Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

H&M ei myy enää lihavien vaatteita myymälöissään.

Vierailija
30.07.2021 |

Iltalehdessä juttua, en osaa linkittää. No, mä aion kyllä olla loppuelämäni lihava. T. Ammattivalittaja

Kommentit (316)

Vierailija
121/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-läski kirjoitti:

Mielestäni on hyvä että vaateketjut poistaisi lihavien mallistot. Uskon että kun ei enää löytyisi vaatteita laardeille, kannustaisi se laihduttamaan.

No ei kannusta. Masentaa entisestään.

Vierailija
122/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sieltä tahdo edes normaalikokoisena naisena löytää vaatteita. Koot on kuin lastenkokoja riippumatta, mitä lapussa lukee.

Täh? HM:llä? Olen 167/65 eli normaalikokoinen nainen ja ostan tuosta kaupasta kokoa 36. Näin ollen varmasti menee joku 40-koko normaalipainon ylärajalle asti.

En usko yhtään. Painan 51 kg ja HM:llä kokoni on suurin piirtein aina ollut 36, joissain menee 34. Ainoastaan silloin kun painoin hetkellisesti 59-61 kg, niin kokoni oli 38 ja joissain 40. Eli valehtelet kyllä itsellesi tai sitten sulla on makkarankuorivaatteita päällä.

Erikoista, kuinka pitkä olet? Ja puhut nyt oikeasti HM:n vaatteista, et muiden liikkeiden? Vaikea uskoa, koska HM:n vaatteet ovat oikeasti paljon isompia kuin monessa muussa kaupassa. 40-koko menee ihan varmasti kenelle tahansa normaalipainoiselle.

Minulla vaihtuu vaatekoko 34:ksi jos paino menee alle 60 kiloa. Olen vain sen mallinen. Ja olen kyllä tarkka istuvuudesta, en halua mitään tursotuksia.

No eivät ole isompia. Olen 164/60, rintava, hoikahko vyötärö, hoikat jalat. H&M:llä menee yläosista 40-42, alaosista 38-40 tai tyköistuvista, täysin joustamattomista hameista jopa 42.

Olen verrannut monien liikeiden vaatteita keskenään, ja esim. Seppälän 38 hame oli saman kokoinen kuin H&M 40 ja Promodin 42-44 (ranskalaisethan eivät normalipainon ylärajaakaan hyväksy).

H&M:n 34-38 voisi mahtua minulle vain jos on kyse erittäin oversize-vaatteesta.

Koskahan olet tämän vertailun tehnyt, eihän Seppälää ole ollut vuosikausiin olemassakaan? Itselle menee HM:n farkuista 36, mutta esim. Sinsayltä tai New Yorkerilta pitää olla 38 tai jopa 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä läskivihaajia vaivaa? Mikä toisen ihmisen painossa riepoo? Läski ei millään lailla kurjista teidän elämäänne, joten miksi ilkutte ja haukutte?

Ympäristöhaitta.

Sinä olet turha ja tarpeeton. Kuole pois

Vierailija
124/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitähän vasta poru alkaisikin, jos kaikki läskit laihtuisi normaalipainoisiksi.

nykylaihat kitisisi kun entiset läskit vie kaikki miehetkin/naisetkin!

Vierailija
125/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä muuten ole Gina Tricotillakaan myymälöissä pluskokoa, eikä New Yorkerilla, ei Vilalla tai Carlingsilla... Mutta H&M jostain syystä kelpaa tikunnokkaan. No, toivottavasti ihmiset ymmärtäisivät yleisesti boikotoida jokaista pikamuotiliikettä, ihan samanlaisia saastuttajia jokainen. 

Mistä tarkalleen ottaen lähtee pluskoko? Nuo liikkeet myyvät vaatteita kokoon XL tai jopa XXL asti. Omissa silmissäni ihminen joka käyttää kokoa XL, on jo suht tukeva. Riippuu toki kaupasta, joskus L-koko saattaa vastata samaa kuin toisen kaupan M tai jopa S.

Heidän, siis HM, 2XL on ry 122cm, vy 108cm ja lantio 123cm.

Onhan tuo suurikokoinen ihminen, kun laihat missit, jotka lasketaan normaalipainoisiksi ovat ihannemitoiltaan 90-60-90.

Kun tiedät kerran nuo mitat, niin kerrotko, mitkä on viimeiset ”normaalikokoisen” vaatteen mitat HM:llä. Edelleen pidän erikoisena väitettä siitä, ettei normaalikokoinen saisi HM:ltä ostettua mitään. Eri.

En tiedä mikä on heidän kaupassa suurin myytävä vaate, mutta heidän mittataulukkonsa antaa tuon koon, joten oletan, että he pitävät sitä vielä normaalikokoisena. Erikoiskokoja myydään erikoisliikkeissä, joten ensin pitäisi tietää joku sellainen kauppa ja katsoa heidän kokotaulukkonsa.

Vierailija
126/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama onko vaatteet vain netissä ostettavissa, mutta viduttaa jos koot on merkitty vain numeroin tai kirjaimin, eikä senteistä mitään mainintaa. Olen L-kokoinen ja nykyään ostan netistä vain sellaisia vaatteita, joista on sentit mainittu. Liian monta mennyt takaisin palautukseen, kun XL onkin vastannut M kokoa. Tässä olisi hyvinkin monessa nettimyymälässä parannettavaa! 

Vierailija
127/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sieltä tahdo edes normaalikokoisena naisena löytää vaatteita. Koot on kuin lastenkokoja riippumatta, mitä lapussa lukee.

Joo, tämä ihmetytti kun tyttären kanssa H&M:ssa käytiin, hänen toiveestaan. Itse en näissä käy. Lasten puolelta koko 146 oli sopiva ja jopa paidoissa löysä, mutta ei löydetty sieltä sopivaa mekkoa. Katsottiin naisten vaatteet ja löytyi mukava mekko. Laihalle, 148 cm / 36 kg tytölle oli naisten mekoista xs liian pieni. :D Siinä pohdittiin, kenelle nämä koot oikein tehdään ja vakuuttelua esiteinille, ettei hän ole todellakaan iso, vaan näissä vaatteissa on jotain vikaa. S-koko hänelle sopi erittäin tyköistuvana, mutta ei M:kään liian iso olisi ollut. Outo hetki vaatekaupassa. :D

Vierailija
128/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä läskivihaajia vaivaa? Mikä toisen ihmisen painossa riepoo? Läski ei millään lailla kurjista teidän elämäänne, joten miksi ilkutte ja haukutte?

Nämä kiusaajat ovat ihan oma ihmistyyppinsä. Jos ei kiusata ”läskistä” niin sitten jostain muusta. ”Läski” on helppo kohde ja siitä voi viestikaupalla riehua aivosolujaan rasittamatta, kuten täällä on nähtävissä.

Ehkä se onkin jonkinlaista henkistä laiskuutta ja aivojen ”läskeyttä”, että kasetti jää jumittamaan niihin jo ala-asteen aikaisiin haukkumasanoihin siten, että niitä täytyy sivukaupalla tykittää aikuisenakin. Joo, ylipaino on terveysriski ja yhteiskunnan tasollakin asialle tulisi jotain tehdä. Mutta en minä esim vihaa ketään kehonmuodon takia tai viitsi alkaa nimittelemään.

Vierailija
129/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ex-läski kirjoitti:

Mielestäni on hyvä että vaateketjut poistaisi lihavien mallistot. Uskon että kun ei enää löytyisi vaatteita laardeille, kannustaisi se laihduttamaan.

No ei kannusta. Masentaa entisestään.

Jaa. No mulle kyllä riitti kannustukseksi ihan se että 158cm pitkänä joutui ostamaan xxl vaatteita, ja nekin kiristi. Näytin karsealta silloin, puki päälle mitä tahansa. Nyt menee päälle m-l koko ja vielä tiputettavaa reilusti yli 10kg. Kyllä se vaan kannustaa muuttamaan elämäntapojaan kun mikään ei näytä enää hyvälle päällä ja normaalijärjellä varustettu ihminen tajuaa siinä vaiheessa tehdä jotain. Mutta jos se suklaa ja sipsi menee oman hyvinvoinnin edelle, niin eihän sille voi mitään. Surullinen juttu.

Vierailija
130/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? HM:llä? Olen 167/65 eli normaalikokoinen nainen ja ostan tuosta kaupasta kokoa 36. Näin ollen varmasti menee joku 40-koko normaalipainon ylärajalle asti.

En usko yhtään. Painan 51 kg ja HM:llä kokoni on suurin piirtein aina ollut 36, joissain menee 34. Ainoastaan silloin kun painoin hetkellisesti 59-61 kg, niin kokoni oli 38 ja joissain 40. Eli valehtelet kyllä itsellesi tai sitten sulla on makkarankuorivaatteita päällä.

Erikoista, kuinka pitkä olet? Ja puhut nyt oikeasti HM:n vaatteista, et muiden liikkeiden? Vaikea uskoa, koska HM:n vaatteet ovat oikeasti paljon isompia kuin monessa muussa kaupassa. 40-koko menee ihan varmasti kenelle tahansa normaalipainoiselle.

Minulla vaihtuu vaatekoko 34:ksi jos paino menee alle 60 kiloa. Olen vain sen mallinen. Ja olen kyllä tarkka istuvuudesta, en halua mitään tursotuksia.

No eivät ole isompia. Olen 164/60, rintava, hoikahko vyötärö, hoikat jalat. H&M:llä menee yläosista 40-42, alaosista 38-40 tai tyköistuvista, täysin joustamattomista hameista jopa 42.

Olen verrannut monien liikeiden vaatteita keskenään, ja esim. Seppälän 38 hame oli saman kokoinen kuin H&M 40 ja Promodin 42-44 (ranskalaisethan eivät normalipainon ylärajaakaan hyväksy).

Koskahan olet tämän vertailun tehnyt, eihän Seppälää ole ollut vuosikausiin olemassakaan? Itselle menee HM:n farkuista 36, mutta esim. Sinsayltä tai New Yorkerilta pitää olla 38 tai jopa 40.

Minulla on edelleen Seppälän vaatteita, ovat kestäneet käyttöä todella hyvin. Mutta se nyt vain oli esimerkki, pätee myös muihin (paitsi ei Promodin kaltaisiin merkkeihin). H&M:ltä joutuu ottamaan isomman koon kuin tavalliselta saman tason pikamuotikaupalta (Lindex, Reserved, M&S, C&A, Mohito, New Yorker, jne jne). Juuri ostin Reservedistä viskoosimekon koko 38, täydellinen istuvuus. Vastaavan mallinen mekko H&M:llä 40.

Vierailija
131/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on edelleen Seppälän vaatteita, ovat kestäneet käyttöä todella hyvin. Mutta se nyt vain oli esimerkki, pätee myös muihin (paitsi ei Promodin kaltaisiin merkkeihin). H&M:ltä joutuu ottamaan isomman koon kuin tavalliselta saman tason pikamuotikaupalta (Lindex, Reserved, M&S, C&A, Mohito, New Yorker, jne jne). Juuri ostin Reservedistä viskoosimekon koko 38, täydellinen istuvuus. Vastaavan mallinen mekko H&M:llä 40.

Just toisinpäin. HM:llä on useammin väljempi mitoitus kuin esim just Reservedillä.

Vanhojen vaatteiden kanssa ei muuten kannata vertailla, kokoluokitukset vaihtelee paitsi kauppakohtaisesti myös yleisesti ajan kanssa. Niitä väljennettiin just jokunen vuosi takaperin, joten lisää pari kokoa siihen muinaiseen Seppälääsi.

Voisikohan muutenkin olla, että käsityksesi myös HM:n vaatteista olisi päivittämättä? Tuntuu, että moni ketjussa puhuu mielikuvien perusteella ja vasten mitään tietoa koko tarjonnasta.

Vierailija
132/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että pystyn mihin vaan kun tahtoa on.Aikanaan ompelin muksuille ja äijällekkin paljonkin mutta se jäi sitten kun tuli muita harrastuksia ja lapset vei maailma ja ukonkin vielä.Noh eikämitä kiloja alkoi karttumaan mököttäessä soffalla  eikä tehnyt mieli lähteä minnekkään.Toki duunissa kävin pyörähtämässä. Mutta annas ollakkaan erään kerran katselin vanhoja fotoja muistelin niitä ah niin onnentäyteisiä ? aikoja.Oli kesä tulossa ja kaapissa ei mitään päällepantavaa.En todellakaan halunnut sulloutua johonkin koppiin ja katsella itseänä peilistä kuvitelmissa joku supersexy kiristävä luomus ylläni tiesin kyllä ettei se hymyilyttäisi yhtään ja seksikkyyteni oli kaukana mnneisyydessäni niin kuvittelin siis. Päätös oli helppo  koneet surisemaan ja käsityölehtiä oli paljon mistä kopioida ja muokata luovaan tyyliin ihan uutta.Kankaita oli netti pullollaan.Olin kuin uudestisyntynyt ei siinä pienet muhkurat tuntuneet missään kun kaavoitin asuni omaan vartaloon sopivaksi.Ostin laadukkaita kankaita olin myös huolellinen työssäni ei kannata tehdä huolimatonta työtä jos haluaa että vaate kestää. Nautin nykyisin olostani pukeudun yksilöllisesti ainoastaan kengät ja alusasuista osan ostan valmiina.m

Vierailija
133/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mallia Michelin-vartalo ei kannata pitää valikoimassa kun jokin makkaroista on aina väärässä paikassa. Ainut oikea vaihtoehto poikkeaville on erikoisliikkeet, joissa teltat kursitaan kasaan ruhon mittojen mukaan.

Räätäli/vaatturi eli kraatari osaa hommat.

Vierailija
134/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä kokonumerot voisivat olla ihan hyvin vaikka nimiä. H&M olisi Kati, Sari , Mari ja Taru koot ja Promodilla Brie, My, Fede ja Celine koot ja Lindexillä Tilda, Gun, Karin ja Pernilla koot. Ei pahoittaisi kukaan mieltään.

Näillä kaikilla voi olla eri mitat. Missään ei ole standardisoitu kokoja. Joka ikinen firma päättää minkä kokoisena ne vaatteet kaavoittaa ja valmistaa ja parhaiten saa myytyä. Yhdellä voi koko 40 olla 90-60-90 cm toisella koko 40 100-80-100 cm.

Joten on ihan turha puhua olevansa jotain määrättyä kokoa. Voisi ihan samoin sanoa olevansa Fede, jos Promod olisi vaatekokonsa niin nimennyt ja välillä Brie, jos laittaisin heidän oversize hupparinsa ja Celine, jos haluaisin, jonkun tiukan vaatteen itselleni vähän isompana. Ja oikeasti kun kävisi läpi koko kauppakeskuksen voisi olla koko naisten nimiluettelon.

Vierailija
135/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö lainsäädännöllä voitaisi kaupat pakottaa myymään vaatteita myös lihaville.onhan lihavillakin jotakin oikeuksia sentäs...

Vierailija
136/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

H&M xl -"osasto" nyt oli monessa myymälässä loppuaikoina ihan surkea. Vaatteet oli sullottu telineisiin miten kuten ja tilaa oli varattu parin tangon verran jostain nurkasta. Valikoimaa oli murto-osa siitä mitä verkossa. Varmaan ihan suurimmat koot eivät myy kovin hyvin, mutta ei niitä kyllä edes yritetty myydä esim. panostamalla esille panoon.

Vertailun vuoksi esim. Kappahl panostaa myös isoihin kokoihin, samoin Lindex, vaikka siellä ei enää omaa osastoa olekaan. Myös marketeista löytyy hyvin vaatteita, joten henkkamaukkaa ei jää kaipaamaan. Tämä nyt on muutenkin jo vanha juttu, varmaan joku juttupula Iltalehdellä, kun piti nyt nostaa esiin.

Vierailija
137/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo samaa mietin. Omat mitat 172/65 ja L-kokoon piti turvautua.

Vierailija
138/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokoa M ja hyvin On löytynyt vaatteita ko. liikkeestä. Olen siis jo 55 v. Paino on normaali, painoindeksi 22.

Vierailija
139/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oltuani töissä useita vuosia H&M:llä ymmärrän kyllä miksi. Kysyntä oli todella pientä ja kun osaston asiakkaalle näytti käytös oli ala-arvoista :

”Jaa on meidät läskit oikein erikseen eritelty tänne myymälään!!”

” Miksi nämä kaikki on tällaisia suuria telttoja!!” (no koko 48+ tai XXXL on aika suuri koko joten vaate ei voi olla samankokoinen kuin S-koko)

”Mitä sinäkin S-kokoinen voit näistä vaatteista mitään ymmärtää!”

Ja niin edelleen. Että mallistoa kaipailevat voivat katsoa peiliin ja miettiä miksi poistettiin, silloin kun se oli myymälöissä sitä ei haluttu ja nyt kun ei ole niin kauhea vääryys on tapahtunut.

Se on ihan ymmärrettävää. Läski on stigma, emme halua ostaa vaatteita normaalien kaupasta. Häpeä on suuri mennä kassalle. Mieluummin tilaan netistä. Ainoa poikkeus on kaupat, joissa on vain läskien vaatteita. Esim Zizzi. Siellä on kiva palvelu, ja ei tarvitse tuntea häpeää, kun menee sinne.

Häpeä on kyllä aivan itserakennettu instituutio, kaupassa ei kukaan ajattele asiakkaan kokoa ainakaan negatiivisella tavalla, vaan ihan oikeasti on halu löytää ihmisille ne sopivat vaatteet joissa on hyvä olla ja sanon tämän alan kokemuksella.

Sille ei asiakaspalvelija sitten taas voi mitään jos tullaan sillä asenteella kaupalle että on ”läski ja ruma”, tällaiseen ajatteluun ei voi ventovieras ihminen millään tavalla vaikuttaa siinä hetkessä.

Vierailija
140/316 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikö lainsäädännöllä voitaisi kaupat pakottaa myymään vaatteita myös lihaville.onhan lihavillakin jotakin oikeuksia sentäs...

Kyllähän lihavat niitä saavat ostaa. Ne eivät vain ehkä mahdu heidän päälleen.

Mutta ei laki voi pakottaa firmoja valmistamaan tuotteita, joita ei saada myytyä. Eikä varsinkaan pitämään niitä jossain kivijalkamyymälässä. Netissä on myynnissä isoja vaatteita, niitä voi ommella ja kutoa itse ja ne voi teetättää ompelijalla myös. En näe oikein ongelmaa, että joku oikeus puuttuisi lihavilta vaatteiden suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän