Mistä tunnistaa, että joku on keskimääräistä älykkäämpi?
Kommentit (157)
Omat aivot, korkea moraali ja kyky ajatella isosti asioita ilman tunteita.
Näkee asiat laajemmin, osaa muodostaa kokonaiskuvan. Osaa käyttäytyä muita ihmisiä kohtaan. Ei luule liikoja itsestään, koska tietää ettei osaa, eikä tiedä kaikkea. Pystyy keskittymään olennaiseen, ei ärsyynny hölmöistä jutuista, koska näkee, että toisella ei kapasiteetti vaan riitä. On usein yksinäinen. Ei mene massan mukana, vaan tekee omat päätökset. Nauttii uuden luomisesta ja arvostaa taitavia ja edistyksellisiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Älykäs ihminen ei lue iltapäivälehtiä ja muodosta omaa todellisuuttaan sieltä käsin.
Niin totta, on todella paljon ihmisiä jotka lukevat kaiket päivät näitä roskalehtia ja kuvittelevat olevansa "sivistyneitä". He eivät itse edes tajua että 90% mitä he lukevat on ihan täyttä harhaa. He muodostavat näistä jutuista itselleen sellaisen keinotekoisen todellisuuden mikä ei ole todellisuudessa missään tekemisissä realiteettien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen henkilön, joka on matemaattisesti pätevä ja ongelmanratkaisukyky on uskomaton. Kuitenkin aivan toivoton tapaus mm. arkielämän perusasioissa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä.
Itse arvostan jälkimmäisiä asioita.
Sosiaalisuus onkin peliä jossa ei ole pelisääntöjä vaan voivat muuttua milloin ja miten vain. Hyvin sosiaalisiahan ovat esim. narsismiin taipuvaiset ihmiset jotka käyttävät sosiaalisia pelitaitojaan laajalla rintamalla aiheuttaen paljon harmeja muille. Sosiaalisia taitoja harrastavat myös esim. poliitikot joten kukin voi päätellä onko sosiaalisuus miten hyvä juttu loppupeleissä.
Olipa erikoinen kommentti. Kyllä se nyt vain vaatii pelisilmää, tuntosarvia ja oivalluskykyä, jotta osaa toimia hyvin sosiaalisissa tilanteissa. Niitä taitoja voi käyttää myös hyvään, eikä asia ole niin, että vain narsismit osaavat toimia näissä tilanteissa.
Mieti jotain idioottia, joka ei mieti yhtään mitä sanoo ja laukoo typeryyksiä ja toimii muita loukaten ihan vain ajattelemattomuuttaan.
Tämäkään asia ei ole noin yksinkertainen. "Idiootti" joka laukoo typeryyksiä, saattaa olla vähemmän älykäs TAI sitten hän saattaa olla hyvinkin älykäs ihminen, joka jännittää sosiaalisia tilanteita. On myös älykkyyden merkki ottaa huomioon, että se mikä näyttäytyy idioottimaisuutena, voi johtua monesta muustakin asiasta kuin älykkyyden puutteesta.
Typeryyksien laukominen on ihan älykästä toimintaa, jos se johtaa johonkin hyvään. Voi aina miettiä, mitä väliä on tiettyjen ihmisten mielipiteellä kussakin tilanteessa ja laskeskella, missä voi ottaa rennon hetken jaskan puhumisen avulla.
Pysyy rauhallisena, hallitsee itsensä. Monesti omaa tieteellisperustaisen näkökulman joka asiaan. On vähän nörttimainen ja viettää aikaansa joko kirjojen parissa tai tietokoneella.
Itse olin joskus älykäs ja nautin siitä. Pitäisi taas yrittää päästä samaan mielentilaan ja käyttää aikaansa hyvin.
Älykäs ei persuile. Ei liion fasistele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttäkin on monenlaista. Tuskin kukaan on älykäs joka alueella.
Tälläisestä kommentista tunnistaa sen, joka ei ole keskiverron yläpuolella.
Yleensä näitä lauseita päästelevät suustaan matemaattis-loogisesti tyhmät ihmiset.
Tai idealisti-humanistit, jotka eivät halua kellekään tulevan paha mieli.
No se mensan testi on kyllä aika pilipali anna lehti tasoa. Wais testit jos suoritat niin että jäät sinne keskiarvon yläpuolelle edes jossain niin voit sanoa olevasi suhteellisen älykäs. Mensalaisten vaikein ongelma on tajuta että ne osaa tasan yhden asian, mutta kun muilla alueilla on kädetön idiootti niin se laskee keskiarvon sinne taviksen puolelle. Waissi voi kertoa sen sinulle. Tulee sitä kohtuuden ymmärtämistä samalla.
Ei ole pilipali. Waisseja tehdään suomessa lähinnä vakavia mt- ja neurokirjon ongelmia sairastaville, muut ei sellaisiin pääse.
Niin, niihin oikeisiin testeihin ei niin vain pääse. Se on totta.
Ei ne ole mitenkään oikeampia. Älykkyys selviää hyvin yleisälykkyyttä mittaavillakin testeillä. On huomattu, että niissä pärjäävät ovat yleensä monilahjakkaita.
Ottaa rauhassa. Osaa todennäköisesti useita kieliä ja omaa laajan yleissivistyksen. Joku meditatiivinen luontoharrastus kuten sukellus. Ei pidä meteliä osaamisestaan/tekemisistään. Tällainen ainakin minun tuntemani huippuälykäs ihminen.
Keskustelee laaja-alaisesti eri aiheista esim. täällä Vauvassa, saa paljon alanuolia, jopa kokonaisia ketjuja poistetaan hänen takiaan hieman kehityksessä alemmalla tasolla olevien toimesta. Ei pahastu moisesta, koska tietää, että on vaan ollut taas liian älykäs ja toinen on käyttänyt paniikkiliputusta.
Siitä tunnistaa, että pyörittelee silmiään tällaisille keskusteluille joissa aikuiset ihmiset tappelee siitä mikä on älykkään merkki :D
Älykäs osaa ottaa tilaisuudesta vaarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtää nopeasti asiayhteydet, erilaisten laitteiden toimintamekanismit, haluaa ottaa asioista selvää, osaa esittää asiat muille helposti, nokkela järjenjuoksu ym.
Oikeasti keskivertoa älykkäämmillä on hitaampi prosessointinopeus. He eivät ole niin suoraviivaisia ja tuottavat korkeampilaatuista analyysia.
Tuo nopeuden ja älykkyyden yhteys on sitkeä myytti.
Moni keskivertoajattelija on nopea ja nokkela.
Tämä selittääkin! Nimittäin joskus ihmettelin, miten voin olla niin hidas (omasta mielestäni, muut tuskin huomaa mitään), vaikka olen erittäin älykäs. En tiedä olenko kohdannut vielä älyllisesti vertaistani. Olen kyllä tavannut esim. matemaattisesti tai musikaalisesti paljonkin itseäni älykkäämpiä, mutta oma älyni on laaja-alaista ja ilmenee lähes kaikilla osa-alueilla. Silti olen hidas prosessoimaan ja yllätän itseni joskus sillä, miten tyhmä voin olla. Toisaalta aivoissani on jatkuvasti kesken useita eri prosesseja. Tämähän hidastaa myös tietokonetta.
Myöhemmällä iällä olen välillä tosin huomannut, että olenkin joskus erittäin nopea ja muut eivät ehdi mukaan ollenkaan. Ehkä olen siis tyhmistynyt, tai todennäköisemmin sillä hetkellä olen onnistunut karsimaan kaiken turhan tai asia on muuten niin yksinkertainen, että silloin olenkin nopea. Uuden oppimisessa olen aluksi hitaahko, kun kokoan tietoa. Sitten yhtäkkiä hallitsen asiat täysin suvereenisti ja osaan ohjeistaa muitakin. Tuon osaamistason saavutan nopeammin kuin useimmat, vaikka ihan alussa en ole se nopein ja saatan esittää tyhmiä kysymyksiä. Toisaalta mitä enemmän asioita osaan sitä helpompaa on oppia uusiakin asioita.
Sen takia en pidä väittelyistä, koska en vain löydä niitä täydellisiä perusteluita tarpeeksi nopeasti. Jos väittely toimisi kuin shakki, että voin vastata seuraavana päivänä pitkällisen pohdinnan jälkeen, niin sitten ehkä.
Älykäs nauraa vitsille kesken sen kertomisen, kun hän jo älyää, mihin juttu päättyy.
Sen haistaa.Älykkään ihmisen seurassa on kiva olla.
vai on älykkyys kaikkee :D mää oon ainakin tyytyväisen tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyyttäkin on monenlaista. Tuskin kukaan on älykäs joka alueella.
Useimmat, jotka ovat todella älykkäitä ovat kyllä keskimääräistä älykkäämpiä jola sektorilla.
Uskallan objektiivisten tulosten valossa väittää olevani keskimääräistä älykkäämpi. Monella sektorilla. En kuitenkaan väittäisi olevani sitä jokaisella sektorilla eikä minusta kaikki muutkaan ole. Joillakin on vain vahva kielellinen lahjakkuus ja joillain matemaattislooginen.
Sen verran uskaltaisin kuitenkin väittää, että hyvä oppimismenestys matemaattisissa aineissa korreloi usein yleisesti hyvään koulumenestykseen. Ehkä matematiikkaa käsittelevät aivot pystyvät käsittelemään myös reaaliaineita niin, että ne ymmärretään aidosti eikä vain päntätä pintapuolisesti.
Tämä on pitkälti totta. Yleinen älykkyystesti testaakin juuri tuota avaruudellista hahmotuskykyä. Tämä kyky näkyy hyvinä tuloksina matematiikassa.
Avaruudellinen hahmotus taas kertoo loogisesta päättelykyvystä eli syy-seuraussuhteiden loogisesta ketjusta. Tästä syystä älykkäät eivät ole niitä jotka ajattelematta hyväksyvät kaiken ympärillä pyörivän informaation vaan haluavat ottaa itse selvää asioista ennen mielipiteensä esittämistä tai muiden mielipiteiden hyväksymistä.
Asioita voi oppia kertauksen voimalla kun riittävän kauan toistaa samaa niin tyhmempikin oppii mutta loogisesti älykäs haluaa tietää ensin koko
kokonaisuuden että pystyy päättelemään opettelemaansa asiaa suhteessa siihen.Toisaalta, rokotekielteiset toimivat juuri näin eikä se heidän kohdallaan kerro älykkyydestä.
Vieläkö olet asiasta samaa mieltä? Vai oletko todennut, että ehkä he sittenkin tajusivat jotain mitä massat ei?
winner kirjoitti:
Keskustelee laaja-alaisesti eri aiheista esim. täällä Vauvassa, saa paljon alanuolia, jopa kokonaisia ketjuja poistetaan hänen takiaan hieman kehityksessä alemmalla tasolla olevien toimesta. Ei pahastu moisesta, koska tietää, että on vaan ollut taas liian älykäs ja toinen on käyttänyt paniikkiliputusta.
Tämä kyllä osui. :D
Sanon aina, että taas osui liian lähelle totuutta, kun ketju lähtee heti oman kommentin jälkeen.
No esmes siitä että ko henkilö kuuluu Mensaan.
Älykkään tunnistaa siitä, että haluaa välttää rahojensa säästämistä?
Ja siitä, ettei koskaan kaipaa aivoilleen lepoa?
En ihan usko että kuulut Mensaan.