Lapsemme oli vajaan viikon 9 h/päivä päivähoidossa
niin johan siitä pk:ssa valitettiin, että liian pitkää päivää! Ymmärtäisin, että jos olisi pidempään ollut näin, mutta vajaasta viikosta!!! Molemmat vanhemmat teemme yli 40 h/viikossa töitä, mitään lyhennyksiä ei kumallakaan ole. Työmatkat siihen päälle päivän molemmin puolin sekä molemmilla työvaatteiden vaihto päivän molemmissa päissä. Onko 9 h/pv liian pitkä hoitoaika? Aiemmin olemme pystyneet viemään/hakemaan limittäin, nyt emme. Mitään sukulaisia tms ei ole haku eikä kyllä minään muunakaan apuna. Noloa on kyllä sekin, että pitäisi nyt työnantajalle alkaa tästä naukua ja anoa lyhyempää työaikaa, varsinkin kun olen määräaikainen ja pk:ssa tietävät, että työsuhteeni loppuu syksyllä. Pk on auki 10 h 45 min, joten aukioloaikojen puitteissa on hoitopäivät olleet.
Kommentit (76)
9h yksittäisinä päivinä yli 3v lapsilla ei varmaankaan lapsen kehitystä haittaa. Mutta pienillä lapsilla pitkillä päivillä on kyllä seurauksensa.
Mun lapseni on onnekas. Hän on päiväkodissa, jossa ryhmäkoko on pieni ja hoitajat aivan ihania. Lapsi tykkää mennä päiväkotiin ja viihtyy siellä. Valitettavasti tässäkin perheessä vanhempien työrytmi ei ole ihanteellinen. Teen vuorotyötä 07-18.00 välillä ja miehelläni on paljon työmatkoja. Joskus ei vaan aikatauluja saada järkevästi sovitettua ja lapsi joutuu olemaan noin 9,5h hoidossa (silloin kun haku ja vienti mun harteilla, sillä mun työmatkani on 45min).
Silloin kun näitä pitkiä päiviä tulee useita peräkkäin, huomaa lapsesta väsymyksen. Kiukuttelee turhista asioista ja yöt on levottomia. Näin käy vaikka lapsen hoitoryhmä on täysin ideaalinen. On kavereita, superkivat hoitajat, paljon virikkeitä hoidossa jne. Lapseni on jo 5- vuotias ja silti reagoi näin. Miettikää mikä vaikutus on pienemmillä lapsilla ja päiväkodissa jossa ryhmäkoko on normaali noin 20, eikä kaikki hoitajat ole työstään motivoituneita?
Mä ajattelin nyt asiaa lapsen kantilta. Hoitajillehan tuon hoitoajan pituuden pitäisi olla yhden tekevä. Hoitosopparissa voi olla joku maininta ajasta, mutta sekin joustaa tarpeen mukaan ja teillä nyt on tuo tarve.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:06"]
Joissain viesteissä minun on syytetty haukkuvan päiväkotia tai hoitajia. Luin tämän ketjun uusiksi ja missään viestissäni EN ole haukkunut, vaan esittänyt kritiikkiä. Kysymys ei ole siitä, että lapseni hoitopäivä olisi jotenkin liian pitkä erityisesti, vaan ylipäätään 9 h hoitopäivät kenellä tahansa. Siksi närkästyin, koska jos lähtöarvona on, ettei kenelläkään koskaan saa olla yli 8 h päiviä, niin eihän se normi 8 h työpäivää tekevilläkään toteutuisi. Me siis teemme yli 40 h/vko. Ap
[/quote]
Minä luin koko ketjun myös ja ap ei tosiaankaan, toisin kuin väitetään ole missään haukkunut ketään eikä mitään! Ihmeen kärkkäästi hänen kimppuunsa on kuitenkin käyty. Miksihän...?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:12"]
eikä kaikki hoitajat ole työstään motivoituneita?
[/quote]
Tämä se ongelma juuri on.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:15"]
Joissain viesteissä minun on syytetty haukkuvan päiväkotia tai hoitajia. Luin tämän ketjun uusiksi ja missään viestissäni EN ole haukkunut, vaan esittänyt kritiikkiä. Kysymys ei ole siitä, että lapseni hoitopäivä olisi jotenkin liian pitkä erityisesti, vaan ylipäätään 9 h hoitopäivät kenellä tahansa. Siksi närkästyin, koska jos lähtöarvona on, ettei kenelläkään koskaan saa olla yli 8 h päiviä, niin eihän se normi 8 h työpäivää tekevilläkään toteutuisi. Me siis teemme yli 40 h/vko. Ap
[/quote]
Minä luin koko ketjun myös ja ap ei tosiaankaan, toisin kuin väitetään ole missään haukkunut ketään eikä mitään! Ihmeen kärkkäästi hänen kimppuunsa on kuitenkin käyty. Miksihän...?
[/quote]
Koska hoitajat vetävät silti herneen nekkuun kun eivät olekaan jumalasta seuraavia. Osalla lastenhoitajista tai lto'sta on aivan väärä asenne alalle jolla ovat töissä. Työpaikalla tehdään töitä, ei juoruta tai harjoiteta työpaikkakiusaamista ja morkata vanhempia.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
Koska hoitajat vetävät silti herneen nekkuun kun eivät olekaan jumalasta seuraavia. Osalla lastenhoitajista tai lto'sta on aivan väärä asenne alalle jolla ovat töissä. Työpaikalla tehdään töitä, ei juoruta tai harjoiteta työpaikkakiusaamista ja morkata vanhempia.
[/quote]
Juuri näin. Siksi onkin oikeesti kamalaa, jos ja kun ap:ta mollaavat ja syyllistävät tekstit ovat päivähoidon ammatti, öh, päivähoidon työbtejkijöiden näppiksestä.
Lopetetaan nyt tää vanhempien syyllistäminen.Tosiasia nääs niin et vaikka kuinka olis oikeus lyhennettyyn työviikkoon ja haluais lapsrn parasta työnantajista monikaan ei jousta oot sit joko töissä tai työtön.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 20:06"]
Lopetetaan nyt tää vanhempien syyllistäminen.Tosiasia nääs niin et vaikka kuinka olis oikeus lyhennettyyn työviikkoon ja haluais lapsrn parasta työnantajista monikaan ei jousta oot sit joko töissä tai työtön.
[/quote]
Toki kannattaa lopettaa. Taitavat tosiaan olla pk-työntekijöitä nämä ketjussa(kin) syyllistävät.
Päiväkotihan on täynnä niitä ammattilaisia, joiden tehtävä on tehdä lapselle hyvä päivä, oli se sitten pitkä tai ei. Hoitajissa vikaa, jos eivät osaa suunnitella päivän toimia niin, ettei pienet lapset rasitu. Johtuisikohan siitä, että kahvitunteja ja muita palavereita on liian paljon, ja hoitotyössä liian vähän hoitajia?
törkeetä valittaa. meillä lapset on joka päivä 9,5h-10h (riippuu miten myöhässä vr:n junat ovat..) ja olen sen ilmoittanut myös hoitoon. meillä ei ole mahdollisuutta valita työaikoja.
Tää keskustelu on taas niin naurettavaa että ei voi kuin ihmetellä että minkä helkkarin takia niitä lapsia täytyy raahata sinne päiväkotiin kun siellä kerran aina on kaikki niin hirveetä paskaa..
Lto
päiväkoti on olemassa sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Jos päiväkoteja ei olisi, Lto, niin sinullakaan ei olisi töitä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 18:54"]
Itse olen esimerkiksi joutunut keskustelemaan paljonkin siitä, miten mm 2-vuotiasta tuotiin jatkuvasti pitkiksi päiviksi hoitoon äidin ollessa kotona vauvan kanssa. Isompi lapsi kärsi tilanteesta kovasti. Ei ollut mukavaa vanhemman mielestä, mutta olihan siitä puhuttava.
Hoidon laatu ei auta liian pitkiin päiväkotipäiviin. Lastenpsykologit ja psykiatrit ovat sitä mieltä, että Suomessa yleinen lasten ja erityisesti nuorten pahoinvointi johtuu pienten lasten pitkistä hoitopäivistä isoissa ryhmissä. Kyseisten ammattilaisten mukaan siedettävä maksimihoitoaika on lapsille 6h/pvä ja paras ryhmäkoko pienille lapsen oma ikä plus yksi. (Eli esim 2-vuotias maksimissaan 3 lapsen ryhmässä.)
[/quote]
Kun teemme yli 40 h viikossa töitä, ei 6 h/pv millään limittelyllä ja sumplimisella toteutuisi. Ap
[/quote]
Ei toteudu ei. Se ei muuta mihinkään sitä tosiasiaa että 9h hoitopäivä on lapsen kannalta liian pitkä. Valitettavasti aikuisten velvollisuudet eivät aina kohtaa lapsen edun kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:06"]
päiväkoti on olemassa sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä. Jos päiväkoteja ei olisi, Lto, niin sinullakaan ei olisi töitä.
[/quote]
Miksi meillä sitten on se subjektiivinen päivähoito-oikeus?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:58"]
Tää keskustelu on taas niin naurettavaa että ei voi kuin ihmetellä että minkä helkkarin takia niitä lapsia täytyy raahata sinne päiväkotiin kun siellä kerran aina on kaikki niin hirveetä paskaa..
Lto
[/quote]
Oma tekstisi on naurettavaa. Lapsia viedään sinne kun on tarve, jos et sitä tiennyt. Puhuisitte asiallisesti ja käyttäytyisitte samoin, niin ei tarvitsisi valittaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 19:58"]
Lto
[/quote]
Oma tekstisi on naurettavaa. Lapsia viedään sinne kun on tarve, jos et sitä tiennyt. Puhuisitte asiallisesti ja käyttäytyisitte samoin, niin ei tarvitsisi valittaa.
[/quote]
Mutta sitä en ymmärrä että jos hoitoon ei olla millään tavalla tyytyväisiä niin miksi siellä päiväkodissa täytyy asioida? On niitä muitakin vaihtoehtoja olemassa. En minäkään käy sellaisissa paikoissa joiden palvelun taso ei ole itselleni mieleistä.
51. Todella hyvä kirjoitus. Tässä ketjussa moni tarhantäti on siksi juuri älähänyt, kun pitäisi juorukerho keskeyttää ja vahtia lapsia. Kas kun lapset olisivat mahdollisimman vähän aikaa, ehtisi paremmin juoruilla, tosiaan selkä lapsiin päin, kitata kahvia ja muutenkin vaan oleilla. Ja kaiken huippuna päästä liian aikaisin kotiin.