Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuorohoitsut laittakaa esimerkkejä työvuoroistanne

Vierailija
01.08.2021 |

Ja etenkin vapaista vuorojen välillä. Mun ystävä työskentelee päivystyksessä niin ihmetyttää hänen jatkuvat pitkät vapaat . Onko esim tavallista et kolmen yövuoron jälkeen on neljä vapaapäivää? Ja sit sen jälkeen saattaa olla psri päivää töitä ja sit taas 3-4 vapaata.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista paras on kun et ole vaikka esimiehen kanssa parhaimmissa väleissä niin hän tekee kaikista tuskallisimmat listat sinulle ihan vain näpäyttääkseen. Näin naisvaltaisilla aloilla

Tämä! Tai sitten jos menet valittamaan listoista, että nyt on ihan höpö höpöksi menneet esim putkien ja vapaiden kanssa, esimies kommentoi että no onhan sulla tuolla 2pv vapaat peräkkäin.. Niin joo, viimeisellä viikolla öiden jälkeen.. Tai sitten esimies kommentoi että itse olet vuorotyöhön sitoutunut jne..

Vierailija
42/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun tehdään aloituksia tietämättä mitä se työ ja työvuorot oikeasti ovat.

Vaihdoin hoitoalalta pois nimenomaan työvuorojen vuoksi. Yritin ehdottaa pomolle samaa systeemiä mitä miehillä vuorotyössä : viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä. On kuulema liian vaikeaa.. Mitenköhän muka

Miehillä vuorotöissä. Ei ole sukupuolesta kiinni vaan alasta. Esim kenttäpoliisit suurimmaksi osaksi miehiä eikä ole viikkoa päivää ja viikkoa yötä, vaan samalla viikolla päivää ja yötä ja välimallinvuoroja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole tässä listassa nyt yötä, mutta:

Aamu

Vapaa

Vapaa

Aamu

Aamu

Aamu

Aamu

Ilta

Vapaa

Ilta

Ilta

Ilta

Vapaa

Vapaa

Vapaa

Ilta

Ilta

Ilta

Vapaa

Aamu

Aamu

Ja voin sanoa, että tämä on harvinaisen hyvä lista! Siis oikeastaan täydellinen.

Tuo illasta vapaalle on kyllä niin perse ja vielä kahdelle yhden vapaalle. Lisäksi molemmat viikonloput aamuvuoroissa, jotka meillä yksiä prkl vaikka tuplapaikka myös myös pienemmällä porukalla tuplatyöt.

Vierailija
44/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun tehdään aloituksia tietämättä mitä se työ ja työvuorot oikeasti ovat.

Vaihdoin hoitoalalta pois nimenomaan työvuorojen vuoksi. Yritin ehdottaa pomolle samaa systeemiä mitä miehillä vuorotyössä : viikko aamua, viikko iltaa, viikko yötä. On kuulema liian vaikeaa.. Mitenköhän muka

On se vaikeaa, jos työvuoroissa on eri määrä henkilökuntaa. Miten toimii, jos aamuvuorossa on 6, iltavuorossa 4 ja yövuorossa 2 työntekijää. Jos joku tekee viikossa 7 yövuoroa niin sittenhän on viikko vapaata perään noita vuoroja jaksa. On nuo viikonlopputyöt hoitotyössä.

Yleensähän yövuoroihin löytyy ihan omat tekijänsä, on paljon hoitajia jotka haluaa tehdä vain öitä. He voisi elää oman listan mukaan.

Kolmivuorotyö on tutkitusti kaikkein kuormittavinta ihmisen psyykkeelle ja terveydelle, siitä pitäisi pyrkiä eroon.

Aamuvuoron kahta voitaisiin pitää lisäkäsinä ja heillä voisi olla pelkkä aamuvuoro soppari; tähän saataisiin helposti lisäkäsiä palkattua esim. niistä hoitajista jotka ei nykyisellään iltoja pysty esim. pienten lasten takia tekemään.

Iltavuoroista sitten korvaus jotta niiden tekeminen on kannattavaa ja houkuttelevaa.

Kyllä hoitoalan työoloja ja houkuttavuutta voitaisiin parantaa monilla keinoin ja usein ne löytyis ihan sitä henkilökuntaa kuuntelemalla. Mutta sitä haluahan ei pomoilla tai päättävillä tahoilla ole. !

Meillä on kyllä vakituiset yököt, mutta mitään ihmeen lisäkäsiä ei kyllä aamuvuoroissa ole näkynyt, pienten lasten äidit tekevät mielellään sijaisena iltavuoroja, koska silloin lasten isät pystyvät hoitamaan lapsia. Aika monet isien työt kun ovat päivätyötä.

Vierailija
45/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tuntuu että rankkaa vuorotyötä tekevät hoitajat jatkuvasti vapailla

Lisäksi varmaan kysyt keskiviikkona voitko pitää lauantai- illan vapaana, että lähdettäis baariin.

Vierailija
46/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista paras on kun et ole vaikka esimiehen kanssa parhaimmissa väleissä niin hän tekee kaikista tuskallisimmat listat sinulle ihan vain näpäyttääkseen. Näin naisvaltaisilla aloilla

Tämä! Tai sitten jos menet valittamaan listoista, että nyt on ihan höpö höpöksi menneet esim putkien ja vapaiden kanssa, esimies kommentoi että no onhan sulla tuolla 2pv vapaat peräkkäin.. Niin joo, viimeisellä viikolla öiden jälkeen.. Tai sitten esimies kommentoi että itse olet vuorotyöhön sitoutunut jne..

Entisen työpaikkani esimies ei ollut ollut yksikössä varmaan yli 20 vuoteen, mutta silti muka tiesi paremmin miten siellä hommat kannattaisi hoitajien hoitaa. Itse kävi max 9-15 toimistolla istumassa ja silti sanoi että kun valitetaan turhaan listoista että itsepä olemme työmme valinneet. Kyllä, olemme, mutta vähän voisi kuunnella myös työntekijöitä. Ihmekään kun porukka uupui ja irtisanoutui vuoron perään.

Vierailija
47/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri oli kolmen yön jälkeen nukkunapäivän lisäksi 3 päivää vapaalla, sits torstai 14h töitä, pe-la yö vielä lisäksi ja nyt menee seuraavan kerran töihin torstaina. Aika rennolta kuulostaa

Ymmärrätkö yhtään miten rankkaa on töitä yöllä tehdä? Ihan eri asia kuin päivällä. Itse en edes jaksaisi kolmea yötä peräkkäin tehdä. Elimistö olisi ihan sekaisin. En, vaikka kokemusta 3 -vuorotöistä on jo 20 vuotta.

Vierailija
48/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on parempi tämä, että listat on vähän "sillisalaattia", eli vaihtelee miten on vapaat ja montako yötä yms. En vaihtaisi siihen, että vuorot menisi jatkuvasti jollain samalla kaavalla, vaikka voisikin laskea vuoden päähän, milloin on vapaa. Harvemmin teen sillä tiedolla mitään. Voin nytkin toivoa vapaan vuoden päähän, jos tarvitsen. Suunnittelemme itse listamme, joskus esimies joutuu niitä vähän muokkaamaan, mutta aika hyvin toteutuu omat suunnitelmat. Mielestäni ihan hyvä systeemi.

Vierailija
49/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se vaikeaa, jos työvuoroissa on eri määrä henkilökuntaa. Miten toimii, jos aamuvuorossa on 6, iltavuorossa 4 ja yövuorossa 2 työntekijää. Jos joku tekee viikossa 7 yövuoroa niin sittenhän on viikko vapaata perään noita vuoroja jaksa. On nuo viikonlopputyöt hoitotyössä.

Luuletko että esim tehtailla tms ei ole vklpvuoroja miehillä? Että sielläkin on samat työntekijämäärät aamussa ja illassa ja yössä? Miksi niin monella muulla työmaalla tällainen systeemi toimii, mutta kun on meistä naisista kyse, se ei toimikaan.

Niinmutku kato ku eiku...

Vierailija
50/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on parempi tämä, että listat on vähän "sillisalaattia", eli vaihtelee miten on vapaat ja montako yötä yms. En vaihtaisi siihen, että vuorot menisi jatkuvasti jollain samalla kaavalla, vaikka voisikin laskea vuoden päähän, milloin on vapaa. Harvemmin teen sillä tiedolla mitään. Voin nytkin toivoa vapaan vuoden päähän, jos tarvitsen. Suunnittelemme itse listamme, joskus esimies joutuu niitä vähän muokkaamaan, mutta aika hyvin toteutuu omat suunnitelmat. Mielestäni ihan hyvä systeemi.

Hieman eri kun saatte suunnitella itse listanne. Meille annetaan mahdollisuus toivoa kolmeen viikkoon 2 vuoroa ja ne ehkä saattaa toteutua. Itse ottaisin tuon säännöllisyyden milloin tahansa tämän sijaan.

Vierailija
51/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että esim tehtailla tms ei ole vklpvuoroja miehillä? Että sielläkin on samat työntekijämäärät aamussa ja illassa ja yössä? Miksi niin monella muulla työmaalla tällainen systeemi toimii, mutta kun on meistä naisista kyse, se ei toimikaan.

Niinmutku kato ku eiku...

Siellä on varmaan esimies joka ajattelee että aina ennenkin on näin tehty

Vierailija
52/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuuden viikon listat joilla tunnit tasoittuu. Ihan turha tulla viisastelemaan, että ei ole rankkaa. No koittakaa itse tehdä kolmivuorotyötä ja tulkaa vasta sitten sanomaan. On luksusta jos on kolmekin vapaata peräkkäin. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että jossakin kohtaa tehdään enemmän töitä ja helposti ykkösvapaa. Vai kuulostaako kivalta, että on esim. 5-7 päivää peräkkäin töitä (aamua ja iltaa sekaisin), yksi vapaapäivä ja sitten taas seuraava työputki. Pahimmillaan on iltavuoro, yksi vapaa ja sitten jo taas aamuvuoroon. Ei tuossa palaudu. Eikä palaudu siinäkään, että kolmen yövuoron jälkeen on nukkumapäivä, yksi vapaa ja sitten jo taas töihin.

Joku tuolla naureskeli, että työ muka rankkaa. Selvästi ihminen jolla ei ole hoitoalan työstä kokemusta. Itse olen vanhuspuolella lähihoitajana ja kyllä työ todellakin on rankkaa niin fyysisesti kuin henkisesti! Asukkaat menee koko ajan huonompaan kuntoon ja monesta ennen yksin hoidettavasta on tullut kahden hoitajan hoidettava. Vie paljon aikaa ja voimia hoitaa huonokuntoisia vanhuksia. Päälle henkinen kuormitus mitä muistisairaat aiheuttavat käytöksellään, stressi kiireestä ja riittämättömyyden tunne kun ehdit tehdä perushoidon, mutta ei ehdi antamaan kunnolla aikaa vanhuksille. Sitten ylemmältä taholta soitetaan suuta, että pitää pitää enemmän virikkeitä. No hemmetti vieköön, sitten enemmän henkilökuntaa! 

Olen vakavasti miettinyt alanvaihtoa. En todellakaan jaksa tätä työtä vielä yli 20 vuotta eli eläkeikään asti. 

Vierailija
53/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhustyössä kirjoitti:

Meillä on kuuden viikon listat joilla tunnit tasoittuu. Ihan turha tulla viisastelemaan, että ei ole rankkaa. No koittakaa itse tehdä kolmivuorotyötä ja tulkaa vasta sitten sanomaan. On luksusta jos on kolmekin vapaata peräkkäin. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että jossakin kohtaa tehdään enemmän töitä ja helposti ykkösvapaa. Vai kuulostaako kivalta, että on esim. 5-7 päivää peräkkäin töitä (aamua ja iltaa sekaisin), yksi vapaapäivä ja sitten taas seuraava työputki. Pahimmillaan on iltavuoro, yksi vapaa ja sitten jo taas aamuvuoroon. Ei tuossa palaudu. Eikä palaudu siinäkään, että kolmen yövuoron jälkeen on nukkumapäivä, yksi vapaa ja sitten jo taas töihin.

Joku tuolla naureskeli, että työ muka rankkaa. Selvästi ihminen jolla ei ole hoitoalan työstä kokemusta. Itse olen vanhuspuolella lähihoitajana ja kyllä työ todellakin on rankkaa niin fyysisesti kuin henkisesti! Asukkaat menee koko ajan huonompaan kuntoon ja monesta ennen yksin hoidettavasta on tullut kahden hoitajan hoidettava. Vie paljon aikaa ja voimia hoitaa huonokuntoisia vanhuksia. Päälle henkinen kuormitus mitä muistisairaat aiheuttavat käytöksellään, stressi kiireestä ja riittämättömyyden tunne kun ehdit tehdä perushoidon, mutta ei ehdi antamaan kunnolla aikaa vanhuksille. Sitten ylemmältä taholta soitetaan suuta, että pitää pitää enemmän virikkeitä. No hemmetti vieköön, sitten enemmän henkilökuntaa! 

Olen vakavasti miettinyt alanvaihtoa. En todellakaan jaksa tätä työtä vielä yli 20 vuotta eli eläkeikään asti. 

Komppaan tätä ihan täysin! Meillä esimies oli sitä mieltä että virkiketoimintaa ja läsnäoloa ja keskustelua vanhusten kanssa. No kun mentiin esim yhdessä istumaan vanhuksen viereen tv tilassa ja juteltiin samalla niin esimies nosti metelin kuinka me vain lorvaillaan että pitäisi mennä vaikka pyykkejä pesemään tai lattioita luutuamaan. Ja siis tämä siinä vaiheessa kun ei oikeasti ollut mitään tähdellistä tekemistä.

Vierailija
54/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja yövuoroista. Meillä ne on yleensä melko hiljaisia, mutta toki välillä tulee jotakin ja voi joutua soittamaan ambulanssin. Yövuoro kestää 10h20min eikä silloin saa nukkua vaan pitää olla hereillä. Tietyt hommat pitää yöllä tehdä esim. laittaa laksatiivit, tehdä leivät, aamupuuro yms. sekä tietenkin säännölliset kierrot ja hälytyksiin vastailu. 

Itselle sopii parhaiten kaksi yövuoroa, mutta välillä on kolme yövuoroa. Mulla on migreeniä ja välillä se vaivaa yövuorojen aikaan. Rytmihäiriöitä saattaa tulla. Joskus taas menee kolme yötä tuosta noin vain. Itse saan nukuttua melko hyvin yövuorojen välissä, mutta jotkut työkaverit saavat nukuttua vain pari tuntia. On se toinen yö siinä kohtaa todella raskas ja siksi osa tekee vain yhtä yötä tai ei ollenkaan.

Sehän on ihan tutkittua asiaa, että vuorotyö on elimistölle raskasta eikä se ole terveellistä. 

Vierailija
55/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka sanotte että se kolmen viikon sykli ei toimisi, perustelkaa. Ihan siis kerrotte tarkasti miten epämääräinen sillisalaatti on helpompi järjestää kuin tuo yllä mainittu?

Vierailija
56/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee esim kolme yötä putkeen jatkuvasti niin kyllä vapaatkin on pidemmät siinä välissä

Onko näin?

Itse en ole hoitoalalla, mutta myös vuorotyössä. Meillä saattaa joskus olla jopa 5 yövuoroa putkeen, sen jälkeen yksi vapaa ja hyppäys aamuvuoroon. Ei todellakaan useampi yövuoro ainakaan meillä takaa mitään pitkiä vapaita.

Vierailija
57/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustyössä kirjoitti:

Komppaan tätä ihan täysin! Meillä esimies oli sitä mieltä että virkiketoimintaa ja läsnäoloa ja keskustelua vanhusten kanssa. No kun mentiin esim yhdessä istumaan vanhuksen viereen tv tilassa ja juteltiin samalla niin esimies nosti metelin kuinka me vain lorvaillaan että pitäisi mennä vaikka pyykkejä pesemään tai lattioita luutuamaan. Ja siis tämä siinä vaiheessa kun ei oikeasti ollut mitään tähdellistä tekemistä.

No sepä! Itse esimies istuu toimistossaan eikä puhettakaan, että ikinä tulisi kentälle apuun. Sairaanhoitaja onneksi tulee apuun jos tarvitaan. Jatkuvasti tulee vuoroja tarjolle kun on sairaslomia. Porukka on niin poikki. Koronatilanne on tuonut oman lisänsä vaikka meillä ei ole koronaa ollutkaan. On kuitenkin maskit käytössä ja ne on ihan kamalat etenkin helteellä ja jos pitää suihkuttaa ja saunottaa väkeä. Itsellä on astma ja siitepölyallergia niin välillä on ollut pakko olla ilman maskia kun ei vain meinaa happi riittää. Korona tuonut senkin ongelman, että omaisten vierailut rajoitettuja ja osaa omaisista pitää aina olla paimentamassa asukkaan huoneeseen vaikka monta kertaa tiedotettu, että yhteisiin tiloihin ei saa jäädä. Ei mene joillakin jakeluun sekään, että vierailuista pitää aina ilmoittaa etukäteen. Kitistään rajoituksista vaikka ne tulevat kuntayhtymän taholta meille tänne yksityisellekin puolelle. Siitähän vasta meteli nousisi jos meidän yksikköön tulisi korona ja kun ei tajuta, että se omainen voi olla se joka sen tuo.

Oman raskautensa tuovat kesä jolloin vakkarit on vuorollaan lomalla. Töihin tulee alan opiskelijoita jotka pääosin näppäriä ja tekevät työnsä. Voi kuitenkin olla niin, että olet sen kerroksen ainoa lääkeluvallinen ja täysin yksin vastuussa yli 20 ihmisen lääkkeistä. Kyllä pääsee aina huokaisu kun huomaat olevasi vuorossa ainoa aikuinen ja muut kolme on nuoria tyttöjä ja olet yksin vastuullinen. Lisäksi on usein tilanteita, että mennään vuoro vajaalla. Kiire on vaikka olisi ns.normaali määrä hoitajia saati sitten kun vedetään kolmella hoitajalla. Joka kesä sama juttu. Kyllä siinä on poikki vuorojen jälkeen ja odottaa vapaita. Loma on ihanaa.

Vierailija
58/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee esim kolme yötä putkeen jatkuvasti niin kyllä vapaatkin on pidemmät siinä välissä

Onko näin?

Itse en ole hoitoalalla, mutta myös vuorotyössä. Meillä saattaa joskus olla jopa 5 yövuoroa putkeen, sen jälkeen yksi vapaa ja hyppäys aamuvuoroon. Ei todellakaan useampi yövuoro ainakaan meillä takaa mitään pitkiä vapaita.

No ei takaa hoitoalallakaan. 

Vierailija
59/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä joku vielä suostuu tuohon ilta-aamu-vuoroon?  Pahin  mahdollinen .

Mihin se työvoimapula jäikään taas jos nuin pystyy saneleen surkeat vuorot.

Mä teen mielummin ilta-aamun kuin jään yhdelle vapaalle illasta. 

Vierailija
60/69 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka sanotte että se kolmen viikon sykli ei toimisi, perustelkaa. Ihan siis kerrotte tarkasti miten epämääräinen sillisalaatti on helpompi järjestää kuin tuo yllä mainittu?

Ihmisillä on liikaa epämääräisiä vapaatoiveita tai erikoisvuorotoiveita siellä täällä. Tuo kolmen viikon sykli -juttu ei vaan toimi, jos ihmiset ei suostu sitoutumaan siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan