Aloitin kotihoidossa ja olen todella uupunut kiireeseen!
Tykkäisin työstä muuten, muuta kun aina on niin kiire! Joka hiton päivä joku asiakas/omainen valittaa, kuinka tulen myöhässä aamukäynnille. Itseänikin harmittaa, kun aamukäynnit venyvät niin, että viimeiset on klo 10-11 aikoihin, mutta ei vaan mahda mitään. Yritän olla joutuisa, mutta näin alussa asiakkaat ja asiakkaiden kodit on minulle ennestään tuntemattomia, joten ottaa aikansa, että osaan toimia niissä nopeasti. Väsyttää niin kamalasti jo tässä vaiheessa koko työ, vaikka olen vasta puolitoista viikkoa ollut. :(
Kommentit (69)
Edelliselle:
Hyvä hoitaja tietää miten työ pitäisi voida hoitaa, mutta jos työnantaja on tehnyt mitoitukset päin persettä, ei töitä ehdi tehdä hyvin, jos osaa asioista ollenkaan. Tottakai sellainen väsyttää ja turhauttaa.
- en ole ap
Täällä yksi,joka kotihoidossa työskennellyt vuosia (ja vielä Helsingissä:)). Alussa tuntuu,että kiire todella kova. On se kiire myöhemminkin kova,mutta osaa "järjestää" asiat silloin/muutella listaa ite. Itse tykkään kotihoidosta.Homma kuitenkin vapaata ja on niitäkin päiviä,kun ei aina kiire
Itse työskentelen Helsingin kotihoidossa. Kiire on valtava. On enemmän sääntö kuin poikkeus että viimeinen aamukäynti tehdään klo 12-13. Ennen juoksin tai kaahasin autolla silmittömästi. Enää en, vaan kävelen/ajan matkat rauhallisesti, teen käynnilla asiat mitkä kuuluu. Jos menee ylitöiksi, niin sitten jään ylitöihin. Vakituisesti en tällaista tietenkään enää jaksa, mutta keikkaillessa tämän sietää.
Mä tykkään kotihoidosta kiireestä huolimatta. Se on itsenäistä ja yksinäistä työtä, ja harvassa paikassa lähihoitaja "saa osata" niin paljon. Asiakkaista jotkut ovat tulleet oikein lähelle sydäntä. Useimmat asiakkaat arvostavat ja kiittävät, pitävät "omana tyttönään", keittävät kaffet jos aikaa on ja juttelemme mukavia. Minä sitten vastavuoroisesti tuon heille omalta kauppareissultani jotain herkkua. Oikeasti mulkvistit asiakkaat ja omaiset ovat onneksi vähässä ainakin mun alueellani.
Samaa täällä pikku paikkakunnalla mutta silti en työpaikkaani vaihtaisi. En tykännyt osastotyöstä jossa aikanaan olin...samaa yksitoikkoista samojen ihmisten hoitoa. Minusta työni tekee juuri mielekkääksi työn vaihtelevuus ja mikään päivä ei ole samanlainen kuin edellinen. Toki on tuo puoli että tekee pahaa ettei voi enempää olla asikkaan luona mutta teen siitä hetkestäkin asiakkaalle mukavan ja sellaisen ettei hänelle välity kiire. Kotihoito on minun juttuni :)
Kyllä rutinoidut vielä ja olet tehokkaampi. Alat muistamaan asukkaiden kodit ja pystyt kehitellä tapoja, joilla olet nopeampi. Kuten missä järjestyksessä teet mitäkin. Ja jos sinun täytyy pukea tukisukkia, niin siinä harjoittelet tehokkaan tyylin, aikaa menee vain pari minuuttia.
Itse oli vähän aikaa sitten 8 viikkoa kotihoidossa suuressa kaupungissa. Kellon kanssa sai mennä paikasta toiseen. Illassa (tein soviteltua työaikaa) mulla saattoi olla 4 tunnin aikana 14 paikkaa käytävänä; myös haavahoitoa, insuliinin pistoja useita, täysin vuodepostilas jne. Välillä erittäin turhauttavaa, koska kiire kiire kiire takoi päässä. Jos jäi jonkun kanssa juttelemaan vähänkin liian kauaksi aikaa töiden lomassa, niin tiesi armotta olevansa aikataulusta jäljessä. SILTI tykkäsin työstä ihan hulluna ja sain ihanaa palautetta sekä asiakkailta että työtovereilta. Kun asiakkaat ja kodit ja heidän tavaransa (missä lääkkeet, missä kahvi...) tulevat tutuiksi, niin homma oikeasti helpottuu. Osaat paremmin hoitaa hommat kohteessa, kun tiedät mitä voi tehdä yhtäaikaa: kahvi tippumaan, mummu vessaan pöntölle, siinä välissä lääkkeet kippoon ja leivät pöytään, mummo pöntöltä alapesun jälkeen ja pöytään jne. Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Älä luovuta - sinua tarvitaan ja teet arvikasta työtä! Itse jatkaisin ehdottomasti kotihoidossa, mutta perhetilanteesta johtuen vuorotyö ei nyt tule kyseeseen. Tiiminvetäjän paikka haussa minulla :) Tsemppiä sulle !!!
Teet työnantajallesi suuren palveluksen, kun painat töitä kovalla kiireellä. Tällöin työnantaja alkaa pitämään työtahtiasi normaalina, kun kerran selviydyt siitä. Jos hidastat vauhtia, joudut luultavasti jäämään ylitöihin päivittäin. Työnantaja puuttuu tähän varmasti jossain vaiheessa, jolloin joutuu myös ottamaan kantaa liian kireään työtahtiin. Tietenkään työnantaja ei lisää resursseja, jos työt hoituu näinkin.
Olen sairaanhoitaja ja kotihoidon jälkeen lopetin sairaanhoitajan työt. Ihan epäinhimillistä, ei ehtinyt syödä työpäivän aikana ja asiakkaat kärsi kiireestä. Vaihdoin muihin tehtäviin. Nyt saan tehdä työt rauhassa ja vapaa- ajallekin riitää energiaa. En siis toimi enää sairaanhoitajana....
Olen palvelutalossa hoitajana, sama työ kuin kotihoidossa, mutta työ tehdään yhdessä paikassa. Suosittelen vaihtamaan. Paljon helpompaa työtä, ei tarvitse ravata ulkona hullun lailla. Työkavereihinkin tutustuu aivan eri tavalla. Vaihda ihmeessä, paikkoja löytyy kaupungilta vaikka miten paljon.
Hassua että Hgissä on myös toinen kotihoito joka tekee ja on kiireettömästi.
Eikö tätä vois tasapainottaa?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 17:59"]
Teet työnantajallesi suuren palveluksen, kun painat töitä kovalla kiireellä. Tällöin työnantaja alkaa pitämään työtahtiasi normaalina, kun kerran selviydyt siitä. Jos hidastat vauhtia, joudut luultavasti jäämään ylitöihin päivittäin. Työnantaja puuttuu tähän varmasti jossain vaiheessa, jolloin joutuu myös ottamaan kantaa liian kireään työtahtiin. Tietenkään työnantaja ei lisää resursseja, jos työt hoituu näinkin.
[/quote]
Voi kun se olisikin vain siitä kiinni, että joudunko jäämään ylitöihin. Mutta kun iltavuoroon tulevat alkavat jo klo 14.00 aikoihin kaipailla asiakkaiden avaimia ja soitella perään, jos en ole palannut kentältä. Vaikka työaika olisikin merkitty klo 15.00, niin kahteen mennessä on kiiruhdettava toimistolle. Samoin en halua, että asiakkaat joutuvat odottamaan käyntejäni liikaa. Minä kyllä voisin tehdä hommat rauhassa ja olla vaikka joka päivä ylitöissä, jos se ei haittaisi asiakkaita ja työkavereita.
En ole muuten tajunnut sitä luppoaikaa, joka jää iltavuoron alussa ja aamuvuoron lopussa. Aamuvuorosta pitää joutua toimistolle viimeistään kahdeksi ja toimistolla sitten kirjataan kaikki asiakkaat. Siihen menee max. 15 min. Sitten loppuaika pyöritellään toimistolla peukaloita.
Iltavuoroon kun tullaan klo: 13.00, niin odotellaan 1-1½ h. aamulaisilta avaimia. Siinä ajassa ehtii moneen kertaan selata listat ja lukea viestivihkon. Sitten asiakkaiden luokse kun vihdoin pääsee, pitää juosta tukka putkella. Toki esim. vaippavastaavilla on tilauksia tehtävänä ym. mutta moni meistä istuu vain nuo luppoajat ja juoruilee työkavereiden kanssa. Mitään kunnon raporttiakaan ei tunnu koskaan saavan. Joskus vain saattaa olla jotakin pientä, kuten lääkkeenjakoa dosettiin. Tuota ihmettelen näin vasta-alkajana suuresti. Työpäivä pitäisi jakaantua niin, että asiakkaiden luona ehtisi hyvin käydä ilman kiirettä ja jonkinlaisen ruokatauonkin ehtisi pitää.
-ap
Yhtenä aamuna kotihoito oli tullut antamaan mummulle AAMULÄÄKKEET yhdentoista jälkeen! Aivan pyöristyttävää. lääkehän pitäisi ottaa säännöllisesti että teho säilyisi. mihin se teidän aika muka menee, kysyn vaan?
Miksi kohellatte pää kolmantena? Pomojen pitää nähdä että henkilökuntaa tarvitaan lisää. Itse mahdollistatte pomojen asenteen kun revitte selkänahastanne ja kuka siitä hyötyy, asiakkaatko?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 21:57"]Miksi kohellatte pää kolmantena? Pomojen pitää nähdä että henkilökuntaa tarvitaan lisää. Itse mahdollistatte pomojen asenteen kun revitte selkänahastanne ja kuka siitä hyötyy, asiakkaatko?
[/quote]
Jos ei "kohelleta" niin ylitöitä tulee. Itse en ainankann voi jäädä ylitöihin, lapsi pitää hakea vuoropäiväkodista siihen aikaan kun on sovittu.
Iltavuoro odottaa avaimia, puhelimia, autoja. Jos ei tulla ajoissa ei iltavuoro pääse ajoissa töihin.
Kuinka pitkään pitäisi venyä ylitöihin? Viikko, kuukausi? Mulla on muutakin elämää. Nyt jo todella monelle tulee ylitöitä eikä mitään muutosta tapahdu.
Asioista on puhuttu, on otettu liittoon yhteyttä, on oltu ties minne ylemmälle taholle yhteydessä ja on ollut selvityksiä tilanteesta ja luvattu parannusta. Ei mitää muutosta!
Sijaisia on ihan mahdoton saada kun kukaan ei enää edes halua kotihoitoon. Kohta kaatuu koko kotihoito omaan mahdottomuuteensa.
Ja sulle joka ihmettelit miksi mummo saa aamulääkkeet vasta klo 11. Siksi kun meillä on 15 muutakin asiakasta per hoitaja. Ja voidaan olla yhdessä paikassa kerrallaan.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 22:06"]
Ja sulle joka ihmettelit miksi mummo saa aamulääkkeet vasta klo 11. Siksi kun meillä on 15 muutakin asiakasta per hoitaja. Ja voidaan olla yhdessä paikassa kerrallaan.
[/quote]
Ja sekö on syy jättää LÄÄKKEEN anto noin myöhäiseksi? Joskus olen joutunut odottelemaan mummun luona, että milloin kotihoito suvaitsee tulla antamaan sen lääkkeen että pääsisin mummun kanssa ulos. todella raivostuttavaa!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 16:11"]
Lopeta heti, tahti ei muutu. Ainakaan, jos olet pk-seudulla. Paitsi tietenkin joillekin se sopii, minulle ei. Siksi lopetankin työt ensi viikon lopussa ja lähden opiskelemaan lisää.
[/quote]
Olen kuullut kauhutarinoita pk-seudulta! Minä sentään olen vain pienessä kaupungissa, mutta jos täälläkin työ on jo tätä, niin en uskalla kuvitellakaan, millainen tahti on pk-seudulla.
-ap