Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harhojen näkeminen yöllä herätessä

Vierailija
31.07.2021 |

Olen jo vuosia nähnyt. Olen nyt nelikymppinen.

Herään siis keskellä yötä, huoneessa on melko pimeää (pimennysverhot).
Näen hyvin usein eräästä pelaamastani pelistä niitä hahmoja esim. pöydän päällä. Saatan seurata niiden tekemisiä pitkään ja olen siis täysin hereillä, silmät auki ja pää tyynyssä ja tiedän olevani täysin hereillä.
Onko tämä normaalia?

Mulla on myös katkonaista unta, välillä unettomuutta, olen bruksaaja (puren hampaita nukkuessa yhteen, niin että hammaslääkärikin sen suusta näkee), puhun unissani välillä ihan kunnon lauseita.
Lapsena myös kävelin unissani.

Näen myös välillä selkounia eli välillä tajuan näkeväni unta, ja tämän jälkeen voin ohjailla unta. Saatan esim. sanoa itselleni, että hei, nyt kun tämä on unta, niin lähdenpä lentämään tästä tuonne puiden yläpuolelle. Sitten vain hieman räpytän käsiä ja liitelen siellä.

Unissa esiintyy myös usein sama teema, eli olen esim. isossa talossa, jossa on paljon käytäviä, ovia, salaluukkuja, portaita yms. Ja unessa tiedän aina, että jos nyt avaan tuon oven, siellä on salaluukku ja portaat. Ja niin siellä onkin.
Pystyn myös herättämään itseni unesta, mikäli siis unessa tiedän näkeväni unta. Se on todella työlästä, mutta pystyn siihen.

Parikymppisenä sain noin viisi kertaa ns. unihalvauksen. Eli heräsin, mutta en kyennyt liikuttamaan itseäni ollenkaan sängyssä. Se oli kamalaa.

Kuulostaako normaalilta? Vastaavia kokemuksia?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mikä tässä on oudointa on se, että olen mielestäni täysin hereillä ja toimintakykyinen ja ns. järjissäni. Lol.

Vierailija
22/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on normaalia mutta harvinaislaatuista. Joillain ihmisillä on tuo taipumus. Meillä tuo sama on sukuvika, mulla lievänä, joillain pahempana. Ihan fiksu ja tervejärkinen olen. Joidenkin aivot vaan tuottaa visuaalista materiaalia vähän liikaa. Ei ole siis suoraan mitään yhteyttä skitsofreniaan. Esim mulla ei ole mitään mt-ongelmaa ollut koskaan.

Parasta vertaistukea saat kansainvälisiltä foorumeilta ja keskustelupalstoilla,googlaa aihetta niin löytyy vaikka mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa englanniksi, mikä on valveuni?

Vierailija
24/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat olentoja 4.ulottuvuudesta, ystävällisiä.

Vierailija
25/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lucid dreaming

T. Eri

Vierailija
26/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kehittäisin tuota kykyä ja ottaisin siitä kaiken irti. Ymmärsin, että valveunet ja näyt eivät ole sinulla ahdistavia tai pelottavia, niin kuin ne monella ovat.

Vierailija
27/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP,  millaisia nämä hahmot ovat mitä näet? Kysyn ihan vilpittömästi.

Vierailija
28/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lucid dreaming

T. Eri

Se on selkouni, ihan eri asia.

Vierailija
29/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP,  millaisia nämä hahmot ovat mitä näet? Kysyn ihan vilpittömästi.

Hahmot ovat siis eräästä tietokonepelistä, ihmishahmoja.

Pelaan sitä kavereideni kanssa online, oikeiden ihmisten kanssa siis. Jokainen on luonut omannäköisensä hahmon.

Vierailija
30/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lucid dreaming

T. Eri

Mikä siis on valveuni englanniksi?

Vierailija
31/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lucid dreaming

T. Eri

Mikä siis on valveuni englanniksi?

Hypnagogia.

Vierailija
32/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valveunia, ihan normaalia unen ja valveen välitilassa. Mä näen välillä erilaisia ötököitä ja sitten sytytän valot ja etsin niitä paniikissa…kunnes tajuan - taas tätä!

Mulla on kans kaikenlaisia ötököitä, käärmeitä ja muita isoja koppakuoriaisia ja mielestäni siirtyvät siihen välitilaan unesta, jota oli näkemässä. Katson niitä hetken, usein ihan nousen istumaan ja mietin myös "että taas näitä", ja alkavat hiljalleen haihtua kuin pikselipikseliltä. En ole oikeastaan koskaan luullut, että ne ovat siinä oikeasti, vaan tiedän että ne ovat aivojen harha-aistimus ja unihahmoja, jotka jostain syystä näkyvät hetken ajan.

Vierailija
33/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Youtubesta löytyy äänitteitä sekä siihen että pääsee tähän tilaan, kuin että pääsee siitä pois. Eräänlaisia itsehypnoosi/rentoutus äänitteitä. Jotkut jopa haluaa tuollaista.

Vierailija
34/49 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Mä seuraan kanssa hahmoja, ötököitä, mitä nyt näenkään , todella pitkään. Usein lähden myös sängystä esim. tuntemattoman miehen perään, joka kävelee keittiössäni. Muutaman kerran olen mennyt hetkellisesti ihan sekaisin ja mm. Rakentanut teltan ötököitä vastaan.

Koen hallusinaatioita myös ajoittain juuri ennen nukkumaan menoa tai todella väsyneenä.

Kaikki nämä unikokemukset ovat raskaita ja vaikuttavat luonnollisesti unen laatuun. Ne ovat ikäviä.

Mutta koska ne tapahtuvat vain öisin tai iltaisin, ei niistä tarvitse välittää. Olen jutellut asiasta lääkärin ja psykoterapeutin kanssa eivätkä he nähneet mitään hälyttävää näissä tapahtumissa.

Jos näitä alkaisi tulla myös hereillä ollessa niin lääkärin puoleen on syytä kääntyä.

Vierailija
35/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää kokemuksia..

Vierailija
36/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko myös liittyä osittain tuohon paljon pelaamiseen? Itselläni kun innostun jostain aivot menevät hyperaktiiviseen tilaan ja esim silmät sulkiessani näen selvästi näitä kulloisenkin kiinnostukseni kohteita. Tavallaan aivot työstävät asiaa alitajuisestikin. Tämä on minulle selvä merkki höllentää vähän.

Vierailija
37/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Unihalvaus.

Ei ole unihalvaus, juurihan kerroin, että olen niitä kokenut parikymppisenä ja silloin en kykene liikkumaan fyysisesti, vaikka olen hereillä.

Nämä pelihahmot pöydällä tekemässä asioita on siis silloin, kun olen täysin hereillä ja kykenen liikkumaan, joskus jopa nousen istumaan sängyssä ja ihmettelen niitä. Ne ovat pieniä, tyyliin vähän isompia kuin lego ukkelit.

Olen jonkinasteinen pelifriikki ja kysyisin minkä pelin hahmot ja ketkä pöydälläsi temppuilevat?

Olen pelifriikki ja pelaan tuntikaupalla erästä tietokonepeliä omalla luomallani hahmollani.

Ei varmasti tule yllätyksenä, että suosittelen pelitaukoa ja liikuntaa ulkoilmassa?

Vierailija
38/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla unimaailma kyllä kertoo nopsaan, jos joku arjessa ei ole tasapainossa. Tuollaisessa olisi kyllä pelit tauolla ensimmäisenä, ja kuten edeltäjäkin totesi, levollinen ulkoilu/maltillinen fyysinen rasitus liikunnalla tasapainottamaan oloa.

En oikein saa enää kiinni, millaisia harhaunia mahdankaan nähdä, kun stressipiikki vaivaa, itsellä ihan työstressiä. Öiden koko ajatusmaailma sekoaa ja vaikka olen hyvin looginen ihminen, en saa todellisuudesta kiinni millään. Jossain vaiheessa tulee muistikuvia näistä melkein salaliittoteoriamaisista "unen verhoista". Enkä nytkään kuitenkaan osaa sanoa mitään konkreettista. Paitsi sen, että vaikka olen lopettanut tupakoinnin 6 vuotta sitten, jossain vaiheessa minulle oli aamuisin hyvin epäselvää, kumpi osuus on unta ja kumpi totuus, olenko polttanut nämä kaikki vuodet (takaraivossa että myös itseltäni salaa...?mitäh) vai enkö. Todella uuvuttavan tahmaista aikaa, eikä uni palauta, ja kierre jatkuu, jos ei siihen puutu.

n33

Vierailija
39/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Toisinaan kun heräilen unenpöpperössä, näen hämähäkkejä. Hämähäkki ehkä kiipeilee seinällä, tai laskeutuu katosta kasvoilleni. Mutta jos laitan valot päälle, nämä häviävät.

Selkounetkin on tuttuja, lapsena kovasti harmittelin ettei "oikeassa maailmassa" voikaan lentää, ja ei voi olla elefantteja ja leijonia kotona lemmikeinä.

Vierailija
40/49 |
01.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on päivittäinen peliaika?

Joskus nuorempana, kun wolfenstein oli uutta ja ihmeellistä, pelasin sitä lähes päivät ympäri.

Vaikutuksena se, että jotenkin automaattisesti koulussa yritin kulkea käytävillä seinän viertä, en keskellä.

Intohimoiset Tetriksen pelaajat kuulemma muodostavat (visuaalisesti) palikoita hyllyillä olevista eri tuoteryhmistä.

Pelaamisen radikaali vähentäminen voisi auttaa.