Kuukautishäiriöilmoja nyt Suomessakin
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
No sulla on alkanut vaihdevuodet. Osalla alkaa kuin salaman iskusta.
Vierailija kirjoitti:
Gynen alalla työskennelleenä ja satoja tai luultavasti jo tuhansia naisia kierrostaan haastatelleena Papa-tutkimuksia varten voin sanoa, että naiset, jotka eivät syö e-pillereitä ja joilla on silti täysin säännöllinen kierto ilman vaihtelua ja/tai vuotohäiriöitä ovat aina olleet vähemmistössä. Ystäväpiirissäni sama havainto. Samaa ovat muuten sanoneet gynekologit, joiden kanssa työskentelen. Monilla naisilla on kuulemma jonkinlainen harhakäsitys, että naisella kuuluisi aina olla täysin säännöllinen kierto, joka ei häiriinny mistään ja huolestuvat, että jotain on pahasti vialla, jos kierrossa on väliaikaisia häiriöitä. Tosiasiassa naisten kierto häiriintyy hyvin herkästi monenlaisista asioista kuten stressistä, paljosta liikunnasta, lievistäkin kilpirauhasvaivoista, hivenaine- ja vitamiinipuutoksista ja ihan infektioista.
Itselläni on ollut koko ikäni todella säännöllinen kierto, joka jatkunut tasaisena myös suoraan synnytysten jälkeen täysimetyksestä huolimattakin, mutta tämä on oikeasti melko harvinaista. Olen siis myös molemmat rokotteet saanut ja mitään häiriöitä ei kummankaan jälkeen tullut kiertoon, vaikka ikää jo alkaa olla hedelmällisyyden kannalta paljon (s. 1975).
Eihän tässä keskustelussa ole kyse siitä, että oletettaisiin jonkun olevan pahasti vialla. Aika monta sattumaa pitää kuitenkin olla, jos useammat naiset saavat juuri rokotteen jälkeen sen häiriön kiertoonsa, vaikka kierto muuten olisi säännöllinen. Itse en ainakaan tätä mitenkään panikoi, vaikka merkille laitoinkin, että rokote on voinut vaikuttaa.
Olen lueskellut näitä ja mietin 65 vuotiasta äitiäni joka on vasta muutama vuosi sitten käynyt läpi vaihdevuodet ja ottanut rokotteet tunnollisesti.
Jännä nähdä mitä seuraa.
Monella samaa kokemusta
https://www.vauva.fi/keskustelu/4227095/koronarokote-ja-kuukautiset
Minä normaalisti yliseksuaalinen nainen olen menettänyt rokotteen jälkeen kaikki seksihalut. Rinnat ovat jatkuvasti kipeät ja turvonneet ja aivan kokoajan on PMS-oireet päällä. Karmii kyllä oikeesti jos se rokote vaikuttaa hedelmällisyyteen.
N21
Vierailija kirjoitti:
Gynen alalla työskennelleenä ja satoja tai luultavasti jo tuhansia naisia kierrostaan haastatelleena Papa-tutkimuksia varten voin sanoa, että naiset, jotka eivät syö e-pillereitä ja joilla on silti täysin säännöllinen kierto ilman vaihtelua ja/tai vuotohäiriöitä ovat aina olleet vähemmistössä. Ystäväpiirissäni sama havainto. Samaa ovat muuten sanoneet gynekologit, joiden kanssa työskentelen. Monilla naisilla on kuulemma jonkinlainen harhakäsitys, että naisella kuuluisi aina olla täysin säännöllinen kierto, joka ei häiriinny mistään ja huolestuvat, että jotain on pahasti vialla, jos kierrossa on väliaikaisia häiriöitä. Tosiasiassa naisten kierto häiriintyy hyvin herkästi monenlaisista asioista kuten stressistä, paljosta liikunnasta, lievistäkin kilpirauhasvaivoista, hivenaine- ja vitamiinipuutoksista ja ihan infektioista.
Itselläni on ollut koko ikäni todella säännöllinen kierto, joka jatkunut tasaisena myös suoraan synnytysten jälkeen täysimetyksestä huolimattakin, mutta tämä on oikeasti melko harvinaista. Olen siis myös molemmat rokotteet saanut ja mitään häiriöitä ei kummankaan jälkeen tullut kiertoon, vaikka ikää jo alkaa olla hedelmällisyyden kannalta paljon (s. 1975).
En suoranaisesti halua kyseenalaistaa yhtään mitään, mutta miehenä asia huolestuttaa kuitenkin ja tämän vuoksi koen aiheelliseksi kysyä samaa mitä minulta kysyttiin taannoin.
Onko mitenkään mahdollista, että koet ongelmat yleisemmiksi kuin ne tosiasiassa ovat koska ammattisi vuoksi näet päivittäin tai lähes päivittäin ongelmatapauksia?
Tällöin ne rutiinitsekkaukset haihtuvat helposti mielestä ja omalla kohdalla ihmisiä hädässä auttavana. Yllämainittu piti ainakin paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut tarkat ja säännölliset menkat, kunnes kävin rokotuksen ottamassa. Mitään häiriöitä ei ole vielä kuukautiskierrossa, vaikka olen jo 46-vuotias. Ei ole minkäänlaista stressiä tai muutakaan ongelmaa elämässä. Päinvastoin.
Ekan rokotuksen otin 22.6. ja silloin olivat menkat just päällä ja lopulta kestivät 12 päivää (normaalisti n. 5-7). Nyt on menkat 12 päivää myöhässä, syystä että...? En tiedä. Muita menkkoihin liittyviä oireita on ollut, mutta itse vuoto on kadoksissa.
Raskaana en voi olla, koska olen harrastanut seksiä viimeksi 10 vuotta sitten. Mitään tulehduksia ja sen sellaisia ei ole, vaan kaikki ok.
Juupa juu, sovitaan sitten niin. Sattumalta just samaan aikaan rokotuksen kanssa. Ei niin mitään yhteyttä näillä kahdella asialla, ehei, vaikka meillä ja maailmalla on samanlaisia kokemuksia muilta naisilta.
Edelleen, laitan viikonloppuna loton vetämään, jos vaikka voitto napsahtaisi. Olisi tälle kesälle kaksi onnekasta sattumaa saatu. Miten, tulisikohan vielä kolmaskin potti, vaikka jonkun ihanan miehen muodossa. ;)
Taidan jättää rokotuksen väliin, koska meillä on vauvan yrittäminen päällä.
Mun on vaikea sanoa , aiheuttiko rokote mitään vai ei, sillä mulla oli keskenmenon vuoksi häiriötä jo ennestään. K-meno tapahtui huhtikuussa, ja siitä asti ollut lähes taukoamatonta vuotoa. Rokotteen otin kesäkuussa.
Sama, ei ole menkkoja tullut rokotteen jälkeen.
m64
Vierailija kirjoitti:
Mun on vaikea sanoa , aiheuttiko rokote mitään vai ei, sillä mulla oli keskenmenon vuoksi häiriötä jo ennestään. K-meno tapahtui huhtikuussa, ja siitä asti ollut lähes taukoamatonta vuotoa. Rokotteen otin kesäkuussa.
Mitä tätäkin joku alapeukutti? Enkö saa kertoa omista kokemuksistani, vai käyvätkö vain sellaisten, joilla häiriöt ovat alkaneet selvästi rokotteen jälkeen?
Voi avo- ja aviomies raukkoja, koittakaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tätäkin joku alapeukutti? Enkö saa kertoa omista kokemuksistani, vai käyvätkö vain sellaisten, joilla häiriöt ovat alkaneet selvästi rokotteen jälkeen?
En ole alapeukuttanut sinua ja totta kai saat kertoa kokemuksistasi, mutta enpä usko, että haittailmoituksiin on laskettu mukaan sellaisia, joilla on ollut keskenmeno juuri ennen rokotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu, sovitaan sitten niin. Sattumalta just samaan aikaan rokotuksen kanssa. Ei niin mitään yhteyttä näillä kahdella asialla, ehei, vaikka meillä ja maailmalla on samanlaisia kokemuksia muilta naisilta.
Edelleen, laitan viikonloppuna loton vetämään, jos vaikka voitto napsahtaisi. Olisi tälle kesälle kaksi onnekasta sattumaa saatu. Miten, tulisikohan vielä kolmaskin potti, vaikka jonkun ihanan miehen muodossa. ;)
Kyllä, todennäköisyys 46-vuotiaan vaihdevuosille onkin ihan lottovoiton luokkaa.
Miksi kuukautishäiriöt kertoisivat heti hedelmättömyydestä? Luulisi olevan ohimenevä oire? Vai yritetäänkö tässä nyt hysterisoida mahdollisimman paljon?
Onko maailmalta raportoitu, että raskaus ei ole rokotteen jälkeen onnistunut?
Mun kuukautiset rokotusta seuraavassa kierrossa olivat reilun viikon myöhässä. Aiemmin kuukautiset ovat myöhästyneet ainoastaan niinä kertoina kun olen ollut raskaana.
Kollegani sairasti keväällä koronan ja hänen kiertonsa meni aivan sekaisin taudista, joten kaiketi on luonnollista että rokotuksella on samoja vaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis vaikuttaa hedelmällisyyteen siinä mielessä, että vaikka munasarjojen toiminta säilyisi normaalina, edellytykset hedelmöitymiselle ovat häiriintyneet.
Mikä olisi sinänsä ovelaa, mikäli tarkoituksellista, että eihän se tee hedelmättömäksi; pelkästään vaikeuttaa raskautumista, ja tilastollisesti vähentäisi lisääntymistä. Kenenkään tarkoitus tuskin on ihmiskuntaa saada sukupuuttoon, ainoastaan vähentää lisääntymistä merkittävästi, etenkin köyhissä maissa.
Tämä siis foliohattu päässä pohdittuna.
Jos tuo olisi rokotteen tarkoitus, niin miksi suurimmalla osalla naisista se ei ole vaikuttanut kuukautiskiertoon?
Vierailija kirjoitti:
Taidan jättää rokotuksen väliin, koska meillä on vauvan yrittäminen päällä.
Eihän sitä raskaana kannata ottaakaan.
Mulla menkat jäi tulematta yhden kierron aikana. Nyt taas normaalisti tuli näin kahdne kk:n jälkeen. Oon miettiny, että oisko rokotteella voinu olla osansa asiassa.
Mulla oli myöhässä kuukauden kuukautiset ja tännekin siitä kirjoitin ja kyselin muiden kokemuksia. Ilmeisesti moderaattorit katsoivat sen sääntöjen vastaiseksi, kun poistivat heti keskusteluni. Nyt sitten selviääkin, että muillakin ollut samaa ongelmaa rokotusten jälkeen.. Kummallisesti rokotuksen jälkeen ollut nyt toista kuukautta etova olo.