Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ala-asteen liikuntatunnilla taas nöyryytetty lapsia

Vierailija
15.08.2014 |

4-luokkalainen tyttö tuli kotiin itkien syksyn ensimmäisen liikuntatunnin jälkeen. Opettaja oli kovaan ääneen sättinyt huonoista yleisurheilutuloksista. Osaako joku palstailevista opettajista kertoa, miksi on ok liikuntatunnilla mitata ja vertailla oppilaita ja vielä suureen ääneen haukkua huonommin menestyviä? Miksi sama käytäntö ei ole OK vaikka matikantunnilla?

Harmittaa, että opettaja lannistaa lapsen liikunnan ilon. Aiempina vuosina liikuntaa on opettanut oma luokanopettaja ja se on ollut leikkimielistä ja kannustavaa. Nyt uusi liikuntaan erikoistunut opettaja tappoi innostuksen heti alkumetreillä.

Kommentit (110)

Vierailija
101/110 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen jyväskylän yliopistossa ja täällähän niitä liikkaopeja koulutetaan.. tulee vanhan hyvän ajan koululiikuntatraumat mieleen. Liikunnanopiskelijamuijat on tiukkaperseisiä solarium aerobic misukoita ja jätkät kovaäänisiä jääkaappipakastimia höröttäjiä. Ei sinne hae(/pääse?) opiskelemaan ne, jotka olivat vähän hiljaisempia, pullukoita, arkoja, ei-kilpailuhenkisiä tai muuten jumppakanan muottiin sopimattomia. Tarvittaisiin enemmän noita edellämainitun kaltaisia liikkaopeja näyttämään, että liikunnassa on kyse hyvinvoinnista, terveydestä ja oman juttuns löytämisestä eikä vertailusta, kehon vihasta ja verenmaku suussa hiihtokilpailuista. Minä esim traumatisoiduin hiihdosta kun en osannut kunnolla koulussa ja oli pakko osallistua kilpailuihin, tottakai tulla nolatuksi huonoista sijoituksista.. vasta lähempänä 30vuotiaana uskalsin kokeilla uudestaan..on ihan eri nautinto hiihtää maaliskuussa järven jäällä auringonpaisteessa kuin räkä poskelle jäätyen jyrkillä laduilla.

Vierailija
102/110 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:08"]

Kukaan ei ansaitse sairastua syöpään :-(

[/quote]

Kyllä jotkut ansaitsevat.

[/quote]

Eli ketkä? Sehän on sama kuin jos pistettäisiin death row'iin ja odotutetaan kuolemaa, joskus vuosiakin putkeen epävarmuudessa. Lopussa vielä kaiken epävarmuuden päätteeksi mahdollisesti kuolema kiduttamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/110 |
16.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 16:32"]Meillä ala-asteella nelosesta kuutoseen se joka menestyi parhaiten liikunnan tunneilla sai viikon lopuksi (viimeinen liikuntatunti aina perjantaina iltapäivällä) jäätelötuutin... Ope oli hulluna pesäpalloon ja jostain syystä sen tuutin sai kolme vuotta joku kolmesta luokan pesäpalloilijoista. Muita hän haukkui ja läksytti armotta.

Mä olen aina ollut lyhyt ja hintelä, mun käsivarsi on edelleen teepussin naru, jollain tunnilla tanko jossa piti tehdä kieppi oli niin korkealla, että en saanut tehtyä sitä millään. En vaan päässyt siihen tangolle. Tää ope nosti mut ilmaan ja tiputti siihen tangolle. Tipahdin siitä vielä selälleni maahan, kun henki salpautui. Laskettelureissulla kaikkien piti mennä suoraan isoon mäkeen, ihan sama oliko lasketellut ennen (en ollut). Onneksi siellä mäessä oli joku ihana nainen joka opetti mut laskettelemaan ja tuli mun kanssa hitaasti sen mäen alas.

[/quote]

Olen tuon viestin kirjoittaja ja teen lisäyksen. Yläasteella mulle tuli maailman ihanin liikunnan ope. Hän huomasi, että se aine on mun mielestä ihan perseestä ja syvältä sieltä ja tuli kysymään miksi vihaan liikuntaa. Kerroin hänelle tuon ala-asteen helvetin ja hän ymmärsi ja kertoi, että hänen tunneilla ei pakoteta tekemään sitä mitä ei pysty. Hän muutti kolmessa vuodessa mun käsityksen liikunnasta ja nyt mä nautin siitä.

Lisäksi hän huomasi, että mua kiusataan rankasti ja puuttui siihenkin. Tehokkaasti. Meni kaksi kuukautta ja se pahin kiusaaja siirrettiin häiriköille tarkoitettuun kouluun ja loput hajotettiin eri luokille. Hän jatkoi mun liikn ja terveystiedon maikkana vielä lukiossakin ja nykyään lenkitän ja ruokin hänen koiriaan jos hän on vetämässä jotain iltajumppia, kun satuttiin muutama vuosi sitten muuttamaan naapureiksi. :D

Vierailija
104/110 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitin oman kantani siihen, millaista liikunnanopetuksen pitäisi olla, sen takana seison ja sitä pyrin parhaani mukaan toteuttamaan omassa työssäni. Toin sen esiin siksi, että edes osa vanhemmista ymmärtäisi etteivät kaikki liikunnanopettajat ole tyranneja. Liikunta oppiaineena herättää valitettavan monilla vanhat traumat, joka aiheuttaa ikäviä ja ennakkoluuloisia tilanteita meille uuden koulukunnan opettajille jotka yritämme tehdä liikuntatunneista paremman paikan. Meitä saatetaan arvioida täysin jonkun parikymmentä vuotta sitten samassa ammatissa työskennelleen ihmisen ammattitaidon pohjalta.

Ap:n tapauksessa kannattaa laittaa esimiehelle viestiä jos tilanne on ollut noin ikävä.

T: liikunnanopettaja

Vierailija
105/110 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:04"]

Huomioittehan sen, että valitettavasti hyvin harvassa alakoulussa liikuntaa opettaa pätevä liikunnanopettaja.

[/quote]

Aloittajan tapauksessahan kyse oli juuri siitä että tämä "pätevä" opettaja lyttäsi lapsen suorituksen. 

[/quote]

Sivuraiteilta, mutta silti: Kyseessä ei ilmeisesti ollut liikunnanopettaja vaan liikuntaan erikoistunut luokanopettaja. Tässä on oikeasti suuri ero.

Vierailija
106/110 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 15:10"]

Ihan sama asia kuin rasismi. Syrjitään toista ominaisuuksista, joita hänellä on tai ei ole.

[/quote]

Rasismi eli rotusyrjintä tai rotusorto on aate tai toiminta, jossa ihmisten rotuluonteen ja siihen liittyvien fyysisten sekä henkisten piirteiden erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää.[1] Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen.[2][3]

Vierailija
107/110 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siinä oikeassa, että liikunnan aineenopet tuntuisi olevan jotenkin järkevämpiä nykyään kuin liikuntaan erikoistuneet luokanopet. Olisiko syy siinä, että nämä liikkaerkat ei joudu sillä tavoin pohtimaan asioita ja opit tulee vanhoilta okl:n opettajilta?

Pahimmat näkemäni opettajat liikunnassa on kuitenkin ollut epäpäteviä sijaisia, joilla tausta on liikunnanohjaajana. Olen siis tehnyt vuosia aineenopettajan työtä ennen luokanopettajaksi kouluttautumista. Oli tosi vaikea olla toisen aineen opettajana puuttumatta siihen, millaista sadismia ne harrasti. Esimerkkinä juoksutettiin Cooper ja sitten annettiin läksyksi treenata ja kuukauden päästä uusi Cooper. Kysyin suoraan, että kannattaako niitä pelotella tuollaisilla, niin vastauksena sain näpäytyksen, että pakkohan jotain on tehdä, kun niillä on niin huono kunto ja ei ne muuten liiku, ellei pakota. Jee, jee. Cooperhan on hirveä juoksu kenelle tahansa ja sen saisi poistaa kokonaan kouluista. Näin ymmärtääkseni Jyväskylässä nykyään opetetaan. Olin itse hyväkuntoinen nuorena ja suhteellisen hyvä liikunnassa, mutta Cooper oli kidutusta. Ja tää parikymppinen natsi juoksuttaa kaksi Cooperia 15-vuotialla yhden syksyn aikana.

t. 78, joka arvosteli okl:n liikuntaoppeja

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:04"]

Huomioittehan sen, että valitettavasti hyvin harvassa alakoulussa liikuntaa opettaa pätevä liikunnanopettaja.

[/quote]

Aloittajan tapauksessahan kyse oli juuri siitä että tämä "pätevä" opettaja lyttäsi lapsen suorituksen. 

[/quote]

Sivuraiteilta, mutta silti: Kyseessä ei ilmeisesti ollut liikunnanopettaja vaan liikuntaan erikoistunut luokanopettaja. Tässä on oikeasti suuri ero.

[/quote]

Vierailija
108/110 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 20:31"]

Esitin oman kantani siihen, millaista liikunnanopetuksen pitäisi olla, sen takana seison ja sitä pyrin parhaani mukaan toteuttamaan omassa työssäni. Toin sen esiin siksi, että edes osa vanhemmista ymmärtäisi etteivät kaikki liikunnanopettajat ole tyranneja. Liikunta oppiaineena herättää valitettavan monilla vanhat traumat, joka aiheuttaa ikäviä ja ennakkoluuloisia tilanteita meille uuden koulukunnan opettajille jotka yritämme tehdä liikuntatunneista paremman paikan. Meitä saatetaan arvioida täysin jonkun parikymmentä vuotta sitten samassa ammatissa työskennelleen ihmisen ammattitaidon pohjalta.

Ap:n tapauksessa kannattaa laittaa esimiehelle viestiä jos tilanne on ollut noin ikävä.

T: liikunnanopettaja

[/quote]

Ja miten tämä "Yritämme tehdä liikuntatunneista paremman paikan" toteutuu käytännössä?

Kauniilla sanoilla ja Uusilla Pedagokisilla Hengitysharjoitteilla™.

Pahoittelen, jos tämä tuntuu henkilökohtaiselta, sitä se ei ole. Varmasti uuden sukupolven opettajat, myös liikunnan, tekevät parhaansa, mutta onko silti muutosta tapahtunut, vai onko meillä tulevissakin sukupolvissa ryhmä, joka ei liiku vuosikausiin kouluaikojen takia?

Vierailija
109/110 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis varmasti monet nuorehkot liikunnanopettajat tekevät parhaansa, mutta vika on mielestäni systeemissä, jota pitäisi uudistaa kovalla kädellä. En minäkään haluaisi enää uusia sukupolvia, joissa on koululiikunnasta kammon saaneita. Tosi surullista eikä todellakaan koululiikunnan tarkoitus! Mitkään hienot opsin tavoitteet eivät ole toteutuneet...

Vierailija
110/110 |
15.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdisti myös liikunnan openi joka oli myös terveystiedon ope. Yritti sitten käytännön terveystietoa kyylämällä tyttöjen suihkussakäyntiä liikkatunninjälkeen ja selostamalla millä kehitysasteella kenenkin karvat ja rinnat olivat. Kammo jäi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän