Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei haluaisi asuntolainaa vaan asua ikuisesti vuokralla :(

Vierailija
12.08.2014 |

Huoh, mä en jaksa. Meillä on miehen kanssa keskustelut menossa asumiskuvioista. Asutaan nyt vuokralla 50 neliöisessä kaksiossa ja meille on ensimmäinen lapsi syntymässä syksyllä. Isompaan olisi siis tarvetta vaihtaa. Nyt on aloitettu keskustelut omistuasunnosta ja asuntolainan hakemisesta. Olemme molemmat vakituisessa työpaikassa ja kuukausitulot yhteensä n. 7500. Miehellä isommat tulot kuin minulla, mutta minulla varma työpaikka tästä ikuisuuteen, miehellä paljon epävarmempaa. Säästöjä on kertynyt useampi kymmenen tuhatta, suurin osa niistä on miehen kerryttämiä, koska hän on ollut työelämässä pidempään.

Nyt ongelmana se, että ajatus omistusasunnosta ja asuntolainasta ahdistaa miestä tosi paljon, ja hän ei siien haluaisi ryhtyä. Aina kun otan asian puheeksi, mies silmin nähden ahdistuu ja hermostuu mulle. Hän kokee sen liian isoksi riskiksi, pelkää että koko Suomi menee konkurssiin ja hänelle ei ole täällä enää töitä, pitää muuttaa ulkomaille ja kämpästä ei pääsisikään eroon. Miehellä on mielestäni täysin vääristynyt kuva rahasta ja sen omistamisesta, siis paljonko ihmiset tienaa/saa säästöön/omistaa/millaisilla summilla ihmiset elää. Meinaa hermo mennä näihin keskusteluihin miehen kanssa, sen kommentit ovat sitä luokkaa, että asumismenojen kasvattamisen sijaan niitä pitäisikin pienentää. Häh miten, muuttamalla yksiöön pienen vauvan kanssa??? Mies haluaisi asua vuokralla, koska siinä on pienempi riski, vuokrakämpästä pääsee aina eroon ja voi muuttaa johonkin... katuojaan. Jos muutamme isompaan vuokrakämppään asumismenomme olisivat suuremmat kuin vastaavan kokoisessa omassa (=laina+vastike).

Mitä mä tuon tähän keskusteluun miehelle, jotta saan sen pään kääntymään ja tipahtamaan ulos tuosta hyvosaisuuden kuplasta? Pankkiin hän on luvannut lähteä lainatarjousta kysymään, mutta ei sekään mitään vielä tarkoita...

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun miehes tietää että teillä on edessä muutto ulkomaille missä sinä et työllisty. Aivan turha nyt hommata asuntoa ristiksi vaan rauhassa odotella. Hyvä että rahaa in säästössä.

Vierailija
42/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu mies. Omistusasujat muuten unohtavat usein laskuista vastikkeet.

t Mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2014 klo 07:28"]

Mä taas en ymmärrä miksi muu kuin väliaikainen vuokranmaksu olisi koskaan järkevää...?

Lainakämppä on joskus sun OMA, vuokrakämppä on kuin vetäisit joka kuukausi sen vuokrarahan vessanpytystä alas.

[/quote]

Millä logiikalla? Itse ainakin asun siellä ja täysin riskittä. Vastaavan vastikkeeseen menisi 50% maksamastani vuokrasta.

Vierailija
44/155 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi omistusasuminen tulla yllättävän kalliiksi jos joutuu muutaman vuoden päästä myymään sen esimerkiksi jos täytyy muuttaa toiseen kaupunkiin. Esimerkkilaskut 300ke perheasunnosta pääkaupunkiseudulla.

-Varainsiirtovero 6000e (asunnon vaihdon yhteydessä.)

-Kiinteistövälittäjän palkkio 7000e (myydessä)

-Maksetut korot 5000e / vuosi

-Arvo voi alentua helposti 10-20% jos taloustilanne heikkenee.30000-60000 euroa.

Huonoimmassa tapauksessa esimerkiksi 4 vuoden asuminen omistusasunnossa maksaa 100000euroa+yhtiövastikkeet ja muut kulut päälle. Aika kallista asumista jos 2500-3000 e /kk asumiseen. Että näinkin voi käydä.

Vierailija
45/155 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:44"]

Ymmärrän itsekin, että riskejä on, tällä hetkellä en todellakaan uskaltaisi ostaa asuntoa/taloa jostakin kuolevasta maakunnasta. Omat vanhempani ovat yrittäneet myydä omakotitaloaan kymenlaaksossa melkein kaksi vuotta, mutta sen arvo on ihan nolla. Asumme nyt Helsingissä, ja jostakin pk-seudulta asuntoa olisi tarkoitus katsoa. Ei siis taloa vaan kolmiota tai max. neliötä. Uskon, että pk-seudulta ostettu kohtuuhintainen perheasunto on se, mistä jossain vaiheessa on mahdollisuus päästä eroon, jos jostakin. Tällä hetkellä tod. näk. tyydyn nyt siihen, että käydään pankissa kysymässä lainatarjoukset ja aletaan pikkuhiljaa katselemaan tarjontaa, ainakin nyt ensi kevääseen asti asutaan varmaan tässä.

ap

Ps. 50 neliöinen kämppä on oikeasti tosi pieni, varsinkin kun tämä on uudehko talo eli täällä on standardien mukainen pyörätuolin mentävä vessa ja sauna. Makuuhuone on niin pieni, että kun parisänky ja pinnasänky on vierekkäin, vaatekaapin ovia ei saa kokonaan auki :p

[/quote]

50 neliön kämppä ei ole pieni

Vierailija
46/155 |
07.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhaa ketjua. Mitä APlle kuuluu, joko on asunto ostettu? Vauva ainakin mahtaa olla jo syntynyt :)

Vierailija
47/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neliötä Helsingistä? Ei ihme, että miestä ahdistaa ajatus helvetin isosta lainasta tässä taloustilanteessa

Vierailija
48/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:30"] minulla varma työpaikka tästä ikuisuuteen

[/quote]

Yritin miettiä, että mikä työpaikka voi olla varma tästä ikuisuuteen? Kerrotko mikä se on, mäkin haluun?! Ei tullut muuta mieleen kuin "maailman vanhin ammatti" mutta sitä työtä en haluaisi kuitenkaan tehdä ;-)

[/quote]

Joo okei, ei mikään työpaikka ole varma tästä ikuisuuteen. Mutta on varmempia ja epävarmempia ammatteja. Olen puheterapeutti. Jotta en tästä maasta saisi töitä, pitää lainsäädäntöä muutta melko radikaalisti ja puheterapia poistaa lakisääteisistä palveluista. Ennemminkin pulmaa tuottaa se, että jos miehen työn perässä on jossain vaiheessa muutettava ulkomaille, niin siellä minulle ei ole töitä.

ap

Vierailija
49/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ensimmäinen laina pelottaa eniten, muistan itsekin sen fiiliksen kun mietin, miten pärjätään. Mutta sen kanssa oppii elämään ja seuraava laina ei pelota enää niin paljon. 

Meidän nykyinen laina oli nostettaessa 225000 ja otettiin siihen myös lyhennysjousto (Nordean tuote). Lyhennysjousto on 22500 (10% lainasta) ja voimme sen avulla säätää kuukausieriä mielen mukaan tuon lyhennysjouston puitteissa. Riittää kun maksamme korot, lyhennystä voi maksaa enemmän tai vähemmän mielensä mukaan. Meille tuo 22500 euron jousto riittäisi hyvin vaikka kahden vuoden lyhennysvapaaseen. Eli jos tulee joku kalliimpi lomareissu, voidaan maksella asuntolainaa vähän leppoisammin ja maksaa sitten veronpalautuksista tai osingoista reilummin. 

Nordeasta saa asuntolainaan myös korkoputken, jolloin asuntolainan korko ei nouse tiettyä tasoa ylemmäs eikä laske tiettyä tasoa alemmas. Tuo on rakennettu kahdesta korko-optiosta, sillä lattialla maksetaan se katto. Tuo on harkitsemisen/tutkimisen arvoinen vaihtoehto, jos haluaa suojautua liian korkeilta koroilta. Toisin kuin kiinteä korko, tuo ei estä ylimääräisten lyhennysten tekemistä tai lyhennysvapaan pitämistä.

En tiedä mitä tuotteita muissa pankeissa on tarjolla, mutta olen tykännyt noista Nordean tuoteinnovaatioista kun siellä on mietitty, miten asuntolaina-asiakkaat saisivat lyhennysohjelmaansa helppoa joustoa ja toisaalta miten korkoriskiä voidaan hallita ilman että joudutaan naimisiin kiinteän koron kanssa, jossa maksuohjelma ei sitten jousta. 

Mitään lainavakuutuksia ei kannata ottaa, ne on ihan silkkaa kusetusta. Mutta käykää pankissa juttelemassa, niin mies saa siellä kertoa huolenaiheensa ja pankissa osaavat neuvoa, mitä heillä on tarjolla tietyiltä riskeiltä suojautumiseen.

Ei tämä loppupeleissä ole sen kummempaa kuin yritystenkään talouden hoitaminen. Pitkällä aikavälillä kassavirta pitää olla positiivinen ja lyhyellä aikavälillä pitää olla riittävästi likviditeettiä, että selvitään tilapäisestä miinusmerkkisestä kassavirrasta. Asuntolainan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että laina ei saa olla liian iso tuloihin nähden. Normaalitilanteessa ja vaimon ollessa hoitovapaallakin sitä lainaa pitää pystyä makselemaan ihan normaalisti. Silloin se ei ole liian iso. Tilapäiseltä likviditeettiriskiltä suojaudutaan riittävillä säästöillä. Vähintään muutaman kuukauden menoja vastaavat säästöt pitäisi olla sellaisessa muodossa, että ne on saatavilla käyttöön melko nopeasti. Osakkeet ja rahastot toimii tähän hyvin, niistä saa rahaa ulos muutaman päivän viiveellä. Jos teillä on edes 20000 säästöt, niin ei tarvitse heti paskoa housuun jos miehen työpaikalla tulee YT:t. 

50-neliöisessä kaksiossa toisaalta voi asua vauvan kanssa pitkäänkin. Vuoden tai pari ihan helpostikin, ehkä pidempään. Joten voisitten hyvin käyttää tämän ajan siihen, että säästätte lisää rahaa sitä asuntoa varten. Samalla ehditte rauhassa seurata asuntomarkkinaa ja mies voi laskea Excelissä erilaisia kauhuskenaarioita. Jos päädytte asunnon ostamaan, niin sinulle neuvoisin laittamaan jäitä hattuun, ettet ole heti haluamassa jotain unelmasi omakotitaloa. Kerrostalokolmio riittää teille todella pitkäksi aikaa ja kun sen lainanmaksut ovat hyvällä mallilla, siitä on helpompi vaihtaa sitten isompaa, jos tuntuu olevan tarvetta. 

Vierailija
50/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei olisi vauvaa tulossa niin sanoisin että jätä se. Mutta nyt sun täytyy vaan yrittää kääntää miehesi pää, vuokran maksu on melkein kun heittäisi rahaa roskiin. Itse tappelin samasta asiasta melkein vuoden poikaystäväni kanssa, lopulta erottiin. Eron jälkeen aloin heti etsimään itselleni pientä omaa asuntoa ja muutamassa kuukaudessa sopiva jo löytyikin. Pari kuukautta olen täällä asustellut ja en voisi olla onnellisempi. Oma koti todellakin kullankallis! ♡

Vierailija
51/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:30"] minulla varma työpaikka tästä ikuisuuteen

[/quote]

Yritin miettiä, että mikä työpaikka voi olla varma tästä ikuisuuteen? Kerrotko mikä se on, mäkin haluun?! Ei tullut muuta mieleen kuin "maailman vanhin ammatti" mutta sitä työtä en haluaisi kuitenkaan tehdä ;-)

[/quote]

En ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta minäkin katson, että minulla on varma eläkevirka. Olen aineenopettajana keskisuuressa yläkoulussa. Kaupunginosa on kasvava, joten oppilasmäärä ei suinkaan ole vähenemässä. Oman aineeni virkoja on talossa neljä, ja minä olen virkavuosiltani toiseksi vanhin. Vaikka oppilasmäärä vähenisi ja virkoja suljettaisiin, niitä ei missään tapauksessa suljeta kolmea. Yksi tai kaksi korkeintaan, ja silloinkin saa olla kyseessä melkoinen oppilaskato.

Eri asia sitten, haluatko olla yläkoulun opettaja. Se ei ole useinkaan herkkua, vaikka työpaikka onkin varma.

Voisin kuvitella, että lääkäri ja hammaslääkäri ovat myös sellaisia ammatteja, jotka eivät ihan heti katoa.

Vierailija
52/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on fiksu mies!

Oikeesti!

Vierailija
53/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistusasuminen on kannattavaa, uskon että miehesi ei halua liian montaa palloa jalkaan kerrallaan. Korot ovat matalat, pk-seudulla kauppa käy. Minä ostaisin kivalta alueelta teidän sijassa kaksion. Ei vauvan vuoksi tarvitse isompaa. Itse kadun, etten aiemmin ostanut omaa.

Vierailija
54/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:33"]Fiksu mies, oikeesti.

[/quote]

Perustelut? Rahat vuokralla menevät hukkaan

Vierailija
55/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kommenteista. Varmasti voimme asua tässä vielä jonkun hetken ja asummekin. Jotenki tuntuu, että se "tarve" omistuasunnosta tulee pitkälti siitä, että kun "kaikilla muillakin on". Typerää, tiedän. Kun lähipiiriin kuuluu jotain miehen työ- ja opiskelukavereita, jotka ihan kepeästi tosta noin vaan ostaa jotain omakotitaloja Espoosta, niin tuntuu että itse on jotenkin jumahtanut paikalleen tähän elämään, kun asuu siinä opiskeluaikaisessa pikkukämpässä. Korostan edelleen, että en ole haluamassa mitään hulppeaa kartanoa ja tiedostan että mihinkään omakotitaloon meillä ei ole varaa, vaan kerrostalosta tai rivarista yhtä tai kahta huonetta lisää. Ja pk-seudulta siksi, että miehen työt ovat täällä. Vaikka joutuisikin vaihtamaan firmaa, niin uusi työpaikka löytyisi jostain täältä likeltä kuitenkin. Minun laskelmieni mukaan n. 230-250 tuhannen asuntolaina olisi ihan mahdollinen näillä tuloilla, nykyisiin asumismenoihin se tekisi max. 500e kuussa lisää (sisältää vastikeen). Mutta onhan se iso riski. Mies ei tunnu niinkään pelkäävän sitä, että tulomme romahtavat, vaan sitä että jos niin käy, emme saa asuntoa myytyä.

ap

Vierailija
56/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:09"]

[/quote]

[/quote]

Perustelut tälle?

Vierailija
57/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan on kuitenkin, että jossain sitä pitää asua. Omasta mielestä vuokralla asuminen on typeryyttä ja rahan hukkaanheittämistä, jos olisi mahdollista ostaa oma. Ainakin nykyisillä vuokrahinnoilla (eikä ne siitä ainakaan laske). Siis jos on suurinprtein vakiintunut asuinpaikka. 

Sano sille miehelle, että nyt kun lapsikin on tulossa, niin ne huolettomat nuoruuspäivät alkaa olla eletty. Että siinä yksi asuntolaina on ihan kärpäsenkakka vaan.

Vierailija
58/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:53"]Jos ei olisi vauvaa tulossa niin sanoisin että jätä se.

[/quote]

Jos tämmösen asian takia jättäis toisen, niin eipä tuo suhde muutakaan kestäis.

Vierailija
59/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:10"]

Kiitos kaikille kommenteista. Varmasti voimme asua tässä vielä jonkun hetken ja asummekin. Jotenki tuntuu, että se "tarve" omistuasunnosta tulee pitkälti siitä, että kun "kaikilla muillakin on". Typerää, tiedän. Kun lähipiiriin kuuluu jotain miehen työ- ja opiskelukavereita, jotka ihan kepeästi tosta noin vaan ostaa jotain omakotitaloja Espoosta, niin tuntuu että itse on jotenkin jumahtanut paikalleen tähän elämään, kun asuu siinä opiskeluaikaisessa pikkukämpässä. Korostan edelleen, että en ole haluamassa mitään hulppeaa kartanoa ja tiedostan että mihinkään omakotitaloon meillä ei ole varaa, vaan kerrostalosta tai rivarista yhtä tai kahta huonetta lisää. Ja pk-seudulta siksi, että miehen työt ovat täällä. Vaikka joutuisikin vaihtamaan firmaa, niin uusi työpaikka löytyisi jostain täältä likeltä kuitenkin. Minun laskelmieni mukaan n. 230-250 tuhannen asuntolaina olisi ihan mahdollinen näillä tuloilla, nykyisiin asumismenoihin se tekisi max. 500e kuussa lisää (sisältää vastikeen). Mutta onhan se iso riski. Mies ei tunnu niinkään pelkäävän sitä, että tulomme romahtavat, vaan sitä että jos niin käy, emme saa asuntoa myytyä.

ap

[/quote]

Nyt olisi tärkeää erottaa halut ja tarpeet toisistaan. Tarvitsetteko te oikeasti huoneen-kaksi lisää tilaa, vai haluatko sinä vain lisää tilaa? Entä jos mies arvostaa muita asioita ja haluaa käyttää ne 500 muuhun? Varsinkin, kun ne ilmeisesti ovat hänen tienaamiaan rahoja.

Vierailija
60/155 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:09"]

[/quote]

[/quote]

No mun miehen perustelu vuokralla asumiselle on se, että siinä saamme samalla kerättyä rahaa säästöön. Siis sellaista rahaa, joka on tarpeen tullen käytettävissä heti kun vain mahdollista ja jonka arvo on melko muuttumaton ja ennustettavissa. Siis puhdasta käteistä. Jos maksisimme asuntolainaa, omistuksemme olisi sen asunnon muodossa. Ja tämän hetkisessä taloustilanteessa ei ole takeita, että muutamien vuosien päästä asunnon arvo on enää sama, kuin se mitä olaan siitä itse maksettu. Suuren romahduksen tullessa asunto voi olla täysin arvoton.

Kun kirjoitn näitä miehen ajatuksia näin ylös, ne alkaa toisaalta kuulostaa ihan järkeviltä :P

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi