Mikä "normaali" taito sinulta puuttuu ?
Kommentit (180)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:21"]
Kärrynpyörää en oo koskaan osannut tehdä
[/quote]
Minä en edes tunne ketään kuka sen osaa tehdä.
[/quote]
Ai :D meillä koulussa sen tuntui osaavan kaikki muut.. tosin voi olla että oma taidottomuus vain korostanut niitä jolla se niin mallikkaasti meni.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:48"]
En osaa laittaa kieltä rullalle
[/quote]
tämä ei ole taito, vaan geneettinen juttu kuten korvannipukat, vasenkätisyys tai sinisilmäisyys...
En tiedä miten naisille puhutaan niin, että päätyisi suhteeseen. Olen kai jotenkin vammainen (autisti?)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 18:38"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 17:03"]
En osaa (pysty) nostamaan jalkojani kattoa kohden jos makaan selälläni. Nähtävästi lähes kaikki pystyvät tuohon, minä en, ei myöskään äitini tai poikani. Samoin emme pysy kovin hyvin selkä suorana istunnassa lattialla niin että jalat ovat harallaan tai eteen päin (eli ns. pallonvieritysasento). Eli istumme mieluummin vaikka jalat polvista taakse päin taivutettuina.
Olemme todella notkeita (myös selästä), mutta tuohon asentoon se selkä ei vaan kykene.
[/quote]
Sama juttu, mutta selän sijaan syyksi paljastuivat liian lyhyet lihakset reisien takaosissa.
[/quote]
Mistähän tuollaiset lyhyet lihakset johtuvat? Jalkani ovat tosi notkeat, eli esim. spagaatissa eivät lihakset kiristä.
t. 75
[/quote]
Mulla on jääneet kai vajaamittaisiksi kun olen lapsena istunut aina lattialla ollessa väärässä asennossa. Mutta onhan niiden pitäny olla lyhyet jo valmiiks. Olisin varmaan istunu oikein jos ei olis kiristäny lihaksia. Mutta tuo istumatyyli on sitten aiheuttanut jonkin virheasennon lantioon jne.
ÄLKÄÄ antako lastenne istua lattialla ns. hajonneessa polvi-istunnassa, miten sanoisi: polvi taittuu niin, että sääri ja jalkaterä tulee reisien alta lattialle niin et jalkaterät ei ole pepun alla, vaan vieressä. Ohjatkaa lasta lattialla ollessa istumaan jalat suorina, intiaani-istunnassa tai kunnon polvi-istunnassa (ei paras mahdollinen polvien puolesta sekään). Kyllähän nuo lyhyeksi jääneet reisilihakset vielä lapsuusiällä kasvaa normipituuteen jos ne huomataan ajoissa, mutta venyttelyä täytyy harrastaa ahkerasti ja se sattuu perhanasti.
[/quote]
Kyllä mä sanoisin että tuo on synnynnäistä. Nimittäin sekä minulta että kummaltakin lapseltamme puuttuu tuo istumisen/jalkojen ylösnoston taito ja näin on ollut pienestä pitäen. Esim. lapsemme oppivat istumaan lattialla vasta myöhemmin kuin osasivat jo kävellä ts. vasta sitten kun oppivat tukemaan itseään käsillä takaa. Minun lapsuudessani oltiin tosi tiukkoja ettei saanut istua "jalat taaksepäin" (neuvolan ohje), samoin me neuvolan ohjeistuksesta vahdattiin silmä kovana etteivät istuisi noin, vaan aina laitettiin istumaan esim. sohvalle, kuten neuvottiin. Ohjeena oli muistaakseni että vähintään tunti päivässä piti istua noin (esim. tv:tä katsellen).
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:09"]
En osaa pelata mitään pallopeliä. En osu palloon mailalla, jaloilla, enkä käsillä. En osaa lyödä, potkaista tai heittää. Se on ihan uskomatonta. Yritystä kyllä löytyy, enkä yleensä anna periksi ennenn kuin kenelläkään ei ole enää hauskaa.
En osaa kirjoittaa numeroita ylhäältä alas, vaan aloitan esimerkiksi nollan piirtämisen alhaalta ja lopetan alas, jos tosta selityksestä tajuaa mitään. Oon tehnyt niin aina ja koulussa luultiin että mussa oli joku vikana ja laitettiin tekemään jotain testejäkin sen takia.
[/quote]
Mulla on juuri nuo samat. Palloon osun joskus ehkä tuurilla, jos sitäkään. Vihaan pallopelejä tämän takia. Samoin kirjoitan numerot ja kirjaimet ihan väärin. En ollut kiinnittänyt edes huomiota asiaan, ennen kuin kaveri ammattikorkeakoulussa huomautti siitä. Jo pari sivua sitten kirjoitinkin siitä, kuinka kirjoitukseni muutenkin vammaa, eli kirjoitan kuin vasenkätinen, mutta oikealla kädellä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:06"]
Ärrän sanominen :/ En vaan osaa. Vinkkejä?
[/quote]
Harjoittelele sanomalla den den den drrrn, niin kuin käynnistäisit autoa.
[/quote]
Täälläkin r-vikainen. Osaan kyllä saada aikaan r-äänteen ja päristellä kielellä, mutta sen yhdistäminen sanaan ei onnistu luontevasti vaan esim. sana hirvi kuulostaa tältä: hiRRRRVi. Niinpä olen pitäytynyt tässä kurkkuärrässäni :D
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 16:10"]En tiedä, mitä kuukautiskierrolla tarkoitetaan, tai kuinka pitkä oma kiertoni on. Olen reilu parikymppinen nainen. Kuukautiset alkaneet 11-vuotiaana.
[/quote] mäkään en pitkään aikaan tienny!!!! Vasta kun odotin ekaa lasta tuli äitiysneuvolassa tämä kysymys ja voi vittu kun hävetti,siis olin hiljaa vaikka kuinka kauan ja se muija katto mua toooosi oudosti ja sano:"niin se kierto,normaalihan on se 28päivän molemmin puolin..?" Johon minä: "niin just,28 päivää! Siis mulle tuli joku ihme blackout!!"
[/quote]
28 päivää molemmin puolin...? Oonkohan mää aina ymmärtäny tän väärin :D Eikö se kierto oo se, mikä on kuukautisten välissä? Siis lasketaan menkkojen loppuessa siihen, kunnes ne taas alkaa? Mulla on aikalailla tasan kuukausi väliä, eli alkaa samana päivänä kuin edellisenä kuuna, voi muutaman päivän heittoja olla. Eli kierto n. 30 päivää? Vai mitä ihmettä, oonko tajunnu tän jotenkin väärin :D
[/quote]
Kuukautiskierron normaali pituus on 23–35 vrk. Kierron pituus lasketaan vuodon alkupäivästä seuraavan vuodon alkuun. Useimmilla naisilla kuukautiskierron pituus vaihtelee muutamien päivien, jopa viikon puitteissa. Tämä on aivan normaalia.
Normaali vuodon kesto on 2–8 vrk, keskimäärin 5 päivää. Kokonaisvuodon määrä on 20–80 millilitraa (0.2–0.8 dl), mutta määrää on aika vaikea mitata. Runsaan vuodon mittarina onkin usein naisen kokemus vuodon määrästä ja sen haittaavuudesta. Pienet hyytymät kuukautisvuodossa ovat normaaleja, ne ovat tavallisia varsinkin jos vuoto on runsas. Vuodon määrä voi myös vaihdella peräkkäisinä päivinä ja peräkkäisissä kierroissa. Monella naisella on pientä tiputusvuotoa yksi - kaksi päivää ennen varsinaisen kuukautisvuodon alkua tai heti kuukautisten jälkeen.
En osaa laittaa ruokaa ihmisille. En ole koskaan valmistanut perheelleni yhtään ateriaa. Sen sijaan olen hyvin tarkka lemmikkieläintemme sopivasta ruokinnasta ja minun tarjoilemani pöperöt maistuvat niille aina.
En tunnista kasvoja. Vaikeuttaa uusiin ihmisiin tutustumista.. Ihan kasvosokea en ole, mutta perheen jäsenet uudessa tukassa/vaatteissa vieraassa paikassa aiheuttaa hämmennystä.
En osaa keittää perunoita. Niistä tulee aina muusia. Muuten oonkin sit tosi hyvä kokki :D
En osaa kravattisolmua. Kirjoitan keppikirjaimilla, tai kaunolla. En osaa tanssia.
Suuntavaisto, oikean ja vasemman puolen hahmottaminen.
En osaa viheltää, enkä puhaltaa purkkapalloja. En osaa sanoa kirjainta R. En osaa hyppiä hyppynarulla itse narua pyörittäen.
En osaa viheltää, enkä todellakaan tehdä kärrynpyöriä.
Ilmansuunnissa "välit" koilinen, kaakko,lounas ja luode aiheutavat vieläkin ongelmia.
Jos joku sanoo minulle kuukauden nimenä eikä numerona joudun laskemaan mistä kuusta on kyse, esim. 12 pv kesäkuuta niin silloin joudun laskemaan tammi,helmi,maalis,huhti,touko,kesä etz... 12.6 siis oli kyseessä, kun minulle ei sano kuiden nimet yhtään mitään jos en vedä alusta koko litania läpi.
En osaa/pysty puremaan ruokaa kunnolla. Mulla on vain yksi hammas...Nooh, on tekarit... naulassa...liimaan ne toisinaan kiinni kitalakeen.
En osaa vetää leukoja enkä tehdä taskuunperuutusta. Harjoituksen puutetta.
Minäkään en osaa röyhtäistä (tätä kaikki aina ihmettelevät, jos jostain syystä ? sivutaan aihetta). Joskus kieltä pestessäni saatan yökätä ja vahingossa samalla röyhtäistä, ainakin luulen niin :D Hiilihapollisten juomien runsas nauttiminen aiheuttaa epämiellyttävän olon, enkä esimerkiksi jaksa syödä läheskään niin paljon ruokaa esim. kivennäisveden kanssa verrattuna hanaveteen.
En osaa laittaa kieltä rullalle