Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin, etten halua omistusasuntoa koskaan

Vierailija
01.08.2021 |

En halua sitoutua. Elämme puolison kanssa hyvässä vuokra-asunnossa, joka on pitkäaikainen ja yksityisestä yhtiöstä. Vuokra on kahdestaan maksaen ihan kohtuullinen, halvempi kuin jos lyhentäisimme lainaa. Laitan kaikki ylimääräiset rahat puoliksi osakkeisiin/rahastoihin ja puoliksi elämän kivoihin hetkiin, kuten matkustamiseen (jos sinne vielä joskus pääsee). Rahaa on pelkkää matkailua varten 6 tonnia säästössä.

Kun vanhenemme, haemme jotakin KEVAn vanhusasuntoa, jonne taitaa olla 55-vuotta ikäraja. Niitä on Helsingissä hyvillä pakoilla ja kohtuullisilla hinnoilla. Laskin, että jos ihmeitä ei tapahdu, osake/rahastopotissa on jo n 200 tonnia. Sillä ja tulevalla eläkkeellä sitten reissaamme ja reissaamme (ja voimme käyttää yksityisiä lääkäripalveluja).

En minä ole koskaan ollut oman asunnon perään. Olen muuttanut kai 15 kertaa elämässäni. Ihan sama. Mutta elämänlaatu tulee minulle ja vaimolleni muusta.

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, riippuu miten laskee.

Mulla on 1h + keittiö + kph itäisestä kantakaupungista Hki. 45 m2. Yhtiövastike ja laina on yhteensä karvan verran alle 700€. Tuolla kuukausivuokralla saisin näiltä kulmilta jonkun miniyksiön 20m2, jollaisessa kopissa en suostu asumaan.

Joten mulla tämä ratkaisu on taloudellisesti järkevin. Halutessani pääsen nopeasti asunnosta eroon tai voin laittaa vuokralle. Yhden kesän tämä olikin vuokralla, kun itse olin koko kesän lapsuudenkoti paikkakunnalla töissä. Kalustetusta isosta yksiöstä tällä sijainnilla sai pyytää ihan mukavan summan ja vuokralainen löytyi saman tien. Mitään ongelmaa ei vuokraamisessa ollut.

Kun asuinkustannukseni ovat kohtuulliset, pystyn sijoittamaan sekä matkustelemaan. Omaa asuntoa maksan ihan siinä samalla ja siinä sivussa, kuin itsestään. En tunne itseäni asuntovelalliseksi joka kurimuksessa kärsii. Näillä sijainneilla asuntojen hinnat on olleet jo pitkään nousussa ja nousu jatkuu. Ihan luottavaisin mielin olen, jos vaikka muutaman vuoden päästä laitan myyntiin.

Suomessa on eläkeläisiä 1,6 miljoonaa, asuntoja vapautuu pilvin pimein.

Vierailija
102/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuora-asunnon pitää olla terve, jos vuokralainen soittaa terveystarkastajan ja jotain ilmenee niin vuokra-asunto voidaan laittaa asumiskieltoon ja laskut jää sijoittajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuora-asunnon pitää olla terve, jos vuokralainen soittaa terveystarkastajan ja jotain ilmenee niin vuokra-asunto voidaan laittaa asumiskieltoon ja laskut jää sijoittajalle.

Siis vuokra-asunnon

Vierailija
104/119 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikiven Q2/2021-osavuosikatsaukseen aikaa enää 13 pörssipäivää. Tulikiven parhaat kvartaalit ovat aina Q2-Q4.

Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).

5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a, joten seuraava posari tullee ennen Q2/2021-katsausta, joka on 20.8.2021.

Tulikiven liiketulos varovaisesti arvioiden tasaisella taulukolla:

Q1/21 0,0 m€ (+0,5 m€ v/v)

Q2/21 +1,0 m€ (+0,5 m€ v/v)

Q3/21 +1,1 m€ (+0,5 m€ v/v)

Q4/21 +1,1 m€ (+0,5 m€ v/v)

Koko vuoden 2021 liiketulos 3,2 m€:a.

Tulikiven tilauskanta (v/v)

Q3/20 4,0 m€ (+5,3%)

Q4/20 3,2 m€ (+10,3%)

Q1/21 5,2 m€ (+18,2%) !

Tulikiven tilausvirta (v/v)

Q3/20 7,9 m€ (+9,7%)

Q4/20 9,1 m€ (+5,8%)

Q1/21 8,8 m€ (+20,5%) !

Vierailija
105/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinäkö luulet, ettei niitäkin kuluja siirretä muiden vuokra-asuntojen hintoihin?

Vierailija
106/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina maksat asuntoa. Ellet omaa, niin jonkun toisen.

Minä maksan asumisesta 250 ekk, sisältäen sähkön. Koska omistan taloni. Ei se tarkoita, ettei voisi olla muitakin sijoituksia, kun asunto on 10 vuodessa maksettu työuraa on vielä 25 v jäljellä.

Vierailija
107/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 1h + keittiö + kph itäisestä kantakaupungista Hki. 45 m2. Yhtiövastike ja laina on yhteensä karvan verran alle 700€. Tuolla kuukausivuokralla saisin näiltä kulmilta jonkun miniyksiön 20m2, jollaisessa kopissa en suostu asumaan.

Joten mulla tämä ratkaisu on taloudellisesti järkevin. Halutessani pääsen nopeasti asunnosta eroon tai voin laittaa vuokralle. Yhden kesän tämä olikin vuokralla, kun itse olin koko kesän lapsuudenkoti paikkakunnalla töissä. Kalustetusta isosta yksiöstä tällä sijainnilla sai pyytää ihan mukavan summan ja vuokralainen löytyi saman tien. Mitään ongelmaa ei vuokraamisessa ollut.

Kun asuinkustannukseni ovat kohtuulliset, pystyn sijoittamaan sekä matkustelemaan. Omaa asuntoa maksan ihan siinä samalla ja siinä sivussa, kuin itsestään. En tunne itseäni asuntovelalliseksi joka kurimuksessa kärsii. Näillä sijainneilla asuntojen hinnat on olleet jo pitkään nousussa ja nousu jatkuu. Ihan luottavaisin mielin olen, jos vaikka muutaman vuoden päästä laitan myyntiin.

Kun asuntoon ei löydy asukkaita, eikä pankki anna peruskorjauksiin lainaa, talo menee purkuun. Noin käy huonoilla paikoilla oleville asunnoille. hyvillä paikoilla kauppa käy ja uusiakin asuntoja rakennetaan. Joten, valitettavasti, hintaromahdusta odottava asuntorommari jää taaskin ilman ja joutuu jatkamaan vuokratuhnutteluaan. Sori siitttä

Vierailija
108/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asuntoon ei löydy asukkaita, eikä pankki anna peruskorjauksiin lainaa, talo menee purkuun. Noin käy huonoilla paikoilla oleville asunnoille. hyvillä paikoilla kauppa käy ja uusiakin asuntoja rakennetaan. Joten, valitettavasti, hintaromahdusta odottava asuntorommari jää taaskin ilman ja joutuu jatkamaan vuokratuhnutteluaan. Sori siitttä

Heh, minä muistan rommihuutajan jo vuonna 2008 huutaneen, että kohta hinnat romahtaa ja hän ostaa halvalla. No tällä välin me olemme maksaneet jo asuntomme, ja hän sen verran vuokraa että olisi melkein velaton jo hänenkin kämppänsä. 

Mutta hän odottelee sitä romahdusta vaan :)

Vierailija
109/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuossa aloituksessa ei ole muuta ongelmaa kuin se ”pieni kaksio”. Ahtaasti asuminen ei vain minua innosta. Mutta jonkun muun mielestä se voi toki olla ihan ok.

Nyt kun on oma talo maksettu jo aikaa sitten ja asumismenot hyvin kohtuulliset, en tätä vaihtaisi millään pois. Säästöjäkin on kertynyt vuosien mittaan, koska lainojen korot ovat olleet käytännössä nolla niin pitkään.

Vierailija
110/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommasin asunnon ihan eläkepäiviä ajatellen. Näillä hinnoilla en halua maksaa vuokraa tällä alueella. Perijät voivat sitten myydä asunnon hyvällä hinnalla, ja toivon totisesti, että saisin asua tässä viimeiseen asti. 

Olen muuttanut elämässä niin monta kertaa ettei ole mitään mielenkiintoa muuttaa enää. 

Tällä hetkellä siis vuokralla asuminen olisi liian kallista tällä alueella. 

Vierailija
111/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Itse asun +70m2 asunnossa, jossa vuokra 1000e/kk, joka jakaantuu minulle ja vaimolle. Sijoituksissa on kiinni nyt keski-ikäisenä vähän päälle 200 000e.

Jos lasken, että pääkaupunkiseudulla keskusta-alueella tuollainen asunto maksaisi jotain 200 000e ylöspäin niin sillä hinnalla eläisin 33 vuotta vuokralla. Ja tuo 200ke on aika alakanttiin.

Monella nyt jo ehtoo puolelle siirtymässä olevalla on monia kymmeniä tuhansia kiinni talonrakenteissa. Pahimmillaan vielä sellaisissa, jossa naapuri on seinän takana ja voi olla ihan minkälainen rellestäjä tahansa. Ja sitten kituutellaan asunnossa ja valitetaan kun ei ole rahaa elämiseen.

Suomalaiset on nyt niin hurahtaneet alhaisiin korkoihin, että tullaan varmasti kohtaamaan todella rankkoja taloudellisia aikoja seuraavan 10 vuoden sisällä. Pahinta on se, että ihmiset kokoajan odottavat, että asuntojen hinnat nousee. Kun EKP pistää nyörit kiinni tulee kova paikka jos omistaa asuntosijoituskorttitalon. Siinä voi sitten jopa vuokratkin laskea, jotta sijoittajat saavat edes jotain maksettua pankille, kun ei niillä vuokralaisillakaan ole sitten niin paljoa rahaa.

Elämä ei ole auvoa sen takia että omistat asunnon. Tuotto on yhtä kuin aikoinaan olisi pitänyt rahaa pankissa, mutta vaikeampi muuttaa rahaksi, sekä monelle ei tunnu tarvittavat remontit tulleet mieleen hankkiessa. Sitten pistetään mummoina ja pappoina taloyhtiökokouksissa kapuloita rattaisiin siitä sukitetaanko vai pistetäänkö tosiaan hirveästi rahaa perusteellisempaan remonttiin. Eikä välttämättä ole lainahanat enää samalla tavalla auki kun ollaan eläkkeellä.

Vierailija
112/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tajuttu!

Mulla oli omistusasuntoja alkaen 1997, ekat 2 kerrostaloista. Sitten tehtiin se virhe, että omistusasuntorivitalo piti saada.

Ihan pyllystä! Naapurit kyttää, tietää milloin kukin menee ja tulee jne. Talkoissa (ennen koronaa) jos et ollut, niin vittuiltiin. Naisten tehtäviin kuului yleensä lehtien haravointi. Sitä tein monta tuntia ennen talkoita. En pidä talkoista ollenkaan. Siellä sitten laskettiin ja muistuteltiin kuka oli ja kuka ei.

Tietenkään näitä muulloin haravointeja ei tiedetty vaikka nähtiin.

Taloyhtiölle valittiin hallitus, joka jatkaa samalla kokoonpanolla 6:tta vuotta. Peejii on psykopaatti-narsisti, joka haluaa samat jeesmiehet kylkeensä.

Nyt olimme myymässä kämppää niin kävi ilmi että siellä on jossakin hometta. Kuukauden kesti, että tekninen isännöitsijä saatiin paikalle. Sähköposteja kertyi 35 kpl. Asia edelleen auki, emme jaksa tällä hetkellä hoitaa. Tekn isännöitsijän rapsa oli tyyliin: suattaapi olla mutta suattaapi olla olemattakin. Peejii yrittää lykkiä syytä meidän niskaan eikä tykkää yhtään siitä, että tiedämme asunto-osakeyhtiölain perusteella vastuut.

Nyt kun ollaan kerrostalossa, ei tarvii olla "osallistumassa" vaan voi katsoa partsilta kun muut leikkaa nurtsit yms ja itse voi vain asua.

Ehdottoman hyvä päätös.

Vanhaa paskaa tuo että omistusasunto pitää jokaisen hankkia. Että pitää päästä kuseen loppuiäkseen. Muuhunkin voi rahansa käyttää. Nykyisin rakennetaan ihan suoraan vuokrataloja, eivätkä ole tasoltaan jotain rähjäisiä kunnan vuokra-asuntoja. Tää jossa nyt ollaan, valmistui toukokuussa.

Mä asun isohkossa rivitaloyhtiössä pääkaupunkiseudulla ja meillä on talkoot kahdesti vuodessa. On tullut osallistuttua 15 vuoden aikana talkoisiin kahdesti. Takuu varmasti joku niitä osallistumisia täälläkin laskee, mutta eipä ole kukaan tullut naamatusten vittuilemaan. Talkoot on vapaaehtoisuuteen perustuva tapahtuma ja siitä voi jäädä pois jos haluaa. Jos osallistujat ei riitä, niin sitten pitää hoitaa lehtien haravointi yms. ostotoimintana. Aivan yksi ja vi**n sama 

No mulle tultiimn vittuilemaan. Asuin yli 20 vuotta rivarissa ja ekoina 15:ä vuotena osallistuin talkoisiin. Sitten alkoi oikeastaan käsittämättömästä syystä vainoaminen.

Tämän laskemusen tiesin näistä aiemmista talkoista.

Sitten tuli kyse eräästä hommelista, josta olin isännöitsijälle ilmoittanut. Sijaitsi meidän kämpän kohdalla, mutta taloyhtiön mailla. En ollut menossa kipeiden käsieni vuoksi talkoisiin. En ilmoitellut myöskään, koska tiesin talkoiden perustuvan vapaaehtoisuuteen. No hommahan jätettiin tekemättä. Syynä se, että mua ei näkynyt talkoissa. Sain siis rangaistuksen! Ei ollut vitsi.

Hommat ja tekemiset kiihtyivät edelleen. Aivan sairasta! Sain ohjetta yms vaikka kyse oli epäkohdasta, jota minä en ollut aiheuttanut. Ainoastaan ilmoitin. Taloyhtiön huoltofirmaakin menin ehdottamaan tekijäksi! Eihän se käy, koska tämäntyyppuset tehdään aina talkoissa.

Sitten kysyinkin erikseen, ovatko talkoot nykyisin pakolliset. Tottakai tiesin oikean laidan. Kysyin tarvitaanko minun läsnäoloani. P e r ...

Sitten toinen kiva juttu taloyhtiöistä: jos et mennyt/päässy (nykyisinhän netin välityksellä, mutta aiemmin ei) yhtiökokoukseen ja memit hölmöyksissäsi kysymään joltakin jonka satuit näkemään pihalla, päätettiinkö jotain erityistä tai mitä siellä tapahtui. Vastaus; noooo emmä tiedä/muista. Olisit ollut kokouksessa niin ei tarttis kysellä. Ykp valmistui joskus vasta kuukausien kuluttua.

Mutta on kiva vittuilla ja naureskella, oli syy mikä hyvänsä!

Vierailija
113/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin keväällä valmistuneeseen vuokrakerrostaloon. Kaikki uutta, 33 nelkkua, vuokra 710 vesineen, mutta olen pienellä eläkkeellä, joten Kela maksaa mulle 500e asumistukea. Eli 210 e/kk. Eläkkeen pienuuden vuoksi elämiseen ei jää montaa satasta, mutta ruokaa saan ja laskut maksettua. Eläkeläinen ei kuluta kuin hyvin vähän. En ole koskaan kaivannut suuria omaisuuksia.

Sain aikoinaan parikin perintöä, mutta silloin mulla oli lapset ja niihin kului. Ja matkusteltiinkin. Lasten harrastukset nieli rahaa, mutta annoin mennä. Money means trouble.

Vierailija
114/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asuminen on mielestäni järkevää, jos tulot ovat sen verran pienet, että olisi vaikea saada mieleistä asuntoa kohtuullisilla asumiskustannuksilla. Olen itse tällaisessa tilanteessa, en ole tehnyt uravalintojani rahaa ajatellen ja bruttotuloni ovat niin pienet, etten saisi pk-seudulla lainaa edes koirankoppiin. Asun suht tyytyväisenä vuokralla alueella, jolta keskituloistenkaan ei ole ihan helppo ostaa asuntoa.

Vuokra-asuminen voi kuitenkin olla järkevää myös silloin, jos on tarpeeksi hyvät tulot eikä välitä optimoida varallisuuttaan. Iso osa suomalaisista on sellaisessa tilanteessa, että rahaa on enemmän kuin elämän aikana ehtii käyttää ja kuollessa jää kymmenien ellei satojen tonnien perintö. Silloin on se ja sama, onko "heittänyt rahaa roskiin" asumalla vuokralla. Mutta omaisuuden maksimointi varmuuden vuoksi ja ison perinnön jättäminen näyttää olevan monille tärkeää.

Vierailija
115/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei elämää voi hallita ja suunnitella. Elämä yllättää ja yllätyksiin täytyy sitten reagoida. 

Suosittelen vielä tarkistamaan tuon vuokra-asunnon halvemmuuden suhteessa omistusasuntoon, sillä teidän maksamalla vuokralla joku on maksanut asunnon lainan ja saanut vielä tuottoakin.

Asumme Helsingin paraatipaikalla pienessä kaksiossa 1000 euroa/ kk. Eli minun vuokrani on 500 euroa kk. Tienaan 2500 euroa netto, eli minulle jää kaksi tonnia vuokran jälkeen. Muita kuluja ei ole, ei lainoja eikä autoja. Sijoitan kuukausittain 500 -700 euroa rahastoihin/osakkeisiin, 300-500 euroa matkakassaan. Toki muutenkin vähän siirtotilille. Tonnilla pärjäilee kukauden hyvin. Vaimon tulot suunnilleen samat.

ap

Toisaalta kun lyhentää lainaa, maksaa itselleen. Menoa on vain hoitovastike ja lainan korot. Ja jos kaipaa vaihtelua, niin asunnonhan voi aina laittaa vuokralle, se vuokralainen hoitaa sitten lainan kulut. Erityisesti Helsingin paraatipaikoilla oleva pieni kaksio vaan nostaa arvoaan, eli ei siinä häviä. 

Vierailija
116/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, minä muistan rommihuutajan jo vuonna 2008 huutaneen, että kohta hinnat romahtaa ja hän ostaa halvalla. No tällä välin me olemme maksaneet jo asuntomme, ja hän sen verran vuokraa että olisi melkein velaton jo hänenkin kämppänsä. 

Mutta hän odottelee sitä romahdusta vaan :)

Joo, TalSan (Talous Sanomat) sivuilla jokaisessa vähänkään asumista liippaavassa jutussa se rommmari tarinoi joteinkin näin: "Viimeistään syksyyn mennessä on asuntojen hinnoista lähtenyt -70% alennusta pois." Ei vain kertonut, milloin SE Syksy koittaa...

Vierailija
117/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että on vaihtoehtoja.

Minä asun omassa, koska en halua muiden määräävän asumiseni aikaa.

Vierailija
118/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on, että on vaihtoehtoja.

Minä asun omassa, koska en halua muiden määräävän asumiseni aikaa.

Ilmeisesti tarkoitat yksityistä vuokranantajaa? Isommat vakaat yritykset kun vuokraa niin ei tuu kukaan ulosheittämään, jos maksaa vuokran ja elää ihmisiksi.

Vierailija
119/119 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä huomannut miten vanhemmat ihmiset viimiseen asti hankaa vastaan putkiremonttia jo maksettuun omistusasuntoonsa ja kun se tulee niin sitten ihmetellään miten eläke riittää.

Eli on tässä suomalaisessa ajatusmallissa varmaan muutama vuosi kun voi kokea, että lainat on hoidettu.

Tässä tainnut vasta kaksi sukupolvea olla kun on ollut ylipäätään mahdollista ostaa asunto melkein kenen tahansa. En usko tämän kehityksen olevan pysyvää, koska Suomessa ei ole mitään kilpailuetua työmarkkinoilla. Lainaakin on  ja otetaan kokoajan lisää jotta voidaan tukia maksaa. Kyllä se vielä loppuu ja kun samalla korot nousee niin kaikki eläminenkin kallistuu.

Suomessa suhteessa myös Euroopan halvimmat asuntolainat, joten täällä se tuntuu ensimmäisenä kun toiseen suuntaan juna lähtee puksuttamaan.