Mikä "normaali" taito sinulta puuttuu ?
Kommentit (180)
Kahvin keitto kahvinkeittimellä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:53"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 15:46"]
En osaa röyhtäistä tai viheltää
[/quote]
Miten joku ei osaa röyhtäistä :O Entäs jos juot vaikka vissyä, miten voi olla röyhimättä :D
[/quote]
Siis röyhtäistä niin, että vetää ilmaa mahaan tuosta noin vain...
[/quote]
Olen tuo alkuperänen, en siis osaa röyhtäistä ollenkaan. Juon hiilihapollisia juomia aika paljon, en vaan osaa röyhtäistä :D en edes tiedä miltä se olo tuntuu kun pitää röyhtäistä
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 18:55"]
Olen tuo alkuperänen, en siis osaa röyhtäistä ollenkaan. Juon hiilihapollisia juomia aika paljon, en vaan osaa röyhtäistä :D en edes tiedä miltä se olo tuntuu kun pitää röyhtäistä
[/quote]
No sitten olet kova piereskelemään tai se ilma tulee suusta ilman röyhtäyksen ääntä. Muuten olisit turvoksissa kun "ilmapallo" ja vatsa kipeä jatkuvasti.
En osaa viheltää. Tai saan jonkun äänen aikaan, mutta sellainen huoleton viheltely, samoin kuin koiran vislaaminen on tosi vaikeaa. Ruuanlaitossa ja leivonnassa olen varmaan 7-luokkalaisen kotitalousoppilaan tasoa korkeintaan. Leivän leikkaaminen on myös aika vaikeaa, samoin kalan ruotiminen. Selviän yleensä jotenkuten, mutta varsin surkealta se näyttää.
Ei minullakaan ole silmien yhteisnäköä kute ei 26:llakaan, mutta en koskaan kuviteelutkaan, että en suorittaisi ajokorttia. Etäisyydet oppii kyllä arvioimaan.
Minä en osaa soittaa mitään instrumenttia enkä lukea nuotteja kuin auttavasti. Laulutaitokin on vähän heikonsorttinen, vaikka halut ovat kovat laulaa. Ja yksin ollessa esim. autossa hoilotan estoitta.
Mene puheterapiaan. Juuri luin naisesta, joka opetteli ärrän aikuisena ja sanoi, että jos olisi tiennyt oppivansa sen niin helposti, olisi mennyt aikasemmin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:06"]
Ärrän sanominen :/ En vaan osaa. Vinkkejä?
[/quote]
En osaa tehdä ruskeaa kastiketta. Aina Se palaa, jää harmaaksi tai kokkareiseksi.
En osaa kuoria appelsiinia. Tai sujuu tosi huonosti.
Miten et osaa keittää kahvia keittimellä, ei se ole ylivoimaista, voiko tuo olla totta. Vettä säiliöön, kahvia suodatinpussiin ja pussi sille varattuun paikkaan, keitin päälle, naps kohta tulee kahvia. 8 kupillista, 8 mittaa. Ei kai teitä oikeasti ole.
Ärrällä leikittely, eli sen ns. päristely, tyyliin "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". En pysty siihen :D
Monta vuotta ravasin puheterapiassa pienenä, monet kerrat harjottelin näitä millä oli tarkotus se ärrä oppia tyyliin sanomatta eka "hedda" "koida" herran ja koiran sijasta.... kokeilipa puheterapeutti sähköhammasharjaakin, sillä kyllä sain ärrän surautettua...
Osaan siis käyttää ärrää puheessa, juuri tyylillä "herra". Mutta pidempään se ei vaan pärise. johtuu kai vauvaiän huulihalkiostani, emt. Lapsena en osannu kunnolla edes puheessa tota ärrää, nyt sentään saan sen lyhyen ärrän heitettyy sinen sanojen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:02"]
Aika monelta puuttuu tuo uimataito. Itse -70 syntyneitä ja meidät vietiin ala-asteella uimahalliin ja opetettiin tuo taito, rottinki kepin silmukassa sitä ensin mentiin jne.. Eikö nykyään näin toimita? Kyse on kumminkin ihan hyödyllisesta taidosta.
[/quote]
Asuinpaikkakunnalleni tuli uimahalli vasta viime vuonna. Kouluista tehtiin kyllä retkiä lähiseutujen uimahalleihin, mutta ei kovin montaa kertaa vuodessa, ja jos sitä matkaa kuitenkin on useita kymmeniä kilometrejä, todellisia uintikertoja kertyy vuosittain aika vähän. Sen takia täällä monella on melko huono uimataito.
[/quote]
Meilläkään ei uimahallia lähellä, mutta jos oli lämmintä syksyllä, saadettiin käydä alkusyksyllä järven rannalla. Meillä päin kyllä suurin osa osaa uida, koska järviä on niin paljon, mutta uimahallissa ei koulun käydä kuin kerran vuodessa ja nykyään voi olla, ettei määrärahoja ole siihenkään.
Minulla ei ole juuri suuntavaistoa. Eksyn heti jos en käytä navigaattoria.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 18:36"]
Anteeks, mutta ihan oikeesti, miten te ette osaa kertotaulua??? Laskimellako laskette? Kertotauluahan tarvii joka päivä. Miten tyhmä pitää ihmisen olla???
[/quote]
Mä en ole kertotauluja tarvinnut moneen vuoteen.
Minulla ei ole lainkaan suuntavaistoa. Eksyn helposti jopa tutuilla reiteillä, pienessä kotikaupungissani ym. Reittejä joudun opettelemaan monta kertaa ennen kuin tunnen oloni varmaksi. Asiaa ei helpota se, että en osaa lukea karttaa... häpeän tätä, vaan en tiedä miten tästä voi opiskella suuntavaiston itselleen.
Kielen rullalle laittamisrn voi muuten helposti opetella, Se ei ole geneettinen joko-tai -juttu vaikka niin 90-luvulla luultiinkin! Onko Se sitten tarpeellista on toinen juttu.
Vieraassa kaupungssa en osaa mennä mihinkään, vaikka minulla olisi kartta kädessä. Jotenkin valitsen aina väärän suunnan. Tutuissakaan paikoissa en osaa neuvoa ketään kyselijää. Samoin oikealla pysäkillä bussista pois jääminen tuottaa vaikeukia, jos on vähänkin harvemmin käyttämäni reitti.
En osaa sukeltaa enkä iskeä silmää.
Pari lisää, vaikka vastasin jo aeimmin. En osaa pestä ikkunoita puhtaaksi (mies pesee), enkä silittää vaatteita sileäksi. Vaihdoin silitysraudankin hyvään, mutta ei auta.