Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tänään soitettiin 18-trisomia sikiöllä

Vierailija
11.08.2014 |

No tätä osasin odottaa ja varhain asia huomattiin, mutta olen ihan sekaisin. Viisi päivää sitten kävin lääkärissä ja otettiin lapsivesipunktio. Nyt tuli tulokset 18-trisomia. Tosi vakava juttu eikä edes eloonjäämismahdollisuuksia ole kuin tunneiksi, päiviksi tai viikoiks ellei kuole kohtuun sitä ennen. Hirvittää todella keskeytys. Mitä jos sikiö ei lähde syntymään. Minulla viikkoja vasta vajaa 12, mutta niskapoimu oli niin hurja, että heti huomattiin...onneksi. Mitä minä nyt teen...jos en selviä siitä keskeytyksestä koskaan.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:39"]

Anteeksi vain, mutta sinulta ei ole voitu ottaa lapsivesipunktiota, koska viikkoja vasta vajaa 12. Jos muu koe olisi otettu, tietäisit tasan tarkkaan, mikä koe se oli. Et siitä lapsivesipunktiona puhuisi, vaan tutkimuksen oikealla nimellä (istukkabiopsia). Ei ole kivaa tällaisilla asioilla trollaaminen. Ja osa kirjoittajista sotkee jotain down juttua tähän. Mitä se kuuluu 18-trisomiaan? Täällä on oikeasti ihmisiä, jotka ovat tällaisia asioita joutuneet kokemaan. Tällaiset trollit eivät hauskoja ole.

[/quote]

aphän jo korjasi että istukkabiopsia oli otettu...

[/quote]

Jos asia niin olisi, ei hän olisi alunperin lapsivesipunktiosta puhunut.  Itse olen vastaavan asian läpi käynyt. Tasan tarkkaan tietää ja muistaa, mikä koe oli, jolla kromosomipoikkeavuus todettiin. Sitä ei vain unohda...

Vierailija
42/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kas kummaa, sydänvikaisia ei-downeja tuskin koskaan abortoidaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi joskus hyvin, että miksi lapsen, joka ei eläisi kuin pienen hetken kohdun ulkopuolella, pitäisi joutua kärsimään synnytys. Ei se vauvallekaan ole mukava kokemus.

Ap:lle hurjasti jaksamista, todella surullisia asioita olet joutunut kokemaan.

Vierailija
44/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:04"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:55"]

Vaikka olenkin abortteja vastaan niin sinun tapauksessasi ymmärrän sen. Armollisempaa se on nyt lapselle ja sinulle jos kerta elinmahdollisuuksia ei ole. Sen sijaan en hyväksy esim. downien abortteja, puhumattakaan sosiaalisista syistä tehtäviä. Mutta sinulla on oikea syy siihen. *halaus*

[/quote]

Tiesitkö, että kolmasosa downeista on vaikeasti vammaisia ja kuolevat ennen ensimmäistä ikävuottaan?

[/quote]

En tiennyt eikä taida tietää yksikään lääkäri. Jos sä nyt puhut tästä 2000-luvusta ja suomessa elävänä syntyvistä down-lapsista.

Mistään etiopian tilanteesta tai 1900-luvun alusta ei tässä ole mieltä keskustella, sen enempää kuin jossitella sitä kuinka monen alkuraskauden keskenmenon taustalla saattaa olla down tai muu kromosomimuutos.

Vierailija
45/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitteko lopettaa sen Downeista jauhamisen kun siitä ei tämän ketjun aloittajan sikiöllä ole ollenkaan kyse. 

Vierailija
46/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on viimeinen yritys?

Vierailija
47/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen se, joka tarttui tuohon lapsivesipunktioon.... Oli tämä trolli tai ei, kirjoitampa silti osanottoni kaikille, jotka ovat asian joutuneet tai joutuvat läpi käymään. Yksi elämän suurimmista murheista, joka ei varmasti koskaan unohdu mutta siitä voi selvitä.

Itselläni homma meni näin: Np-ultrassa sikiöllä oli iso turvotus niskapoimussa, joka oli kaulalle saakka turvoksissa. Turvotus vaihteli eri kohdista mitattuna neljästä kuuteen milliin. Veriseerumin tulokset olivat myös lohduttomat. Jouduin odottamaan lapsivesipunktiota raskausviikolta 12+1 raskausviikolle 15+3. Paikkakunnallani ei tarjota istukkabiopsiaa lainkaan. Lapsivesinäytteestä tehtiin viljely, joka vie oman aikansa. Tuloksen sain vasta kolmen viikon kuluttua, rv 18+2. Vastaus oli trisomia 18. Varattiin aika konsultaatioon läheisimmälle yliopistosairaalalle perinnöllisyyspoliklinikalle. Siellä kerrottiin mitä tulos tarkoittaa ja mitkä ovat vaihtoehdot.

Päädyimme keskeytykseen. Parin päivän päästä konsultaatiosta aloitettiin keskeytys. Ensin annettiin Mifegyne -tabletti joka lopettaa keltarauhashormonin tuotannon ja keho lopettaa raskauden ylläpitämisen. Siitä sitten kotiin odottamaan. Kahden vuorokauden kuluttua aamulla keskeytystä jatkettiin sairaalassa Cytotecilla. Ensin kohdunsuulle ja parin tunnin välein cytotecia kielen alle. Illalla syntyi pieni kuollut lapsi, rv 19+5. Kun näimme lapsen, saimme varmuuden, että päätöksemme keskeytyksestä oli ehdottomasti oikea ratkaisu.

Päätimme, että uusi raskaus saa alkaa niin pian kuin mahdollista. Kolmen kuukauden kuluttua olin uudelleen raskaana. Tämä raskaus päätyi keskenmenoon rv 9+4. Alkuun meinasi epätoivo vallata mielen. Päätimme kuitenkin, että mehän emme lannistu. Lapsi me halutaan. Tulin pian kolmannen kerran raskaaksi. Laskettu aika on syyskuun 15. päivä. Kaikki on mennyt tähän saakka mainiosti. Nyt alkaa tuntua, että me saamme kuin saammekin lapsen.

Vierailija
48/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:15"]

Miksi tämä on viimeinen yritys?

[/quote]

ap kertoi jo, lue ketju.

Vierailija
49/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa minulle, mikä abortissa tuossa ap.n tapauksessa olisi joillekkin vaikeaa?

Jos lapsi on kuolemaan tuomittu joka tapauksessa, eikö olisi armeliaampaa sitten lopettaa se kidutus?

Ettekö osaa ajatella tuon sikiön parasta, ainoastaan omaanne?

Surun tajuan, mutta miten se voisi seurata lopun ikää tms?

Vierailija
50/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku tuli :( voimia aloittajalle! Ja älä itseäsi syytä, kyllä teille vielä terve lapsi suodaan, kunhan ette menetä kaikkea toivoa. Saat ihan varmasti kokea vielä joskus äitiyden. Jaksamista suruun ja toivoa ja iloa tulevaisuuteen sulle toivotan.

Vierailija
51/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:33"]

Kertokaa minulle, mikä abortissa tuossa ap.n tapauksessa olisi joillekkin vaikeaa?

Jos lapsi on kuolemaan tuomittu joka tapauksessa, eikö olisi armeliaampaa sitten lopettaa se kidutus?

[/quote]

Eka kohta: Joidenkin ihmisten ymmärtämättömyys elmämän tosiaioista.

toka kohta: Nimen omaan. Tällaisessa tapauksessa abortti on armeliaampi pienelle ihmisalulle.

Kolmas kohta: Ihmisen perusominaisuus on itsekkyys. Tosin suuren yliopistosairaalan perinnöllisyyslääketieteen ylilääkäri kertoi, että hänen urallaan ei ole tullut vastaan ainoaakaan pariskuntaa, jotka eivät tällaisessa tapauksessa olisi keskeytykseen päätynyt.... Joten se niistä palstalaisten suurista uskon paatoksista ja puheista...

Neljäs kohta: Toivotun lapsen menetys on sellainen jota suree lopun elämää, vaikka suurin suru helpottaakin ajan myötä. Ei sillä ole väliä menettääkö lapsen sairauden vuoksi vai jostain muusta syystä. Menetys on ihan yhtä suuri.

Vierailija
52/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:33"]

[/quote]

Minulle se on vaikeaa koska olen jo 23.viikolla ja 18-trisomia todettiin vasta viime viikolla. Keskeytys vielä edessä. Tuntuu että tapan oman lapseni. Hän potkii jo tiuhaan ja synnytys pelottaa, kärsiikö lapsi kun kätilön sanojen mukaan keskeytyksessä lapsi kuolee ennen ulostuloaan. mutta kärsisikö hän vähemmän jos syntyisi täysiaikaisena? En tiedä, ei kenellekään ole tuohon vastausta. :(

-32-

Vierailija
53/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 kirjoittajalle kiitos, kun jaoit kokemuksesi. Minusta on ihan epäinhimillistä, että olet joutunut odottamaan testejä ja tuloksia. Minä olen saanut testit heti ja tuloksenkin tosi nopeasti. Itseasiassa ajattelin, että he keksi sen tuloksen tai sekoitti, kun tuli niin nopeasti. Kuulemma istukkanäytteissä ne tulokset voivat tulla nopeaan. En tiedä miksi. Koska minulla on ollut ongelmia tämän asian kanssa jo aikaisemmin, minua seurataan tarkemmin. En vain haluaisi edes mennä sinne sairaalaan. Tai haluaisin nukutuksen ja koko asian pois. Meilläkin sikiöllä oli hurja turvotus, joka oli levinnyt. Meillä sitä näkyi myös muualla kuin niskapoimussa. 

En tiedä miten olet jaksanut yrittää, mutta ihanaa, että nyt sinulla on vauva tulossa. Olen vilpittömän onnellinen puolestanne ja toivon kaikesta sydämestä, että kaikki menee hyvin. En toivoisi tällaista kellekään.

Syksy tuo minulle surun ja tämä jäi haavevauvaksi. Ehkä tämäkin on sellainen tähti kuten ne muutkin.Tsemppiä odotukseen nro 46

Vierailija
54/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia kerrallaan. Ny tämä, pahoittelen. Mutta jaksat kyllä, vaikka kohtuuttomalta tuntuukin. Maailma on myös täynnä Pieniä ilman rakkautta.

Vierailija
55/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia kerrallaan. Ny tämä, pahoittelen. Mutta jaksat kyllä, vaikka kohtuuttomalta tuntuukin. Maailma on myös täynnä Pieniä ilman rakkautta.

Vierailija
56/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-trisomia kuulostaa ihan joltain hipsteribändiltä. :D

Vierailija
57/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:33"]Kertokaa minulle, mikä abortissa tuossa ap.n tapauksessa olisi joillekkin vaikeaa?

[/quote]

Mun mielestä on tässä tapauksessa turha syyllistää kumpaankaan suuntaan.

Musta tuntuu kamalalta lukea niin abortin kutsumista lapsen tappamiseksi kuin raskauden jatkamisen pitämistä lapsen kiduttamisella. Tai äidin puhua äidin itsekkyydestä ja mukavuudenhalusta kummassakaan ratkaisussa, kyllä siitä on mukavuus kaukana teit niin tai näin.

Ap:lle voimia kamalaan tilanteeseen ja mihin ikinä päädytte on se teidän ratkaisunne ja teille se oikea!

Vierailija
58/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 22:33"]Kertokaa minulle, mikä abortissa tuossa ap.n tapauksessa olisi joillekkin vaikeaa?

[/quote]

Mun mielestä on tässä tapauksessa turha syyllistää kumpaankaan suuntaan.

Musta tuntuu kamalalta lukea niin abortin kutsumista lapsen tappamiseksi kuin raskauden jatkamisen pitämistä lapsen kiduttamisella. Tai äidin puhua äidin itsekkyydestä ja mukavuudenhalusta kummassakaan ratkaisussa, kyllä siitä on mukavuus kaukana teit niin tai näin.

Ap:lle voimia kamalaan tilanteeseen ja mihin ikinä päädytte on se teidän ratkaisunne ja teille se oikea!

Vierailija
59/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuskin nyt lohduttaa ap:ta tai muitakaan samassa tilanteessa olevia, mutta kyllä 18-trisomia -sikiöt voivat hyvinkin syntyä elävänä ja elää pitkäänkin. Tai no, pitkään ja pitkään, mutta itse esimerkiksi olen tavannut todella monta ihan ilmielävää lasta joilla trisomia 18. Ulkomailla tosin, en Suomessa.

Todennäköisesti Suomessa aika mittava osa näistä tapauksista abortoidaan, ja muutenkin aika harvinaisesta kromosomipoikkeavuudestahan tässä on kyse.

Syy miksi itse nyt nämä asiat sanon ja miksi ylipäätään mistään mitään tiedän on se, että minun sisaruksellani on myös 18-kromosomin poikkeama, tosin ei trisomia mutta sellainen joka myös aiheuttaa vaikeaa kehitysvammaisuutta. Itselläni ei koskaan olisi sydäntä tehdä aborttia jos lapsella kromosomipoikkeama, vaikka se tietäisikin vaikeavammaisuutta.

Vierailija
60/89 |
11.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas soitettiin humppaa haitarilla tänään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä