Maksaako Sossu oikeasti nuoren ihmisen asunnon,laskut ja elämisen ellei ole töissä eikä opiskele
Tuttavaperheen nuori elää vissiin näin.
Opiskelut ei suju vaan keskeyttänyt. Töitä ei ole tehnyt päivääkään.
Silti asuu itsekseen.
Miten kauan yhteiskunta oikeasti elättää ihmistä
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Minusta vanhempien vastuuaika pitäisi pitkittää. Vaikk 25-vuotiaaksi.
Eli käytännössä vanhempien pitäisi tuupata nuori opiskeleman tai töihin tai muulla tavalla elättämään itsensä. Ja ellei nuori sitä tee, olsii nuoren sitten muutettava vanhempien luo asumaan. (vanhemmille siitä pieni tuki) Moni nuori ei tuota haluaisi, jotem ehkä kannustaisi.
Mites, jos ne vanhemmatkin on tukien varassa? Tossa pienenee tuet, jos lapset sysätään niiden vastuulle 25v asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 7v työttömänä. Saan ainoastaan työttömyyspäivärahan.
Ihan on itse pitänyt maksaa eläminen.Miten niin ite?
No sillä päivärahalla on pitänyt maksaa kaikki.
Mutta ethän sinä itse ole mitään maksanut. Yhteiskunta eli me veronmaksajat olemme maksaneet.
Älä jaksa jauhaa tuota.
Pointti oli se että toiset ei saa senttiäkään toimeentulotukea.Ihan sama minkä niminen se raha on mikä tulee tilille vastikkeetta.
Vastikkeetta?
Vierailija kirjoitti:
Ap kykyi nuoren ihmisen tilanteesta. Jos ei pääse opiskelemaan, moni miettii ottaako osa-aikaista työtä vastaan. Siihen ei nykysysteemi kannusta vaan työmarkkinatuen yhteensovitteleminen satunnaisten työkeikkojen kanssa ja tukien takaisin perinnät ym. on melkoinen viidakko.
Jos pääsee opiskelemaan, niin tuet arvioidaan uusiksi ja tulee takaisinperintää jos opintopisteitä kertyy liian vähän (usein syystä että samalla pakko käydä töissä) tai erehtyy ottamaan työtunteja liikaa. Puhumattakaan jos puolisokin tienaa opintojen ohella.
Joten helpommalla pääsee kun ei opiskele eikä käy töissä, niin tuet juoksee säännöllisesti. Jotkut tekee joka vuosi ne "pakotetut" koulutushaut ja varmuuden vuoksi alalle, jonne ei ainakaan ole vaaraa tulla valituksi.
Eikö se uusi sääntö ole, että 300€/kk saa tienata eikä se vaikuta mihinkään?
Kerran karkeasti jää viikossa käytettäväksi noin 120e laskujen jälkeen siitä ettei tarvii mitään tehdä niin mikä motivoi tekemään puoli ilmaseksi duunia siivoojana tai kauppiaana. Ainoa asia mikä motivoi pois tästä puuduttavasta oravanpyörästä on mielenterveys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.kela.fi/usein-kysyttya-toimeentulotuesta
Tuolta voi jokainen lukea mitkä kaikki menot hyväksytään menoiksi ja mitkä ei.
Ap kysyi sossusta, ei Kelasta. Kaksi eri tahoa, kaksi erilaista toimeentulotukea.
Tt-tuki on jo toistakymmentä vuotta sitten siirretty kunnilta Kelalle. Samoin kaikki muut etuudet. Näin on ainakin uutisissa ollut. Eikä kunnat maksa mitään "sossun" tukia.
Tt-tuki ei todellakaan ole jo toistakymmentä vuotta sitten siirretty Kelalle. Itse olen saanut viimeisen kerran toimeentulotukea kesäkuussä 2013 ja ihan sossusta se silloin tuli. Tt-tuki siirtyi Kelalle vasta vuonna 2017, tällainen tieto löytyi googlettamalla. Sossusta voi edelleen hakea täydentävää tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitäkin vanhempia, jotka ostaa kämpän ja vuokraa lapselleen ja yhteiskunta maksaa sen.
Tiedät kyllä hyvin itsekin, että tuo ei ole mahdollista.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta miksi ei olisi mahdollista? Itse asun vanhempieni omistamsssa asunnossa. Kävin itse heidän kanssaan asuntonäytöissä, valitsin asunnon, he maksoivat sen. Asunto virallisesti heidän ja he ovat asuntosijoittajia. Maksan heille vuokraa, jonka Kela maksaa kokonaan. Vanhempani savat asunnosta vuokratuottoa, minulla taas on kiva asunto, joka tuntuu omalta, vaikkei virallisesti minun olekaan.
Juuri näin. Ja me varakkaiden ja hyvien perheiden nuoret saadaan yleensä ne työpaikat suhteilla, koska vanhemmilla hyvä sosiaalinen verkosto.
Ja eikä meitä kukaan täällä arvostella, päinvastoin, täällä mammat kehuvat kilvan, kuinka hyvin ollaan menestytty, toisin kuin se vähävaraisen yh-äidin lapsi.
Elämässä pelikortteja ei jaeta tasan ja oikeudenmukaisesti. Jo syntymähetkellä ne ovat erilaiset.
Mun vanhemmilla ei ollut mitään suhteita. Olivat työttömiä itsekin. Kotona ei ollut edes tietokonetta jolla olisi voinut etsiä töitä. Yritä siinä sitten etsiä kesätöitä, kun et voi edes hakea niitä ja vanhemmat ei osaa edes neuvoa miten tehdä hyvä työhakemus. Muutin kotoa pois 17 vuotiaana omaan kämppään tukien varaan. Kävin amiksen ja olin hetken aikaa jopa töissä, mut jäin työttömäksi ja se veny. Nyt liian pitkä aukko cv:ssä mikä estää työpaikan saannin.
Työttömyys kyllä periytyy helposti. Kaupungeissa on kokonaisia kerrostaloja, joista kukaan ei aamulla lähde töihin. Koita siinä sitten motivoida opiskelijaa, että koulussa pitäisi käydä. Kun ei ole mitään mallia.
Mitenköhän ennen haettiin töitä kun ei ollut tietokoneita? Hmmm.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vain nuoret? Tiedän useita 40+ vuotiaita, jotka eivät ole koskaan erehtyneet töihin, koska sossu maksaa...
Kuvitelkaa, miten maa makaa 20 vuoden kuluttua. Jossain kohden loppuu rahat rahapuusta. Käsittämätön systeemi, että yhä suurempi osa ihmisistä vetää lonkkaa koko elämänsä. Aivan hyvin voisi tuet lakkauttaa esim. puolen vuoden jälkeen jos ei toimet maistu, poikkeuksena ne, joilla on lääkärintodistus. Mutta he saavatkin sitten sairaspäivärahaa tai eläkettä.
Tämä homma kusee jonain päivänä ja Suomi lakkaa olemasta hyvinvointivaltio. Ma ahan muut tajia alkaa olla enemmistö sekä tuilla eläjiä suurperheitä kun työssäkäyvällä kantaväestöllä ei ole varaa tai mielenkiintoa lastenhankintaan. Enpä jää sitä katsomaan. Lapsetkin on yliopistoon asti saatu, toivottavasti muuttavat pois hekin kun valmistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitäkin vanhempia, jotka ostaa kämpän ja vuokraa lapselleen ja yhteiskunta maksaa sen.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta miksi ei olisi mahdollista? Itse asun vanhempieni omistamsssa asunnossa. Kävin itse heidän kanssaan asuntonäytöissä, valitsin asunnon, he maksoivat sen. Asunto virallisesti heidän ja he ovat asuntosijoittajia. Maksan heille vuokraa, jonka Kela maksaa kokonaan. Vanhempani savat asunnosta vuokratuottoa, minulla taas on kiva asunto, joka tuntuu omalta, vaikkei virallisesti minun olekaan.
Juuri näin. Ja me varakkaiden ja hyvien perheiden nuoret saadaan yleensä ne työpaikat suhteilla, koska vanhemmilla hyvä sosiaalinen verkosto.
Ja eikä meitä kukaan täällä arvostella, päinvastoin, täällä mammat kehuvat kilvan, kuinka hyvin ollaan menestytty, toisin kuin se vähävaraisen yh-äidin lapsi.
Elämässä pelikortteja ei jaeta tasan ja oikeudenmukaisesti. Jo syntymähetkellä ne ovat erilaiset.
Mun vanhemmilla ei ollut mitään suhteita. Olivat työttömiä itsekin. Kotona ei ollut edes tietokonetta jolla olisi voinut etsiä töitä. Yritä siinä sitten etsiä kesätöitä, kun et voi edes hakea niitä ja vanhemmat ei osaa edes neuvoa miten tehdä hyvä työhakemus. Muutin kotoa pois 17 vuotiaana omaan kämppään tukien varaan. Kävin amiksen ja olin hetken aikaa jopa töissä, mut jäin työttömäksi ja se veny. Nyt liian pitkä aukko cv:ssä mikä estää työpaikan saannin.
Työttömyys kyllä periytyy helposti. Kaupungeissa on kokonaisia kerrostaloja, joista kukaan ei aamulla lähde töihin. Koita siinä sitten motivoida opiskelijaa, että koulussa pitäisi käydä. Kun ei ole mitään mallia.
Mitenköhän ennen haettiin töitä kun ei ollut tietokoneita? Hmmm.
Jos yrität vihjailla, että olisi pitänyt soittaa/kysyä paikan päältä, niin kokeilin kyllä. Vastauksena laita hakemus netin kautta.
Käy sääliksi ihmistä, jolla ei ole mitään mielenkiintoa elämää ja työelämää kohtaan. Millaisen kasvatuksen on saanut nuori, joka ei kiinnostu muusta kuin kotona makaamisesta? Oma lapsi kirjoitti juuri ylioppilaaksi ja aloitti tänään työt. Ihan itse etsi ja löysi itselleen työpaikan. Osaa käyttää rahaa, koska sitä ei ole työnnetty hälle helpolla. Opiskeluja suunnittelee ja katselee maailmaan kiinnostunein silmin. Maailmahan on avoin vaikka mille. Hämmentävä sellaisen maailmankatsomus, johon kuuluu netflix ja sossussa käyminen. Suunnataanko katse vanhempiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä loputtomasti makseta. Toimeentulotuki on tarkoitettu väliaikaiseksi. Jossakin vaiheessa on mentävä töihin. Tiedän joitakin tapauksia.
Toimeentulotuki on tosiaan tarkoitettu väliaikaiseksi, mutta käytännössä se on saavutettu etu joka napsahtaa automaattisesti tilille maailman tappiin saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kysyi sossusta, ei Kelasta. Kaksi eri tahoa, kaksi erilaista toimeentulotukea.
Tt-tuki on jo toistakymmentä vuotta sitten siirretty kunnilta Kelalle. Samoin kaikki muut etuudet. Näin on ainakin uutisissa ollut. Eikä kunnat maksa mitään "sossun" tukia.
Tt-tuki ei todellakaan ole jo toistakymmentä vuotta sitten siirretty Kelalle. Itse olen saanut viimeisen kerran toimeentulotukea kesäkuussä 2013 ja ihan sossusta se silloin tuli. Tt-tuki siirtyi Kelalle vasta vuonna 2017, tällainen tieto löytyi googlettamalla. Sossusta voi edelleen hakea täydentävää tukea.
Tältä palstalta löytyy tukien erikoisosaamista, ja monen vuoden ajanjaksolta.
Vierailija kirjoitti:
Minulta ei tipu työttömille yhtään sympatiaa sen jälkeen kun meille yritettiin palkata määräaikaista (n. vuosi) sijaista töihin (kunnalle toimistoon) - ei koulutusvaatimusta, koska tarvittiin pikaisesti sijaista ja ajateltiin tehdä toimenkuvasta sellainen, että sen pystyy tekemään pienellä perehdytyksellä. Täysi työaika ja normaali liksa toimenkuvaan nähden (n. 2500 brutto)
Eka kyseltiin tietysti entiset työntekijät ja nykyisten työntekijöiden lapset, tutut, naapurit ja sukulaiset, josko löytyisi joku töihin. Ei löytynyt. Sitten ilmoitus molliin. Saatiin kolme hakijaa, jotka kaikki kutsuttiin haastatteluun. Oltaisiin otettu kuka vaan heistä mutta kukaan ei tullut. Yhdellä oli pieni lapsi ja olisi NIIN hankalaa viedä hoitoon ja työmatka ja kaikki... yksi päätti jatkaa kaupan kassalla ja yksi ei tullut ollenkaan.
Napattiin sitten amiksesta työharjoittelija, joka hoitikin pestin oikein mallikkaasti.
Homma oli määräaikainen mutta jatkui vakkarina ja on edelleen.
Haistakaa nyt ***** näiden juttujenne kanssa. Itse yritin yhdessä välissä hakea monta vuotta toimistohommia ilman koulutusta (paljon myös osa-aikaisia), eikä sieltä ikinä edes vastattu hakemuksiin mitään. Missä näitä hommia on mihin vain kävellään sisään? Suomessa ei todellakaan ole työvoimapulaa, paitsi muutamasta huippukoodarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua. Maassa työvoimapula ja tuhannet nuoret ihmiset elää noin.
Kerro työpaikka mihin pääsen heti. Reilu 2000 €/kk brutto riittää palkaksi. Otan ilosta kiljuen vastaan.
t. pitkäaikaistyötön
Vai että 2000 euroa brutto riittää? Itse aloitan ensi viikolla työssä, jossa bruttopalkka on 1738 euroa kuussa. Mielestäni kuitenkin parempi kuin että jään kotiin lihomaan ja masentumaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sanomalehden tilaus
harrastus- ja virkistystoiminta
Vau, olisi varaa asioihin joihin töissäkäyvänä ei varaa
Vastasin jo tähän, mutta viestini ilmeisesti katosi, kun ei näy ainakaan itselleni. En tosin ymmärrä miksi se katosi, ei siinä mitään "kiellettyä" ollut... noh, kirjoitin siis niin, että noihin ei saa erikseen tukea, vaan mikäli noita haluaa/tarvitsee, ne täytyy maksaa siitä toimeentulotuen perusosasta. Lista "mitä menoja kelan myöntävä perustoimeentulotuki kattaa" tarkoittaa siis asiota, joihin ei voi saada erikseen lisää tukea. Tätä ei moni ymmärrä, vaan moni käsittää kyseisen kohdan tarkoittavan sitä, että nuo kaikki maksetaan erikseen asiakkaalle. Ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Eiole työvoimapulaa, vaan PALKANMAKSUHALUTTOMUUTTA.
Ja työolosuhteet on täysin perseestä hanttihommissa.
Elämän ainoa tarkoitus eiole raataa töissä, mitä edeltää kolmannes elämästä opiskelua.
Jos mailman kaikki varallisuus jaettaisiin tasan niin kaikilla olisi hyvä olla, ja silti rikkaimmat ei tuntisi mitään eroa kulutuksessaan. Eli kaikilla olisi vaikka 2 tonnin pohjaraha elämiseen kuukaudessa.
Vuokrat ja perusjutut pitäisi tietysti jäädyttää nykyisille tasoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei todellakaan ole työvoimapulaa, vaan kaikista matalimman suorittavan tason työpaikkojakin on todella haastavaa saada, erityisesti jos työttömyys on pitkittynyt. Todellisuudessa tilastot ovat vielä karumpia, sillä valtava määrä tekee ilmaista orjatyötä jonka avulla heidät saadaan tilapäisesti siistittyä tilastoista ilman että heillä olisi toivoakaan työllistyä vakinaisesti. Edes marjanpoimintaan ei välttämättä palkata suomalaisia.
Toimeentulotuki myös lähtee todella kevyesti leikkuriin, vaikka olisi kuinka aktiivinen. Riippuu paljon virkailijan mielivallasta, elääkö ensi kuussa mitenkään, ja onko varaa maksaa vuokraa. Tämä on tilanteen pitkittyessä äärimmäisen stressaavaa, ja toivo siitä ulos pääsemiseksi pienenee vuosi vuodelta, en toivoisi vastaavaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan mahdollista, itsekin muutan vanhempani ostamaan asuntoon mieheni kanssa josta maksan vuokraa joka tulee Kelalta. Ihan sama se on keneltä vuokraa, yksityiseltä/isommalta vuokrafirmalta, niin kyllä Kela maksaa asumistuen, työmarkkinatuen sekä siihen hiukan toimeentulotukea jolla saa maksettua myös sähkölaskut, reseptilääkkeet yms. Alapeukuttajat eivät näköjään asiaa jostain syystä tajua...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tältä palstalta löytyy tukien erikoisosaamista, ja monen vuoden ajanjaksolta.
Niin? Kerroin saaneeni viimeksi toimeentulotukea 2013 ja se tuli sossusta. Googlettamalla löysin tiedon koska tt-tuki siirtyi Kelalle. Heinäkuusta 2013 lähtien en ole saanut senttiäkään toimeentulotukea koska olen ollut siitä lähtien töissä. Mitä sitten vaikka sain useamman vuoden tt-tukea? Mä kuitenkin opiskelin samalla ja valmistuttuani pääsin heti töihin. Olen ihan kiitettävästi ehtinyt maksaa veroja.
Että jotkut jaksaa olla kateellisia, kun toiset nauttii elämästä.