuinkustannukseni ovat kohtuulliset, pystyn sijoittamaan sekä matkustelemaan. Omaa asuntoa maksan ihan siinä samalla ja siinä sivussa, kuin itsestään. En tunne itseäni asuntovelalliseksi joka kurimuksessa kärsii. Näillä sijainneilla asuntojen hinnat on olleet jo pitkään nousussa ja nousu jatkuu. Ihan luottavaisin mielin olen, jos vaikka muutaman vuoden päästä laitan myyntiin.

Vierailija
96/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei tuossa mitään. Jos mietitään, että oman asuntoni kulut olisivat tonni niin siitä kolmesataa olisi kuluja ja seitsemänsataa lyhennystä eli sinun tapauksessasi saisit säästöön 350 euroa enemmän kuukaudessa. Mutta hyvinhän ne säästöt karttuvat sinulla noinkin. Oma kulutukseni on suurempaa ja siksi hyvä, että asunnossa sijoittaminen tulee samalla kuin asuminen. 

Vierailija
97/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nämä vuokra-asumisesta kertovat ketjut keräävät AINA sivutolkulla tätä samaa jankkausta. Ihan sama heittääkö joku ns. rahansa menemään vai kerryttääkö omaisuutta asunnon muodossa. Miten tuntemattomien ihmisten asumismuodot voivat herättää näin paljon kuumia tunteita?

Tottakai kysymys asumismuodosta herättää tunteita, se on yksi niitä harvoja kysymyksiä joissa lähes jokainen joutuu ottamaan vastuun omasta päätöksestään. Omaa päätöstä halutaan peilata toisten päätökseen. Vaikka suomalainen keskustelukulttuuri on surkeaa ja alkeellista, se että ylipäätään halutaan keskustella pitäisi olla itsestäänselvää.

Vierailija
98/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin itse aikoinani omistusasuntopolulle. Uskon, että se oli minun tilanteessani asuinpaikka ja ostamaani asunnot huomioon ottaen hyvä ratkaisu. Mutta on myös selvää, että jos ihminen kykenee säästämään ja sijoittamaan fiksusti ja tavoitteellisesti, ei ole lainkaan itsestäänselvää että omistusasuminen tuo isomman omaisuuden.

On monenlaisia tapoja laskea pääoman tuottoa. Asunnon vuokranantajana toimiminen on vuokratulon näkökulmasta tällä hetkellä surkeaa bisnestä Helsingin keskustassa. Omistusasuminen onkin sitten vähän eri juttu. Saan täysin maksetusta kodistani normaalivastikkeen aikoina nettona (vastike vähennettynä) noin 1000€/kk verotonta ”asumistuloa” (joutuisinhan maksamaan vuokraa) ja vaikka korjausvastikkeita tulee säännöllisesti, asumistulo pysyy 5% nurkilla jos vertailukohtana on normaalin pääomaverotulon alainen pääomatulo. Sijainnin vuoksi itse pääoman pysyminen ja kohtuullinen kasvaminenkin on turvattu. Asunnon arvo on kaksinkertaistunut asumisaikanani.

Minulle omistusasumisen pointti on se, että vaikka sijoittamalla asuntorahat aikoinaan Sammon osakkeisiin ja asumalla vuokralla olisin luultavasti rikkaampi, en olisi asunut näitä vuosia unelmapaikalla unelma-asunnossani vuokralaisena. Minulla ei olisi ollut varaa vuokrata omat kriteerini täyttävää vuokra-asuntoa nettotuloistani (joista sitten vuokranantajakin olisi joutunut maksamaan pääomatuloveron).

Vierailija
99/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täällä moni omistushuuhkaja unohtanut sen faktan paljonko esim. kaksiot maksaa lähellä Helsingin keskustaa, alle 300t e voit nähdä unta näistä..eli jos ap:lla mahdollisuus vuokrata 1000e/kk tai maksaa omaksi malliin 2000e/kk ,niin mikä olikaan se kannattava juttu? kaikki eivät halua nyhjätä lähiökämpässä vain koska pääsee omistamaan sen. Pk-seudulla on tehnyt asuntojen hinnat aika hurjan hypyn viime vuosina, joten moni keskituloinenkin jättäytyy tästä kelkasta. Eri asemassa toki ne joiden 10-20v sitten hankittujen asuntojen hinnat ovat tuplaantuneet. Monet talousgurutkin asuu itse vuokralla ja kerryttävät varallisuuden muuta kautta esim. näillä sijoitusasunnoilla.

Oletko ikinä laskenut oikeasti mitä joku asia maksaa?

400t€ lainaa maksaa korkoineen noin 1450€/kk (25v, 0,4%) ja siihen ison uudehkon kaksion vastike 230€/kk. 1680 € on aika eri summa kuin 2000€. Aika helppo näitä asioita olisi tarkastaa ihan kirjoittaessaankin.

Vierailija
100/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en aio ostaa asuntoa. Enkä halua lapsia. Aion kans matkustella elämäni, seikkailla ja olla mahdollisimman vähän sidottuna rahaan ja materiaan.

Tiedän, että asunnon ostaminen on järkevämpää kuin vuokran maksu, mutta vuokralla on niin helppoa!! Ei korjauslainoja, remontteja, taloyhtiösäätöä, vastuuta vuokralaisista. Kun jääkaappi hajoaa tai vessaremppa tarvii tehdä, niin vuokranantaja hoitaa.

Minä voin muuttaa milloin haluan kuukauden varoitusajalla. Jos tarvitsen lomaa ja/tai jään työttömäksi, kela maksaa.

Jotkut haluaa vakautta, jotkut vapautta. Ja vapautta on myös henkistä.