Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harhojen näkeminen yöllä herätessä

Vierailija
31.07.2021 |

Olen jo vuosia nähnyt. Olen nyt nelikymppinen.

Herään siis keskellä yötä, huoneessa on melko pimeää (pimennysverhot).
Näen hyvin usein eräästä pelaamastani pelistä niitä hahmoja esim. pöydän päällä. Saatan seurata niiden tekemisiä pitkään ja olen siis täysin hereillä, silmät auki ja pää tyynyssä ja tiedän olevani täysin hereillä.
Onko tämä normaalia?

Mulla on myös katkonaista unta, välillä unettomuutta, olen bruksaaja (puren hampaita nukkuessa yhteen, niin että hammaslääkärikin sen suusta näkee), puhun unissani välillä ihan kunnon lauseita.
Lapsena myös kävelin unissani.

Näen myös välillä selkounia eli välillä tajuan näkeväni unta, ja tämän jälkeen voin ohjailla unta. Saatan esim. sanoa itselleni, että hei, nyt kun tämä on unta, niin lähdenpä lentämään tästä tuonne puiden yläpuolelle. Sitten vain hieman räpytän käsiä ja liitelen siellä.

Unissa esiintyy myös usein sama teema, eli olen esim. isossa talossa, jossa on paljon käytäviä, ovia, salaluukkuja, portaita yms. Ja unessa tiedän aina, että jos nyt avaan tuon oven, siellä on salaluukku ja portaat. Ja niin siellä onkin.
Pystyn myös herättämään itseni unesta, mikäli siis unessa tiedän näkeväni unta. Se on todella työlästä, mutta pystyn siihen.

Parikymppisenä sain noin viisi kertaa ns. unihalvauksen. Eli heräsin, mutta en kyennyt liikuttamaan itseäni ollenkaan sängyssä. Se oli kamalaa.

Kuulostaako normaalilta? Vastaavia kokemuksia?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuota kausittain. Kävelen, puhun, elämöin, huudan ja olen jopa satuttanut itseni kun kävelin unissani. Näen yleensä hahmoja "herätessäni". Niitä näkyy yleensä oven raossa, seinällä kiipeilemässä, hiipivät ikkunan raosta sisälle, jopa vieressäni sängyssä oleva mieheni näyttää täysin erilaiselta/joltain tutulta henkilöltä. Olen jopa kysellyt että mitä hemmettiä tekee sängyssäni 🤭. En ole huolestunut kun tätä on ollut koko elämäni ajan ja vain ainoastaan yöaikaan nukkuessani.

Vierailija
42/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vastaavat ei kestä kovin kauaa, mutta saatan hyvän tovin toljottaa näkemiäni outoja asioita. Viimeks näin vauvan leijailemassa jetpackilla kirjahyllyn vieressä, jonkin ajan päästä havahduin, että kyttään oikeasti huonekasviani.

Yleensä luulen, että sängyssäni on hämähäkkejä tai jotain muuta vastaavaa, pari kertaa olen noussut paniikissa laittamaan valot päälle kunnes tajuan että aivan, näitä taas :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset parasomniat eli unihäiriöt (unissapuhuminen, -kävely, unihalvaukset, hypnopompiset hallusinaatiot) ovat itselleni lapsuudesta saakka tuttuja ja myös sisareni on aina niitä kokenut. Olemme molemmat myös bruksaajia. Näen toisinaan myös selkounia, jotka taas eivät kuulu unihäiriöihin - sitä vastoin pyrin kehittämään ko. ominaisuutta.

Noissa hypnopompsissa tiloissa ympäristö vaikuttaa oudolta ja jollain tavoin orgaaniselta (elävältä), huokoiselta ja hengittävältä, ikään kuin makuuhuoneen seinät ja kaikki kiinteä olisi jotenkin aineetonta ja läpikuultavaa tai läpimentävää, kuin voisin kävellä seinän läpi. Aluksi olin hämmentynyt, mutta nopeasti omin tunnistamaan tilan.

Ikävin kokemus oli, kun heräsin tokkurassa keskellä yötä otettuani unilääkkeen ja koin hiusteni ja tyynyliinan kuhisevan hämähäkkejä.

Unihalvaukseen liittyen minulla oli kerran ruumiistapoistumiskokemus.

Vierailija
44/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

wow, mitä kokemuksia.

Lisää!

Vierailija
45/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaus.

Ei ole unihalvaus, eikä myöskään kyse ole harhojen näkemisestä. Vaan siitä, että aivot ovat vielä unessa, vaikka silmien kautta tuleekin kuvaa myös todellisuudesta. Kyse on vastaavasta ilmiöstä kuin unissakävelyssä.

Vierailija
46/49 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että, mullakin on ollut näitä lapsesta asti! Se on juuri parasta, kun tajuaa unessa, että näkee unta, ja voi aloittaa seikkailun. Voi ohjata tapahtumia ja kaikenlaista jännittävää ja oikeassa elämässä mahdotonta voi päästä kokeilemaan. 

Sitten on sellaisia tuhmia valveunia, joissa siis nukun oikeasti yksin, mutta tunnen kun sänky liikahtelee ja joku asettuu taakseni..Voin päästää tämän mielikuvitusmiehen vaikka kuinka pitkälle, mutta monesti kuitenkin jänistän viime hetkellä, ja herätän itseni tästä tilasta. :) 

Vierailija
47/49 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen usein selkounia sekä unissani tuntuu olevan oma muisti. Eli paikat voi olla tuttuja ja muistan mitä viime unissa tapahtui. Joskus on vaikeaa herätä jopa pelottavistakin unista, kun esimerkiksi ikkunasta hyppääminen ei enää säpsäytä. 

Kyselin aikanaan lääkäriltä harhoista, ja minun kohdallani kyse oli hypnagogisista hallusinaatioista eli unen ja valveen välillä näkee omiaan. Usein saatan vaikuttaa yöllä siltä kuin unissa kävelisin, mutta olen hyvin tietoinen kaikesta. Saatan esimerkiksi aamulla herätä, nähdä asian oudossa paikassa ja muistaa, että ai niin, vein tuon viltin sille velholle ettei sille tule kylmä. Näillä hallunisaatioilla on tyypillistä esiintyä myös juuri ennen nukkumaan menoa. Esimerkiksi hammaspesulla näkee kaverin monessa eri paikassa tai olohuoneessa katsoo elokuvas ja näkee lattialla torakoita

Vierailija
48/49 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin mulla diagnosoitiin uniapnea niin mä sain paljon unihalvauksia. Ja juuri oli tota että herätessä näin esim julisteessa olevat ihmiset liikkumassa tai seinässä käveli hämähäkkejä. Kun sain cpap laitteen niin nuokin hävisi 

Vierailija
49/49 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tylsää kun ei ole mitään tuollaista.