Maksaako Sossu oikeasti nuoren ihmisen asunnon,laskut ja elämisen ellei ole töissä eikä opiskele
Tuttavaperheen nuori elää vissiin näin.
Opiskelut ei suju vaan keskeyttänyt. Töitä ei ole tehnyt päivääkään.
Silti asuu itsekseen.
Miten kauan yhteiskunta oikeasti elättää ihmistä
Kommentit (267)
Mulle onneksi maksettiin, toki opiskelin ja kävin kuntouttavissa työtoiminnoissa yms aina välillä. Oli päihde- sekä mt-ongelmaa, mutta en menettänyt luottotietojani enkä saanut pysyvää rikosrekisteriäkään.
Nyt olen vanhemmalla iällä ollut useamman vuoden matalapalkka-töissä, jossa on kuitenkin kelvolliset edut (esim. loma-ajat saa itse päättää ja vapaita kertyy hyvin pitkistä päivistä). Minun ei olisi ollut mitenkään mahdollista selvitä tähän tilanteeseen, ellei maassa olisi tällaista järjestelmää. Olisin joko velkaantunut tai rikollinen muuten.
vanhakyynikko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap. saat kysymykseesi tiedot Kelan sivuilta, maksaako vai eikö maksa.
Mutta sehän ei ollut kysymyksesi ydin, vaan haluat lietsoa vihaa ja syyllistää heikompi osaisia ja pönkittää omaa egoa.
Ne jotka elävät "sossun rahoilla" elävät todella vaatimatonta elämää ja on hyvä muistaa, kuinka myös hyvätuloiset ja rikkaat saavat yhteiskunnan etuja ja tukia, jossa toimeeentulotuki on kuin pisara meressä.
Jopa oma siivooja yhteiskunnan piikkiin (kotitalousvähennys) fysioterapeutti, hieronnat, terv.hoito, kela korvauksin, verovapaat osingot ja optiot, valtion avustukset kiinteistöihin, sijoitusasuntoihin (hissi, energia jne) jolloin varallisuuden arvo nousee entisestään, avustukset yksityisteihin, kulttuuriin ja taiteeseen, harrastuksiin, teatteriin, elokuviin, auto- ja ruokaedut, verovapaat autot ja ostokset ulkomailta jne.
Ja näistä köyhät voi vain uneksia, kun heillä ei ole riittävästi ostovoimaa, muuta kuin sossun tuet.
Jostakin syystä kukaan ei käy näiden hyvätuloisten ja rikkaiden kimppuun, vaikka yhtälailla he nauttivat yhteiskunnan etuuksista, eikä syyllistetä, vaan sen heikompiosaisen.
Vai eikö uskalleta?
Mitä muita harhoja sinulla on?
Joo, kummasti ei nosteta koskaan esiin, miten jotkut saa suhteettoman paljon siihen verrattuna, mitä toimistoissaan oikeastaan tekevät (esim. 30 kuussa jostain papereiden pyörittelystä). Se ei aiheuta lainkaan sellaisia vihantunteita kuin sosiaalituilla elävät.
Tukijärjestelmä on Suomessa olemassa. Ei se mikään koriste ole. Sitä käytetään. Sitä käytetään silloin kun ei muuta ole kukaan osannut järjestää. Ei itse tuensaaja eikä mikään hänen tukenaan olevista toimistoista tai laitoksista.
Miksi näitä "tulilaitoksia" ei sitten moitita lajemmin? Mikään niistä ei vastaa tarkoitustaan, jos ne eivät osaa auttaa henkilöä, joka ei selkeästikään pääse itse eteenpäin elämässään.
Voi, minäkin aikoinani sain. Silloin saatiin sossusta, nykyään Kelasta. Tämän jälkeen olenkin ollut kohta 25 vuotta työelämässä enkä koko aikana ole saanut minkäänlaisia tukia tältä yhteiskunnalta. En vanhempainrahaa, en sairauspäivärahaa, en asumistukea, työttömyystukia ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua. Maassa työvoimapula ja tuhannet nuoret ihmiset elää noin.
Niin pitkään kun tässä maassa on satoja tuhansia työttömiä jotka eivät saa työpaikkaa vaikka hakevat ja puoli miljoonaa ihmistä tekee ilmaiseksi töitä vuodessa, niin ei todellakaan ole mitään työvoimapulaa.
Eivät saa työpaikkaa joka kelpaa.
Et sinäkää varmaa putkimiehen hommii viemäriin halua?
Toki siinä on kova palkka, mutta paskaduunii, kirjaimellisesti.
Kaikille nyt vaan ei riitä, se pitää hyväksyä.
Sossu (tai siis kela nykyään) maksaa reseptilääkkeet, lääkärikäynnit, sähkön, veden, sallitun osan vuokrasta, toimeentulotuen, osan kotivakuutuksesta. Harkinnanvaraisena voi maksaa henkilökortin ja esim pesukoneen, jos talossa ei ole pyykkitupaa.
Mutta ajokortteja, autoja, etelänmatkoja tms ei todellakaan makseta. Jos näin uskoo, niin sen kun jää työttömäksi nauttimaan elämästä.
Mulle toimeentulo- ja asumistukee + työttömyysturvaa tulee alle 1000€/kk. Näin Tampereella.
Ja jos ei osallistu te-toimiston vaatimiin toimenpiteisiin, niin tulee selvityspyyntö, joka johtaa lähes poikkeuksetta karenssiin, vaikka kyse olisi 2 h kestävästä esittelystä.
Sossujen kaksi taikasanaa:
Harkinnanvaraisuus
Kokonaisvaltainen tarkastelu
Nämä antavat mahdollisuudet melkein mihin vain.
Kela huva tuonantaja ei tarte tehta mitaan