Kosteusvoide, joka ei tuki ihohuokosia mutta kosteuttaa?
Olen pulassa: en löydä mistään kosteusvoidetta, joka kosteuttaisi, mutta ei tukkisi ihohuokosia. Minulla on aika kuiva iho, mutta epäpuhtauksia (mustapäitä ym.) T-alueella. Tällä hetkellä en käytä mitään kosteusvoidetta kun iho selvästi menee huonompaan suuntaan käytettyäni. Onko vinkkejä mikä voisi toimia? Tässä lista niistä tuotteista mitä olen käyttänyt ja kaikista tullut naama täyteen näppyjä... :/
Lumene bright now, arctic aqua ja sensitive touch (Lumenen tuotteista ihoni on mennyt todella huonoon kuntoon!)
ACO FACE day cream (olen käyttänyt myös ACO:n aurinkorasvaa ja siitä iho mennyt huonoon kuntoon)
Desert Essence Gentle nourishing day cream
L300 kuivan ihon yövoide
ORION Humektan ja Aqualan Plus
Laveran joku kosteusvoide (en muista tarkemmin minkä niminen)
Olen kiitollinen jos joku osaisi auttaa!
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 18:28"]Mä jankkaan kaikille, että ihoöljyä! Oma iho muuttui paljon paremmaksi öljyllä kuin millään kosteusvoiteella. Rasvaisella T-alueella ihon öljyisyys tasoittui ja kuivat kohdat saivat taas hehkua ja pehmeyttä.
[/quote]
Juu weledan tyrni, mikä tahansa manteli, abocado jne herkkua kasvoille
[/quote] mulla myös ihoöljy toiminut hyvin. Akneiholle sopii manteliöljy ja kookosöljy.
Prismasta nourishcream aloe Vera (miten nyt kirjoitettiin)toimii- ei jätä rasvasta kerrosta -valkovihreä pyöreä rasia!!! :) tosi kevyttä ja ihanaa :)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:33"]
Itsellä samanlainen iho - kuivuu älyttömän helposti, mutta myös epäpuhtauksia piisaa. Rupesin tuossa keväällä etsimään halpaa, mutta hyvää voidetta ja aloin törmäämään ylistyspuheisiin koskien niinkin simppeliä tuotetta kuin Nivea Soft.
Kannattaa käyttää se pari euroa Nivea Softin kokeiluun - pääsee halvalla, jos sopii iholle yhtä hyvin kuin itselläni.:) Tällainen siis kyseessä (itse ostan putkilona):
http://1.bp.blogspot.com/-q12Et3YWB_8/T-MH0ENMpjI/AAAAAAAAAJ8/hD6Y1nzoAGg/s1600/Nivea%2BSoft.jpg
[/quote]Komppi tälle! Olen onnellinen säästäväisenä että tämä sopii mulle hyvin :))
Mutta käytän kyllä kalliita (riittoisia, kestää ja kestää) puhd. maitoa ja kasvovettä, näiden avulla iho ei rasvoitu eikä kuivu ja se Nivea imeytyy hyvin. Mun iho pysyy tosi hyvän näiden kaikkien avulla. Olen kokeillut kaiken aikoinaan:
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 14:33"]
Itsellä samanlainen iho - kuivuu älyttömän helposti, mutta myös epäpuhtauksia piisaa. Rupesin tuossa keväällä etsimään halpaa, mutta hyvää voidetta ja aloin törmäämään ylistyspuheisiin koskien niinkin simppeliä tuotetta kuin Nivea Soft.
Kannattaa käyttää se pari euroa Nivea Softin kokeiluun - pääsee halvalla, jos sopii iholle yhtä hyvin kuin itselläni.:) Tällainen siis kyseessä (itse ostan putkilona):
http://1.bp.blogspot.com/-q12Et3YWB_8/T-MH0ENMpjI/AAAAAAAAAJ8/hD6Y1nzoAGg/s1600/Nivea%2BSoft.jpg
[/quote]Komppi tälle! Olen onnellinen säästäväisenä että tämä sopii mulle hyvin :))
Mutta käytän kyllä kalliita (riittoisia, kestää ja kestää) puhd. maitoa ja kasvovettä, näiden avulla iho ei rasvoitu eikä kuivu ja se Nivea imeytyy hyvin. Mun iho pysyy tosi hyvän näiden kaikkien avulla. Olen kokeillut kaiken aikoinaan:
[/quote]Pienemmät putelit
Sopisiko mainebase suola puhdistukseen ja kosteituksen ja tarvittaessa jojobaöljy. Ja sit jne iredale mEikkipuuteri. Se kosteuttaa myös eikä tuki. Noilla olen mennyt itse jo monia vuosia.
Käytä ihon pesuun kookosöljyä, kerran viikossa sekoita siihen ruokasoodaa. Ei tarvitse rasvaustaerikseen, eikä pesuaine kuivata ihoa. :)
Mulla on kans sekaiho ja varsinkin isot ihohuokoset ja paljon mustapäitä. Käytän ihotautilääkärin suosituksesta sebamedia pesuun ( farmaseuttikin tätä suositteli) ja humektania kosteusvoiteena. Niillä pysyy iho ihan hyvässä kunnossa :) Talvella sit kosteuttavia naamioita ja välilöä locobasen repair rasvaa ( ihan huikee tuote tämäkin). Ja tätä komboa oon käyttäny jo yli 10v. ja toiminu koko ajan hyvin :) sebamed on kylläkin neutraali ph:lta, ja sopii myös akneihon pesuaineeksi!
Useimmat viestit yllä ovat pelkkää sopaa tai eivät sovellu ap:n tilanteeseen.
Ap, ihosi ei ole kuivaa ihotyyppiä, jos se kukkii, olet siis käyttänyt väärän ihotyypin voiteita - siksi ne voiteet tukkivat.
Ap, sinulla on luultavasti sekaiho, joka on pintakuiva. Sinun:
a) pitää välttää tukkivia aineita kaikissa kosmetiikkatuotteissa, koska ihohuokosesi erittävät liikaa talia ja menevät siksi "tukkoon" helposti.
b) pitää välttää ihoa ärsyttäviä ja kuivattavia aineita, koska ihosi on kuiva pinnalta ja siksi herkkä.
Tässä yksi tukkivien aineiden lista, siinä punaisella on pahasti tukkivat aineet. Merkintä menee niin että ensimmäinen luku on tukkivuusaste, seuraava taas ärsyttävyysaste, esim. algae extract (leväuute) 5:4 eli erittäin tukkiva (5) ja melko ärsyttävä (4).
Tuon listan kassa käyt läpi käyttämäsi tuotteet ja siirrät pois tai käytät keholle kaikki jossa on yksikin aine jolla on arvoja 3, 4, 5.
Muista että karsit käyttämistäsi tuotteista etenkin alkoholin, hajusteet ja eteeriset öljyt sekä pahimmat tukkivat aineet.
Sitten keskityt hoitamaan ihoasi oikein, niin ettet kuivata sitä. Eli älä kuori liian usein, älä myöskään pese vedellä tai hankaa tms. Ja tietysti: suojaa UV-säteiltä ja auringolta. Hanki putsari, jonka voi poistaa pumpulilla tai jättää iholle, ettei tarvitse käyttää lämmintä vettä ja hangata.
Kosteusvoiteen ei ole tarkoitus tehokosteuttaa ihoa vaan suojata sitä normaalilta päivän aikana tapahtuvalta kosteudenmenetykseltä. Kosteusvoide jota voit tähän tarkoitukseen (suojaa myös mahd. UV-säteiltä, saasteilta, lialta, yms.) käyttää on ns. päivävoide: vetelet nassuun aamulla ja peset pois illalla (tärkeä pestä pois, että ne liat eivät jää yöksi iholle).
Jos et oleskele auringossa keskipäivällä, voit valita päivävoiteeksi minkä vaan sekaiholle sopivan herkän ihon voiteen esim. Erisanin kosteuttava kasvovoide, Favora 24 h tasapainottava voide, tai yllä suositeltu Xyliderm (saa apteekista). Jos tarvitset UV-suojan, sitten apteekista joko La Roche Posayn Hydraphase kevyt tai Avenen Hydrance kevyt.
Nämä siis ovat päivävoiteeksi sopivia. Yöksi voit laitta tehokosteutuksen edullisesti niin että puhdistuksen jälkeen käytät samaa kosteusvoidetta (Erisan, Favora tai Xyliderm tms. ) uudestaan, annat voiteen imeytyä, ja sitten sivelet päälle jokusen tipan öljyä. Öljyksi sopii hajustamaton 100% öljy, kuten vauvaöljy tai 100% arganöljy (paras merkki on Flow), tai 100% karitévoide (Inkuto on hyvä merkki). Joillekin sopii myös manteliöljy, toisille tulee finnejä. Tämä laitetaan siis yöksi kosteuttamaan ihoa.
Jos ihosi on kovinkin herkkä tällä hetkellä pukkaamaan talia, sitten sun pitää huolehtia että putsarisi on hellävarainen (ei alkoholia, ei hajusteita, ei sodium lauryl sulphatea), sen pH:n pitää olla siinä 5.5 eli happamuuden pitää olla sama kuin terveen ihon ja sen pitää sisältää salisyylihappoa.
Jos ihosi tukkeutuu vain voiteista, muttei ole T-alueelta ylen rasvainen, sitten voit selvitä samat kriteerit täyttävällä putsarilla, jossa ei ole salisyylihappoa. Omat suosikkini sellaisista, joita ei pestä pois iholta ovat Avenen Micellar Lotion ja La Roche Posayn Micellar Solution.
Tuossa nyt perusohjeet sekaiholle.
Höhh tota lumenea (tais olla Arctic aqua tasapainottava kosteusvoide) oisin suositellu, kevyt koostumus ja sellanen kivan raikas tunne tulee iholle
Kuivan ihotyypin epäpuhtaudet eivät johdu huokosten tukkeutumisesta vaan liian kevyestä ja tehottomasta kosteusvoiteesta. Kokeile geelimäistä tehokosteuttajaa tai seerumia, esim. Vichy tai Biotherm. Ja vaihda puhdistustuotteet mahdollisimman hellävaraisiin ja kosteuttaviin.
Suosittelen Erisan kosteuttava kasvovoide.
Se on tosi epäseksikkään näköisessä putelissa ja mielikuvaltaan tylsä koko perheen tuote mutta toiminut tosi hyvin minulla. Etuna Erisanin tuotteissa on sekin, ettei niissä ole hajusteita eikä parabeeneja.
Biothermin aquasource ja se vaaleanpunainen puteli kuivalle/herkälle iholle.
Toimii mun kuivalla sekaiholla.
Minulla on vastaava pintakuiva sekaiho jossa vielä taipumusta seborreaan (talin liikatuotantoon). Pitkään taistelin liian kuvattavien putsareiden ja liian tehottomien kosteusvoiteiden kanssa, ennen kuin tajusin tekeväni ihan väärin päin. Lempeä putsaus ja tarpeeksi tuhdi voide kevyenä kerroksena (nivean sininen toimii mulle, kun en liikaa lotraa vaan laitan ohuesti). Simsalabim, entinen murhenaama on kuulas ja finnitön.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:45"]
Cliniquen dramatically different lotion on kyllä hyvä, mutta valitettavasti kallis.
[/quote]
Tuokin kokeilemani voide tukki minun ihohuokoset ja meikki näytti kaikkea muuta kuin raikkaalta päivän jälkeen :)
t: 6
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:41"]
Tämä!
http://www.apteekkituotteet.fi/La-Roche-Posay-Hydraphase-Intense-Legere-kosteusvoide-50-ml
Kesäisin tuo ja talvella paksumpi riche-versio. Ei halvimmasta päästä, mutta olen todennut joka pennin arvoiseksi. Mulla todellinen kiukkuiho, joka suuttuu pienimmästäkin.
[/quote]
Joo, tämä on hyvä. Minulla couperosaiho, joka ei esim. kestä apteekin aqualan jne. perusvoiteita.
Mitä jos menisit kosmetologille ihon puhdistukseen ja hän suosittelisi jotain? Jos asia on sinulle tärkeä, ei voi olla rahasta kiinni. Itselläni käytössä samanlaisella iholla Biodroga-sarja ja on ihan suhteellisen edullinen ja riittoisa.
Apteekista saatava Essex-hydrogeeli (persikanvärisessä tuubissa). Pienen tuubin saa muutamalla eurolla. Sopii myös käsille ja koko vartalolle, joten tuubi tulee varmasti käytettyä loppuun vaikkei se sinulle jostain syystä kasvovoiteeksi sopisikaan.
Ihotautilääkäri suositteli minulle Essexiä minulle kasvojen kosteusvoiteeksi, kun kärsin nuorempana pahasta aknesta ja jouduin Roaccutan-kuurille. Essex ei varmaankaan ole mikään ihmetuote, mutta on ainakin miellyttävä iholla ja hyvä kaikille ihotyypeille sopiva perustuote.
Apteekin Abobase toimii mulla. Ainakin on vielä toiminut.
Kylmäpuristettu kookosöljy puhtaalle iholle aamuin illoin, ylimääräisen öljyn voi taputella kasvopaperiin hetken päästä. Illalla voi vielä laittaa öljyn päälle yövoidetta jos tuntuu ettei "riitä" kosteutus.
Kuorinta aika ajoin myös kirkastaa ihoa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 21:58"]Dermalogica active moist. Oon käyttäny 20 vuotta. Välillä kokeillu apteekin sarjoja, cliniquet, clarinsit, christian diorit, lancomet, lushit, dr hausckat jne. Mutta dermalogica on paras!
[/quote] tää on hyvä, harmillisen tyyris kyllä. Jos saisit jostain testiin kotiin kokeiluun?