Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Töykein tai omituisin gynekologi, jolla olet käynyt?

Vierailija
15.08.2014 |

Itselläni on jäänyt mieleen pari. Yksi huomautteli tutkimusta tehdessään painostani (ei merkittävää ylipainoa): "Pientä pyöreyttähän sinulla on, mutta ei se haittaa". Liittyi gynetutkimukseen miten?  

Olen sairastanut vesirokon aikuisiällä ja vatsaan on jäänyt niistä ruvista arpia. Gyne: "Tämähän on kuin haulikolla olisi ammuttu". 

Kolmas: sisätutkimus kesti jotenkin ihan tarpeettoman pitkään, kun gyne alkoi rupattelemaan yksityiskohtaisesti oopperasta, jonka oli nähnyt Savonlinnan oopperajuhlilla. En ole muutenkaan mikään oopperan ystävä, joten jaarittelu sormet sisälläni alkoi ihan vähän tuskastuttaa. 

Nämä ovat kaikki olleet miehiä. Ei mitään ihan järkkyjä tapauksia ole kohdalle osunut, mutta näissäkin jo ihan riittävästi. Mikä on sinun oudoin gynekokemuksesi? 

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 17-vuotias ja raskaana. Gyne painosti tekemään abortin. Hoki kokoajan kuinka on "pakko" tehdä abortti. No, olin kumminkin päättänyt pitää lapsen. Kun tuli kerran siviilinä vastaan kadulla, totesi, että "aih, päätit sitten pitää tuon mukulan". Silloin otti kyllä päähän.

Vierailija
142/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Turussa miesgynellä. Onneksi otin sille käynnille puolisoni mukaan. (raskaus/keskenmenoasiaa) Omituinen gyne tosiaankin oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:45"] [quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:36"]Opiskelijaterveydenhuollossa oli semmoinen vanhalta irstailijalta vaikuttava miesgyne, joka yritti olla aina vitsikäs jne. Hohhoijaa.  [/quote] Arvaan että Turussa [/quote] Ei kai ole sama kuin mun kohdalle osunut (Turku, YTHS). Menin gynelle hiivatulehduksen takia, ja hän mm. vitsaili että tuntuuko nyt siltä että kutinan takia pitää rassata pulloharjalla "sieltä"?    [/quote] MULLE SANONUT TÄYSIN SAMAT SANAT. Ei oo tosi... :-D

[/quote]

No, siltähän se tuntuu. Mitä sitä kiertelemään?

Vierailija
144/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella puhelias naisgyne. Ajat olivat jo valmiiksi myöhässä ja minun vuorollani puhui ja puhui, ja taas varmaan ajat venyivät. Kysyin vain ehkäisyrenkaan käytöstä, mutta gyne plarasi jotain paksua opusta ja selitti kaikista ummet ja lammet. En pystynyt edes kunnolla keskeyttämään ja kysymään mielessä olleita asioita.

Vierailija
145/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 02:00"]

Oon useamman kerran käynyt eräällä naisgynellä, joka on tosi asiantunteva, mutta heittää ihmeellisiä kehuja koko ajan. Siis koko tutkimuksen ajan, ei niinkään siinä vaiheessa kun housut jalassa jutellaan. "Oi että, onpas sulla kivasti ajeltu karvat! Sulla on kyllä niin siisti ja kaunis tämä alapää, nätti kuin pienellä lapsella, kyllä miehet varmaan tykkää. Klitoriskin siinä söpösti, kyllä on nätti vulva!" hetken päästä: "niin pikkainen ja söpö kohtu, ai että!" ja kyse siis ihan käsiräpelöinnistä. Mulla on ihan normaali alapää ja olen päätellyt että gyne varmaan puhuu kaikille näin. On ehkä ajatellut, että potilailla on jotenkin mukavampi olla siinä kun koko ajan kehutaan. Mua ei niin häiritse, ensimmäisen kerran olin vähän hämilläni, mutta päädyin menemään samalle gynelle uudelleenkin kun oli muuten tosi pätevä, ja nyt siihen on jo tottunut.

[/quote]

Hyvänen aina! Jännittävä filosofia tuolla gynellä :D

Vierailija
146/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni ensimmäinen gynekokemus oli painajaismainen. Jostain helvetin syystä tutki peräaukon kautta. True story. Olin hämmentynyt ja ahdistunut, kun lopulta kysyin siskoltani hän oli monttu auki. Oli muutenkin äärimmäisen epämiellyttävä, ja antoi selkeästi ymmärtää kuinka lutkahtava olen kun haen pillereitä 15-vuotiaana.

Toivottavasti tää ketju ei poistu kun laitan tän, mutta käyn nykyään Foudilalla femedassa. Hyvin asiallinen mutta samalla empaattinen ja ammattitaitoinen. Saanut mun vuosikausia kestäneen gynekauhub talttumaan, enkä tunne olevani "typerä" jos kyselen jotain. En tiedä näitä vauvan sääntöjä saako nimiä laittaa, mutta oon vaan tykännyt niin kovasti että tekee mieli vinkata muillekin.

Vierailija
147/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:41"]

Olin nuori ja vasta aloittanut seksielämäni kun törmäsin tosi töykeään gynekologiin. Hän otti opiskelijan tekemään sisätutkimuksen minulta kysymättä, vinoili ilkeästi rintoja tutkiessa (en enää muista, liittyi jotenkin rintsikoiden riisumiseen tai käsieni asentoon tms.) ja tuhahteli välinpitämättömästi. Pitkään sen jälkeen mulla oli gynekammo. Onneksi en törmännyt samaan eukkoon enää uudelleen. 

Kerran yksi gyne vihjaili minulle lapsenteosta, kun uusin pillerireseptiä. Olin joku 27-vuotias ja hänen mielestään minulla oli kiire jo hankkia lapsia. Kommentointi loukkasi. 

Kerran menin uusimaan reseptiä, niin vastassa oli nuori mieskandi ja multa piti ottaa papa. Hän jätti minut pöydälle ilman housuja ja juoksenteli pitkin terveyskeskusta etsimässä sopivia kumihanskoja,  soperteli vielä, että haluanko mieluummin naislääkärin. Olisi kai pitänyt pyytää sellainen. Miesparka oli ihan pulassa. Sain sentään lopulta pillerireseptin matkaan. 

[/quote]Römpäsis taisi olla aikamoisen sillinhajuinen, mutta mies selvisi oksentamatta

Vierailija
148/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:09"]

Täällä kans yks Turun Yths:än miesgynelle käynyt ja toiste en mene. Valittelin jatkuvis hiivatulehduksia, mutta alkoi heti alkuun loukkaavasti väittämääb että on kuitenkin sulupuolitauti ja kun olen "tälläinen nuori opiskelijatyttö ja mieskin varmaan pettää". Tuollaiset puheet olivat todella loukkaavia ja tiesin heti alkuun että ei ole sukupuolitaudista kyse. Testasi sen kuitenkin ja sitten hiljaa myönsi virheensä. Myös tökki sisäultravälineellä virtsarakkoani "jos miehen vehje osuu tonne saakka ni voi vähän tälleen pistää". Lopuksi vielä taputteli reittäni että se oli siinä. Lievästi ahdistava ja erittäin OUTO kokemus.

[/quote]Kai te ymmärrätte, mikä motivaattori on vanhemmalla miesgynellä hakeutua opiskelijaterveydenhuoltoon tutkimaan nuorten neitojen pimpsoja?

Vierailija
149/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämäni ekan gyne käynnin jälkeen mua sattu alavatsaan ja -selkään ihan hitosti ja tuli vertakin vähän. Huomautin tästä kivusta jo heti tutkimuksen jälkeen ja se akka vaa naurahti ja sano "joo mä vähän ravistelin sun kohtua vaan, siitä se johtuu". Kuulosti jotenkin kauheen brutaalilta tuo kohdun ravistelu...

Vierailija
150/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:02"]

Onpas herkkä nahkasta porukkaa täällä.. Se, että kysellään harrastaako seksiä yms voi olla hyvinkin oleellista tutkimusta tehdessä.
Ja jos nainen haluaa sterilisaation, niin aina niiden on pakko kysyä sitä, että oletko miettinyt sitä asiaa jos kaikki (tai edes yksi) lapsesi kuolevat.. niinkin voi käydä ja on monelle käynytkin... Minäkin olin jo varma etten halua enempää lapsia kunnes esikoiseni kuoli.

[/quote]

No ei todellakaan kysytä, mitä teet, jos lapsesi kuolee. Minulle ja kahdelle ystävälleni on tehty sterilisaatio ja ei ole koskaan lasten kuolemista kysytty.

Ihan vain katsottu, että täyttyy kriteerit eli lapsimäärä tai ikä ja pantu lähete vetämään.

Vierailija
151/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka gyne jolla kävin opiskelijaterveydenhuollossa 17 vuotiaana oli outo, robottimainen tyhjäkatseinen vanhempi nainen jolla oli maskimainen meikki. Hän myös diagnosoi syövän esiasteita poikkeuksellisen usein, minultakin sellainen löytyi ja hoidettiin pois jäädyttämällä. Kaverini taas sai muistaakseni 6kk antibioottikuurin syövän esiasteeseen.

Synnytyksessä yksi gyne oli ärsyttävän töykeä ja tiuski "ei tän pitäis sattua" "ei voi sattua kun ei olla vielä lähelläkään". Mulla oli raskausaikana tosi arat paikat eikä sitä helpottanut, että viimeisellä kolmanneksella mulle tehtiin sisätutkimukset parhaimmillaan kahdesti viikossa ja kun pääsin sairaalaan käynnistykseen sitä ronkittiin parin tunnin välein.

Vierailija
152/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 22:55"]A.M. Kuopiossa.
[/quote
Minä tykkään Ailasta, vaikka omalaatuinen onkin.

Vierailija
153/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella terveystalossa. Menin gynelle hiivan takia, enkä tosin saanut vaivaani apua. Ei ottanut kuuleviin korviinsa vaivaani, vaan halusi ultrata ja ottaa kalliit tutkimukset, sillä epäili minulla endrometrioosia. Olen syönyt jo monta vuotta e-pillereitä alavatsakivun takia ja oli tiedossa että endometrioosin mahdollisuus. Alkoi kuitenkin tivaamaan että onko minulla jo lapsien hankinta suunnitelmissa, että se tulee kuulemma olemaan sitten hankalaa (ikää minulla oli silloin 20v, eli ei vielä mikään ajankohtainen aihe). Poistuin gyneltä sitten ilman reseptiä hiivaan yli 200e lasku kädessä.

Vierailija
154/190 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käynti naisgynellä todella kipeän alapään vuoksi. Kuvailin vaivoja, mukaanlukien ongelmat suussa. Ultrasi ja sisältä kaikki oli kunnossa. Ulkoisesti punoitti ja oli turvonnut. Totesi vain että on ärtynyt, kun pesen liian usein (pesu helpotti). Sanoi myös että minun pitää perua yleislääkäriltä saamani lähete sairaalan gynen polille, että nauravat minut sieltä ulos. Lisäksi antoi yliaktiivisen rakon lääkityksen, kun alapäävaivojeni vuoksi tuntui olevan jatkuva pissahätä.

En todellakaan perunut gynepolin aikaa, vaan kävin siellä. Olivat hämillään vaivojeni ja kipujeni kanssa. Sain kuitenkin hermokipulääkkeet ja vaivoja hoidettiin kuin vulvodyniaa. Lisäksi sain lähetteen ihotautipuolelle. Siellä löytyi sitten aikanaan parantumaton ja hoitamattomana hengenvaarallinen ihotauti.

Tuo vaivojen mitätöinti ja jatkotutkimusten turhana pitäminen oli ehdottomasti huonoin gynekokemukseni. Ja ikää minulla jo reilu 40v, takana useampia synnytyksiä, pillerireseptejä, sterilointi, eli takana on kyllä useita gynekäyntejä.

Vierailija
155/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 16:02"]

Onpas herkkä nahkasta porukkaa täällä.. Se, että kysellään harrastaako seksiä yms voi olla hyvinkin oleellista tutkimusta tehdessä.
Ja jos nainen haluaa sterilisaation, niin aina niiden on pakko kysyä sitä, että oletko miettinyt sitä asiaa jos kaikki (tai edes yksi) lapsesi kuolevat.. niinkin voi käydä ja on monelle käynytkin... Minäkin olin jo varma etten halua enempää lapsia kunnes esikoiseni kuoli.

[/quote]

No ei todellakaan kysytä, mitä teet, jos lapsesi kuolee. Minulle ja kahdelle ystävälleni on tehty sterilisaatio ja ei ole koskaan lasten kuolemista kysytty.

Ihan vain katsottu, että täyttyy kriteerit eli lapsimäärä tai ikä ja pantu lähete vetämään.

[/quote]

Itse olen töissä naistentautien osastolla ja kyllä meillä ainakin noi kysymykset on ihan normaaleja ja niitä esitetään jokapäivä. Siinä on tietenkin ero, että onko sterilointia hakemassa 45vuotias vai 30. 
Yleisin vastaus tohonkin lasten kuolemaan on, että eihän minun lapseni voi kuolla.. Jep jep, kuten ei kenenkään muunkaan, mutta sitä tapahtuu. 

Vierailija
156/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen näitä joiden mielestä miesgyne on automaattisesti pervo. Käyn aina vain yksityisellä gynellä ja otan AINA miehen. Muutama sellainen kovakourainen kanttura ollut joskus kaivelemassa sisuksia pihalle että ei kiitos. Gynekologia käsittelee paljolti myös naistentauteja ja synnytyksiä, ei liene mahdotonta että mies on kiinnostunut synnytyksistä? Lisäksi työtä riittää. 

Vierailija
157/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksi gyne (ilmeisesti) unohti laittaa sen ankan "kiinni asentoon" eli se oli silLeen levitettynä kun hän alkoi repimään sitä pois värkistä! Hitto kun kävi kipeää ja tämä tyyppi vaan naureskeli, että Oho!

Vierailija
158/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin parikymppisenä kolposkopiaan kun kohdunkaulan epiteelisolukossa oli jotain muutosta. Toimenpide koski aivan valtaasti ja miesgynekologi tokaisi tuomitsevasti että kyllähän täällä on selkeä kondylooma, sen jo näkee katselemalla. Ja lisäsi että jos minuun toimenpiteet koskevat noin paljon niin "ensi kerralla" pitää ottaa disperiini ennen vastaanotolle tulemista. Aikanaan näytteistä tuli vastaus ja ei siellä ollut kondyloomaa vaan jokin ärhäkkä tulehdus joka hoidettiin lyhyellä antibioottikuurilla pois. Ja minä olin kärvistellyt toimenpidettä odotellen useamman kuukauden kipujen kanssa ja sain lääkäriltäkin tylytystä aivan turhaan.

Vierailija
159/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina käynyt naisella. Siskoni on lääkäri ja kertoi opiskeluaikoinaan sellaisia juttuja miespuolisista opiskelukavereistaan, että meni jollain lailla luotto siihen, että miehet osaisivat olla neutraaleja siinä tilanteessa. Varmaan poikkeuksiakin on, mutta silti erikoisalan valinta ihmetyttää, eiväthän miehet koskaan omakohtaisesti joudu niitä asioita kokemaan, joilla sitten ammatissaan pätevät. Vähän erilailla luotan esim. kuukautusikivut ja vaihdevuosien ongelmat omakohtaisesti kokeneeseen naispuoliseen gyneen kuin mieheen, vaikka onhan toki noissa naisgyneissäkin kolkkoja ja epäasiallisia tapauksia.

Pahin oma kokemuksena on opiskeluajaltani YTHS:stä, jossa naisgyne työnsi varoittamatta sormensa peräaukkooni gynetutkimuksen yhteydessä. Huudahdin ällistyksestä ja epämiellyttävästä tuntemuksesta, ja tämä vanhempi täti sitten yritti vähän selitellä, miksi asia kuului tutkimukseen (en enää muista syytä...). Joka tapauksessa miehille en mene niiden vaivojen kanssa koskaan. Ällöttää se ammatinvalinta, ja pistää vihaksi miehet synnytyssairaalan johtajina, VAIKKA osaisivatkin ammattinsa.

Vierailija
160/190 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eräällä yksiyyisellä terveysasemalla kesätöissä puhelinvaihteena 15 vuotiaana. Tarvitsin pillerit ja varasin naisgyneltä ajan. Tutkimuksessa hän kehui kuinka tiukka olen ja kysyi haluanko itse kokeilla!! Meni muutama kuukausi ja hän alkoi aina minut nähdessä maanitella uudelleen tutkimukseen ja lupasi tehdä sen nimipäiväni vuoksi ilmaiseksi. En mennyt. Myöhemmin liikkui huhuja että jätti miehensä naisen takia.