Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen nettotulot kuukaudessa 4900e

Nypy
30.07.2021 |

Meillä nettotulot kuukaudessa lapsilisineen(333e) 4900.
Silti rahat ei meinaa riittää.
Outoa kun asuin vuokralla,sai asumistukea ja muita etuuksia rahat riittävät mukavasti.
Rahaa menee asunto ja autolainaan(2 autoa oltava koska molemmilla työmatkaa yli 30km/suunta eikä julkiset kulje)
Perheessä 2 teiniä ja 1 ekaluokkalainen. Ruokaan menee mieletön määrä rahaa, ja teinien elämään.
Harvoin me vanhemmat saamme itsellemme ostettua mitään ihmeellistä.

Miten teillä muilla rahat riittää?

Huvittaavinta että vuokra-asumisella ja etuuksilla nettosi paljon mukavammin kun työssäkäyvänä AMK koulutettuina.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset asuvat paikoissa, jossa molemmilla on pitkä työmatka ja siksi tarvitaan kaksi autoa? Joensuussa on helppoa ja edullista asua. Koti on lähellä sairaalaa, jolloin toisen työmatka on kävellen muutama minuutti, toinen töissä keskustassa ja taas voi mennä joko kävellen, pyörällä tai bussilla. Lasten harrastukset myös kävely/pyörämatkan päässä, ei tarvitse kuljettaa heitä mihinkään.

Työpaikka on alkuun voinut olla lähellä. Mullakin aikoinaan työpaikka muutti 60km päähän, saatiin palkkaan satasen bensahyvitys kuukaudessa.

Tämä talo on ostettu kodiksi, työpaikat vaihtelee koti pysyy ja lapsi saa juuret. Seuraavaksi kun muutan, muutan lumen perässä pohjoisemmas.

Nyt meillä on molemmilla työpaikat naapurikaupungissa, noin 20 km. 2 autoa on koska se helpottaa arjen sujumista.

Joku nro tuossa aiempaa, jolla jää hyvin säästöönkin.

Vierailija
62/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette vain osaa käyttää rahaa. Meidän perheen palkoista tuleva netto on samaa luokkaa, silti meidän nettovarallisuutemme on kasvanut noin 60 000 eurolla näiden 7 kuukauden aikana. Tässä ei ole huomioitu asunnon arvon kehittymistä vielä ollenkaan.

Kun rahaa osaa käyttää niin tämäkin on mahdollista.

Tulot on 5000 euroa kuussa, mutta 7 kuukaudessa varallisuutta on tullut melkein tuplasti enemmän kuin se 35 000 euroa. Osakkeet nousseet koronakuopasta?

Kuten sanottu, jos osaa rahaa käyttää niin tuo on mahdollista. Olet jäljillä paitsi ei ne mistään koronakuopasta ole nousseet. Se tapahtui jo viime vuonna (ja ylikin). 

Kyllä. Suomalaisten keskiverto sijoitusvarallisuus on toki pieni mutta ei tarvitse olla mikään miljoonasalkkukaan vaan ihan mediaanipalkoista säästetty niin varallisuuden kasvu ilman palkkatuloja ylittää helposti palkkatulojen säästön.

Jokaikinen kuukausi maaliskuun 2020 sijoitusvarallisuus on kasvanut enemmän kuin palkkatuloista on laskennallisesti jäänyt säästöön. Poislukien tammikuu 2021 poikkeuksellisten ansioiden vuoksi.

Jos vain pystyy kannattaa sijoittaa. Aika on ystävä ja kyllä palkitsee jokaisen vuorollaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kokonaiskulut ovat noin 500-600e/kk kun ottaa huomioon arvonaleneman yms. Sen voi mieltää niin, että kun hankit auton, niin se on sama kuin vuokraisit yksiön. Siis kassavirtanäkökulmasta. Eli te vuokraatte tavallaan kahta yksiötä. Olisiko noita autosta syntyviä kuluja mahdollista vähentää esim vaihtamalla työpaikkaa?   

Vierailija
64/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi myös ihmetyttämään että miksi ihmeessä molemmilla vanhemmilla noin pitkät työmatkat. Eikös se asunto kannata ostaa sieltä vähintään toisen työpaikan lähialueelta? Ovatko vielä eri suuntiin, ettette voi jakaa kyytejä? Palaahan siinä rahaa kun huvikseen ajelee. Minä en koskaan asuisi yli 20 min matkan päässä työpaikalta, enää. Nuorempana tuli kokeiltua mitä on viedä lapsi päiväkotiin, matkustaa vartti metrolla ja 25 min bussilla ja päälle osottelut per suunta. Tuhrautui iso osa päivää tuohon hölmöilyyn.

Vierailija
65/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bensa maksaa aivan liikaa ja Suomen palkkataso on naurettavan alhainen. Ei missään nimessä saisi valtion asiat olla sillä tolalla, että tukien varassa ja ilman työssäkäyntiä (=ilman autoja) tulee toimeen paremmin. Säälittävää!

Vierailija
66/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa Teslat. Problem solved.

Vierailija
67/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen. Muistan nuorrudestani kun yksi tuttavalääkäriperhe (molemmat vanhemmat työssäkävyviä lääkäreitä) valittivat AINA kun raha ei meinaa riittää. Itse opiskelin silloin ja minulla aina rahat riittivät, ja pelkällä opintotuella elin.

No, miksiköhän ko lääkäriperheellä ei meinannut riittää raha? Ihmettelin tätä nuorena, mutta näin jälkeenpäin miettien: molemmilla vanhemmilla oli tuliterät uudet autot  + autolainan lyhennykset, todella kallis ja hieno asunto + asuntolainan lyhennys, kaikki lapset harrastivat useita kalliita harrastuksia, miehellä todella kallis oma harrastus, samoin naisella, jokaiselle ostivat kalliit lahjat merkkipäivänä ja jouluna, tekivät ulkomaanmatkoja useasti vuoteen, jokaisella perheenjäsenellä kalliit vaatteet ja merkkivaatteet, ym.

Vierailija
68/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset asuvat paikoissa, jossa molemmilla on pitkä työmatka ja siksi tarvitaan kaksi autoa? Joensuussa on helppoa ja edullista asua. Koti on lähellä sairaalaa, jolloin toisen työmatka on kävellen muutama minuutti, toinen töissä keskustassa ja taas voi mennä joko kävellen, pyörällä tai bussilla. Lasten harrastukset myös kävely/pyörämatkan päässä, ei tarvitse kuljettaa heitä mihinkään.

Katsos joskus se työpaikka on hevonkuusessa ja asunto keskustassa. Ei kulje silti julkiset ja pitää olla auto.

Vierailija
69/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollaiset tulot ei riitä, niin vika on kulutuksessa. Nettotulot voi olla vaikka 10 000/e kuukaudessa, jos elää yli varojen niin ei sekään tuntuisi riittävältä.

Vierailija
70/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoneuvon kuluja liioitellaan pahasti. Ei ne julkisen liikenteen välineetkään ole uudenkarheita tai ainakaan mukavuusseikat eivät puolla sitä että oman ajoneuvon olisi oltava. Yksityisautoilu tulee kalliimmaksi kuin julkisen liikenteen kk-maksut tai sarjaliput mutta ei niin olennaisesti mikäli hiukankin asiaa huomioi.

Samaa mieltä. Olin hetken aikaa ilman autoa. Ajattelin, että pyörällä ja julkisilla pärjäisi hyvin. Kokeilua kesti joitain viikkoja, kunnes totesin, ettei kerta kaikkiaan tässä elämäntilanteessa ole mahdollista olla ilman autoa. Olen siis kahden lapsen opiskeleva ja työssäkäyvä yksinhuoltaja. En mitenkään ehdi päiväkodilta bussilla töihin tai oppilaitokselle ja sieltä kotiin ja viemään harrastuksiin ajoissa. Pysäkiltä perille kävelemiseen menee aina 5-15 minuuttia suuntaansa. Autolla matka kestää 10 minuuttia, bussilla 40 minuuttia ja bussi on perillä puoli tuntia ennen harrastusta. Eli 45 minuutin harrastukseen saa varata lopulta lähemmäs kolme tuntia aikaa liikkumiseen julkisilla. Töihin pääsen autolla vartissa, julkisilla nopeimmillaankin puolessa tunnissa. Koululle menee reilu tunti julkisilla per suunta. Minulla on vuorokaudessa vain 24 tuntia, joten en voi olla julkisten varassa. Eikä tosiaan bussikorttikaan ole ilmainen.

Vierailija
71/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on isot lainamaksut ja ostatte kaupasta mitä sattuu ruokaa niin kai sitä rahaa menee. Muistan, että lapsuuden perheessäni oli välillä tiukkaa isän 8000e bruttotuloistakin huolimatta kun vanhempani maksoivat lainan talosta pois alle 10 vuodessa ja lainamaksut olivat tosi isot. Oli meillä hevonen ja purjevenekin kyllä joihin meni rahaa. Kannattaa ehkä karsia niistä ruokamenoista ja järjestellä lainoja uudelleen.

Vierailija
72/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appeeeeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko teillä menee siis asumiseen? Entä autoihin? Vakuutukset ja bensat mukaan lukien?

Asuntolainaan 750 ja toisen auton autolainaan 300,toinen auto velaton.

Eli reilu 1000e/kk menee autoon ja asuntoon.

Toki omakotitalo. Sähköt,vesi,jätehuolto ja kiinteistöverot.

Autot pakollisia työmatkojen takia,bensan hinnat aivan järjettömät. Miehen työmatka päivässä 80km,mulla 66km.

Kannattaisiko myydä talo ja muuttaa lähemmäs työpaikkoja, jos vaikka toisesta autosta voisi samalla luopua?

Vierailija
73/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tommonen keskituloinen perhe eläkään leveästi. Meillä tulot samaa luokkaa ja jatkuvasti rahat loppu. Toki kaikkea extraa: lapset saa harrastaa, on skootteria, ajatetaan ajokorttia, koulukirjat ja käydään matkoillakin joskus. Mutta joka penni pitää laskea, että riittää tällä ruletilla. Ei puhettakaan, että olisi säästössä rahat vaikka autoon tai keittiöremppaan.

Olen miettinyt, että tästä syystä en käsitä kitinää eläkkeistä ja lapsiperheiden vanhempien paniikkia tulevasta eläkkeestään. Jos meidän nettotulot olisi eläkkeellä vaikka vain 2500-3000, niin eläisimme leveämmin kuin nyt. Asuntolaina, kaksi autoa, teinien elättäminen jne. Voi herranen aika, meillä olisi varmaan 2500 Euroa joka kuukausi enemmän käyttää ilman lainoja, kahta autoa ja elätettäviä lapsia. En siis käsitä, miksi tässä elämänvaiheessa pitäisi väkisin säästää johonkin "sitku" -elämään. Nythän se elämä tiukkaa on. Ei eläkeiässä.

Vierailija
74/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan edelleen vuokralla, ei omisteta autoa, mökkiä tai mitään muutakaan, on vain yksi lapsi (taloudellista!) ja tulot yhteensä n. 4000 € netto. Rahat riittää kyllä ihan kaikkeen, mitä vaatimattomaan elämäämme tarvitsemme. Säästöönkin jää.

Olisihan se kiva omistaa vaikka asunto ja maksaa sitä omaan pussiin, mutta nyt ei ainakaan jouduta maksamaan tämän talon remontteja ja muita epäonnisia tapahtumia. Voidaan muuttaa heti pois, jos ilmenee vaikka kosteusvaurio koko talossa.

Suosittelen harkitsemaan tällaista minimalistisempaa elämää, jos stressaa, ettei rahat riitä,

Vierailija
75/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan edelleen vuokralla, ei omisteta autoa, mökkiä tai mitään muutakaan, on vain yksi lapsi (taloudellista!) ja tulot yhteensä n. 4000 € netto. Rahat riittää kyllä ihan kaikkeen, mitä vaatimattomaan elämäämme tarvitsemme. Säästöönkin jää.

Olisihan se kiva omistaa vaikka asunto ja maksaa sitä omaan pussiin, mutta nyt ei ainakaan jouduta maksamaan tämän talon remontteja ja muita epäonnisia tapahtumia. Voidaan muuttaa heti pois, jos ilmenee vaikka kosteusvaurio koko talossa.

Suosittelen harkitsemaan tällaista minimalistisempaa elämää, jos stressaa, ettei rahat riitä,

Olen samaa mieltä kanssasi. Usein ongelma tuntuu olevan se, että kertakaikkiaan eletään yli varojen. Ylempänä mainittiin että keskituloisen on vaikeaa elää ”leveästi” , mutta miksi pitää elää niin leveästi?

Me olemme keskituloisia ja asumme kaupungissa, työpaikat ovat julkisten päässä joten meillä ei ole autoa, ei ole myöskään omistusasuntoa eikä kesämökkiä. Tullaan oikein kivasti toimeen, pärjättäisiin pienemmilläkin tuloilla.

Elämä on sitä mitä siitä tekee ja kuten ennen sanottiin - ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Itseä lähinnä huvittaa kun ikäiseni (n. 30- vuotiaat) ja samoilla tuloilla elävät ostelevat valtavia kartanoita ja ottavat aivan järkyttäviä asuntolainoja🤷‍♀️

Kukin tietenkin tyylillään, mutta itse pidän hieman pienemmästä elämästä - joillekin tuntuu olevan aivan hirveän tärkeää se miltä elämä näyttää somessa ja miltä muiden korvaan asiat kuulostaa.

Vierailija
76/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Ette takuulla saaneet noin paljoa tuilla rahaa. Ihminen vaan on siinä mielessä hassu, että se lisääntyvä raha ikään kuin "häviää" kalliimpiin valintoihin, harrastuksiin, parempaan asuntoon ja autoihin. Sitten siinä unohtuu millaista se elämä oli pienemmillä tuloilla. 

Vierailija
77/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jäi myös ihmetyttämään että miksi ihmeessä molemmilla vanhemmilla noin pitkät työmatkat. Eikös se asunto kannata ostaa sieltä vähintään toisen työpaikan lähialueelta? Ovatko vielä eri suuntiin, ettette voi jakaa kyytejä? Palaahan siinä rahaa kun huvikseen ajelee. Minä en koskaan asuisi yli 20 min matkan päässä työpaikalta, enää. Nuorempana tuli kokeiltua mitä on viedä lapsi päiväkotiin, matkustaa vartti metrolla ja 25 min bussilla ja päälle osottelut per suunta. Tuhrautui iso osa päivää tuohon hölmöilyyn.

Ensinnäkin lapsilla on koulut, harrastukset ja kaverit kotikunnassa. Mun mielestä olis täysin typerää muuttaa nyt työmatkan lyhemisen toivossa jomman kumman työn lähelle. Ja toisekseen jos muutetaan miehen työn lähelle, mulla pitenee matka 120km. Jos mun työn lähelle miehellä 120km...

Kuitenkin molemmat ovat työssä viihtyy.

Yli 20v asuin Stadissa missä ei tosiaan tarvitse autoja,junia,busseja,metroja tuli 10min välein. Mutta en ikinä tule muuttamaan enää pk-seudulle. Nimenomaan kalliiden omistusasumisen tai vuokrien takia.

Vierailija
78/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4300-5000€ palkkatuloa. Mulla on osa- aikainen työ, palkka riippuu mun työtunnista. Kotona on minä ja mun mies, yksi koira, lapsi on puolin aika mun luona, puoli aika hänen isän luona, Otin asunto laina 3 vuotta sitten, lainalyhennys + vastike 1400€ / kk. Uusi kerrostalo, ei ole iso remontti 20 vuotta sisällä.

Auto on melkein uusi, velaton.

Pärjäämme hyvin ja ostimme kaksi sijoitus asunto viime kaksi vuotta.

Vierailija
79/88 |
30.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bensa maksaa aivan liikaa ja Suomen palkkataso on naurettavan alhainen. Ei missään nimessä saisi valtion asiat olla sillä tolalla, että tukien varassa ja ilman työssäkäyntiä (=ilman autoja) tulee toimeen paremmin. Säälittävää!

Bensa tulee nopealla ajalla nousemaan kahteen euroon litra. Sitten kaukana asuminen vasta maksaakin. Ja lämmitys.

Vierailija
80/88 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bensa tulee nopealla ajalla nousemaan kahteen euroon litra. Sitten kaukana asuminen vasta maksaakin. Ja lämmitys.

Voidaan sitten viimeistään hyvätuloisina jättää tää paska maa taaksemme ja muuttaa vaikka Sveitsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi