Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaako Sossu oikeasti nuoren ihmisen asunnon,laskut ja elämisen ellei ole töissä eikä opiskele

Vierailija
01.08.2021 |

Tuttavaperheen nuori elää vissiin näin.
Opiskelut ei suju vaan keskeyttänyt. Töitä ei ole tehnyt päivääkään.
Silti asuu itsekseen.
Miten kauan yhteiskunta oikeasti elättää ihmistä

Kommentit (267)

Vierailija
161/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut kesälomalla jo vuodesta 2010.

M34

= mielenterveyssyistä työkyvyttömänä tai Perskokkarien kuukausipalkkainen trolli, mikä on käytännössä sama asia.

Vierailija
162/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuttavaperheen nuori elää vissiin näin.

Opiskelut ei suju vaan keskeyttänyt"

Ehkä kuulut siihen tuttavapiiriin, ettei ihan luottamuksellisistä syistä kerrota sinulle kaikkia asioita.

Meillä nuori joutui keskeyttämään opintonsa ja "makaa" vain kotona, toisin kuin vissiin kuvittelet, yhteiskunta ei maksa eurokaan tukea tai maksa laskuja.

Eikä nuori itse voinut valita opiskelun tai vakavan sairauden väliltä, sillä syöpähoitojen aikana ei voinut opiskella, niin paljon se vei voimia.

Mutta tätähän ei sinun kaltaisille "tutuille" kerrota, kun aikaisemminkin olet ollut seläntakana pask..puhuja.

95%:lla työttömistä onkin syöpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa, mutta jos se ei ole aikomustakaan tehdä mitään tai ei osallistu työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin, toimeentulotuesta vähennetään jossain vaiheessa 40 prosenttia, kunnes osallistuminen maistuu.

Oletko todella kuullut, että esim. somalinaiselta olisi joskus leikattu tukea sen takia ettei hän aktivoidu?

Tässä on nyt se ero, että jos somalinaisen tukia leikataan, niin se on rasismia.

Vierailija
164/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika köyhä elämä jos ei hanki itselleen parempia tuloja

Vierailija
165/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.kela.fi/usein-kysyttya-toimeentulotuesta

Tuolta voi jokainen lukea mitkä kaikki menot hyväksytään menoiksi ja mitkä ei.

Ap kysyi sossusta, ei Kelasta. Kaksi eri tahoa, kaksi erilaista toimeentulotukea.

Tt-tuki on jo toistakymmentä vuotta sitten siirretty kunnilta Kelalle. Samoin kaikki muut etuudet. Näin on ainakin uutisissa ollut. Eikä kunnat maksa mitään "sossun" tukia.

Kela maksaa perustoimeentulotuen mutta kunnan sossu harkinnanvaraisen toimeentulotuen, joka tulee siis tuon perustoimeentulotuen lisäksi.

Vierailija
166/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kykyi nuoren ihmisen tilanteesta. Jos ei pääse opiskelemaan, moni miettii ottaako osa-aikaista työtä vastaan. Siihen ei nykysysteemi kannusta vaan työmarkkinatuen yhteensovitteleminen satunnaisten työkeikkojen kanssa ja tukien takaisin perinnät ym. on melkoinen viidakko.

Jos pääsee opiskelemaan, niin tuet arvioidaan uusiksi ja tulee takaisinperintää jos opintopisteitä kertyy liian vähän (usein syystä että samalla pakko käydä töissä) tai erehtyy ottamaan työtunteja liikaa. Puhumattakaan jos puolisokin tienaa opintojen ohella.

Joten helpommalla pääsee kun ei opiskele eikä käy töissä, niin tuet juoksee säännöllisesti. Jotkut tekee joka vuosi ne "pakotetut" koulutushaut ja varmuuden vuoksi alalle, jonne ei ainakaan ole vaaraa tulla valituksi.

Vierailija
167/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua. Maassa työvoimapula ja tuhannet nuoret ihmiset elää noin.

Kerro työpaikka mihin pääsen heti. Reilu 2000 €/kk brutto riittää palkaksi. Otan ilosta kiljuen vastaan.

t. pitkäaikaistyötön

Miksi pitää valmiiksi kertoa työpaikka? Ellei ole omatoimisuutta ollenkaan, ei pysty mitään töitäkään tekemään. Omat lapseni eivät ole päivääkään olleet työttömänä mutta heille onkin alussa kelvannut mikä tahansa työ ja olen tehnyt selväksi jo heidän kotona asuessa, että mikään ei ole ilmaista. Kun työnsä tekee hyvin ja arvostaa sitä, se poikii uutta työtä. Hanttihommiin ei tarvitse iäksi jäädä mutta sieltä moni aloittaa. Koulutustakin voi jatkaa nykyään minkä ikäisenä tahansa ja taas pääsee parempiin hommiin.

Ne, jotka suostuu aloittamaan siitä ekalta rapulta, pääsevät ylöspäin pikkuhiljaa. Suoralla loikalla ylimmälle pääsee harva, jotain on tehtävä itse. Jopa vaihdettava alaa, kouluttauduttava lisää, vaihdettava paikkakuntaa (älkääkä tulko sanomaan, että kun on asuntolaina ja lapset koulussa, ei voi muuttaa... niin kulunutta)

Vierailija
168/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien tarkoitus on pitää rikollisuus siedettävällä tasolla.

Vierailija
169/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on enemmän kyllä Suomen palkoissa vika kuin systeemissä. Minä kun valmistuin amkista, niin työttömäksihän siinä heti jäi ja tuolloin meni eräs kauppaketju konkurssiin ja äitini joutui työttömäksi ja lähti sitten siivoojaksi. Minä sain työkkärin ja sossun rahoja muistaakseni 1100€/kk, kun taas äitini painoi sen 37,5/40h viikko ja palkaksi 1500€/kk. Kyllä minä olisin mielelläni työtön kuin, että painaisin kovaa fyysistä työtä noin paljon viikossa ja saisin siitä 400€ enemmän kuussa. Mistään kokopäiväisestä työstä ei alle 2000€/kk kuuluisi maksaa eikä se oikeasti motivoikkaan nuoria. Ei se 1100€/kk ole paljoa, mutta maksoi vuokran, söi ihan hyvin ja maksoi puhelimen osaria.

Miten niin "työttömäksihän siinä heti jäi"???

Mun  mielestä amkista valmistuneita jo huudellaan töihin, en tunne yhtäkään amkista tänä keväänä työttömäksi valmistunutta ja tunnen aika monta. Vai eikö kukaan tullut sinua hakemaan sieltä koulusta töihin?

Vierailija
170/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hiton kokoomuksen kesäillanvietto täällä on meneillään?

Pikemminkin vihervassaritukipummien kestovertaistukiketju.

Vierailija
171/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua. Maassa työvoimapula ja tuhannet nuoret ihmiset elää noin.

Meillä ei ole yhtään minkäänlaista työvoimapulaa missään sellaisessa ammatissa, mitä nämä sossun rahoilla elelevät henkilöt voisivat tehdä.

mites raksa? huutava pula käsistä ja apumieheksi (tai -henkilöksi) pääsee varmasti TYÖHALUINEN kunhan kävelee ja kysyy työnjohtajalta

Vierailija
172/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse pitkäaikaissairas (masennus yms), ulosottovelkaa useita kymmeniä tuhansia, kun elämänhallinta sairauden vuoksi petti (itsetuhoisuus fyysisesti vaihtui siihen että tuhosin itseni taloudellisesti). En mä pääsisi töihin vaikka haluaisin, on niin paljon parempiakin ehdokkaita. Terveenä olen loistava työntekijä, mutta ei sitä muut niin näe. Saan nyt erilaisia tukia 1500 euroa kuukaudessa. Siinä mm kuntoutustuki, takuueläke, asumistuki. Vuokran jälkeen mulle jää mun ja lapsen kaikkiin menoihin 800 euroa. Ei ole varaa pitää edes autoa, tai kaikli olis pois laadukkaammasta ruuasta. Halpa ruoka sairastuttaa mua entisestään, (höttöhiilarit) joten se ei ole vaihtoehto, jos syön noita, en pääse sohvalta ylös, jalat tulehtuu ja mitälie. Joku diabetes varmaan, mutta en pääse lääkäriin sairauteni takia (en kykene varaamaan aikaa).

No tää kaikki näyttäytyi joskus ennen varmaan siltä että oon nuori sossupummi joka vaan ilosta löhöö kotona (nykyään varmaan näkee jo päällepäin että sairastan? En tiedä) Sellaiset jotka niin ajattelee, että tää on loisimista HEIDÄN rahoilla, haistakaa home. Mä suren joka päivä sitä etten voi tehdä töitä, säästää rahaa, joskus omistaa omaa taloa edes maalta... Mun elämässä ei ole näkyvissä pitkiin aikoihin mitään helpotusta, korona pahentanut tilannetta ennestään, kaikki voimavarat menee siihen että lapsella olisi edes hyvä olla, turvallinen koti, edes yksi harrastus. Sopii tulla kokeilemaan, jos tää on niin herkkua teidän mielestänne..

Jos mulla ei olisi lasta, olisin jo tappanut itseni, koska niin hiton kivaa tämä on! 😣

Vierailija
173/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut 7v työttömänä. Saan ainoastaan työttömyyspäivärahan.

Ihan on itse pitänyt maksaa eläminen.

Miten niin ite?

Vierailija
174/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kesäaikana moni opisekelija joka on jäänyt ilman kesätyötä, on toimeentulotuen varassa. Eivät he laiskottele vaan opiskelevat 9-10kk vuodesta ja joutuvat turvautumaan yhteiskunnan tukiin kesäaikana.

On myös niitä nuoria jotka muuttavat omilleen ja jäävät työttömiksi ja joutuvat turvautumaan yhteiskunnan tukiin. Alle 25v ilman ammattia ei voi automaattisesti saada työttömyystukia. Voivat saada sinä aikana, kun ovat jossain työharjoittelussa tms. mukana.

Sitten on myös niitä, jotka käyvät työssä, mutta joutuvat silti turvautumaan toimeentulotukeen. Työtä ei aina tarjota 40 tuntia viikossa, vaan olet 0-tuntisopimuksella ja otat tai jätät.

Vierailija
175/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää olko kateellisia näille jotka elää tukien varassa, ei niillä oikeesti jää rahaa mihinkään kivaan mitä suurella osalla työssä käyvällä jää..

Vierailija
176/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ite?

No sillä päivärahalla on pitänyt maksaa kaikki.

Vierailija
177/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei tipu työttömille yhtään sympatiaa sen jälkeen kun meille yritettiin palkata määräaikaista (n. vuosi) sijaista töihin (kunnalle toimistoon) - ei koulutusvaatimusta, koska tarvittiin pikaisesti sijaista ja ajateltiin tehdä toimenkuvasta sellainen, että sen pystyy tekemään pienellä perehdytyksellä. Täysi työaika ja normaali liksa toimenkuvaan nähden (n. 2500 brutto)

Eka kyseltiin tietysti entiset työntekijät ja nykyisten työntekijöiden lapset, tutut, naapurit ja sukulaiset, josko löytyisi joku töihin. Ei löytynyt. Sitten ilmoitus molliin. Saatiin kolme hakijaa, jotka kaikki kutsuttiin haastatteluun. Oltaisiin otettu kuka vaan heistä mutta kukaan ei tullut. Yhdellä oli pieni lapsi ja olisi NIIN hankalaa viedä hoitoon ja työmatka ja kaikki... yksi päätti jatkaa kaupan kassalla ja yksi ei tullut ollenkaan.

Napattiin sitten amiksesta työharjoittelija, joka hoitikin pestin oikein mallikkaasti.

Homma oli määräaikainen mutta jatkui vakkarina ja on edelleen.

Vierailija
178/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ite?

Mutta ethän sinä itse ole mitään maksanut. Yhteiskunta eli me veronmaksajat olemme maksaneet.

Vierailija
179/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ite?

Mutta ethän sinä itse ole mitään maksanut. Yhteiskunta eli me veronmaksajat olemme maksaneet.

Älä jaksa jauhaa tuota.

Pointti oli se että toiset ei saa senttiäkään toimeentulotukea.

Vierailija
180/267 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitäkin vanhempia, jotka ostaa kämpän ja vuokraa lapselleen ja yhteiskunta maksaa sen. 

Tiedät kyllä hyvin itsekin, että tuo ei ole mahdollista.

En ole tuo, jolle vastasit, mutta miksi ei olisi mahdollista? Itse asun vanhempieni omistamsssa asunnossa. Kävin itse heidän kanssaan asuntonäytöissä, valitsin asunnon, he maksoivat sen. Asunto virallisesti heidän ja he ovat asuntosijoittajia. Maksan heille vuokraa, jonka Kela maksaa kokonaan. Vanhempani savat asunnosta vuokratuottoa, minulla taas on kiva asunto, joka tuntuu omalta, vaikkei virallisesti minun olekaan.

Juuri näin. Ja me varakkaiden ja hyvien perheiden nuoret saadaan yleensä ne työpaikat suhteilla, koska vanhemmilla hyvä sosiaalinen verkosto.

Ja eikä meitä kukaan täällä arvostella, päinvastoin, täällä mammat kehuvat kilvan, kuinka hyvin ollaan menestytty, toisin kuin se vähävaraisen yh-äidin lapsi.

Elämässä pelikortteja ei jaeta tasan ja oikeudenmukaisesti. Jo syntymähetkellä ne ovat erilaiset.

Miksi yh-äiti olisi aina vähävarainen ja miksi yleensä vähävaraisen äidin tai vanhempien lapsi olisi automaattisesti huonommin menestyvä? Väitän, ettei ole rahasta kiinni. Pikemminkin kiinni siitä, mihin kotona opetetaan ja minkälaiset arvot lapsille annetaan. Vanhempien asenteesta. 

t. itse kahden lapsen köyhä yh aikanaan. Nyt ovat aikuisia, molemmilla korkeakoulututkinto ja hyvät työpaikat ja talot. Olen potkinut persauksille ja kannustanut. Ei mulla muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän