Mikä "normaali" taito sinulta puuttuu ?
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:10"]En tiedä, mitä kuukautiskierrolla tarkoitetaan, tai kuinka pitkä oma kiertoni on. Olen reilu parikymppinen nainen. Kuukautiset alkaneet 11-vuotiaana.
[/quote] mäkään en pitkään aikaan tienny!!!! Vasta kun odotin ekaa lasta tuli äitiysneuvolassa tämä kysymys ja voi vittu kun hävetti,siis olin hiljaa vaikka kuinka kauan ja se muija katto mua toooosi oudosti ja sano:"niin se kierto,normaalihan on se 28päivän molemmin puolin..?" Johon minä: "niin just,28 päivää! Siis mulle tuli joku ihme blackout!!"
meikkaustaito - joo kävin sellasen kurssin, mutta lopputulos edelleen heksa :)
kihartaminen suoristusraudalla - oon harjotellu, mutta mutta...
Ikkunoiden pesu. Ei hajuakaan miten se oikeaoppisesti tapahtuu. Pihatöiden teko, siis ns.puutarhan hoito... kukkien istutus ym. En tietäisi mitä tehdä. Prosenttilaskut, esim. Jokin vaate on alennuksessa -70 %, miten se lasketaan :D
sormilla napsuttelu. Muistan ku olin pieni ja kaikki muut lapset päiväkotiryhmässä osas naksuttaa! Mut mä en. Harmitti.
Viheltää, TEHDÄ JAUHELIHAKASTIKETTA (ulkonäkö jees, maku 4-), tehdä mitään kuperkeikkoja tai muita..
Leikkaatteko kurkkua juustohöylällä? Siis sillä lailla höyläten siitä siivuja? Kaikki tuttavat tekevät tätä ja mä en vaan osaa :D siivut on joko liian paksuja tai liian ohuita ja sit sitä kurkun mehua on joka paikka täynnä.
En myöskään osaa tehdä pannukakkua tai kuoria appelsiinia.
Oonko uusavuton... :D
Oikea ja vasen sekottuu aina melkei
Itse en osaa tai uskalla luistella. Pysyn pystyssä ha jotenkin pääsen eteenkin päin mutta taito ei ole "normaali" luokkaa. Mutta hauskin on kaverillani. Hän ei tiedä mikä kuukausi on kyseessä jos on merkintä esim. 1.10 :D
En rusketu, en opi enkkua, en osaa kertotaulua. Mitä vielä. Taidan olla vaan vähäse tyhmä :) onneks en oo ainoo täällä!
Meijä naapurissa asu poika mikä ei osannu juosta! Ei sit millään! Pelkkää löntystys juoksua sellasta epänormaalii. Ehkä se oli kii sen ruumiinrakenteesta. Tai si se ei vaa osaa.. Osaakoha vieläkään ku on nyt aikuinen.
Ainiin ja mun eno ei osannu muutama vuos sitte uida. Meni si uimakouluun
En osaa tehdä solmuja, enkä piirtää kuin tikku-ukon.
En osaa hoitaa lapsia tai olla luontevasti lasten kanssa.
Eipä tuo ole elämää haitannut.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:38"]En osa vetää leukaa.
[/quote] meijän pitäis koulussa vetää 12 leukaa jos haluaa 10 liikasta
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:10"]En tiedä, mitä kuukautiskierrolla tarkoitetaan, tai kuinka pitkä oma kiertoni on. Olen reilu parikymppinen nainen. Kuukautiset alkaneet 11-vuotiaana.
[/quote] mäkään en pitkään aikaan tienny!!!! Vasta kun odotin ekaa lasta tuli äitiysneuvolassa tämä kysymys ja voi vittu kun hävetti,siis olin hiljaa vaikka kuinka kauan ja se muija katto mua toooosi oudosti ja sano:"niin se kierto,normaalihan on se 28päivän molemmin puolin..?" Johon minä: "niin just,28 päivää! Siis mulle tuli joku ihme blackout!!"
[/quote]
28 päivää molemmin puolin...? Oonkohan mää aina ymmärtäny tän väärin :D Eikö se kierto oo se, mikä on kuukautisten välissä? Siis lasketaan menkkojen loppuessa siihen, kunnes ne taas alkaa? Mulla on aikalailla tasan kuukausi väliä, eli alkaa samana päivänä kuin edellisenä kuuna, voi muutaman päivän heittoja olla. Eli kierto n. 30 päivää? Vai mitä ihmettä, oonko tajunnu tän jotenkin väärin :D
En osaa pelata korttipelejä. Kolme ihmistä on tähän mennessä koettanut opettaa mutta ei vaan jää säännöt mieleen.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:06"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:06"]
Ärrän sanominen :/ En vaan osaa. Vinkkejä?
[/quote]
Pyydäpä joskus hammaslääkäriä arvioimaan suulakesi ja kielesi koko r-äänteen muodostamista silmälläpitäen. Luulin itsekin, etten ole oppinut sanomaan ärrää, kunnes hammaslääkäri kerran totesi, että yläleukani on sen verran pieni ja suulaki sellainen, että kieli on mahdoton saada tärisemään siellä kunnolla. Tulee liian eteen, ihan hampaiden taakse. Sain siis aikanaan koulussa vuosia puheopetusta turhaan.
[/quote]
Tähän on ihan pakko kommentoida, että r ei äänny suulaessa, vaan hampaiden takana hammasvallilla. Kieli ei kuitenkaan kosketa hampaita vaan asettuu heti siihen taakse. Hammaskaaren muoto ja etenkin ylä- ja alaleuan mahdollinen epäsuhta vaikuttavat enemmän. Tosin olen näissäkin kohdalleni osuneissa tapauksissa saanut hyviä tuloksia. Hammaslääkärisi tiedot suomen kielen äänteiden tarkoista ääntymäpaikoista vaikuttavat puutteellisilta.
Terv. puheterapeutti
[/quote]
Mun yäleuka on pienempi kuin alaleuka eli myös yläleuan hammaskaari on ahtaampi ja kieli ei mahdu siihen vallille vaikka pieni on sekin. Sivuilta ahdistaa. Kieli tulee hampaiden linguaalipinnalle sen vallin sijaan. R jää pehmeäksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 09:27"]
Ilmansuunnissa "välit" koilinen, kaakko,lounas ja luode aiheutavat vieläkin ongelmia.
[/quote]
Minä muistan niiden järjestyksen siitä, että ne tulevat kuin u-kirjain takaperin piirrettynä pääilmansuuntien väleihin eli oikealle ylös koillinen, oikealle alas kaakko, vasemmalle alas lounas ja vasemmalle ylös luode.
(Itse olen tavallaan "kaksikätinen" eli kirjoitan vasemmalla kädellä paperille, mutta paremmin oikealla liitutaululle, pystyn myös kirjoittamaan samaa tekstiä yhtäaikaa molemmilla käsillä liitutaululle. Vasemman ja oikean hahmottaminen ei ole minulle vaikeaa muulloin kuin jossain pallopeleissä esim. jalkojen asennossa syöttötilanteessa, koska pelaan niitä osin erikätisesti: heitän vasenkätisesti, keilaan oikeakätisesti, lentopallossa syötän yläkautta vasenkätisesti ja alakautta oikeakätisesti, pesäpallossa lyön, heitän ja käytän räpylää vasenkätisesti, mutta jalka- ja koripalloa pelaan oikeajalkaisesti. Kitaraa soitan oikeakätisesti ja leikkaan veitsellä oikealla kädellä. Syömään pystyn lusikalla sekä oikealla että vasemmalla kädellä.)
En osaa vaihtaa pyörän sisäkumia tai auton renkaita. En ole saanut onnistuneesti siirretyä youtube-musiikkia cdlle. Ruotsin kielen osaamiseni on google-kääntäjän varassa. Olen todella huono valehtelemaan.
En osaa katsoa kieroon, hypätä pääedellä veteen enkä osaa sekoittaa korttipakkaa (kaksi pinoa räpsytetään yhteen jouhevasti :D)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 01:00"]En osaa pelata korttipelejä. Kolme ihmistä on tähän mennessä koettanut opettaa mutta ei vaan jää säännöt mieleen.
[/quote]
Mulla sama! En vaan yksinkertaisesti muista niitä pelejä. Aina kun aletaan pelaamaan mulle täytyy opettaa peli uudelleen vaikka olisin vuosi sitten pelannut sitä vaikka ja kuinka. :D
T. Se joka ei osaa sekoittaa pakkaakaan
En osaa englantia! :(( se vaan ei jääny päähän vaikka miten halusin oppia.