***ELOisat sunnuntaina***
Kommentit (27)
Juu, vähiin käy jo elokuun päivät..
Eilen illalla käytiin melkein tunnin kävelyllä, saunottiin ja vielä seksiä päälle. Tuloksena ihan jumalaton vihlonta alapäähän ja selkäsäky, eikä yhtää supistusta. Että sillä lailla. Ja meillä kun pitäisi huomenna vauvan syntyä!!! ;)
Tänään tulee sit anoppi kylään ja tekee mulle sen jalkahoidon. Jotain pitäisi ilmeisesti alkaa leipomaankin. Tai sit lämmitän vaan uunissa karjalanpiirakoita ja tekaisen munavoita..
Nyt aamupalalle..
Calathea 39+6
täällä nukuttu yö toooosi hyvin. todella elokuu alkaa käymään vähiin eikä merkkejäkään että olisi tulossa. mulla kanssa tota valkkarii valuilee aikas lailla,ja alapäätä jomottaa varsinkin jos kävelee vähän enempi. eilen olikin hauska tilanne ku vetäsin himot herneet neään kun käveltiin suojatien yli ja valot kerkesi vaihtumaan punaselle ja meikä taapertaa minkä kerkii..kyllä siinä perk***t lenteli ja masensi ku ei kerkii ees valoista ja alko vielä supistaa :D ukko oli taas tyytyväisenä,sanoin että voin hakee sen autonki..ja pah mä kävelen jos niin päätän.
se ois tänään laskettupäivä..kaveri sanoi eilen että sillä ois sellanen tunne että illalla käynistyis,kummaa mutta mulla ei oo sellasta oloa. tänään vien äitille yhen kukan ku selvis että se on myrkyllinen niin haluan sen pois,mulla tää koti on muutenki kuin viidakko! pääseepä yhestä eroon vaikka haikeelta se tuntuu ku oon kasvattanu sen pikkasesta asti melkeen parimetriseksi :(. noh mut nyt sumpin keittoon..
kattoikos kukaan eilen rampee ja naukkista :D kyllä nauroin niin että supisteli..hih nyt pois..
k.h.p tänään 40+0
Mutta asukas ei tajua asuntoaan mulle luovuttaa. Ei jiuuri merkejä mistään tai on kun on niin luulotautautinen, että kuvittelee jo kaikenlaista. Nyt on taas menkkapolttelua alavatsalla, mutta siinä kaikki, ei limatulppia eikä muutakaan. Eilen sain taas vauvauutisia yhdeltä kaverilta, joka odotti syysvauvaa. Mä olen nyt ainoa mun kavereista, joka saa tätä mahaansa kantaa.
Nyt meeen haukkaan aamupalaa, palailen kyllä taas!
Tähtinova 40+0 !
Täällä sitä yhdessä koossa edelleen. Pikkasen rupee ottaan kupoliin. Eiliset synttärit meni lapsen osalta ihan kivasti mutta itse sain jos jonkin moista kommenttia ja ohjetta millä tää pikku-ukko tulee pihalle. No toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Huomenna olis sit yliaikas kontrolli äitipolille. täytyy oikein valitella oloa ja lapsen vahdin puutetta. Siskoni on vielä maanantain lomalla, tiistaina alkais hällä työt niin ei oo sit hoitajaa. Per****le.
No onhan tässä tää päivä vielä aikaa syntyä. mutta tarvittais niitä suppareita joita ei oo eikä tuu. Vaikka mitä tekis. kaikki kikat on kokeiltu.
Kaverillani oli kyllä yksi ehdotus mitä en kyllä ala kokeileen meinaan risiiniöljy. Hänellä se oli tehonnut mutta muistelen että siitä oli joskus täällä vauva-lehden sivuilla juttua että siitä voi olla jotain sivuvaikutuksia tai jotain. En muista mutta niin epätoivoinen en oo että sitä kokeilisin.
Kai toi kohtu on täyttänyt tehtävänsä kun on jo viis lasta ulos tunkenut niin tää kuudes voi jäädä tänne asustaan.
Ai niin Hipsuhiirelle onnittelut vauvelista.
Nyt meen laittaan kämpän ojennukseen että päästäänlähteen anopille käymään.
puuhis ja lauma 97,99,00,02,05 ja pikku-ukko 41+3
Otetaan sadannen kerran uusiksi, versiot senkun lyhenee...
Vauva on ihana ja isosiskokin on nyt ihan selkeästi kiinnostunut veljestään ja ihan positiivisella tavalla ainakin vielä.
Ja ultrasta: Ei meille kerrottu kumpaa sukupuolta vauva on mutta tyttötunne oli vahva, Ja sitten ajateltiin, että koska mitään " ylimääräistä" ei ite havaittu, niin tyttöhän se on. Suvuissakin on vain vähän poikia.
Sitten jakkarasta: Voipi olla, että kätilöt ajattelivat vauvan olevan reilusti yli nelikiloinen, koska tosiaan aika vakavan oloinen naama oli ekalla kätilöllä. Ja kun kysyin, että kuinka paljon yli nelikiloiseksi povaa, niin oli vaan että no jonkun verran. Ei varmaan uskaltanut sanoa mielipidettään kunnolla, kun olin aika pelokas... Vuoron jälkeen uusi kätilö sanoi, että jakkaraa ei näin ison kanssa yritetä, ettei sitten tule ongelmia esim. hartioitten kanssa. Kätilö ja opiskelija tarvitsivat kunnon näkyvyyden ja työtilan, JOS olisi hiukan juminut. No, kyllä niistä harteista piti vähän " nuljuttaa" , että vauva tuli sitten hyvin ulos. Ongelmia ei kuitenkaan ollut. Ja eihän se vauva sitten aivan mahdottoman suuri ollut verrattuna moniin muihin. Tsemppiä vain; kätilö osaa asiansa ja varmasti neuvoo toimimaan vauvan parhaaksi.
Jätkä vaatii tissiä, mentävä on. Nyt painitaan sitten erilaisten hankaluuksien kanssa. Vaan kyllä tämä maidon nousukin tässä kohta tasaantuu ja persuus paranee...
Tehokkaita suppareita elokuiset. Kohta vauvaillaan kaikki!
Mieli on yhtä synkkä kuin ilmakin. Saa pitää valot päällä kaikissa huoneissa, joissa oleilee, kun ulkona on niin pimeää. Sateista ja tuulista. Oma olo on kurja. Väsyttää, joka paikkaan sattuu ja nuppi on täysin jumissa. Itku meinaa tulla ilman kummempaa syytä.
Kipuja riittää, mutta ei supistuksia. Maha on 24/7 ihan kivikova ja tuntuu kuin se olis pelkkää mustelmaa. Eilen yksi äiti hiekkalaatikolla kommentoi, että eihän tuo vielä synny, kun ei ole maha vielä laskeutunutkaan. No, en kyllä tiedä mihin tämä enää mahtuu laskeutumaan. Neuvolan mukaan lapsen pää on syvällä lantiossa, alhaalla.
Puuhapetet on minua päivän jäljessä. Et ole kovinkaan paljon manannut tätä ylimenoa. Taidat olla aika positiivinen tyyppi, kun ei ainakaan teksti paljasta synkkiä mietteitä ;)
Moni on sanonut, että onneksi odotukselle on takaraja asetettu, mutta ei se kyllä nyt lohduta. Keskiviikkona vasta kontrolli ja torstaina käynnistys, jos sinne saakka mennään.
Velho78 rv41+4
Toivottavasti tää ois jo viimeinen pino! Mie en halua joutua odottamaan syyskuulle saakka. Hitto. Kyllä tän lapsen pitää elokuussa syntyä. Huomenna on neuvola ja katotaan terkan kaa mitä tehdään ku miullahan ne rauta-arvot on ihan sikahuonot ja ihan kauhee turvotus. Jos ois paineet noussu ni vois olla toivoa päästä vaikka näytille sairaalaan. Tosin en kyllä käynnistystä haluais kuitenkaan :)
Käytiin eilen kylässä äidilläni ja naapurissa asuu lääkäri. Tää lääkäri kysyi et tarviitko käynnistysapua, hää vois kalvot puhkaista ;) Sanoin et ei kiitos vielä.
40+4
Alkaa elokuu todellakin käydä vähiin. Oiskohan tänään Pubun vuoro lähteä synnyttämään? Vai kenellä on vuoro?
Opemammalle terveisiä, minunkin anoppi tiesi tarkkaan, milloin vauvamme syntyy. Koko talven, kevään ja alkukesän puhui, että vauva syntyy heinäkuussa, tottakai, kun kaksi edellistäkin syntyi ennen laskettua aikaa. No, kun ei vaan syntynyt niin lopulta onneksi lähtivät sinne anopin vanhemmille Savoon ja ilmoittivat, että tulevat takaisin ennenkuin vauva syntyy. Olivat matkalla viikon lasketun aikani aikoihin, joten aika rohkea veikkaus, että ehtivät takaisin. No, lopulta kun mentiin tällä kertaa 6 pvää yliajalle, ehtivät todella hyvin kotiutua kesämatkaltaan.
PUUHAPETET, älä vaan kokeile sitä risiiniöljyä. Silloin kun odotin kakkosta niina tällä palstalla tosiaan oli paljon siitä keskustelua. Jopa Akuutti-ohjelmassa oli siitä juttu. Se saattaa saada aikaan niin kovat supistelut, että kohtu repeää. Ja kukapa haluaisi synnyttää ja ripuloida samaan aikaan...tervetuloa vauvalle maailmaan, kun saa syntyä keskelle varpusparvea ;-) Kyllä se teidänkin vauva sieltä tulee ihan itekseen, kun muutkin ovat kiltisti tulleet!
Ja nyt pikkumies taas haluaa päästä herkuttelemaan, joten lähden avaan tissibaaria. Jaksamisia kaikille loppumetreille, taasen kerran!
Osasitteko yhtään arvailla, että vauva olisi noinkin iso? Oliko neuvolassa mitään puhetta siitä?
Kysyn vaan, kun itseä alkanut hirvittää vauvan koko, kun tätä aikaakin kuluu koko ajan enemmän. Olenkin varmaan 100 kertaa toistanut itseäni, mutta esikoinen oli 3630g ja silloin maha oli tosi pieni. Nyt on maha kaikin päin isompi ja vauvalla ei varmaan ole milliäkään liikkumistilaa.
Minkä kokoinen teidän esikoinen oli ja oliko mahan koossa eroja? Muutkin saa vastata, jos tulee jotain mieleen aiheesta.
Tässä loppumetreillä ajatukset kiertää tämmösiä ratoja, vaikka yleensä suhtaudun aika lunkisti. Luotan aika pitkälle sairaalan henkilökunnan ammattitaitoon.
Velho78 rv41+4
Meille syntyi poju laskettuna aikana, 23.8. Minulla oli hepatoosi, joka pysyi lääkkeillä niin hyvin kurissa ettei käynnistystä tehty niinkuin normaalisti tehdään viikolla 38. Sain kuitenkin itseni " puhuttua" käynnistykseen viimeisellä äitipolikäynnillä, 22.8. Perustelin asiaa sillä, että jatkuva verikokeissa juokseminen, liikelaskennat ja öiset supistelut ovat rankkoja ja haluaisin säästellä voimiani yövalvomisiin vauvan kanssa. Myös lääkkeiden syönti arvelutti, Adursalin ohjeissa kun sanotaan ettei ko. lääkettä saisi raskaana oleva käyttää.
Lääkäri laittoi minut osastolle käynnistelyyn, vaikka totesikin että vähän on heppoiset perusteet. Kiitos hänelle ymmärtäväisyydestä!
Käynnistely aloitettiin tiistaina 1 cytotecilla, se ei vielä kummoista tehnyt, käyrässä näkyi supistuksia muttei ne ollet kipeitä. Keskiviikkona laitettiin puolta vahvempi lääke ja tästä synnytys lähti käynnistymään. Noin 6h lääkkeen ottamisen jälkeen supistuksissa alkoi olla jo kipua mukana ja supistusväli lyheni koko ajan. Kun lähdettiin osastolta, olin auki 6 cm. Saliin päästyäni oli tullut sentti lisää ja kun salissa oltiin noin 50 minuuttia, vauva oli masun päällä.
Kivunlievitykseen käytettiin ilokaasua ja kohdunkaulan puudute, muuta ei ehditty salissa antamaankaan.
Kaikenkaikkiaan synnytyksestä jäi hyvä mieli vaikka kivut olivatkin kovemmat kuin esikoista tehdessä.
Niin ja pikkuprinssin mitat: 3570g ja 49 cm.
Väsynyt ja onnellinen Elluli + perhe.
PUMPULI: muistatkos sillon kun niitä joululahjojamme ooteltiin, et jokuhan täällä kertoi ottavansa sitä risiiniöljyä ja ottikin ja tosi pienen vauvanhan se tyyppi sitten saikin jollain 37-38 viikoilla...??? Mie en nyt muista sitä juttuu, mut tosiaan ei kannata sitä risiiniöljyä ottaa. Sillon 2004 se tais olla joku trendi juttu. mieluumin sitten vaikka peräruiske, mutta ei tuota myrkkyä. siitä oli tosiaan akuutissa sillon juttua, että synnytys voi lähtee tosi rajuna käyntiin ja kohtu revetä tai voi aiheuttaa sen, että sikiö " panikoi" ja kakkaa -> vetää keuhkoihinsa sitten kakkasta lapsvettä....
Ja tää tarjoo kaikille 1.9 synnyttäville sitten kakkukahveet ;), se on hyvä päivä syntyä (nimmerkillä kokemusta on ;))...
ja meillä on sitten alkanu mahavaivat vauvalla, kivaa.....
hanneli ja natikka 1vko 4pvä
velho78 ei tää yliaika rassaa mua niinkään. Fyysisesti olen hyvässä kunnossa. Ainoo että pää rupee krakaamaan. Ja se että ei oo isommille hoitajaa. Kun mä haluan miehen mukaan sinne synnytykseen. Se on ollut kaikissa muissakin. Henkisenä turvana ja muutenkin tukena ja varsinkin ponnistus vaiheessa mukana, etten halua synnärille yksin lähteä. Ja nyt kun tiistain jälkeen ei oo hoitajaa niin rupee pistään vähän pinnan kireelle.
Pumpuli en ajatellut sitä kokeillakkaan. Ei mulla muuten tosiaan olis kiire saada tätä pikku-ukkoa pihalle muuten mutta HALUAN miehen mukaan synnytykseen.
Jos eivät suostu kännistämään huomenna niin seuraava vaihtoehto on ens viikon lauantai kun on seuraavan kerran joku vapaalla että saadaan hoitaja. silloin olis viikkoja 42+jotain.
puuhis ja pikku-ukko 41+3
vaikka pitäs nauttia että saa rauhassa oleilla,mut emmä tiiä kummiskaan..mua jännittää et millon se lähtö tulee,vai selviinkö jorviin tiistaina " juttelee" synnytyksestä..jos niin aion sanoa että käynnistäis ku ei fyysisesti jaksa,eilen mittasin masun ympäryksen ja sain 108cm joka on mun kokoselle iso :D mul on sellanen pitkämaha mikskä ukkeli sanoo sitä :). mut nyt valmistautuu rappuralliin muden luo ;) morot!
k.h.p jälleen..
Periaatteessa täälläkin on kroppa ihan ok, mutta tosi väsy ja mahaa kiristää julmetusti. En kuitenkaan kärsi mistään liitoskivuista tai viikkotolkulla valvottavista supistuksista. Eli sinällään minun ei pitäisi valittaa mitään.
Meillä olisi vauvan paras syntyä alkuviikosta, niin esikko saisi olla päiväkodissa. Siis päiväsaikaan. Meidän suomalainen hoitaja on nyt reissussa huomiseen asti ja sitten taas käytettävissä. Vauvalle tervetuloa huomenna aamulla ;)
Täällä on muuten ihan mieletön ukkonen. En muista milloin on näin kovaa jyrissyt.
Velho78 rv41+4
Onnittelut ellulille pojasta :)
Pumpuli: Eipä taida olla vielä mun vuoro lähteä :( menkka jomotus (välillä kovakin) jatkuu ja maha on pinkeänä mutta siinä se sitten olikin. Voihan olla, että ihan yht äkkiä arvaamatta jotain tapahtuu mutta epäilen sitä.
Puuhis: Huvitti kun olit saanut ohjeita kuinka vauvan saa syntymään :) Luulis, että sinulla on asiasta hieman kokemusta. No sinua ei varmaan huvittanut.
RISIINIöljystä: Olen kuullut ettei jotkut apteekit suostu sitä edes myymään odottavalle naiselle. Tosiaan -04 kun esikoista odotin niin täällä kovasti siitä puhuttin. Porukka taisi innostua siitä niin että tv:ssä pariinkin kertaan varoiteltiin siitä aineesta.
Uskaltaako enää ottaa mitään ulostuslääkettä esim duphalacia? Mun tuurilla jos sitä otan niin lähtö tulee ja sitten olen salissa pulassa. vai liittyisiköhän tämä ummetuksen tunne jotenkin tulevaan synnytykseen.. (ja taas tarkkailaan omaa napaa)
Velho: Kyselit vauvan koosta. Meillä esikko oli sen viisi kiloa. Hänen kokonsa huomattiin onneksi yliaikaiskontrollissa. Nyt kun kävin synnytystapa-arviossa x2 niin tämän tulijan pitäisi olla pienempi kuin veljensä ja minusta itsestäkin tuntuu siltä. SF-mitta on nyt pari senttiä isompi kuin esikoisen aikana. Muuten en osaa verrata mahani kokoa, poika kun oli paljon eläväisempi vatsassa kuin tämä kakkonen.
pubu ja Unski rv41+2 huomenna kontrolliin
Kuten Hanneli ja Pumpuli muiselivat ja itsekin muistan hyvin, miten joulukuisista 2004 joku oli nappassut koko pullollisen sitä risiiniöljyä ja todella pieni vauva syntyi muutaman viikon ennen laskettua aikaa. Ja tosiaan moni muukin sitä kokeili kai. ihmeen villityskausi tuokin oli.
Opemamma siitä kasvihuoneesta kyselit niin oikein hyvin ovat sen antimet maistuneet. Poika vetäs maissit napaansa ja kurkkuja sekä tomaateja ollaan saatu taisaisin väliajoin. Myös tilliä ja persiljaa on ollut aika runsaasti. On kyllä ollut ihanaa syödä kotimaista ja myrkytöntä satoa suoraan puskasta ;) Ensi vuonna ilman muuta uudestaan. Saa nähdä, mitä silloin viitsii kokeilla.
Vielä pari tuntia ja sit pirautan sinne jorviin...
Air 39+1
Velho: Maha on ollut reilusti isompi, kuin esikoisesta. Koko ajan on ollut tuolla yläkäyrällä. Kokoarviossa lääkärin mielestä on tulossa hieman isompi vauva, kuin esikoinen, joka oli 3265g. Ultran mukaan sanoi, että neljä kiloa syntyessään ja käsikopelolla puoli kiloa pienempi. Lääkäri meinasi kuitenkin, että lapsivettä on reilusti ja että ultrassa pienikin mittausvirhe vaikuttaa tulokseen.
Neuvolakäynneillä ei ole vauvaa suureksi sanottu vaikka itse olen sitä koko ajan udellut siksi, että vauva on tuntunut isolta. liikkeet mahan päällekin ovat näkyneet ihan toiseen malliin kuin tytöstä aikanaan. Eli oma tunne oli, että suuri vauva vaan en sitten luottanut siihen tuntemukseen, kun niin moni muuta väitti. Kunnes saavuttiin synnärille. Moni on tosiaan paljon suuremman synnyttänyt mutta minua tuo neljän kilon rajapyykki jotenkin hirvitti. ykskätisenä tässä ja vauva ei enää jaksa oottaa. poistun.
Anoppilasta kotiuduttu. Tulin kattoon josko uusia vauva uutisia olis tullut mutta hiljasta on.
Tänne ei kummempaa. Muutama sellanen ikävän tuntuinen vattan kovettuma on nyt iltapäivän aikana tullut joita voisi supistuksiksi kutsua. Antaa taas toivoa jokso se pikku-ukko sieltä sittenkin ulos tulisi.
Jaahas jos menis syömään kun mies laittoi ruokaa ei tarvinut itse tänään tehdä. Ihanaa.
puuhis ja pikku-ukko 41+3
ONNEA ELLULILLE!
Hanneli ja Air (ja oliko joku muukin, kjoka tapauksen otti esiin), juu muistan hyvin tuon Mandyn, joka ilmoitti, että vetäisi juuri pullollisen (!!!!) risiiniöljyä, koska ei enää jaksanut odottaa. Se tuntui kyllä silloin itsekkyyden huipulta, tehdä tuollaista hallaa vauvalle ja laittaa oman kypsymisen etusijalle vaarantaen lapsen terveyden (ja omansakin). Hengissähän he selvisivät, mutta vauva taisi olla tosiaan päälle 2-kiloinen.
Mutta oli sitä joku muukin kokeillut. Kun olimme jouluvauvojen tapaamisessa, yksi äiti kertoi ottaneensa öljyä ja vauva syntyi seuraavana yönä. Outoa vain oli se, että ainakaan tämä äiti ei myöntänyt, että olisi kertaakaan edes ripuloinut saati synnyttänyt ja kakannut yhtä aikaa...no, ehken minäkään asiaa krtoisi, jos niin olisi käynyt, ainakaan tuollaisessa tapaamisessa ventovieraille.
ANOPPIASIAA TAAS...me ollaan nyt kahden lapsen kohdalla " kiistelty" anopin kanssa veden antamisesta vastasyntyneelle. Anoppi on jaksanut voivotella joka hikan yhteydessä, että kun vettäkään ei saa antaa..." pelkkää tissiä saat, voivoi parkaa" . Ja mitäpä nyt? Tulivat meitä sairaalaan katsomaan ja hetken päästä jo tulikin suusta " Joko sulla on maito noussut? No, mitäsä näille nykyään syötetään? Vettäkö vaan?" Juu, juuri sitä, pelkkää vettä ekat 6kk. Aion täysvedettää vauvaani ekat 6kk.
Nyt taas baaria avaamaan! Hannelille voimia vauvan mahavaivojen kanssa!
AIRille vielä onnenpotkut huomiselle!
Pumpuli
Neljä aamua jäljellä, sitten ollaan jo syyskuussa.Päivät ovat edelleen kiitettävän lämpimiä, mutta illat alkavat selvästi pimetä. Ei auta, syksy saapuu kaikesta huolimatta. Pihalla pallokrysanteemit kukkivat mahtavina, se piristää kummasti.
Air: Mitenkäs ne sinun kasvihuoneesi antimet onnistuivat? Tsemppiä lämpimän onnitteluhalauksen kera jo näin etukäteen huomiseen!!!
Jokohan tänään tai huomenna kuullaan Kerutuksen synnärireissun tuloksista?
Minulla meni yö vähän pätkittäiseksi, sillä alapäätä jomotteli aikalailla ja maha oli kivikovana koko ajan. Kääntyminen teki kipeää ja liitokset natisivat. Minulla on myös etova olo öisin ja hiki noruu koko ajan. Joka päivä saa vaihtaa tyynyliinat ja yöpaidan. Hitaasti tuo kroppa koittaa synnytystä käynnistellä. Limatulpasta ei ole kyllä mitään havaintoa, mutta juoksevaa valkovuotoa valuu kyllä koko rahan edestä.
Anoppi tokaisi eilen, että tiistainahan tuon pitäisi sitten syntyä. Voi että sisareni nauroi kun kerroin, että täällä ollaan tietoisia vauvan syntymäpäivästä...Hän kun töissä äitiys/lastenneuvolassa terkkarina.
Jaaha sitten ei polla säteile...painun aamiaisen laittoon...~~~~~~~~~~~~~~~~Supparisäteitä täältä kaikille tsempitysten kera!
Opemamma ja vimpula rv 39+5