Mies ei haluaisi asuntolainaa vaan asua ikuisesti vuokralla :(
Huoh, mä en jaksa. Meillä on miehen kanssa keskustelut menossa asumiskuvioista. Asutaan nyt vuokralla 50 neliöisessä kaksiossa ja meille on ensimmäinen lapsi syntymässä syksyllä. Isompaan olisi siis tarvetta vaihtaa. Nyt on aloitettu keskustelut omistuasunnosta ja asuntolainan hakemisesta. Olemme molemmat vakituisessa työpaikassa ja kuukausitulot yhteensä n. 7500. Miehellä isommat tulot kuin minulla, mutta minulla varma työpaikka tästä ikuisuuteen, miehellä paljon epävarmempaa. Säästöjä on kertynyt useampi kymmenen tuhatta, suurin osa niistä on miehen kerryttämiä, koska hän on ollut työelämässä pidempään.
Nyt ongelmana se, että ajatus omistusasunnosta ja asuntolainasta ahdistaa miestä tosi paljon, ja hän ei siien haluaisi ryhtyä. Aina kun otan asian puheeksi, mies silmin nähden ahdistuu ja hermostuu mulle. Hän kokee sen liian isoksi riskiksi, pelkää että koko Suomi menee konkurssiin ja hänelle ei ole täällä enää töitä, pitää muuttaa ulkomaille ja kämpästä ei pääsisikään eroon. Miehellä on mielestäni täysin vääristynyt kuva rahasta ja sen omistamisesta, siis paljonko ihmiset tienaa/saa säästöön/omistaa/millaisilla summilla ihmiset elää. Meinaa hermo mennä näihin keskusteluihin miehen kanssa, sen kommentit ovat sitä luokkaa, että asumismenojen kasvattamisen sijaan niitä pitäisikin pienentää. Häh miten, muuttamalla yksiöön pienen vauvan kanssa??? Mies haluaisi asua vuokralla, koska siinä on pienempi riski, vuokrakämpästä pääsee aina eroon ja voi muuttaa johonkin... katuojaan. Jos muutamme isompaan vuokrakämppään asumismenomme olisivat suuremmat kuin vastaavan kokoisessa omassa (=laina+vastike).
Mitä mä tuon tähän keskusteluun miehelle, jotta saan sen pään kääntymään ja tipahtamaan ulos tuosta hyvosaisuuden kuplasta? Pankkiin hän on luvannut lähteä lainatarjousta kysymään, mutta ei sekään mitään vielä tarkoita...
Kommentit (155)
Miehesi kuulostaa erittäin fiksulle ja ajatelleen asiaa pidemmälle kuin vain ensi vuoteen
Minun mies samaa mieltä. Todennäköisesti ostamme asumisoikeusasunnon ja minä ostan sijoituskaksion jos varallisuus antaa periksi. Ei voi mitään..
Ei ihme että miestä ahdistaa, jos sinä haluat ISOMPAA asuntoa - isompaa kuin mihin teillä realistisesti arvioiden on tarve ja ehkä varaakaan. Tällä hetkellä asunnon osto ei ole mikään turvallinen sijoituskohde.
Ei kaikki halua omaa! Onhan vuokralla asuminen ihan huoletonta, etenkin jos pääsee kunnan vuokraamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:36"]
Miten niin teillä on tarve vaihtaa? Vauva ei tarvitse omaa huonetta, ja pikkulapsenkin sängyn voi laittaa olohuoneen nurkkaan. Jos hankitte toisenkin lapsen, vaihtamiselle voi olla oikeaa tarvetta.
[/quote]
Tämä on niin totta. Mä kun sain lapseni, niin asuin 42 neliöisessä luukussa. Tosin laitoin makkarin lapselle ja itse nukuin olohuoneessa sohvasängyllä. Hyvin sujui ekan vuoden, sitten jo tarvittiin enemmän tilaa.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:30"] minulla varma työpaikka tästä ikuisuuteen
[/quote]
Yritin miettiä, että mikä työpaikka voi olla varma tästä ikuisuuteen? Kerrotko mikä se on, mäkin haluun?! Ei tullut muuta mieleen kuin "maailman vanhin ammatti" mutta sitä työtä en haluaisi kuitenkaan tehdä ;-)
siis apua, sun ukkos on täysin suhteellisuudentajuton! Noilla tuloilla ja säästöillä ilman muuta asunto. Menetätte rahaa koko ajan kun tuhlaatte sitä vuokraan. Nyt on halvat lainankorot ja marginaalitkin tulleet alaspäin. Kun asunnon sijainti on hyvä, se on samalla sijoitus! Miehesi on aivan uskomaton nynny, ette voi asua noin ahtaasti kun vauva tulee, sehän on selvä.
Minusta ei ole fiksua ottaa nyt asuntolainaa juuri ennen lapsen syntymää ja sitä kautta juuri ennen tulojen pienentymistä! Kai sä ajattelit kuitenkin lasta hoitaa kotona pidempään kun vanhempainrahakauden ajan?
Ymmärrän itsekin, että riskejä on, tällä hetkellä en todellakaan uskaltaisi ostaa asuntoa/taloa jostakin kuolevasta maakunnasta. Omat vanhempani ovat yrittäneet myydä omakotitaloaan kymenlaaksossa melkein kaksi vuotta, mutta sen arvo on ihan nolla. Asumme nyt Helsingissä, ja jostakin pk-seudulta asuntoa olisi tarkoitus katsoa. Ei siis taloa vaan kolmiota tai max. neliötä. Uskon, että pk-seudulta ostettu kohtuuhintainen perheasunto on se, mistä jossain vaiheessa on mahdollisuus päästä eroon, jos jostakin. Tällä hetkellä tod. näk. tyydyn nyt siihen, että käydään pankissa kysymässä lainatarjoukset ja aletaan pikkuhiljaa katselemaan tarjontaa, ainakin nyt ensi kevääseen asti asutaan varmaan tässä.
ap
Ps. 50 neliöinen kämppä on oikeasti tosi pieni, varsinkin kun tämä on uudehko talo eli täällä on standardien mukainen pyörätuolin mentävä vessa ja sauna. Makuuhuone on niin pieni, että kun parisänky ja pinnasänky on vierekkäin, vaatekaapin ovia ei saa kokonaan auki :p
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 22:38"]Ei kaikki halua omaa! Onhan vuokralla asuminen ihan huoletonta, etenkin jos pääsee kunnan vuokraamaan.
[/quote]
Jep. Kaikkien elämäntavoite kun ei ole kerätä maallista mammonaa, vaan tehdä siitä elämästä itselle mahdollisimman mukavaa ja huoletonta. ;)
Mies on oikeassa. Tässä taloustilanteessa ei todellakaan kannata mennä ottamaan suurta asuntolainaa, sillä hyvin suurella todennäköisyydellä olette pian molemmat työttömiä. Helsingin asuntojen hinnoista tulee lähtemään 70 % lähivuosina. Mikään kiire asunnon ostoon ei siis ole. Suomen talous tulee romahtamaan Kreikkaakin pahemmin.
No te ette kyllä tarvitse isompaa asuntoa vielä moneen vuoteen. Lakkaa painostamasta. Mahdutte hyvin. Miehelläsi on oikeus asua vuokralla jos niin haluaa. Hanki sinä vaikka sijoitusasunto.
Meillä on yksi lapsi ja neliöitä 41. Ei olla ajateltu hankkia lisää.
Minä en nyt ihan käsitä, miten miehesi on tässä se, joka elää "hyväosaisuuden kuplassa". Päin vastoin hän vaikuttaa järkevältä, kun ei halua ottaa noin suuria taloudellisia riskejä tällaisina aikoina vain siksi, että sinä pääsisit tekemään mieleistäsi pintaremonttia.
Jos hänellä ei olisi työpaikan menettämisen vaaraa, olisi jo vähän vaikeampi ymmärtää - mutta sinä sen sijaan jostakin syystä uskot, ettei teille voisi käydä niin. "Hyväosaisuuden kupla" toden totta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:24"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 23:12"]
En ole edellinen kirjoittaja, mutta onhan vuokralla asuminen ihan perseestä. Harvalla on varmaan UNELMANA asua KOKO elämänsä vuokralla. Tai jos on, niin vähän omituista... Omistusasunnossa remppaat niin paljon kuin sielu sietää, vuokralla elät jatkuvasti lupia kysellen eikä asunto ole ikinä ikiomasi.
Ja kuten joku jossain sanoi, niin lainanmaksu loppuu joskus, vuokranmaksu ei ikinä. Vastike toki jää maksettavaksi mutta se on mitätön summa se.
[/quote]
Jep, omistusasunnossa pääset remppaamaan minkä sielu sietää, ja enemmänkin. Pitää uusia rännejä, korjata kattoa, fiksailla putkistoja... Eivät ne kulut lopu siihen, kun laina on maksettu.
Miehesi kuulostaa järkevältä ja säästeliäältä. Pidä kiinni tuollaisesta namupalasta! Tässä maailmassa varmaa ei ole muuta kuin että kuolee joskus.
Miehesi lienee IT inssi tai ainakin läheltä liippaa, koska viittasit Intialaisiin. Tiedäthän että huoli on todellinen? Kannattaa nyt ottaa miehesikin huoli tosissaan..
Työskentelen osittain it alaa lähellä ja asun vaimoni kanssa vuokralla pienessä, mukavassa ja edullisessa asunnossa. Olen kerännyt opiskelu- sekä kahden työssäolovuoden aikana n. 30t€ säästöjä (käteinen, pörssiosakkeet) enkä myöskään haluaisi sijoittaa tässä tilanteessa asuntoon. Varaudun itsekin miehesi kuvailemaan skenaarioon, vaikka en nyt noin suorasti heitä kirvestä kaivoon.
Mikä kiire teillä on muuttaa? Itsekin kommentoit että järkiperusteita ei ole vaan pikemminkin "nokun kaikki muutkin..". Miksette voi vaikka rauhassa katsoa tilannetta uudestaan muutaman vuoden päästä? Minua ärsyttää kun fiksut ihmiset lukevat blogeja yms sontaa ja alkavat heti haluamaan asioita joille ei oikeasti ole tarvetta.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 15:18"]
Fiksu mies. Omistusasujat muuten unohtavat usein laskuista vastikkeet.
t Mies
[/quote]
Joo... ja pääomakulut, asuntoon sitoutuneen pääoman vaihtoehtoiskustannukset. Moni osaa verrata vain kassavirtoja keskenään.
Kerro nyt miehellesi edes se, että lainaa pitää olla nykyisessä taloustilanteessa. Ostakoot sitten vaikka arvopapereita. Lyhyet reaalikorot ovat negatiiviset. Inflaatio on suurempi kuin lyhyet korot nyt ja vuosia eteen päin. Kyseessä on massiivinen tulonsiirto velattomilta velkaantuneille. Pitää olla lainaa, jos ei halua olla tämän lystin maksumies.
Talous ei toimi niin, että olemassa yksin oikeassa jää voitolle. Ei. Jos jotain historia on opettanut, niin sen, että säännöt laitetaan kyynisesti uusiksi, kun tarpeeksi monella menee talous päin seiniä.
Erittäin fiksu mies tässä taloustilanteessa.
Voihan sitä ottaa vaikka ensin kohtuullisen pienen lainan ja maksaa sitä ripeällä tahdilla pois. Ehkä mies rauhoittuu, kun huomaa että teidän tuloilla siihen pystyu erittäin hyvin. Ja sit vaihdatte isompaan :)