Antaisitko 6kk vauvasi isänsä kanssa reisusun 3vrk?
Mieheni haluaisi lähteä kolmeksi vuorokaudeksi reissuun 6kk ikäisen vauvamme kanssa. Minusta tämä tuntuu jotenkin ahdistavalta. En haluaisi, että olisimme erossa toisistamme vielä, minä ja vauva. Olenko nyt nipo, jos kiellän? Imetys on kyllä jo päättynyt.
Kommentit (101)
Mitä vittua nyt taas mammat.. antakaa niiden isien hoitaa sitä lasta. Sylettää tälläinen pelleily. Ei se mies mikään puoli-ihminen ole.
En antaisi. Fakta on se, että vauva on kiintyneempi minuun, olen kuitenkin hänen kanssaan paljon enemmän kuin isä, joka käy töissä.
Kyse ei ole äidin tai isän toiveesta ja halusta, vaan lapsen parhaasta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:27"]
Minusta lapsi voi hyvin mennä isänsä kanssa reissuun, mutta musta tässä koko jutussa on ihan hämäriä piirteitä..
Isä tahtoo *rentoutumaan* ulkomaille puolivuotiaan vauvan kanssa?!? Tapaamaan kavereita?!?
Äiti ei "tällä kertaa pääse mukaan". Miksi ei? Eikö olisi pikkuisen helpompi siellä reissussa, jos vauvaa hoitaisi kaksi aikuista yhden lisäksi!
Jos itse muistelen lastenme vauva-aikaa, niin ei olisi kyllä tullut mieleenkään, että olisin yksinäni lähtenyt 6kk vauvan kanssa rentoutumaan ulkomaille! Kyllä se vauva-aika vaipanvaihtoineen ja syöttämisineen on ihan tarpeeksi hankalaa kotioloissakin.
Tajuaako se ap:n mies, mihin on ryhtymässä? Vauva on ilmeisesti pulloruokinnalla. Missä aikoo pestä pullot? Ottaalo korviketta kotimaasta mukaan? Missä lämmittää korvikkeen? Syökö vauva jo kiinteitä? Raahataanko niitäkin mukaan? Mimmoinen hotelli? Pääseekö kulkemaan rattailla? Pystyykö yksi ihminen kuljettamaan vauvan, rattaat ja matkatavarat yhdellä kertaa? Jos on yksinään reissussa, ei voi jättää vauvaa hetkeksikään silmistään.
Nämä asiat ovat minusta paljon huolestuttavampia kuin se vauvan 3 vrk:n ero äidistään!
[/quote] Mies on siis menossa tapaamaan kavereitaan ja sukulaisiaan. Vauva syö kiinteitä ja korviketta saa kaupoista. Vauva on tottunut matkaaja, en epäile isän pärjäämistä.
ap
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:08"]
Jos äiti on ollut kotona vauvan kanssa tähän asti ja mies töissä niin en päästäisi. Jos mies on ollut pääasiallainen hoitaja tähän asti niin voisi olla ok, mutta parempi jos ei tulisi noin pitkiä eroja kummastakaan vanhemmasta.
[/quote]
Tässä se tuli! Pääasiallinen hoitaja on se sana, joka ap:n tulisi sisäistää. Ja pääasiallinen hoitaja voi olla isä tai äiti tai periaatteessa kuka vain, joka lasta pääasiallisesti hoitaa! Pääasiallisia hoitajia voi olla myös kaksi, jos esim. syystä tai toisesta molemmat vanhemmat ovat lapsen kanssa kotona. Mutta jos 6kk vauva on ollut kotona vain toisen vanhemman kanssa, tämä vanhempi on lapsen pääasiallinen hoitaja. Ja tästä hoitajasta ei minkään lomamatkan takia olisi suositeltavaa olla erossa noin pitkään noin pienenä.
Eli ap, kuka on lapsesi pääasiallinen hoitaja?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:59"]
Jos äiti on ollut kotona vauvan kanssa tähän asti ja mies töissä niin en päästäisi. Jos mies on ollut pääasiallainen hoitaja tähän asti niin voisi olla ok, mutta parempi jos ei tulisi noin pitkiä eroja kummastakaan vanhemmasta.
[/quote]
Tässä se tuli! Pääasiallinen hoitaja on se sana, joka ap:n tulisi sisäistää. Ja pääasiallinen hoitaja voi olla isä tai äiti tai periaatteessa kuka vain, joka lasta pääasiallisesti hoitaa! Pääasiallisia hoitajia voi olla myös kaksi, jos esim. syystä tai toisesta molemmat vanhemmat ovat lapsen kanssa kotona. Mutta jos 6kk vauva on ollut kotona vain toisen vanhemman kanssa, tämä vanhempi on lapsen pääasiallinen hoitaja. Ja tästä hoitajasta ei minkään lomamatkan takia olisi suositeltavaa olla erossa noin pitkään noin pienenä.
[/quote] Minä olen ollut kokoajan kotona, mies 2kk.
ap
6kk ei vielä tiedä olevansa äidistä erillinen. Sitähän se eroahdistus sitten on, kun vauva alkaa ymmärtää olevansa oma yksilönsä.
Suomessa on tällainen kulttuuri, että vanhemmat edellä ja lapset perässä, myös vauvat. Se tulee siitä kun ennen ei ole ollut näin pitkiä äitiysvapaita ja on pitänyt saada äidit äkkiä töihin. Äideille on sitten sanottu, ettei se vauva siitä traumatisoidu, vaikka joutuukin äidistä eroon pitkiksi ajoiksi. Siinä on myös syy monen vanhemman ihmisen imetyskielteisyyteen.
Nykyään on tietty ihan eri vaatimukset, kun lasten pitää sopeutua pitkiin päiväkotipäiviin, kun vanhemmat haluaa töiden jälkeen harrastaa. Tai lopetetaan imetys, kun äidin pitää treenata fitness-kisoihin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:00"]
Heidän olisi tarkoitus matkustaa ulkomaille pitkäksi viikonlopuksi ihan vain lomailemaan.
ap
[/quote]
Tuota en ymmärrä ollenkaan. Miksi myös vauvan äiti ei voi lähteä mukaan lomailemaan! Herää kyllä ajatus että miehellä on jotain taka-ajatuksia. Mikä ihmeen hinku sillä on lähetä LOMAILEMAAN 6kk ikäisen vauvan kanssa. Ymmärrän jos koko perhe matkustaa lomalle niin tietenkin vauva mukaan, mutta miksi lomalle vain isä ja vauva?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:55"]
Minusta lapsi voi hyvin mennä isänsä kanssa reissuun, mutta musta tässä koko jutussa on ihan hämäriä piirteitä..
Isä tahtoo *rentoutumaan* ulkomaille puolivuotiaan vauvan kanssa?!? Tapaamaan kavereita?!?
Äiti ei "tällä kertaa pääse mukaan". Miksi ei? Eikö olisi pikkuisen helpompi siellä reissussa, jos vauvaa hoitaisi kaksi aikuista yhden lisäksi!
Jos itse muistelen lastenme vauva-aikaa, niin ei olisi kyllä tullut mieleenkään, että olisin yksinäni lähtenyt 6kk vauvan kanssa rentoutumaan ulkomaille! Kyllä se vauva-aika vaipanvaihtoineen ja syöttämisineen on ihan tarpeeksi hankalaa kotioloissakin.
Tajuaako se ap:n mies, mihin on ryhtymässä? Vauva on ilmeisesti pulloruokinnalla. Missä aikoo pestä pullot? Ottaalo korviketta kotimaasta mukaan? Missä lämmittää korvikkeen? Syökö vauva jo kiinteitä? Raahataanko niitäkin mukaan? Mimmoinen hotelli? Pääseekö kulkemaan rattailla? Pystyykö yksi ihminen kuljettamaan vauvan, rattaat ja matkatavarat yhdellä kertaa? Jos on yksinään reissussa, ei voi jättää vauvaa hetkeksikään silmistään.
Nämä asiat ovat minusta paljon huolestuttavampia kuin se vauvan 3 vrk:n ero äidistään!
[/quote] Mies on siis menossa tapaamaan kavereitaan ja sukulaisiaan. Vauva syö kiinteitä ja korviketta saa kaupoista. Vauva on tottunut matkaaja, en epäile isän pärjäämistä.
ap
[/quote]
Ympärileikattavaksi?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:10"]
Heidän olisi tarkoitus matkustaa ulkomaille pitkäksi viikonlopuksi ihan vain lomailemaan.
ap
[/quote]
Tuota en ymmärrä ollenkaan. Miksi myös vauvan äiti ei voi lähteä mukaan lomailemaan! Herää kyllä ajatus että miehellä on jotain taka-ajatuksia. Mikä ihmeen hinku sillä on lähetä LOMAILEMAAN 6kk ikäisen vauvan kanssa. Ymmärrän jos koko perhe matkustaa lomalle niin tietenkin vauva mukaan, mutta miksi lomalle vain isä ja vauva?
[/quote] Selitin jo tuolla aiemmin. En pääse mukaan muun sovitun menon vuoksi ja mies haluaisi tavata nimenomaan vauvan kanssa sukulaisiaan ja ystäviään. Kaikki he eivät ole vielä nähneet vauvaa kun asutaan eri maassa. Heidän on myös tarkoitus mennä vauvan serkun syntymäpäiväjuhliin tuolla matkalla.
ap
Mä olisin helkutin onnellinen jos mun mies ehdottaisi vievänsä kahdestaan reissun meidän lapsemme! Huhhuh mitä äitejä täällä palstalla.... varmaan provo...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:59"]
[/quote]
[/quote] Minä olen ollut kokoajan kotona, mies 2kk.
ap
[/quote] Miksi tähän tuli alapeukkuja?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:11"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 13:55"]
ap
[/quote]
Ympärileikattavaksi?
[/quote] Ei? Edelleen, ihan vain sukua tapaamaan Suomeen.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:10"]
ap
[/quote]
[/quote]
mä ymmärrän taas hyvin. Mulla on ollut itselläni sellaisia menoja ja velvoitteita mitkä ovat pitäneet mut kotinurkissa juuri silloin kun miehellä olisi sopiva sauma johonkin reissuun. Vähän isompina (1v ja 3v) lapset ovat sitten lähteneet isänsä kanssa reissulle mun jäädessä kotiin.
Toisaalta mä olen myös itse tehnyt 6kk ikäisen kanssa oman muutaman päivän lomailureissun kaverin luo enkä ymmärrä miksei se olisi voinut tuntua lomalta? Kiva reissu oli, ihan niin kuin nekin mitä ollaan koko perheen voimin tehty. Varmaan vastaavassa tilanteessa mieskin olisi voinut lomailla sen vauvan kanssa, mutta tuossa vaiheessa vauva oli vielä niin kiinni äidissä ettei siinä olisi ollut mieltä.
Mulle on muuten enemmän lomaa tehdä muutaman päivän reissu 6kk:n kanssa kuin vaikka 2v:n ja 4v:n. En tiedä missä vaiheessa tuo muille muuttuu lomailuksi?
Ihmiset eivät taas osaa lukea, vaan jankuttavat samoja kysymiksiä ap:lle uudestaan ja uudestaan. Lukekaa nämä keskustelut ensin ennen kuin otatte kantaa.
En päästäisi. En myöskään päästäisi isää lähtemään itsekseen 3 vuorokaudeksi pois vauvan luota, jos ei olisi joku pakkotilanne, esim. joutuisi sairaalaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:36"]
En päästäisi. En myöskään päästäisi isää lähtemään itsekseen 3 vuorokaudeksi pois vauvan luota, jos ei olisi joku pakkotilanne, esim. joutuisi sairaalaan.
[/quote] Eli ihmiset, joiden työssä on työmatkoja eivät voi tehdä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 14:36"]
[/quote]
Ihan oikeasti? Entäs jos sillä töissä olevalla vanhemmalla tulisi vaikkapa työmatka? "En voi lähteä kun vaimo ei päästä". Pitääkö sitten irtisanoutua? Ai niin, mutta yhteiskuntahan maksaa sit palkkaa molemmille vanhemmille, että voivat rakentaa kiintymyssuhdetta vauvaan ilman häiritseviä työvelvoitteita.
Ei pysty ymmärtämään tällaisia ei.
Aika nipottaja olet kun et anna miehen lähteä lapsen kanssa reissuun. Sinä annat itsestäsi miehellesi kuvan että sinä omit lapsen ja et anna isän tehdä mitään lapsen kanssa keskenään
[quote author="Vierailija" time="10.08.2014 klo 12:14"]
Mies on siis ollut tasavertainen vanhempi ja hoitaja alusta saakka. Minä olen ollut kotona vauvan kanssa ja mieskin aluksi, mutta nyt töissä. Hän on muutenkin aktiivisesti vauvan kanssa iltaisin ja viikonloppuisin. On myös hoitanut yöheräämisiä alusta saakka. En vain ole ollut öitä erossa vauvasta vielä ja 3 vrk tuntuu näin äkkiseltään paljolta. Hyvä isä hän on.
ap
[/quote]
Eli ongelmana on nyt vain sun oma haluaminen ja pelko ikävän syntymisestä sinulle.
Mä en päästäisi, toisaalta ei mies ole sellaisia ehdotellutkaan vaikka on sittemmin tehnyt mm ulkomaanreissuja yksin lasten kanssa.
Mä olen kylläkin imettänyt ja ollut kotiäitinä vauvoille miehen käydessä töissä joten itsestäänkin selvää että olen ollut puolivuotiaille se läheisempi vanhempi. Taaperoaikana tuo on sitten muuttunut ja taaperot ovat jo tehneet tuollaisia muutamien päivien reissuja isänsä kanssa. Jos kuvittelisin etten imettäisi niin en siltikään mielelläni päästäisi alle 1v ikäistä noin pitkälle reissulle.
Jos kuitenkin tuohon päädyt niin suosittelisin että kokeilisitte ensin paria 1-2 yön erossaoloa niin että näette miten vauva niihin reagoi.