Tänään soitettiin 18-trisomia sikiöllä
No tätä osasin odottaa ja varhain asia huomattiin, mutta olen ihan sekaisin. Viisi päivää sitten kävin lääkärissä ja otettiin lapsivesipunktio. Nyt tuli tulokset 18-trisomia. Tosi vakava juttu eikä edes eloonjäämismahdollisuuksia ole kuin tunneiksi, päiviksi tai viikoiks ellei kuole kohtuun sitä ennen. Hirvittää todella keskeytys. Mitä jos sikiö ei lähde syntymään. Minulla viikkoja vasta vajaa 12, mutta niskapoimu oli niin hurja, että heti huomattiin...onneksi. Mitä minä nyt teen...jos en selviä siitä keskeytyksestä koskaan.
Kommentit (89)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:33"]
Kertokaa minulle, mikä abortissa tuossa ap.n tapauksessa olisi joillekkin vaikeaa?
Jos lapsi on kuolemaan tuomittu joka tapauksessa, eikö olisi armeliaampaa sitten lopettaa se kidutus?
Ettekö osaa ajatella tuon sikiön parasta, ainoastaan omaanne?
Surun tajuan, mutta miten se voisi seurata lopun ikää tms?
[/quote]
Minulle se on vaikeaa koska olen jo 23.viikolla ja 18-trisomia todettiin vasta viime viikolla. Keskeytys vielä edessä. Tuntuu että tapan oman lapseni. Hän potkii jo tiuhaan ja synnytys pelottaa, kärsiikö lapsi kun kätilön sanojen mukaan keskeytyksessä lapsi kuolee ennen ulostuloaan. mutta kärsisikö hän vähemmän jos syntyisi täysiaikaisena? En tiedä, ei kenellekään ole tuohon vastausta. :(
-32-
[/quote]
Tuota minäkin mietin. Mutta karmeimmalta tuntui se ajatus, että lapsi eläisikin jonkun aikaa synnyttyään täysiaikaisena. Lapsi joutuisi koko ajan kestämään lääketietellisiä toimenpiteitä ja intensiivistä hoitoa. Minusta kaikki toimtnpiteet tuntuvat vähintäänkin epämiellyttäviltä tai kivuliailta. Siksi en halua pinen lapsen niille altistuvan jos lapsella ei ole mitään mahdollisuuksia selvitä täysipainoiseen elämään. Myös se vaikutti kun selvitin, millainen täysiaikesena ja elävänä syntyneen trisomia lapsen kuolintapa useimmiten on...Lapsi useimmiten kuolee Mifegynen vaikutuksesta, joten on useimmiten jo kuollut ennen kuin synnytys käynnistyy. Tosin joskun poikkeuksiakin on ja lapsi syntyykin elävänä, mutta menehtyy saman tien.
miksi jollakin todettiin tämä vasta loppuraskaudesta kuten jonkun ystävälle kävi? eikö hänelle tehty ultraa ja verikokeita aiemmin? Eikö tälläisen pitäisi heti näkyä? Voimia ap!
Tiedän itse suomessa18 trisomia lapsia. Voivat hyvin.
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:08"]Tiedän itse suomessa18 trisomia lapsia. Voivat hyvin.
[/quote]
minkä ikäisiä ovat?
[quote author="Vierailija" time="01.02.2015 klo 16:08"]
Tiedän itse suomessa18 trisomia lapsia. Voivat hyvin.
[/quote]
älä puhu paskaa! ne on vammaisia, joilla ei elämä ole todellakaan elämisen arvoista.
Lääkäri varmaan haluaa suojella sinun kohtuasi ja siksi ehkä synnyttäminen on parempi kun se on luonnollista kehon toimintaa vaikka toki käynnistetty tässä tapauksessa.
Vaikka nyt ei tietenkään tunnu että uutta yritystä ei enää tule niin eihän tulevaisuutta koskaan tiedä.
Kaavinta voi kuitenkin vahingoittaa kohtua. Minulle on tehty kaavinta rv 11 tuulimunaraskauden takia ja verenvuotoa oli vaikea saada loppumaan ja sitten sain vielä kohtutulehduksen.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 23:22"]
Eiku oikea. Olen hiljaa.
[/quote]
Luepa tuo artikkeki viela kerran. Tuossa linkissasi puhutaan ultrasta ja veritestista. Tuon tiedon saa jo neuvolan lappusesta, etta ultran ja verikokeen failausprossa on n. 5. Ap puhuu istukkabiopsiasta! Siina katsotaan kromosomit ja sen tulos on paikkansa pitava. Itsekin istukkabiopsian kokenut. Meilla tytto varmistui terveeksi sen myota. Voimia ap!
Enkelinkosketus-foorumi auttoi mua. SInne rohkeasti!
Tuossa kyllä kannattaa ajatella sitä sikiötäkin. Hänellä olisi loppuvaiheessa ja syntymän jälkeen hyvin tuskallista. Hyvä asia on että huomattiin noin ajoissa.
Keskeytys varmasti parempi (kun on noin alussakin), kuin katsella vauvaa letkuissa, hautajaiset yms. Siskoni lapsi eli 2kk tehohoidossa ja kuoli perinnölliseen sairauteen, kamalaa katsottavaa, hautajaisetkin.
Vaikka olenkin abortteja vastaan niin sinun tapauksessasi ymmärrän sen. Armollisempaa se on nyt lapselle ja sinulle jos kerta elinmahdollisuuksia ei ole. Sen sijaan en hyväksy esim. downien abortteja, puhumattakaan sosiaalisista syistä tehtäviä. Mutta sinulla on oikea syy siihen. *halaus*
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:55"]
Vaikka olenkin abortteja vastaan niin sinun tapauksessasi ymmärrän sen. Armollisempaa se on nyt lapselle ja sinulle jos kerta elinmahdollisuuksia ei ole. Sen sijaan en hyväksy esim. downien abortteja, puhumattakaan sosiaalisista syistä tehtäviä. Mutta sinulla on oikea syy siihen. *halaus*
[/quote]
Tiesitkö, että kolmasosa downeista on vaikeasti vammaisia ja kuolevat ennen ensimmäistä ikävuottaan?
Voimia.. Ystäväni raskaudessa todettiin tuo sama vasta viikolla 30.. Kaikki oli jo valmiina tytölle siinä vaiheessa.. Synnytti kuolleena tytön viikolla 37 :(
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:55"]
[/quote]
Tiesitkö, että kolmasosa downeista on vaikeasti vammaisia ja kuolevat ennen ensimmäistä ikävuottaan?
[/quote]
Tiesitkö sinä, että raskauden aikana todettu down voikin olla ihan terve lapsi, testit eivät aina näytä 100% varmuutta?
2/3 ei kuole. Miksi pitäisi "varmuuden vuoksi" abortoida down kun enemmistö kuitenkin selviää elossa??
[/quote]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:55"]
[/quote]
[/quote]
Tiesitkö sinä, että raskauden aikana todettu down voikin olla ihan terve lapsi, testit eivät aina näytä 100% varmuutta?
[/quote]
Älä viitsi. Voi sen kromosomitestin pyytää tekemään vaikka kuinka monta kertaa mutta ei se ylimääräinen kromosomi mihinkään häviä.
Voi olen pahoillani puolestasi :( en valitettavasti osaa muuta sanoa