Siis voiko joku oikeasti muka lihoa, vaikka syö vähemmän kuin mitä kuluttaa?
Aina vedotaan kilpirauhasen vajaatoimintaan yms. Onko totuus se, että nämä läskistyvät syövät enemmän kuin kuluttavat, mutta väittävät muuta? Esimerkiksi yhdessä vaatimattoman näköisessä mikropizzassa on yli 400 kcal, tajuaakohan kaikki tätä? Ihmettelen vaan tätä läskiysepidemiaa. Kohta on H&M:llakin läskivaatteet korvanneet normivaatteet, kun tavallisten vaatteiden kysyntä romahtaa, jos siis kehitys jatkuu tällaisena. Oma painoindeksini on 23,2.
Kommentit (110)
Olen joskus kuullut että jotkut lääkkeet aiheuttavat nesteen keräytymistä kehoon turvotusta jne. Mutta se mitä ihminen sinne elimistöön pistää niin se näkyy tai ei näy. Ne etiopian lapset turvonneine mahoineen olivat sairaita ei hyvinsyöneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olen kuullut että joku katsoo suklaata niin lihoaa monta kiloa. Ja kuulemma on ollut sellaistakin että suvussa on kaikki olleet aina lihavia huolimatta siitä että mitä syö. Se vaan on niin että toiset lihoo ilman energiaa. Ei auta muu kuin olla tyytyväinen itseensä ja olla kunnolla kehopositiivinen. Sille ei vaan aina mahda mitään. Onneksi nykyään on ylipaino normaalia niin löytää hyvin vaatteita.
Mutta ihmettelen vain, että miksi ylipainoisuus on paljon yleisempää kuin vaikka 40 vuotta sitten? Onko tuo lihavuustrendi vääjäämätön asia, jolle ei voida tehdä mitään?
ap
Ihmiset syövät enemmän, reilusti enemmän. Ja liikkuvat vähemmän arjessa. Näin tiivistettynä.
Paino voi kyllä nousta kulutusta pienemmällä syömisellä, jos keho kerää nestettä.
Keskimäärin ja jos nesteet, hormonit, lääkitykset jne vakioidaan, niin enemmän kulutusta kuin sisään, niin paino laskee, kun lihasta ja läskiä katoaa.
Käytännössä kulutusta tai saatua energiamäärä ei voi tarkasti mitata. Ravintosisällöt esim. on likiarvoistuksia ja heittelee, paljonko keho ottaa ravintoaineita ja saa edelleen energiaa niistä irti. Mutta tarkan tason mittauksilla ei esim. painonhallinnan kannalta ole merkitystä.
Kyllä voi; ainakin Facebookin laihdutusryhmien jäsenet. Kaikki ovat säästöliekillä ja kommentoivat kilpaa toisilleen ”syö enemmän, olet varmasti säästöliekillä”. Kannattaa liittyä jos haluaa hyvät naurut.
Naiset voi kehittää energiaa tyhjästä. Ne lihovat vaikkeivät syö mitään.
ei voi.
ongelma onkin se, että kuinka tietää oma kulutuksensa. eri ihmiset kuluttavat eri määrän kaloreita, vaikka täysin samankokoisetkin.
kulutukseen vaikuttaa mm ruuansulatus, sairaudet ja lääkkeet sekä hormonit.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi; ainakin Facebookin laihdutusryhmien jäsenet. Kaikki ovat säästöliekillä ja kommentoivat kilpaa toisilleen ”syö enemmän, olet varmasti säästöliekillä”. Kannattaa liittyä jos haluaa hyvät naurut.
Säästöliekki on ihan perusjuttu ja tieteellinen fakta. Varmaan monesti väärin ymmärretty tosin.
Keho ei palaudu, suorituskyky laskee ja esim. lihakset ei kehity jos ravintoa ei saada tarpeeksi. Kulutus siis pienenee. Paino ei säästöliekillä nouse, mutta voi laskea kun lihasta ja rasvaa lähtee.
Vierailija kirjoitti:
No ei voi. 99 % (jätetään se 1 % tähän jotain harvinaisia sairauksia varten) niistä, jotka lihoo syömättä muka liikaa, elää vankassa itsepetoksessa. On tutkittu, että ihmiset eivät osaa tippaakaan arvioida syömäänsä energiamäärää - ylipainoiset naiset aliarvioivat noin 70 % ja ravitsemusterapeutit (!) 20 %. Katsokaa Youtubesta Secret Eaters, ihan uskomatonta mitä ihmiset mättää kitaansa ja sitten kirkkain silmin selittää syövänsä vaan vähän salaattia, ei hajuakaan mistä kilot tupsahtelee. Ihan uskomatonta. Ja varmasti itse uskovat juttunsa.
Tämä selittää 95% miksi ihmiset ei laihdu dietillä. Ei pidetä kirjaa mitä oikeasti suuhun menee ja "unohdetaan" ne välipalat, eli leivät, keksit, mehut yms.
Jos haluat laihtua, niin ensimmäisenä pitää tietää mitä suuhun laittaa.
Vierailija kirjoitti:
termodynamiikan toinen pääsääntö kirjoitti:
Ei voi. Ihmiskeho ei tuota lisää läskiä, ellei sinne kitaan koko ajan kaadeta lisää evästä.
Syömällä vähemmän kuin kuluttaa ihminen laihtuu. Tätä kokeiltiin 40-luvulla Keski-Euroopassa useammallakin laihdutusklinikalla, ja tyytyväiset asiakkaat poistuivat kymmeniä kiloja kevyempinä. Klinikoiden portilla oli kannustavia mietelauseita, kuten Arbeit Mact Frei ja Jedem Das Seine.
Yhtään kehopositiiviseksi paisunutta ei sieltä ulos kävellyt.
Mutta kymmeniä vuosia myöhemmin monet selvinneet olivat ylipainoisia. Mitenköhän noin pääsi käymään.
Ihanko tosissas kysyt?! Siksi koska he SÖIVÄT ENEMMÄN KUIN KULUTTIVAT.
Vierailija kirjoitti:
ei voi.
ongelma onkin se, että kuinka tietää oma kulutuksensa. eri ihmiset kuluttavat eri määrän kaloreita, vaikka täysin samankokoisetkin.
kulutukseen vaikuttaa mm ruuansulatus, sairaudet ja lääkkeet sekä hormonit.
Melkein oikein.
Nesteitä myös kertyy kroppaan ja ne vaikuttaa painoon ja ulkonäköön.
Samoin liikunta. Vaikka söisit ruokaa kuluttamasi liikunnan verran, sun ulkomuotosi sutjakoituu.
Ikiliikkuja on keksitty. Ihminen joka liikkuu vaikka siihen laittaa vähemmän energia kuin se kuluttaa.
Kuule AP.
Ymmärrätkö sen, että me ollaan ihmisinä yksilöitä ja meidän kehot, elimet, saattaa toimia vähän eri tavalla kuin jollain toisella?
Jotkut ovat lihavia sen takia että he kuluttavat yllättävän vähän. On vähän lihasta, ja jos ei vielä liikukaan yhtään ylimääräistä, ja keho toimii vähällä, syystä tai toisesta, niin ihminen helposti syö enemmän kuin kuluttaa.
Toiset taas on lihavia sen takia että heillä on keho joka tallettaa paremmin kaiken energian mitä suusta tulee alas. Jokainen meistä tuntee sen yhden tyypin joka on ollut ikänsä laiha ja vetää järkyttäviä määriä ruokaa, eikä liho millään. Tämäkin on tutkittu asia että ihmisillä on erilaisia systeemejä, toisilla ruoka suorastan luistaa läpi, eli ovat ns. läpipaskoja. Tämän näkee mm. siinä kun osa IBS vaivasta kärsiviä laihtuu liikaa vaikka yrittävät syödä, koska ripuloivat päivittäin, tämähän on myös vanha laihdutuskonsti että syödään ummetuslääkkeitä että saadaan suoli tyhjäksi aina kun on syönyt jotain.
Ja se miksi jotkut syö liian paljon, ei sekään ole ihan yksiselitteinen asia, on monia ihan elimistöstä johtuvia asioita miksi jollain on kauhea nälkä koko ajan, tai eivät tunne itseään kylläiseksi jne. Ja sen päälle on vielä ne korvien välissä olevat syyt.
Ota ap myös se huomioon, että ei lihavat ihmisetkkään koko ajan liho lisää. Suuri osa pysyy samassa painossa vuosia tai on laihduttamassa eli paino putoaa. Ulkonäöstä et tiedä onko tämä henkilö joskus ollut kymmeniä kiloja lihavampi, se on kuitenkin selvä että lähes jokainen on ollut joskus hoikka.
Vierailija kirjoitti:
Ikiliikkuja on keksitty. Ihminen joka liikkuu vaikka siihen laittaa vähemmän energia kuin se kuluttaa.
Kaikki ihmiset eivät kuluta samaa määrää. Eivätkä varastoi energiaa samaa määrää.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähäinen yöuni lihottaa, kortisoli tasot muuttuu.
Mulla päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muutama ylimääräinen kilo virallisten mittarien mukaan. Olen saanut reilun vuoden aikana jo yli 10kg painoa alas, mutta vain älyttömän kovalla kalorivajeella. Saisin syödä noin 1500-1600cal päivässä ja se on hittosoikoon vähän. Siihen ei mahdu oikein mitään hyvää ylimääräistä. Minä en jaksa olla ihminen, joka ei ikinä eikä koskaa salli itselleen esim. leipää, jätskiä tai karkkia. Sain painoa alas pitämällä tolkuttoman kovaa kuria 3kk ajan, mutta minun pääni ei jaksaisi sellaista ympäri vuoden. Ei ole kropallekaan hyvä olla jatkuvalla vajeella elin n. 1000 cal päivässä.
Jos saan 5kg alas vaikka 2 kuukauden aikana, tuosta tulee heti takaisin 2kg joka on suurelta osin nestettä ja turvotusta kropasta, koska palaan syömään sellaista joka turvottaa (esim. leipä ja hiilihapolliset juomat). En saisi niitäkään syödä lainkaan, mutta en osaa ilmankaan olla. Myös minulla kilpirauhanen tonttuilee, mutta olen silti onnistunut tuossa painon laskussa, mutta en normaalipainoon saakka.
Pidän sitten silloin tällöin parin kuukauden tiukan kuurin, jotta paino ei ryöpsähdä ihan käsistä. Näläntunnekaan ei ole mukava kaveri.
N46
Syöt tunteeseen, häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olen kuullut että joku katsoo suklaata niin lihoaa monta kiloa. Ja kuulemma on ollut sellaistakin että suvussa on kaikki olleet aina lihavia huolimatta siitä että mitä syö. Se vaan on niin että toiset lihoo ilman energiaa. Ei auta muu kuin olla tyytyväinen itseensä ja olla kunnolla kehopositiivinen. Sille ei vaan aina mahda mitään. Onneksi nykyään on ylipaino normaalia niin löytää hyvin vaatteita.
Mutta ihmettelen vain, että miksi ylipainoisuus on paljon yleisempää kuin vaikka 40 vuotta sitten? Onko tuo lihavuustrendi vääjäämätön asia, jolle ei voida tehdä mitään?
ap
Ihmiset eivät syöneet pikaruokaa ja herkkuja niin paljoa, koska niitä ei ollut samoissa määrin tarjolla. Kuinka vaikea se on käsittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ihmiset eivät kuluta samaa määrää. Eivätkä varastoi energiaa samaa määrää.
Ja näin väitti kuka? Tottakai 130 kg kilpabodaaja kuluttaa enemmän kuin 80 kg nainen. Ei kai tästä ole pienintäkään epäilystä.
Ei tietenkään voi. Esimerkiksi ne kilpirauhashäiriöthän vaikuttavat siihen kulutukseen ja sitä kautta mahdollisesti myös lihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näin väitti kuka? Tottakai 130 kg kilpabodaaja kuluttaa enemmän kuin 80 kg nainen. Ei kai tästä ole pienintäkään epäilystä.
Ei, vaan kaksi 80kg naista voi kuluttaa eri määrän, vaikka söisivät tasan saman verran ruokaa, toinen voi lihoa ja toinen ei. Tutkittu asia eli fakta.
Minulla on muutama ylimääräinen kilo virallisten mittarien mukaan. Olen saanut reilun vuoden aikana jo yli 10kg painoa alas, mutta vain älyttömän kovalla kalorivajeella. Saisin syödä noin 1500-1600cal päivässä ja se on hittosoikoon vähän. Siihen ei mahdu oikein mitään hyvää ylimääräistä. Minä en jaksa olla ihminen, joka ei ikinä eikä koskaa salli itselleen esim. leipää, jätskiä tai karkkia. Sain painoa alas pitämällä tolkuttoman kovaa kuria 3kk ajan, mutta minun pääni ei jaksaisi sellaista ympäri vuoden. Ei ole kropallekaan hyvä olla jatkuvalla vajeella elin n. 1000 cal päivässä.
Jos saan 5kg alas vaikka 2 kuukauden aikana, tuosta tulee heti takaisin 2kg joka on suurelta osin nestettä ja turvotusta kropasta, koska palaan syömään sellaista joka turvottaa (esim. leipä ja hiilihapolliset juomat). En saisi niitäkään syödä lainkaan, mutta en osaa ilmankaan olla. Myös minulla kilpirauhanen tonttuilee, mutta olen silti onnistunut tuossa painon laskussa, mutta en normaalipainoon saakka.
Pidän sitten silloin tällöin parin kuukauden tiukan kuurin, jotta paino ei ryöpsähdä ihan käsistä. Näläntunnekaan ei ole mukava kaveri.
N46