Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Emme voi luvata sataprosenttisesti, etteikö tästä rokotteesta voisi jollekin ihmisille joissakin harvinaisissa tilanteissa tulla joku harvinainen vakava haitta, Nohynek sanoo."

Vierailija
30.07.2021 |

"Nohynek muistuttaa, että valtaosa rokotteen haittavaikutuksista havaitaan testausvaiheessa.

On kuitenkin mahdollista, että pieni määrä rokotetuista saa oireita, joita ei havaita suurissakaan tutkimusotoksissa.

– Emme voi luvata sataprosenttisesti, etteikö tästä rokotteesta voisi jollekin ihmisille joissakin harvinaisissa tilanteissa tulla joku harvinainen vakava haitta, Nohynek sanoo."

"Voiko kansalaisten epäluottamus lopulta koitua esteeksi koronarokoteohjelmalle?

Ylilääkäri Hanna Nohynek kuuluu THL:n alaiseen asiantuntijaryhmään, joka laatii suosituksia tulevasta rokotteesta.

Ryhmässä on pohdittu myös sitä, miten kansan rokote-epäröinti vaikuttaa epidemian päättämiseen.

Esimerkiksi näin: Jos tulevan koronarokote antaa 90 prosentin suojaa COVID-19-tautia vastaan ja vain 10 prosenttia suomalaisista kieltäytyy rokotteesta, epidemia Nohynekin mukaan todennäköisesti pysähtyy.

Mitä tapahtuu, jos rokotteen teho onkin esimerkiksi 70 prosenttia ja rokotteesta kieltäytyviä onkin 20 prosenttia kansasta?

– Silloin emme saavuta tilannetta missä viruksen kierto pysähtyisi kokonaan. Virus jäisi keskuuteemme todennäköisemmin ja tulisi pieniä epidemiapyrähdyksiä, Nohynek vastaa."

Kommentit (514)

Vierailija
481/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotetut nyt hädissään yrittävät etsiä jotakin oljenkortta avukseen. Ymmärrättekö uunot, että alapeukutus, solvaaminen ja Pietari-läpänheitto voi tuoda hetkellisen helpotuksen tunteen, mutta totta vieköön teistä huokuu kauas se, että kyllä vaan nämä piikkiproteiinijutut ahdistavat.

Miksi hemmetissä oli niin kiire ottamaan piikki? Että pääsee ulkomaille? (muka), että voi someen hyvesignaloida rokotelappunsa ja saa muilta urpoilta sydämiä ja tykkäämisiä? Halvalla menitte.

Vierailija
482/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anafylaktisen shokin voi saada vaikka ampiaisen pistosta ja aiemmin täysin terve ihminen voi kuolla siihen. 

Niin voi, kuten myös vaikka jostain ruoka-aineesta. Mitä sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä kohta tuossa on uutinen? Tuleeko yllätyksenä oikeasti, että ei ole olemassa yhtä ainutta rokotusta, josta ei jossain harvinaisessa tilanteessa voisi tulla vakava haitta. Koronarokotus ei tietenkään ole poikkeus säännössä

Koronarokotteiden vakavat haittavaikutukset ovat huomattavan yleisiä, toisin kuin Nohynek yrittää asiaa silotella.

On näköjään vaikea osata yhdistää rokotettujen suuri määrä haittoihin. Eli todellisuudessa haittoja on vähän ja moni niistä perustuu ihmisen mielikuvitukseen. Hienoa toimintaa pelottelijoilta

Ne oikeat ja läpi elämän vaivaavat rokotteen terveyshaitat eivät ole vielä realisoituneet. Niitä tulemme näkemään vasta muutaman vuoden päästä. Melkoisen tyhmää olettaa, että kaikki terveyshaitat näkyisivät heti piikin saamisen jälkeen.

Älä jänkytä paskaa. Kerrotko, mitkä läpi elämän vaivaavat terveyshaitat?

Ei kukaan jaksa tarjoilla sulle tänne kaikkea tietoa mitä jaksat kysyä. Netissä on paljon asiallista ja tutkittua tietoa pitkäaikaisoireista, jotka tällä hetkellä tunnetaan. Käytä itse Googlea, jos kiinnostaa. Tunnen itse yhden, joka on kärsinyt niistä joulusta asti. Kukaan ei tiedä kauanko vielä.

Rokotekriittiset! Mistä lähteistä rokotteita kritisoidaan eniten? Onko uskonnollista taustaa?

Ainakin se tällä palstalla esitelty kriitikko oli jokin uskovainen lääkäri videolla. Tuli vain mieleeni, että ymmärrättehän, että koska helvetillä pelottelu ei enää onnistu, uskovaisten piirien on pitänyt ottaa jokin muu pelottelun aihe. Hyvä kohde on ihmisten terveys.

Rokotteista pelotteleminen on varmaan yksi parhaista, koska laumasuojan ansiosta ei ole aivan niin moraalitonta pelotella rokotehaitoilla, kuin sairauden hoitoon tarkoitetun lääkkeen haitoilla, jolloin ihmiselle voisi lähes 100% varmasti aiheutua vakavia seurauksia.

Rokotteet on sipiva kohde pelotella terveydestään huolissaan olevia ihmisiä, koska heillä on todella hyvät mahdollisuudet selviytyä, vaikkeivät ottaisi rokotteita.

Kun aina on ollut niitäkin ihmisiä, jotka eivät pysty sairauksiensa takia ottamaan rokotetta. Uskispellet ovat tajunneet tämän siis heidän moraaliinsa sopivaksi pelottelukeinoksi.

Toki Suomessa varmaan aika harva kääntyy silti kyseiseen uskontoon, mutta aina kannattaa yrittää. Maailmanlaajuisesti kun sanomaa englanniksi levittää, niin on varmasti paljon a m b o maita, joissa myös se osuus onnistuu. Vielä sivistymättömämpiä, kuin useat suomalaiset.

Kymmeniä eri lähteitä,lähes kaikki sekulaareja.

Vierailija
484/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotetut nyt hädissään yrittävät etsiä jotakin oljenkortta avukseen. Ymmärrättekö uunot, että alapeukutus, solvaaminen ja Pietari-läpänheitto voi tuoda hetkellisen helpotuksen tunteen, mutta totta vieköön teistä huokuu kauas se, että kyllä vaan nämä piikkiproteiinijutut ahdistavat.

Miksi hemmetissä oli niin kiire ottamaan piikki? Että pääsee ulkomaille? (muka), että voi someen hyvesignaloida rokotelappunsa ja saa muilta urpoilta sydämiä ja tykkäämisiä? Halvalla menitte.

Kuulun ryhmään koronapotilaita hoitava henkilökunta, joten olin ekoja rokotettuja. Enemmän niitä koronaan sairastuneita ahdistaa kun keuhkot ei toimi, kuin mua. Mutta jokainen tyylillään.

Lähinnä naurattaa toi vouhotus kun elämämkoululaiset katsoo tokentuubia ja kuvittelevat olevansa jotain rokotusten ja infektiotautien asiantuntijoita.

Vierailija
485/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä kohta tuossa on uutinen? Tuleeko yllätyksenä oikeasti, että ei ole olemassa yhtä ainutta rokotusta, josta ei jossain harvinaisessa tilanteessa voisi tulla vakava haitta. Koronarokotus ei tietenkään ole poikkeus säännössä

Koronarokotteiden vakavat haittavaikutukset ovat huomattavan yleisiä, toisin kuin Nohynek yrittää asiaa silotella.

On näköjään vaikea osata yhdistää rokotettujen suuri määrä haittoihin. Eli todellisuudessa haittoja on vähän ja moni niistä perustuu ihmisen mielikuvitukseen. Hienoa toimintaa pelottelijoilta

Ne oikeat ja läpi elämän vaivaavat rokotteen terveyshaitat eivät ole vielä realisoituneet. Niitä tulemme näkemään vasta muutaman vuoden päästä. Melkoisen tyhmää olettaa, että kaikki terveyshaitat näkyisivät heti piikin saamisen jälkeen.

Niin, ja mihinköhän tietoon pohjaat väitteesi? Onko Eila Enkelitutkija ja Pate Poppamies tiedon takana?

Vierailija
486/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä rokotepelossa mua ihmetyttää yksi asia. Siis ymmärrän kyllä, että rokotteesta voi tulla jotain oireita, pieni osa hyvin vakaviakin ja jokunen maailmassa voi siihen myös menehtyä. Mutta kun tämä nostetaan esille, niin näkymätön ja puhumaton vaihtoehto on aina elämä ilman rokotetta sekä ilman koronatartuntaa. Eihän se nyt niin tietenkään ole. Vaihtoehtona on järkevää pitää koronatartuntaa. Sekin kun useimmiten aiheuttaa oireita, jonkun verran vakaviakin oireita ja joillekin kuoleman.

Näiden kahden välillä puntarointi on älyllisesti rehellistä tehdä. Että kumpi on mahdollisesti pahempi: sairastumisen vaikutukset vai rokotuksen vaikutukset. Se että vaihtoehdoksi pieraistaan ilmasta jokeri: ei koronaa, eikä rokotetta, on aivan tuuripelistä kiinni. Se on sama kuin alkaisi rakentaa omakotitaloa rahoitusmuotona lottovoitto ennen eräpäivää.

Hyvin tiivistetty!

Vierailija
487/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä tuntuu olevan tarve vähätellä mahdollisia haittavaikutuksia tai kieltää ne. Valitettavasti myös ikäviä haittavaikutuksia on ilmennyt.

Sain haittavaikutuksena pitkään jatkunutta voimakasta raajakipua jalkaan. Onneksi ei sentään veritulppaa. 

Vierailija
488/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttää että näissä koronapaatoksissa vouhkaa eniten rokotetut, joiden kai pitäis olla nyt "turvassa". Mikä nyt ahistaa siinä ettei kaikki ota rokotetta? Eihän sen rokotettuja pitäis koskee enää mitenkään. Teho-osastot ei pullistele, terveydenhuollon palvelut toimivat hyvin.

Ja toisekseen, kaikki jotka eivät ota rokotetta, eivät ole rokotevastaisia. En ole rokotevastainen, mutta haluan ensin katsoa tämän ihmiskokeen vähän pidemmälle ennenkuin osallistun itse siihen.

Joillekin tauti on ankara, suurin osa selviää kuten kovasta flunssasta muutenkin. Minun lähisukulaisia on sairastanut koronan eikä heille ollut mitenkään kauhea tauti. Joskus p osuu tuulettimeen, mutta se voi osua mistä muusta syystä hyvänsä.

Vähän aavistelen, että kaikki rokotetut ei olekaan ihan varmoja siitä tekivätkö oikean valinnan, ja nyt pitää epävarmuuden vuoksi vouhkata asiasta ja haukkua niitä jotka toimivat toisin.

Vierailija
489/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeskamandeera, miten niitä haittavaikutuksia kukaan on kieltänyt? Missä ja milloin? Miksi ne pitäisi kieltää, kun ne nimenomaan tiedemaailmassa kerrotaan heti, kun tilastotietoja saadaan? Kaikenlaisia varoituksia on annettu veritulpista jne. 

Ei mun rokotepäätös todellakaan perustunut oletukseen, että rokotteella ei voi olla haittavaikutuksia. 

Vierailija
490/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

488 no, kyllä mua ylipäätään harmittaa, jos joku rokottamaton kuolee. Ei mua esim. työpaikalla pelota enää rokotettujen puolesta, mutta kylläkin sen yhden (sattumoisin persu ja rasisti) rokottamattoman puolesta. En mä toivoi kenellekään koronaa, kuolemista siihen tai pitkiä oireita. Otin rokotteen, koska se on laajemmalle yhteisölle hyväksi. Toki rokotteesta on minulle yksilönäkin hyötyä. 

En silti meuhkaa asiasta hänelle. Tiedän, että ei ihmisiä voi näistä salaliittoteorioistaan tms. parantaa oikein millään. 

Vierailija
491/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme voi luvata sataprosenttisesti, etteikö tästä rokotteesta voisi jollekin ihmisille joissakin harvinaisissa tilanteissa tulla joku harvinainen vakava haitta, Nohynek sanoo.

Avaa buranapaketti ja lue varoitukset? Miten ihmeessä uskallat ottaa, kun siinäkin harvinaisessa tapauksessa voi tapahtua kauheita asioita?

Ollaanko täällä nyt ihan tosissaan näiden särkylääkejuttujen kanssa?

Ei ole oikeasti mitään mieltä verrata jotain särkylääkettä tähän rokotteeseen. Burana ja vastaavat poistuvat elimistöstä nopeasti eikä sen jälkeen tarvitse ottaa toista nappia enää, jos ei lääke itselle sovi.  

Mutta miten mahtaa olla tämän (tai minkä tahansa muun) rokotteen kanssa? Sen vaikutuksen ei ole varmaan tarkoituskaan poistua elimistöstä kovin nopeasti, vai mitä? 

Voi hyvänen aika. Rokote ja Burana toimivat aivan eri tavoin. Rokotteen tarkoitus on herättää henkilön oma immuunireaktio tunnistamaan taudinaiheuttaja, ja kun se seuraavan kerran kohtaa tämän saman taudinaiheuttajan, se osaa heti reagoida. Rokotteesta ei jää mitään ihmeellistä elimistöön, vain tuo immuunijärjestelmän herääminen. Burana ei vaikuta immuunipuolustukseen, vaan poistaa särkyä ja kun se on kerran poistunut ja tulee uudelleen, täytyy Buranaa taas ottaa uudestaan. Elimistö ei muista sitä.

Vierailija
492/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen kuulin kuinka  erään kaveri kuoli piikin jälkeen sydänongelmaan 

Vierailija
493/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon saanut jo molemmat rokotteet eikö mitään ongelmia. Kysymys teille pelottelijoille, mitä mun nyt tarkalleen ottaen pitäisi pelätä, kun täällä kerrotaan, että rokotetut hädissään ja peloissaan. Voitteko kertoa?

Vierailija
494/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon saanut jo molemmat rokotteet eikö mitään ongelmia. Kysymys teille pelottelijoille, mitä mun nyt tarkalleen ottaen pitäisi pelätä, kun täällä kerrotaan, että rokotetut hädissään ja peloissaan. Voitteko kertoa?

Lue tämä koko ketju läpi ajatuksella. Siellä on kaikki jo mainittu.

Vierailija
495/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen kuulin kuinka  erään kaveri kuoli piikin jälkeen sydänongelmaan 

Jos yksikin rokotteesta johtuva kuolema tapahtuisi, otettaisiin ko rokote välittömästi pois käytöstä. Menee uskottavuus teidän jutuista kun puhutte suoraan sanoen sitä itseään.

Vierailija
496/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok eli ette pysty sanomaan. En pyydä mitään ulkomaan sattumuksia. Mutta ymmärrän jos ei niitä todennettuja olekaan

Vierailija
497/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok eli ette pysty sanomaan. En pyydä mitään ulkomaan sattumuksia. Mutta ymmärrän jos ei niitä todennettuja olekaan

Ei viitsi jokaiselle laiskalle kyselijälle toistella. Lue tämä ketju, jos jaksat.

Vierailija
498/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme voi luvata sataprosenttisesti, etteikö tästä rokotteesta voisi jollekin ihmisille joissakin harvinaisissa tilanteissa tulla joku harvinainen vakava haitta, Nohynek sanoo.

Avaa buranapaketti ja lue varoitukset? Miten ihmeessä uskallat ottaa, kun siinäkin harvinaisessa tapauksessa voi tapahtua kauheita asioita?

Ollaanko täällä nyt ihan tosissaan näiden särkylääkejuttujen kanssa?

Ei ole oikeasti mitään mieltä verrata jotain särkylääkettä tähän rokotteeseen. Burana ja vastaavat poistuvat elimistöstä nopeasti eikä sen jälkeen tarvitse ottaa toista nappia enää, jos ei lääke itselle sovi.  

Mutta miten mahtaa olla tämän (tai minkä tahansa muun) rokotteen kanssa? Sen vaikutuksen ei ole varmaan tarkoituskaan poistua elimistöstä kovin nopeasti, vai mitä? 

Voi hyvänen aika. Rokote ja Burana toimivat aivan eri tavoin. Rokotteen tarkoitus on herättää henkilön oma immuunireaktio tunnistamaan taudinaiheuttaja, ja kun se seuraavan kerran kohtaa tämän saman taudinaiheuttajan, se osaa heti reagoida. Rokotteesta ei jää mitään ihmeellistä elimistöön, vain tuo immuunijärjestelmän herääminen. Burana ei vaikuta immuunipuolustukseen, vaan poistaa särkyä ja kun se on kerran poistunut ja tulee uudelleen, täytyy Buranaa taas ottaa uudestaan. Elimistö ei muista sitä.

Ymmärrän tuon kyllä, mutta miten on sitten ylipäätään mahdollista, että rokotteilla voi olla missään tapauksissa koskaan vakavampia haittavaikutuksia? Se ihmisen oma herännyt immuunipuolustusko aiheuttaa esim. veritulppia tai sisäelinten toimintahäiriöitä?

Vierailija
499/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttää että näissä koronapaatoksissa vouhkaa eniten rokotetut, joiden kai pitäis olla nyt "turvassa". Mikä nyt ahistaa siinä ettei kaikki ota rokotetta? Eihän sen rokotettuja pitäis koskee enää mitenkään. Teho-osastot ei pullistele, terveydenhuollon palvelut toimivat hyvin.

Ja toisekseen, kaikki jotka eivät ota rokotetta, eivät ole rokotevastaisia. En ole rokotevastainen, mutta haluan ensin katsoa tämän ihmiskokeen vähän pidemmälle ennenkuin osallistun itse siihen.

Joillekin tauti on ankara, suurin osa selviää kuten kovasta flunssasta muutenkin. Minun lähisukulaisia on sairastanut koronan eikä heille ollut mitenkään kauhea tauti. Joskus p osuu tuulettimeen, mutta se voi osua mistä muusta syystä hyvänsä.

Vähän aavistelen, että kaikki rokotetut ei olekaan ihan varmoja siitä tekivätkö oikean valinnan, ja nyt pitää epävarmuuden vuoksi vouhkata asiasta ja haukkua niitä jotka toimivat toisin.

Samaa mietin. Ja jotta rokotetutkimusta voidaan tehdä, täytyy olla verrokkiryhmä eli rokottamattomat. Eikö se ole hyvä, että osa ihmisistä jää ihan vapaaehtoisesti tähän ryhmään?

Vierailija
500/514 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mietin. Ja jotta rokotetutkimusta voidaan tehdä, täytyy olla verrokkiryhmä eli rokottamattomat. Eikö se ole hyvä, että osa ihmisistä jää ihan vapaaehtoisesti tähän ryhmään?

Ehkä rokotteiden "suosittelijat" eli viranomaiset ja lääkefirmat pelkäävät juuri sitä, että jää verrokkiryhmä. Jos kaikki rokotettaisiin, ei voitaisi valittaa niin helposti, koska ei olisi mitään mihin verrata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän