Jutan diettiohjeet tän päivän Ilta-Sanomissa; mitä ihmettä?
http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288725051901.html?pos=ok-nln
Ensin liikuntaosuus:
Aloittelijalle riittää 30-45 minuutin tasasykkeinen kävelylenkki kolme kertaa viikossa. Jos elämäntaparemonttia haluaa jatkaa, kunnon parantuessa lenkin kestoa pidennetään 45-60 minuuttiin.
Hengästyttävää liikuntaa kuntosalin lisäksi olisi hyvä olla 3-5 kertaa viikossa 45-60 minuuttia.
Siis kolme kertaa kävelyä viikossa riittää vai sen lisäksi kuntosalia JA hikiliikuntaa 3-5*1h? Mihin ihmeeseen sitä kävelyä tarvitaan kuntosalin ja hikiliikunnan lisäksi? Kenellä on aikaa käydä salilla x tuntia viikossa + hikiliikkua 5h/vko + kävellä 45min viisikertaa viikossa?
Sitten ne ruokaohjeet; eikö dietissä tosiaankaan saa syödä lounasta?
Kommentit (100)
Minä olin vielä 1kk sitten rapakuntoinen. Lisäksi olen ylipainoinen noin 30kg. Voin kertoa, että reipastahtinen kävelylenkki 35-40min oli jo tiukka suorite. Hengästyin, tuli hiki ja kolmantena päivänä putkeen alkoi tuntua jo kropassa väsymyksenä eli oli tarve välipäivälle. Hitaammin toki voin kävellä vaikka 6 tuntia, mutta sellainen reipas kävely kyllä huonokuntoisellakin tuntuu ihan kunnolla. Ei puhettakaan näillä kiloilla ja tällä kunnolla mikään rajumpi. Nyt kuukauden jälkeen pystyn kävelemään reippaasti jo tunnin ihan läkähtymättä. Juoksemista en edes harkitse. Ikää on 41 ja painoakin tuon verran, niin täytyy säästellä niveliä ja tavoitteena onkin vain sellainen terveyskunto, ei niinkään maratoni. Painoa on lähtenyt nyt 4kg, joten sekin menossa hyvään suuntaan. Tottakai voin sitten aikanaan juostakin, jos tuntuu siltä, mutta tässä vaiheessa kävely riittää. Salille en ehdi, kävelylläkin käyn joskus klo 20:30-21:30, kun olen lasten kanssa yksin siihen asti.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:20"]
Hip hurraa, täällä taas siskot tukee toisiaan. Ja negatiivisuuden määrä on mahtava. Lyttyyn vaan kaikki laihtumista yrittävät. Jatkakaa!
[/quote]
Sinulla on paha lukihärö. Laihtumista ja laihduttamista ei teilata, vaan ollaan eri mieltä parhaista keinoista. Ja toi, että Jutta sumeilematta piilomainostaa tuossa omia lisäravinteitaan on tosiaan moraalitonta.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:32"]
Mielestäni 4 puhui ihan asiaa. Mitä järkeä korvata ateria välipalapatukalla, jos on mahdollisuus syödä terveellistä ruokaa, joka vie nälän? Vai väittääkö joku ihan oikeasti, että ko. patukat tuo samanlaisen kylläisyyden tunteen kuin esim. rahka tai voileipä? Vettä juon kun janottaa ja lisäravinteita en syö, mutta hengissä tässä ollaan kuitenkin. Että niin...
[/quote]Mä ymmärrän nää patukat niin, että sillä voi kiireessä tarvittaessa korvata aterian sen sijaan, että vaikka jättäisi syömättä mitään. Patukka on helppo pitää mukana.
[/quote]Ja lisään vielä, että muistaakseni noilla patukoilla on mahdollista korvata välipala, ei oikeaa ruokaa.
[/quote]
Ja ihan oikeesti aikuinen ihminen ei tarvitse mitään välipaloja. Kyllä oikea ruoka muutaman kerran päivässä pitää riittää.
[/quote]
Tämän takia Suomessa on niin paljon läskejä. Aikuinen selviää aamupalalla, lounaalla ja kevyellä iltapalalla. Jos syötäisiin säännöllisesti, niin ei tarttisi vetää huomemetta paketillista hapankorppuja ja jäätelöä illalla ja ihmetellä kun enhän mä mitään syö, niin miks mä oon läski.
Toki näitäkin ihmisiä on. Isäni kuuluu ryhmään, syön kerran päivässä kunnolla eikä ole nälkä. Hän ei napostele koskaan jaon hoikka. Itse kiukustun heti, jos en syö säännöllisesti ja naposteluhimat tulevat heti esille..
[/quote]
Mä oon syönyt aina 5 kertaa päivässä. En napostele välillä koskaan jos poisluetaan juhlat tms.
Annoskokoni ovat isoja, mutta siitä huolimatta tarvitsen ne välipalat. Ruokailu tarkoittaa minulle muutakin kuin nälänpoistaminen. En ikinä syö mitään välipala/proteiini tms. patukoita. Syön ruokaa.
En ikinä elämässäni ole ollut ylipainoinen enkä ole ikinä noudattanut mitään erityisruokavaliota.
Mulle on aivan sama mitä muut ihmiset syövät. Syökää niitä rahkojanne vaikka maailman tappiin.
[/quote]
Väität, ettet napostele. Mitähän muuta se mahtaa olla kun syö viis kertaa päivässä?
[/quote]
En mä mitään väitä. Kerroin syöväni viisi kertaa päivässä ja niiden kertojen välissä en napostele.
Aika moni ihminen syö karkkia, pähkinää, keksejä, suklaata, hedelmiä tms. aterioiden välissä.
Mä en.
Miksi ihmeessä tämä sinua niin vaivaa? Olen syönyt koko elämäni näin ja selvinnyt sillä hengissä ja terveenä 40 vuotta.
[/quote]
Kyllähän se on aikamoista napostelua, jos viis kertaa päivässä pitää aikuisen syödä. Mieti vähän.
[/quote]
Jaa. Ei mun mielestä. Aika monta tuntia toi suu saa syömättäkin olla. Jos se on sun mielestä napostelua niin sillehän mä en voi mitään. Mun mielestä suomenkielen sana 'napostelu' ei tarkoita mun syömistapaa.
Asia ei miettimällä parane. Minä olen tätä mieltä ja jos söisin vähemmän/harvemmin en voisi hyvin.
Ventovieraat ihmiset saavat minun puolestani olla aivan mitä mieltä tahansa. Ei vaan mielestäni voi väittää, että joku syömistyyli toimii kaikilla ihmisillä. Sen vuoksi kerroin omasta ruokarytmistäni. Tämä sopii mulle, mutten väitä, että se sopisi sulle.
Kun nyt tänne palasin keskustelua katsomaan niin kommentoin ravitsemusterapeuttina vielä tuota kiistelyä syömiskertojen määrästä. Ei viisi kertaa päivässä vielä ole mitään haitallista napostelua, ei välttämättä kuusikaan. Sen enempiä kertoja ei kyllä aikuisen ihmisen kannata syödä.
Toisaalta ei se 3 kertaa päivässä ilman välipalojakaan ole huono niille, joilla pitkä ateriaväli ei aiheuta ikäviä oireita tai ahmimiseen johtavia näläntunteita. Tällaisia ihmisiä on myös, ja varsinkin heitä on miehissä paljonkin. Miehillä verensokerin säätely yleensä toimii tehokkaammin niin ettei aterioiden välillä tule ärtyisyyttä, nälkää ja heikotusta vaikka olisi pidempikin väli. Jotkut naisetkin ovat luonnostaan sellaisia, ja osa voi halutessaan totuttaa itsensä pidempiin ateriaväleihin. Mutta mitään erityistä tarvetta ei ole totuttaa, 5 kertaa päivässä ei ole mitenkään haitallista ja on suomalaisten suositusten mukaistakin.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:27"]
Kun nyt tänne palasin keskustelua katsomaan niin kommentoin ravitsemusterapeuttina vielä tuota kiistelyä syömiskertojen määrästä. Ei viisi kertaa päivässä vielä ole mitään haitallista napostelua, ei välttämättä kuusikaan. Sen enempiä kertoja ei kyllä aikuisen ihmisen kannata syödä.
Toisaalta ei se 3 kertaa päivässä ilman välipalojakaan ole huono niille, joilla pitkä ateriaväli ei aiheuta ikäviä oireita tai ahmimiseen johtavia näläntunteita. Tällaisia ihmisiä on myös, ja varsinkin heitä on miehissä paljonkin. Miehillä verensokerin säätely yleensä toimii tehokkaammin niin ettei aterioiden välillä tule ärtyisyyttä, nälkää ja heikotusta vaikka olisi pidempikin väli. Jotkut naisetkin ovat luonnostaan sellaisia, ja osa voi halutessaan totuttaa itsensä pidempiin ateriaväleihin. Mutta mitään erityistä tarvetta ei ole totuttaa, 5 kertaa päivässä ei ole mitenkään haitallista ja on suomalaisten suositusten mukaistakin.
[/quote]
Mahtaiskohan tuo miesten pidempi ateriaväli johtua siitä, että miehet uskaltavat syödä aterioillaan enemmän rasvaa?
[/quote]
Onhan se tietty niinkin, että kun syö vähäkalorista ruokaa, niin on pakko syödä usein. Kunnon ruokaa syömällä jääkaapin ovea ei tarvitse alvariinsa avata. Ja sisuskalut kiittää kun saavat kunnolla levätä.
On ollut paljon keskustelua ammattitaidottomista personal trainereista, villi länsi. Jutan ohjeet varmasti toimivat mutta on rahastuksen makua myydä samaa ohjelmaa monille, yksilöllisiä taipumuksia ei oteta huomioon. Ilman aamuaerobistakin voi laihtua. Mikä Jutan koulutus?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:33"]
[/quote]
Mahtaiskohan tuo miesten pidempi ateriaväli johtua siitä, että miehet uskaltavat syödä aterioillaan enemmän rasvaa?
[/quote]
Osittain ilmiö varmaan selittyy sillä, että miehet tosiaan usein on tottuneet syömään sekä isompia annoksia että usein rasvaisempaa ja proteiinipitoisempaa ruokaa kuin varsinkin kevyesti syömään pyrkivät naiset.
Mutta olen lukenut myös tutkimustietoa, että pelkästään tästä ei ole kyse, vaan miehen ja naisen elimistö (erityisesit haima ja sen insulliinineritys) toimii hieman eri tavalla verensokerin säätelyn suhteen, vaikka he söisivät ihan samanlaiset ateriat. Miehen elimistö alkaa melko pian energiansaannin loputtua alkaa vapauttaa energiaa varastoista niin ettei verensokeri pääse laskemaan. Naisella säätely tulee kuvioihin paljon myöhemmin, ennen pyörtymistä terveellä toki, mutta vasta kun voi olla jo epämiellyttäviä oireita alhaisesta verensokerista.
Ehkä teillä olisi tosiaan asiaa sinne salille...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:55"]Mä ainakin testaan heti maanantaista lähtien. Pitäisi saada miinus 5 kiloa vyötäröllä veke ja olen odottanut motivaatiota. Nyt lähtee. Alkumitat 166cm ja 58kg.
[/quote]
Olen täysin samoissa mitoissa ja tavoitteena saada pelastusrengas pois vyötäröltä sekä paino takaisin 54 kiloon.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:35"]
[/quote]
Onhan se tietty niinkin, että kun syö vähäkalorista ruokaa, niin on pakko syödä usein. Kunnon ruokaa syömällä jääkaapin ovea ei tarvitse alvariinsa avata. Ja sisuskalut kiittää kun saavat kunnolla levätä.
[/quote]
Olen laihduttanut Jutan opeilla 6kg ja sen jälkeen vastaavilla vielä toiset 6kg. Treenaan salilla ja tarvitsen sitä sapuskaa useammin kuin 3 kertaa päivässä. En syö proteiinipatukoita vaan juuri tuota "kunnon ruokaa." Olen todella energinen ja kunto nouseen ja läskit sulaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:22"]
Siis kolme kertaa kävelyä viikossa riittää vai sen lisäksi kuntosalia JA hikiliikuntaa 3-5*1h? Mihin ihmeeseen sitä kävelyä tarvitaan kuntosalin ja hikiliikunnan lisäksi? Kenellä on aikaa käydä salilla x tuntia viikossa + hikiliikkua 5h/vko + kävellä 45min viisikertaa viikossa?
[/quote]
Koska hikiliikunnassa ei kehitetä peruskuntoa. Tämä usein unohtuu monilta kuntoilua aloittelevilta. Esim. tuolla on lyhyesti tietoa asiasta: http://www.keventajat.fi/hyvinvointi/liikunta/liiku-oikealla-sykkeella
Itselläni on esimerkiksi peruskuntoalueen yläraja hieman alta 90 lyöntiä minuutissa. Ja itselläni ainakin syke nousee reilusti yli tuon, kun lähden juoksulenkille. Itse tykkään pyöräilyllä hoitaa peruskuntolenkit, koska sykettä on helpompi hallita, mutta maisemat kuitenkin vaihtuvat sopivan rivakasti.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:47"]
[/quote]
[/quote]
Olen laihduttanut Jutan opeilla 6kg ja sen jälkeen vastaavilla vielä toiset 6kg. Treenaan salilla ja tarvitsen sitä sapuskaa useammin kuin 3 kertaa päivässä. En syö proteiinipatukoita vaan juuri tuota "kunnon ruokaa." Olen todella energinen ja kunto nouseen ja läskit sulaa.
[/quote]
Tottakai tarviit syödä usein kun syöt rasvatonta ruokaa. Rasvaton ruoka ei ole kunnon ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 14:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tottakai tarviit syödä usein kun syöt rasvatonta ruokaa. Rasvaton ruoka ei ole kunnon ruokaa.
[/quote]
En syö rasvatonta ruokaa, käytän oliiviöljyä, pellavansiemenöljyä, syön avokadoa ja pähkinöitä, rasvaista lohta ,noin esimerkiksi
Soijalesitiiniä saa ihan normikaupastakin ilman Jutta-leimaa, samoin kuituvalmisteita esim. Vehnäleseitä
Kyllä sitä vettä pitää juoda jo ennen kuin janottaa. Siksihän vanhuksetkin juovat aivan liian vähän, kun ei ole janontunnetta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:45"]
oo öö[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:33"]
Johan on ohjeet.
Ensinnäkin, todlela harvalla työssäkäyvällä ja muutakin elämää (esim. lapset) sen lisäksi omaavilla on tuollaisiin liikuntamääriin aikaa ja jaksamista.
Toiseksi, ravitsemusohjeet on epämääräisiä.
Kauan sitten on jo todettu ettei vettä tarvitse litrakaupalla holottaa vaan riittää että juo janon mukaan. Liika vedenjuonti ei mitenkään "puhdista" kehoa kuten joskus väitettiin vaan sillä voi olla jopa haittavaikutuksia.
Aterioiden korvaaminen proteiinipatukoilla on ankeaa ja täysin tarpeetonta.
Eikä noille lisäravinteille ole mitään perusteluja, on vaan siihen Jutan fiiliksen mukaan jotain läiskäisty. Esim. Omega-3:a lisinä ei nykyisin enää Eiköhän se Jutta ple saanut hyviä tulokdia aikaan, jotensuositella kaikille ihmisille ollenkaan, vaan ainoastaan sepelvaltimotautipotilaille, jotka syöö kalaa. Uusimmat tutkimukset kyseenalaistavat kapselien hyödyn tälläkin ryhmällä. Ja terveillä omega-3 lisät voivat suurentaa huonon LDL-kolesterolin pitoisuutta , heikentää veren hyytymistä ja suurentaa paastoveren sokeripitoisuutta.
Usein kun näitä Jutan ohjeita on ollut milloin mistäkin, niin huomaa että ravitsemuksen suhteen hän ei ole todellakaan asiantuntija. Heittelee ohjeita "ilmasta" ja väittää ilman tieteellisiä perusteluja että ei saa syödä sitä, pitää syödä tätä. Ja laihduttajaparat noudattavat pilkuntarkasti, kun eivät tiedä että paljon helpompia ja vähärajoitteisempiakin tapoja laihtua olisi.
[/quote]
Sinäkä olet sitten asiantuntija? Olet jo keksinyt tukun "tekosyitä", jolla perustele laihduttamisen tarpeettomutta, kun metodit ovat sinusta väärät. Nuo sinun perustelut ovat lähinnä naurettavia.
[/quote]
Olen ravitsemusterapeutti, joten olen kyllä asiantuntija mitä ravitsemukseen tulee.
Enkä todellakaan perustele sen tarpeettomuutta, etteikö oikeasti ylipainoisen olisi hyvä laihduttaa. Minä en vaan usko että laihdutusyritykset hammasta purren ja hinnalla millä hyvällä toimii kovin kummoisesti. Liian moni ihminen joutuu liian rajoittavien kuurien myötä kierteeseen, jossa painoa kyllä ensin putoaa, sitten se nousee takaisin, taas pudotetaan, ja lopulta syöminen ja liikkuminen alkaa saada syömishäiriömäisiä piirteitä, ja asiat käyvät todella vaikeiksi. On toki joku hyvin pieni prosentti, jolla kertarykäisy tehokuurilla saa aikaan pysyviä tuloksia, mutta niin harvinaista se on, ettei esimerkiksi asiakkaille voisi moista suositella.
Laihduttaminen ei oikeasti vaadi mitään ihmeellistä, kunhan ei vaadi mitään kilo / viikko tuloksia. Ei tarvitse kieltäytyä mistään kokonaan, ei syödä mitään erikoisruokia joita ei ole ennenkään syönyt. Ei ole pakko harrastaa liikuntaa enempää kuin haluaa. Kaloritasapainoa voi säätää painon putoamisen suuntaan pienillä säädöillä siellä täällä, asioissa jotka ei itselle ole vaikeita. Esim. jos voi mukavasti vähän lisätä vaikka askelia päivään tai muuta liikuntaa, voi lisätä. Ruokaan voi lisätä kasvisten osuutta, tarkastella syötyjen herkkujen määriä, katsoa syökö jotain ruoka-ainetta kohtuuttomasti ja vähentää määrää jos näin on jne.
Ravitsemusterapeutit eivät tajua laihduttamisesta mitään! Luuletko tosiaan, että ylipainoisen motivaatio säilyy jollain 50g/viikko tahdilla? Että otanpa tänään 10 ylimääräistä askelta, jee!
Kuule, jos läskille sanoo, ettei ole pakko harrastaa liikuntaa enempää kuin haluaa, niin paljonkohan se läski liikkuu? Ei yhtään! Ja "tarkastella syötyjen herkkujen määrää", voi helvetti mitä paskanjauhantaa! Tarkasteleeko se läski syötyjen suklaalevyjen kääreitä, vai mitä toikin muka tarkoittaa?
No sen läskin olisi kannattanut miettiä motivaatiotaan ennen kuin on lihottanut itsensä tiettyyn pisteeseen. Kyllä sitä pitää vähän vaivaa nähdä syötyjen kilojen eteen.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 23:17"]vittu mitä asiantuntioita palsta täynä.. yhdeltä loppuu hiilarit kesken jos juoksee ja toinen
läähättää jo pelkästä liikunnan ajatuksestaki.
nää tyypit on varmaan huippukunnossa omissa kuvissaan ;D
[/quote]
Ja sun asiantuntemus perustuu mihin? Ei tämä ruokavalio todellakaan ole ainoa vaihtoehto vaikka suosittu nyt onkin. Se ny on vaan fakta että tuolla ruokavaliolla ei noita lenkkejä vedetä juosten kaiken muun lisäksi ja toisaalta mitä järkeä on siinä että jotkut karsii yöunestaan jotta pääse vetämään aamuaerobisen eli kävelylenkin..uni on todella tärkeä painonhallinnassa..
Ihan vain vähennätte syömistä. Herkut pois ja paljon kasviksia. Ei siinä mitään juttaa leseinern tarvita.