Olin 15 vuotiaan kanssa Triplassa ostoksilla ja meni 405€
Ostettiin tarvittavat asiat kouluun palaamiseen
2 uudet rintaliivit
10 kpl sukkapareja
3 t paitaa
2 farkut
1 lökärit
1 juoksuhousut
Uudet vanssit
2 hupparia
Meikkejä noin 40 €
muutama kynä sekä pyyhekumi.
Ja sit syötiin sushi buffetissa.
Tämä ihmisille joista teinin kasvattaminen on halvempaa kun vauvan koska vauvat tarvitsee uusia vaatteita kokoajan
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis taidat olla niitä, jotka eivät osaa sanoa ei sille kaikkea vaativalle lellivauvalleen. Olet muuten kusessa sen kanssa jonkun vuoden päästä kun se koittaa itsenäistyä ja huomaakin ettei omat rahat riitäkkään mihinkään kun ei ole mamma maksamassa kaikkea.
Minulle vanhemmat ostivat yksiön Helsingistä. Hyvin olen elämässä pärjännyt. Luin itseni lääkäriksi, töitä riittää, hyvä palkka. Nyt vuorostani ostelen vanhemmilleni kaikkea hyvää.
Olisit päässyt lääkäriksi ilman tuota asuntoakin.
Vanhemmat ostivat minulle yksiön, jotta pystyisin opiskelemaan pääsykokeisiin. Asuin soluasunnossa enkä pystynyt keskittymään siellä opiskeluun, tuli mm. juteltua suuri osa vapaa-ajasta kämppisten kanssa. Yksi nousi joka aamu ylös ennen 6 kolistelemaan keittiöön.
Lapsista ei tule laiskoja vaikka vanhemmat auttavat elämässä alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omalle teinilleni ostanut viimeisen 2vkon aikana..
Imurin
Paahtimen
Grillimikroaaltouunin
Sängyn+sijauspatjan+petivaatetta+päiväpeitto
Säädettävän työpöydän+tuolin siihen (säädettävä/ergonominen)
Ruokapöydän+4 tuolia
Hyllykön
Sivupöydän (sängyn viereen herätyskellolle yms)
Mattoja x 3
Astiat laseja, mukeja
Aterimet
Kattilan 2 eri kokoa
Paistinpannun
Fiskarsin yleis-ja kynsisakset
Fiskarsin veitsiä 3 eri tarkoitukseen
Keittiövälineistöä
Kaihtimet x 4
Verhot x 4
Wc-tarvikkeita (suihkuverho, pyttyharja jne)
Kylpypyyhkeitä x 4
Käsi pyyhkeitä x4
Keittiöpyyhkeitä x4
+Ruokakaupassa haemme vielä täydennystä tyhjiin kaappeihin esim.pasta, riisi, mausteet, pesuaineet, tonnikalaa, maapähkinä voita, talous-ja wc-paperi jne.jne
Juu, ennen tuon ikäisenä oltiin kesätöissä ja niillä rahoilla sitten ostettiin kesän päätteeksi pääasiassa uusia vaatteita ja kenkiä. Sai ostaa mieleisiä, vaikka hinta joskus kirpaisi, kun ei ollut vanhempien kukkarolla.
Vierailija kirjoitti:
Ostan pojanpojalle ( nyt 3 v taapero) hyviä vaatteita käytettynä. Saa talvihaalarit, välikausi haalarit ja kaikki kengät. Olen aina ostanut, vaikka eläke on lähes 5000 e. Se on viisasta. Uutena vaunut/rattaat ja turvaistuin.
Mäkin ostaisin mutta kun ne pitää olla jotain merkkejä mistä en ymmärrä mitään niin en uskalla ostaa kun pelkään ettei kelpaa. Vaikka kuinka kyselen mitä voisin ostaa niin en saa mitään vinkkiä niin sitten en osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Juu. Meitä on moneen lähtöön. Itse olen myös akateeminen keskiluokkainen kermaperse joka ei ole kokenut köyhyyttä ja ostan kaikki vaatteet uutena, koska minulle ei ole tärkeää että mulla on jotain vaatetta päällä vaan että vaate sopii juuri minulle, istuu hyvin, on laadukas ja näyttää hyvältä ja on sen tyylinen josta pidän. Siksi ostan vaatteet uusina, koska harvemmin löydän tällaisia kierrätyksestä tai kirpparilta."
Minulla on täysin päinvastainen kokemus. En löydä tavallisista vaatekaupoista mitään kivaa. Melkein kaikki vaatteet pitäisi teettää mittojen mukaan, että ne näyttäisivät hyvältä minun päälläni ja sopisivat omaan tyyliini. Mutta vanhat vintage-vaatteet ovat ihania. Ne ovat laadukkaita, kestäviä, persoonallisia, hyvän näköisiä ja minulle sopivia. Minua ei haittaa, jos vaate on hieman ylisuuri (1 - 2 kokoa yläkanttiin). Laadukas vaate istuu hyvin, vaikka mitoitus ei olekaan sentilleen oikein juuri oman vart
Itse olen hoikka ja keskimittainen, nuori ja tykkään modernista enemmän kuin vintagesta, niin se selittänee miksi löydän helpommin uusia vaatteita kuin sinä ja miksi nuo kirpparit ei ole se oma juttu. Kiva että sulle löytyy mieluisia.
Minusta tuo ei ole mitenkään ihmeellinen summa. Olen joutunut jo vuosia ostamaan omalle tytölle kengät aikuisten osastolta, kun jalka kasvoi kokoon 41 jo 10-vuotiaana. 600€ vuodessa on ehkä alakanttiin arvioitu, jos miettii mitä menee pelkästään teinin kenkiin, kun harrastaa lajia, jossa tarvitsee neljät eri kengät. Lisäksi sitten vielä vapaa-ajan kengät. Vaatteiden hintaa en ole viitsinyt edes laskea tänä vuonna, kun ollaan kouluvaatteita ostettu. Kolmet farkut, kahdet urheilutrikoot, kahdet merkkikollarit ja kaksi merkkihupparia on tähän mennessä ostettu. Mielestäni ihan kohtuullinen linja, että saa parit merkkijutut ja muuten menee sitten ihan perusvaatteilla. Reppu ja penaali ostetaan nyt pitkästä aikaa, kun edelliset on puhki kulutettu. Olivat käytössä ainakin neljä vuotta.
Tiedän kyllä, että kirppareilla pääsisi halvemmalla, mutta eipä ole mitään tarvetta. Sen takia tässä on koulut käyty ja tehdään ahkerasti töitä, että voidaan lapselle mahdollistaa asioita ja elämyksiä. Ja tietää se lapsikin, että pitää käydä koulut kunnolla ja miettiä fiksu ammatti, että voi samaa elintasoa ylläpitää itse aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo ei ole mitenkään ihmeellinen summa. Olen joutunut jo vuosia ostamaan omalle tytölle kengät aikuisten osastolta, kun jalka kasvoi kokoon 41 jo 10-vuotiaana. 600€ vuodessa on ehkä alakanttiin arvioitu, jos miettii mitä menee pelkästään teinin kenkiin, kun harrastaa lajia, jossa tarvitsee neljät eri kengät. Lisäksi sitten vielä vapaa-ajan kengät. Vaatteiden hintaa en ole viitsinyt edes laskea tänä vuonna, kun ollaan kouluvaatteita ostettu. Kolmet farkut, kahdet urheilutrikoot, kahdet merkkikollarit ja kaksi merkkihupparia on tähän mennessä ostettu. Mielestäni ihan kohtuullinen linja, että saa parit merkkijutut ja muuten menee sitten ihan perusvaatteilla. Reppu ja penaali ostetaan nyt pitkästä aikaa, kun edelliset on puhki kulutettu. Olivat käytössä ainakin neljä vuotta.
Tiedän kyllä, että kirppareilla pääsisi halvemmalla, mutta eipä ole mitään tarvetta. Sen takia tässä on koulut käyty ja tehdään ahkerasti töitä, et
Voitko vielä valaista mitä tarkoitusta palvelee nämä "parit merkkijutut" kuvailemiesi "perusvaatteiden" lisäksi. Onko se jokin symbolinen juttu jolla ilmaistaan muille jälkikasvun vanhempien sosioekonominen asema? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis taidat olla niitä, jotka eivät osaa sanoa ei sille kaikkea vaativalle lellivauvalleen. Olet muuten kusessa sen kanssa jonkun vuoden päästä kun se koittaa itsenäistyä ja huomaakin ettei omat rahat riitäkkään mihinkään kun ei ole mamma maksamassa kaikkea.
Minulle vanhemmat ostivat yksiön Helsingistä. Hyvin olen elämässä pärjännyt. Luin itseni lääkäriksi, töitä riittää, hyvä palkka. Nyt vuorostani ostelen vanhemmilleni kaikkea hyvää.
Vanhemmat ostivat minulle yksiön, jotta pystyisin opiskelemaan pääsykokeisiin. Asuin soluasunnossa enkä pystynyt keskittymään siellä opiskeluun, tuli mm. juteltua suuri osa vapaa-ajasta kämppisten kanssa. Yksi nousi joka aam
Elämässä alkuun auttaminen on muutakin kuin materiaa. Asunnon ostaminen helsingistä on vähän enemmän kuin alkuun auttamista. Motivaatiota lukemiseen pitää olla ilman kalliita asuntojakin. Kyllä vanhemmat saa laittaa rahaa lapsiinsa vaikka miten kunhan pysyy ymmärrys siitä että se ei ole mikään normi tai "alkuu auttamien". Ennakkoperintö olisi parempi ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että kirppareilla pääsisi halvemmalla, mutta eipä ole mitään tarvetta. Sen takia tässä
oitko vielä valaista mitä tarkoitusta palvelee nämä "parit merkkijutut" kuvailemiesi "perusvaatteiden" lisäksi. Onko se jokin symbolinen juttu jolla ilmaistaan muille jälkikasvun vanhempien sosioekonominen asema? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Teini haluaa tiettyjä merkkivaatteita. Ostetaan niitä parit. Valtaosalla teineistä on jotain merkkivaatteita juurikin se muutama. Harva kulkee päästä varpaisiin merkeissä, mutta isolla osalla on joitain kuitenkin. Ei siinä ole sen syvempää tarkoitusta taustalla. Ikävää kuitenkin, että se näköjään aiheuttaa joillekin alemmuuden tunteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että kirppareilla pääsisi halvemmalla,
oitko vielä valaista mitä tarkoitusta palvelee nämä "parit merkkijutut" kuvailemiesi "perusvaatteiden" lisäksi. Onko se jokin symbolinen juttu jolla ilmaistaan muille jälkikasvun vanhempien sosioekonominen asema? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Teini haluaa tiettyjä merkkivaatteita. Ostetaan niitä parit. Valtaosalla teineistä on jotain merkkivaatteita juurikin se muutama. Harva kulkee päästä varpaisiin merkeissä, mutta isolla osalla on joitain kuitenkin. Ei siinä ole sen syvempää tarkoitusta taustalla. Ikävää kuitenkin, että se näköjään aiheuttaa joillekin alemmuuden tunteita.
Olen itse ollut teini nollarilla ja silloin oli ihan sama juttu. Vain parilla vähän rikkaammalla oli enemmän kuin ne parit merkkivaatteet ja näilläkin vanhemmat omisti nuortenvaateliikkeen. Toisen vanhemmat meidän kotikaupungissa ja toisen Helsingissä. Ihan ahkeria työssäkäyviä uraa tekeviä ihmisiä meistä kaikista tuli. Niistäkin, joilla oli paljon merkkivaatteita. Ja ihan samalla tavalla minulla on edelleen kaapissa vaihdellen merkkivaatteita ja vähän edullisempaa. Varmaan aika perusmeininki keskiluokassa.
Oma tytär on nyt esiteini. Ensimmäistä kertaa tänä kesänä on miettinyt tarkemmin mitä vaatteita haluaa kouluvaatteiksi ja pyytänyt myös muutamaa vähän kalliimpaa vaatetta. Ja koska pyynnöt eivät ole kohtuuttomia niin ne parit vähän kalliimmat toki ostetaan. Samoin ensimmäistä kertaa nyt haluaa melko neutraalin ja ajattoman repun, joka on vähän kalliimpi. Sekin ostetaan sopimuksella, että menee sitten monta vuotta. Aikaisemmat reput ovat olleet sellaisia, että olen jo ostaessa tiennyt, että tuntuvat luultavasti jo keväällä liian lapselliselta tytöstä. Ollaan kuitenkin viety ne paikalliselle järjestölle melko priimakuntoisina, joista ne on jaettu paikallisille vähävaraisille lapsille koulurepuiksi. Hukkaan eivät siis ole menneet.
Ihan älytöntä hemmottelua. Oletko lähettämässä penskasi jonnekin 2 vuodeksi? Ei ihme ettei nykyteineille riitä enää mikään.
Mistä merkeistä puhutaan, kun puhutaan nuorten merkkivaatteista?
Vierailija kirjoitti:
Mistä merkeistä puhutaan, kun puhutaan nuorten merkkivaatteista?
Ainakin Hoodrich on nyt muotia nuorilla. Nike taitaa olla kestona muodissa.
Eli sulla ei ollut rahaa polkupyörään.
Mun lapset on vasta pian kouluikäisiä, mutta mulla on jemma, johon säästän jo nyt heille tulevaisuuden tarpeita ajatellen. Lapsilla on siis omat säästötilit, mutta säästän rahaa lisäksi itselleni, jotta voin sitten lasten ollessa isompia käyttää heihin. Olen ihan keskituloinen, mutta melko köyhän lapsuuden ja nuoruuden elänyt. En halua, että lapseni tulevat kiusatuksi vaatteiden tms takia, tai eivät voi osallistua johonkin kaveriporukan tekemiseen tms sen takia ettei ole rahaa. Mielestäni se ei poissulje sitä, että lapset voi silti opettaa järkeviksi rahankäyttäjiksi ja ahkeriksi opiskelijoiksi/työntekijöiksi.
Ostin eilen 12 vuotta täyttävälle pojalle kolme t-paitaa ja kalsareita, meni 50e. Pidin kalliina, ja ihan Prismassa asioin merkittömien vaatteiden osastolla. Olisin ostanut vielä verkkaritkin, mutta 35e oli mielestäni liikaa.
Samalla 12v:lle ostin pari uutta pyyhekumia, paketin lyijykyniä ja liimapuikon. 15e. Oli mielestäni kallista.
Kesällä ostettiin 16v:lle uusia alusvaatteita (koska nuoren vartalon malli on muuttunut lihasten myötä) ja ei kyllä satanen riittänyt kovin pitkälle.
Kallista on. Ja kohta on kalliimpaa kun alv-kanta nousee. Eikä tässä ollut mitään ns. hemmottelua, ihan arjen perusjuttuja. Luojan kiitos teinit shoppailee vain uffin tasarahapäivillä ja sielläkin tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mun teinit pystyy palaamaan kouluun niillä vanhoillakin vaatteilla. Harrastuksiin sen sijaan menee parisataa joka kuukausi.
Joo, en mäkään muista että olisin itsekään kouluun paluun kunniaksi tarvinnut ostaa muutakuin kyniä, kumin ja terottimen. Ehkä uuden penaalin jos vanha oli rikki.
- - - -
Juurikin toisin! Koulu aloitettiin aina uusilla vaatteilla. Siis silloin joiskus, kun vaatteita ei ostettu valmiiksi riukkinäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä, että kirppareilla pääsisi halvemmalla, mutta eipä ole mitään tarvetta. Sen takia tässä on koulut käyty ja tehdään ahkerasti töitä, et
- - - -
>>kun harrastaa lajia, jossa tarvitsee neljät eri kengät<<
Jo tavis-yleisurheilussa monipuolinen teini-ikäinen, eikä edes ottelija tarvitsee:
- yleispiikkarit (juoksu jne)
- rinkikengät (kiekko-kuula-moukari)
- juoksulenkkarit
- (korkeushyppypiikkarit aika äkkiä)
- muusta puhumattakaan
Kyse on lisäksi piikareissa ennen kaikkea turvallisuudesta, ratapinnoitteet ovat lenkkarin alla jäänliukkaita märällä kelillä.
Kyllä, teinien kanssa palaa rahaa ja harrastukset kiihdyttävät sitä. Isobroidini lupasi maksaa lastenlastensa urheuiluharrastukset ja seuraan sitä kyllä perässä, jos itsellä tarve ilmenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkille löytyy nihkeästi mistään vaatteita.
D mitoituksella senkin edestä.
? Itselläni kyllä juuri päin vastainen kokemus. Farkkuja ostaa niin kaikki tuntuu olevan pitkille kapeajalkaisille hujopeille mitoitettu.
Samoin kauluspaidoissa kun löytyy malli jossa hartioille on tilaa, niin hihat on sitten 10 cm liian pitkät, tai malli sitten on D jolloin se on mahan ja rinnan kohdalta valtava säkki
Teollisesti tehdyt vaatteet eivät tosiaan aina istu hyvin. Sovitin eilen T-paitoja, joita myydään nyt alennuksella. Yksi koko oli liian väljä ja sivukuvassa vaatteen selkäosa roikkuu ikävästi ja sinne mahtuisi puolikas ihmistä tai tyyny tai jotain. Edestä se oli hyvä. Seuraavaksi pienempi koko olikin sitten vähän liian pieni. Sen sai puettua päälle, mutta (pieni) vatsakumpu näkyi nolosti ja lisäksi vaatteessa oli varoitus vähäisestä kutistumisesta. Itselläni on ennestään saman liikkeen kesäpuseroita, mtuta ne on ostettu muutama vuosi sitten. Ilmeisesti mitoitus oli silloin erilainen. :( Painan alle 60 kg.
Ostin lentolipun Taylor Swiftin keikalle ja meni 400 euroa. Ihanan kallista.