Miten teillä kaikilla on varaa asuntolainaan?
Täällä aina huudellaan miten ei ole järkeä asua vuokralla, mutta ei meillä ole sellaisia takaajia jotka panttaisivat omaisuuttaan meidän lainan vuoksi. Toinen vaihtoehto on säästää 30%. Siihen sitä sitten voinkn muutama vuosi pyörähtää, kun vasta 10 000e on säästössä :/.
200 000e tarvittaisiin lainaa ennen kuin saataisiin ostettua nykyistä vuokra asuntoa vastava asunto.
Kommentit (78)
Meillä ei ole takaajia. Meillä oli ASP-tili, eli säästettynä piti olla pienempi osuus asunnon hinnasta.
No nyt on kyselty lainoja ja pelkät nimitakaukset ei riitä. Takaajalla pitää olla omaisuutta sen 30% arvosta minkä panttaa vakuudeksi. Tai vaihtoehtoisesti meillä olla se 30% eli n. 600 000e säästössä.
Ennen vissiin on saanut lainan helpommin?
ap
Mun mies oli maksanut lainat pois, kun muutin hänen kolmioonsa. How handy!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:16"]Meillä ei ole takaajia. Meillä oli ASP-tili, eli säästettynä piti olla pienempi osuus asunnon hinnasta.
[/quote]
Mieluummin maksetaan nyt lainaa pois ja ostetaan niin asuntoa omaksi kuin laitettaisiin isompi raha vuokraan.
No mulla ei olekaan. Kerran kysyin pankista lainaa ja sanoivat suoraan että näillä tuloilla sitä ei tipu. Säästössä on 30%. Säästelen vielä että ehkä kymmenen vuoden kuluttua mulla on 60-70% asunnon hinnasta säästettynä.
Saatiin laina 2009 ilman takaajia, nykyään ei saataisikaan =)
Koska aloitettiin aikaisin ja pienellä asunnolla eli pienellä lainalla. Tokikaan emme myöskään asu pk-seudulla.
No niinhän mekin maksettaisiin omaa pois, muta kun ei saada koko lainaa. Meillä tulot yhteensä n.5000e/kk (netto) ja kaksi lasta. Tuo 10 000 ollaan saatu säästöön,mutta se n. 50 000e puuttuu että edes laina saataisiin.
Ap
Miten jollain on varaa asua vuokralla?
Se on se kysymys mikä nykyään mietityttää.
Mulla on korko+lyhennys+vastike suunnilleen saman verran kuin vastaavan asunnon vuokra, joten päätös oli aika helppo. Vanhempien sijoitusasunto jälkipantattiin lisävakuudeksi. Mulla oli kyllä säästöjä, mutta asuntoa piti myös remontoida joten lainaa tarvittiin enemmän. Vanhemmilleni oli itsestäänselvyys tulla takaajiksi, koska taloudellinen riski oli heille lähes olematon. Nyt 4v myöhemmin pantti on jo irroitettu lainasta, koska sitä ei enää tarvita.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:20"]
No niinhän mekin maksettaisiin omaa pois, muta kun ei saada koko lainaa. Meillä tulot yhteensä n.5000e/kk (netto) ja kaksi lasta. Tuo 10 000 ollaan saatu säästöön,mutta se n. 50 000e puuttuu että edes laina saataisiin.
Ap
[/quote]
Samat tulot meilläkin ja kyllä me ainakin saatiin lainaa 200 000 euroa miehen kanssa. Turussa.
Minun vanhemmat on varaytomiaja miehen vanhemmat eivät suostu takaajiksi kenellekkään.
Joten asumme sitten vuokralla.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:24"][quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:20"]
Ap
[/quote]
Samat tulot meilläkin ja kyllä me ainakin saatiin lainaa 200 000 euroa miehen kanssa. Turussa.
[/quote]
Mutta oliko teillä takaajat?
Pankki suostui antamaan lainaa 80% asunnon arvosta, takauksen 10%:lle pystyi ostamaan muistaakseni reilulla tonnilla, loput 10% omista säästöistä. Tämä loppuvuodesta 2013.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:20"]
Ap
[/quote]
ap, jatka kärsivällisesti säästämistä. Yleensä kun johokin hommaan alkaa, käy se kumma juttu, että tavoitteeseen pääsee nopeammin kuin luuli, vaikka aluksi se tuntuu epätoivoiselta. Näin käy oikeasti lähes aina silloin kun luulee, että tämä ei ikinä onnistu.
Jokin seuraavista voi tapahtua: saatte vain säästettyä enemmän nopeammin, tai 30 % oma osuus -sääntö lievenee tai saatte perintöä. Eli nyt et anna ison tavoitteen lannistaa vaan jatkatte vain. Lupaan, että jotain tapahtuu ja tavoite täytyy helpommin kuin luulitte.
Ehdottomasti vuokralta pois vaan, tuntuipa se aluksi kuinka vaikealta tahansa!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 15:21"]Miten jollain on varaa asua vuokralla?
Se on se kysymys mikä nykyään mietityttää.
[/quote]
Niiden, jotka ei saa pankista lainaa, on pakko asua vuokralla.
Silloin kultaisella -90-luvulla lainan saattoi saada ilman takaajia, joten otimme ekan lainan ex-mieheni kanssa. Elämä on koetellut, mutta olen tosi tyytyväinen että tuli otettua se laina. Siitä kertyi pikkuhiljaa pääomaa. Ja silloisen lainan kanssa meidän asumiskulutkin putosi parisataa markkaa vuokraan verrattuna.
Mulla ei olisi varaa asua vuokralla nykytilanteessani, johon kuuluu kolme omaa ja yksi uusiolapsi, koira ja tarve työhuoneelle/vierashuoneelle. Pitäisi olla niin suuri asunto, että ei sellaisia vuokrakämppiä kai löydy edes. Mutta lainaa maksamalla saa.
terv. kolmen yh, uusperheessä
otatte valtiontakauksen niin ei tarvitse kuin 15% säästöjä. Tuon päälle on vielä pankkien omia tuotteita kuten OmaTakaus. Toki niistä kaikista joutuu sitten maksamaan vähän ylimääräistä. Mutta jos teillä on muuten kassavirta kunnossa ja vakaa niin menkää ihmeessä pankkiin neuvottelemaan ratkaisuista.
Meillä on takaajat, eikä heidän tarvinnut pantata mitään lainaa otettaessa. Lainaan ja vastikkeeseen menee kuussa vähemmän kuin vastaavan kokoisen ja tasoisen asunnon vuokraan.