Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään soitettiin 18-trisomia sikiöllä

Vierailija
11.08.2014 |

No tätä osasin odottaa ja varhain asia huomattiin, mutta olen ihan sekaisin. Viisi päivää sitten kävin lääkärissä ja otettiin lapsivesipunktio. Nyt tuli tulokset 18-trisomia. Tosi vakava juttu eikä edes eloonjäämismahdollisuuksia ole kuin tunneiksi, päiviksi tai viikoiks ellei kuole kohtuun sitä ennen. Hirvittää todella keskeytys. Mitä jos sikiö ei lähde syntymään. Minulla viikkoja vasta vajaa 12, mutta niskapoimu oli niin hurja, että heti huomattiin...onneksi. Mitä minä nyt teen...jos en selviä siitä keskeytyksestä koskaan.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori kun vastaus vähän viipyi sen linkin suhteen. Olin laittaa alkuun BMJ:ssä olleen artikkelin (muistin väärin oli 4,4%) vuodelta 2008, mutta kun törmäsin uudempaan jossa myös 18 kromosomin trisomia on mukana niin laitetaan se. Siinä on myös linkki tuohon vuoden 2008 tutkimukseen johon viittasin. Eli http://www.clinchem.org/content/57/7/1023.full

Vierailija
62/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt tuli väärä linkki...pöh. Sori. Pitäisi mennä koneelle tekemään kun puhelimella on niin tätä. Hetki siis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiku oikea. Olen hiljaa.

Vierailija
64/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen kamalan pahoillani. Ja sinä 32/51, olet ensimmäinen ihminen, joka saa minut netin kautta itkemään. En voi sanoa mitään, tuo on varmasti pahinta maailmassa.

Vierailija
65/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vaikea tilanne. Olen pahoillani. Mutta trisomia 18 on yksi vaikeimmista kehitysvammoista, joten keskeytys on paras vaihtoehto. Todella kurjaa että se osui kohdalle.

tukekaa toisianne, puhukaa ja hakekaa apua. Tuo on iso asia käsiteltäväksi. Kaikkea hyvää teille. Ja onnea synnytykseen.

kaikki keskeytys- ja downin jankkaajat voitte mennä muualle..

Vierailija
66/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysyy, että voiko joku kertoa miksi sikiö pitää synnyttää. Miksi se on niin tärkeää. Tämä ei ole tosiaankaan eka kerta ja kuitenkin aina on kaavittu ja tehty asia oikein pitkän kaavan mukaan. Miksei sitten voi heti kaapia. Tämä koko asia on kidutus tai siltä se tuntuu. En viitsi lukea kiistelyä keskeytyksistä tai niiden oikeutuksesta. Jokainen tehköön oman ratkaisunsa. Edellinen minulla kuolikin itsestään. Tämäkin raskaus päättyisi hyvin tod.näköisesti kuolemaan jo kohdussa. Ehkäpä myöhemmin.

Otan osaa niiden tässä ketjussa kirjoittaneiden puolesta, joiden 18-trisomia on huomattu vasta myöhään. En voi kuin uskoa, että pärjään, jos tekin pärjäätte. Viikolla 23 luopuminen on sellainen asia, jota ei voi ymmärtää. Jos sinne asti on iloinnut omasta vauvastaan. Otan osaa! 

Vierailija
67/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:26"]

Todella vaikea tilanne. Olen pahoillani. Mutta trisomia 18 on yksi vaikeimmista kehitysvammoista, joten keskeytys on paras vaihtoehto. Todella kurjaa että se osui kohdalle.

tukekaa toisianne, puhukaa ja hakekaa apua. Tuo on iso asia käsiteltäväksi. Kaikkea hyvää teille. Ja onnea synnytykseen.

kaikki keskeytys- ja downin jankkaajat voitte mennä muualle..

[/quote]

Olen samaa mieltä että keskeytys on paras vaihtoehto,  sikiön etu. Eutanasiaan vertaaminen ei voi olla tässä tapauksessa väärä vertaus. Olen käynyt itse läpi neljä keskenmenoa, joista kaksi kaavintaa ja sinä selviät siitä hengissä, sydämeen sattuu ja happi tuntuu loppuvan mutta vaihtoehtoja ei ole. On aivan oikein ja sikiön edun mukaista keskeyttää raskaus.

Vierailija
68/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaus Wikistä:

Edwardsin oireyhtymä on kromosomiparin 18 trisomia. Se ilmenee useina elimellisinä vaurioina, sydänvikana ja syvänä kehitysvammaisuutena.

Edwardsin oireyhtymä saattaa aiheuttaa kuolleena syntymisen, ja elävänä syntyneistä suurin osa (noin 90 %) menehtyy ensimmäisen elinvuotensa aikana. Noin neljä viidestä trisomia 18 -lapsesta on tyttöjä.[1]

Trisomiasta 18 kärsii yksi noin 5 000:sta–8 000:sta syntyvästä lapsesta. Häiriö saa nimensä geneetikko John H. Edwardsilta, joka kuvasi sen vuonna 1960.

Vierailija
69/89 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 00:11"]

Ap kysyy, että voiko joku kertoa miksi sikiö pitää synnyttää. Miksi se on niin tärkeää. Tämä ei ole tosiaankaan eka kerta ja kuitenkin aina on kaavittu ja tehty asia oikein pitkän kaavan mukaan. Miksei sitten voi heti kaapia. Tämä koko asia on kidutus tai siltä se tuntuu. En viitsi lukea kiistelyä keskeytyksistä tai niiden oikeutuksesta. Jokainen tehköön oman ratkaisunsa. Edellinen minulla kuolikin itsestään. Tämäkin raskaus päättyisi hyvin tod.näköisesti kuolemaan jo kohdussa. Ehkäpä myöhemmin.

Otan osaa niiden tässä ketjussa kirjoittaneiden puolesta, joiden 18-trisomia on huomattu vasta myöhään. En voi kuin uskoa, että pärjään, jos tekin pärjäätte. Viikolla 23 luopuminen on sellainen asia, jota ei voi ymmärtää. Jos sinne asti on iloinnut omasta vauvastaan. Otan osaa! 

[/quote]

Olen ymmärtänyt että lapsen synnyttämisen tarkoituksena on taata mahdollisimman suuri todennäköisyys sille, ettei äidin kohtua vaurioiteta ja siten estetä mahdollisia tulevia raskauksia. Se tuntuu tapana huomattavan julmalta, mutta taustalla on varmaankin ihan näinkin humaani syy. Suosittelen kuitenkin keskustelemaan hoitavien lääkärien kanssa asiasta.

Vierailija
70/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä koneella ja luen näitä vastauksia. Kiitos tuesta. Tiedän etten ole ensimmäinen. Minulla tämä on nyt kolmas perättäinen kerta, kun olen raskaana ja en saa vauvaa. Kaikissa on käynyt huonosti. Ainoa onni tässä on se, että mikään näistä raskauksista ei ole kestänyt 16 viikkoa kauempaa. En vain onnistu saamaan mitään elinkelpoista. Siltä tämä tuntuu ja en enää vaan jaksa ja kestä mennä sinne ultraan kuulemaan, että valitettavasti... Menen rikki tästä. 

Sekosin sen testi  nimestä, kun tässäkin pistettiin neulalla. Menen lääkäriin ylihuomenna. Ovat jotenkin  sitä mieltä, että voi olla sikiö kuollutkin, mutta kyllä se viimeksi ihan eli, sydämen syke oli ok ja kasvoi. Tosin oli kyllä niitä asioita, että ei paljon toivoa annettu. 

Pelkään sitä itse tapahtumaakin ihan kamalasti. Ihan sama, vaikka sikiö olisi kuollut, minun on se synnytettävä. En saa mitään käteeni siitä. Lähden sieltä ulos ihan tyhjänä. On kummallista, että en osaa edes itkeä. Mieskin on ihan hiljaa. Tekisi mieli huutaa ja sitten herätä. Kuitenkin 6kk jälkeen on jo hieman helpompaa. Tiedän sen. Kaiken kanssa oppii elämään. Toivotan kaikille odottajille kaikkea hyvää ja iloa odotusaikaan ja ihaniin vauvoihin. T. AP 

Vierailija
71/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret pahoittelut Ap. Aivan mahdottoman surullinen tilanne. Omassa elämässäni yhteensä 5v. lapsettomuushoitoja takana ja ap:n kaltainen tilanne olisi hirvittävä päätös tälle kaikelle. Yritä jaksaa. 

Vierailija
72/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, otan todella osaa!

Kuitenkin, kun aikaa on kulunut, niin ehkä haluat koittaa vielä kerran, älä vielä tee lopullista päätöstä. Voi tällä tarinalla olla onnellinenkin loppu.

T. 3 km ja 2 lasta

Vierailija
73/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, selviät kyllä. Ja jos vaihtoehtoina on abortti tai lapsen kuolema muutaman päivän ikäisenä? Vaikeaa, surullista, mutta abortti on paras nyt. Ja anna ajan kulua. Älä mieti nyt uutta yritystä onko sitä vai ei.

Vierailija
74/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:04"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:55"]

Vaikka olenkin abortteja vastaan niin sinun tapauksessasi ymmärrän sen. Armollisempaa se on nyt lapselle ja sinulle jos kerta elinmahdollisuuksia ei ole. Sen sijaan en hyväksy esim. downien abortteja, puhumattakaan sosiaalisista syistä tehtäviä. Mutta sinulla on oikea syy siihen. *halaus*

[/quote]

Tiesitkö, että kolmasosa downeista on vaikeasti vammaisia ja kuolevat ennen ensimmäistä ikävuottaan?

[/quote]

Hyvin harva tietää että Downeja on eri asteisia. Voivat olla hyvinkin vaikeasti kehitysvammaisia ja kärsiä erilaisista vaikeista sairauksista kuten sydänvioista. 

Vierailija
75/89 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:56"][quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:35"]Sinä voit myös valita antaa hänelle elinaikaa niin paljon kuin mahdollista ja ajatella, että jokainen hetki on hänelle arvokas. Näin se on.
[/quote]

Arvokas??? Jokaisen sekunnin se lapsi viettää kivuissa. Varmasti todella arvokasta. Lapsi arvostaa.
[/quote]

Mistä voit päätellä, että niin on?

Vierailija
76/89 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lueskellut täällä näitä tarnormaaliuttaJa ajattelin jakaa omani. Olen raskausviikolla 14 ja juuri biopsian tulokset tuli ja 18-trisomia varmistui. Tilanne on sikäli poikkeuksellinen että itselläni on jo ennestään down-lapsi ja aiempi 18-trisomia raskaus joka päättyi keskenmenoon viikolla 15. On myös kolme tervettä lasta, joista olen kiitollinen. Niskaturvotus oli tällä kertaa normaali mutta käsissä ja jalassa huomattiin asentovirheitä.

Vierailija
77/89 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit myös valita antaa hänelle elinaikaa niin paljon kuin mahdollista ja ajatella, että jokainen hetki on hänelle arvokas. Näin se on.

Vierailija
78/89 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, abortti ei ole meille vaihtoehto, mielestäni ihmisen elämän pituus ei ole meidän käsissä. itse en sellaista päätöstä pystyisi tekemään. Tietenkin toivon ja rukoilen ettei vauva joudu kärsimään missään vaiheessa.

Vierailija
79/89 |
19.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2015 klo 16:35"]Sinä voit myös valita antaa hänelle elinaikaa niin paljon kuin mahdollista ja ajatella, että jokainen hetki on hänelle arvokas. Näin se on.
[/quote]

Arvokas??? Jokaisen sekunnin se lapsi viettää kivuissa. Varmasti todella arvokasta. Lapsi arvostaa.

Vierailija
80/89 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista , että todettiin vasta viikolla 30!?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi