Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Diagnosoikaa mieheni, mikä tätä sekopäätä vaivaa?

Vierailija
08.08.2014 |

Mikä tätä miestä vaivaa:

- Saattaa suuttua esimerkiksi siitä, etten tiedä mitä pizzaa haluaisin syödä illalla. Puhuttiin siis, että haetaan illalla pizzat ja kahta tuntia ennen kuin on mikään ruoka-aika, hän kysyy, että no millaisen pizzan sitten ottaisit. Kun sanon etten tiedä, en ole edes ajatellut asiaa vielä, vetää hirveät kilarit. 

- Nalkuttaa ihmeellisistä asioista, vaikkapa siitä, että olen muka parkkeerannut auton liian lähelle rikkaruohoja (!). Itse hän kyllä parkkeeraa siihen ihan saman ruutuun, jonka vieressä kuulemma on liian lähellä näitä rikkaruohoja. 

- Tulee kotiin myrskynmerkkinä ja tuntuu, että etsimällä etsii jotain mistä valittaa ja nalkuttaa. Vaikkapa siitä, että vauvanlelu löytyy lattialta.

- Ei vastaa kun kysyn/sanon jotakin, kun toistan kysymyksen ajatellen ettei hän kuullut, suuttuu.

- Jos minä en kuule tai saa selvää mitä hän sanoo esimerkiksi toisesta huoneesta tai suu täynnä ruokaa tai tupakka suupielestä roikkuen, hän suuttuu.

- Valittaa useinkin siitä, että hän tekee kotona kaiken. Kun sitten kerrankin yllätän, olen vienyt koiran ulos, siivonnut ja tehnyt ruokaa kun tulee töistä kotiin, syö sanomatta sanaakaan ja menee sohvalle mököttämään.

- Kaikki on minun syytäni. Vaikkapa se, että hän unohtaa ipadinsa ulos terassille auringonpaisteeseen ja ylikuumenneena se ei käynnisty hetkeen. (Syy oli tällä kertaa minun siksi, että hoputin häntä kauppaan, jotta ehtisimme takaisin kotiin ajoissa ennen vauvan ruokailua. Hän viivytteli ja viivytteli poltellen tupakkaa terassilla ja facebookia selaten.) Minä myös muka piilottelen tavaroita. Vaikkapa hänen työkalujaan, joihin en todellakaan koske ikinä. (Oikeasti siis unohtelee tavaroita minne sattuu ihan itse.)

Näitähän riittäisi lisääkin, mutta näin alkuun. Mikä tuota vaivaa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 jatkaa vielä että myös mun mieheni on valloittava persoona sille päälle sattuessaa, rakastaa lapsia, etenkin omiaan ja eläimiä. Myös kaikki lapset ja eläimet hakeutuvat miehen seuraan. Sen takia en pidäkäön häntä täysnarsistina mutta hyvin paljon niitä piirteitä löytyy. -16

Vierailija
22/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:04"]

Lievästi on ollut tuollainen aina, mutta pahentunut vauvan synnyttyä. 

On samanlainen myös muita kohtaan, esim. sisaruksiaan, ystäviään kohtaan. Mutta hyvällä tuulella ollessaan on todella valloittava persoona. Joten siksi minäkin varmaan tässä olen ja siksi hänellä on paljon ystäviäkin.

Narsismiin en usko. On empaattinen, rakastaa eläimiä, rakastaa vauvaamme. (Ja ilmeisesti minuakin.)

-ap

[/quote]

Kuulostaa todella minulta, olen aina ollut halutessani valloittava ja ihana ihminen, empaattinen, hellä ym. mutta en osannut käsitellä tunteitani ja pettymyksiäni ja suutuin usein muille vaikka olisin itse tehnyt virheen. Ei tuohon muu auta kuin terapia, johon on itse valmis ja halukas muuttumaan. Jos ei halua muuttua niin oikeasti suosittelisin lähtemään. -6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyypillinen uhri. Luettelee kilometrin pituisen listan miehen kauheasta käytöksestä, mutta lopuksi toteaa, että kyllähän se rakastaa kuitenkin kun osaa olla niin mukava välillä.

Vierailija
24/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tollanen mun miehelle. Ja syy on se, että se ei tee ikinä mitään, siis MITÄÄN kotitöitä, tai huolehdi itsestään. Siltä pitää kysyä niinku lapselta, onko pessyt hampaat, syönyt mitään koko päivänä. Oon väsynyt huolehtimaan kaikesta ja mua tympii. Narsisti en ole.

Vierailija
25/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:00"]Vittumainen luonne sitä vaivaa

[/quote]

Komppi tälle! Mulla on ap:n miehen kaltainen äijä nimittäin itsellänikin.

Vierailija
26/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm, jotkut asiat sopivat hyvin, jotkut eivät ollenkaan tuossa vaativassa persoonallisuushäiriössä.

Vierailija
27/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen mies. Ja alkoi myös lapsen syntymän jälkeen!

Vierailija
28/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:04"]Mun mies sano että NAISHORMONIT

[/quote]

Käyttäydytkö sä itse yhtä inhottavasti kuin Ap:n mies vai miksi miehesi ajattelee että naishormonit tuollaista aiheuttaisivat?

Vierailija
29/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:16"]Minulla on samanlainen mies. Ja alkoi myös lapsen syntymän jälkeen!

[/quote]

Okei mikä veetu näitä ukkoja oikein vaivaa? Omalla miehellä alkoi meinaan myös lapsen synnyttyä ja tätä samaa p*skaa olen jaksanut jo vuoden. Kaikenmaailman perhe-/ parisuhdeterapioissa käyty, mutta ei auta niin ei sitten yhtään! Saako jo luovuttaa saako?

Vierailija
30/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen terveiset 26:lta!

Vierailija
31/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta tekstistäsi =

"Valittaa useinkin siitä, että hän tekee kotona kaiken. Kun sitten kerrankin yllätän, olen vienyt koiran ulos, siivonnut ja tehnyt ruokaa kun tulee töistä kotiin, syö sanomatta sanaakaan ja menee sohvalle mököttämään"

ELI ET TEE KOTONA normaalisti yhtään mitään, ja mies työnsä lisäksi hoitaa kaiken?

ei ole ihme jos sitä kiukuttaa tuollainen loiseläjä.

Vierailija
32/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus ja seksinvähäisyys on vain osa kuviota. Pääjuttu on uusi tilanne, äiti ja lapsi kuvittelee että he ovat perhe ja kaiken keskus, johon isää voidaan nakittaa eri hommiin. Oikeasti perhe on äiti jisä, heidän suhde ja perheeseen kuuluu heidän yhteinen lapsi. Mies kokee olevansa sivussa ja ei osaa tunnistaa tuntojaan, kiukuttelee ja jos tuohon malliin mennään niin eroatte. 

Vierailija
33/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sille joka mainitsi tuon vaativan persoonallisuuden. Mun mieheen täsmää puolet oireista tosi voimakkaina! Tuo oli itselleni uusi persoonallisuushäiriö :O pitää tutustua tarkemmin! -16

Vierailija
34/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sillä on toinen nainen? tuollainen käytös voi liittyä ihan hyvin sellaiseen, koska väkisinkin silloin haluaa riidellä joka asiasta...

Vierailija
35/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:22"]Jos sillä on toinen nainen? tuollainen käytös voi liittyä ihan hyvin sellaiseen, koska väkisinkin silloin haluaa riidellä joka asiasta...

[/quote]

Olisikin niin saisin pestyä omat käteni tästä sopasta ja sanoisin vaan että heippudei!

-26

Vierailija
36/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se, joka nyönsi olevansa itse tuollainen, koska mies ei osallistu mihinkään. Hänellä on nimenomaan diagnosoitu tuo vaativa persoonallisuus, siis hänellä! Ja se ilmenee niin, että mikään muu kuin oma napa ei kiinnosta. Kotitöitä ei voi tehdä, koska toki väitöskirja on niin paljon tärkeämpi. Täydellisyyden tavoittelussa laiminlyödään kaikki muu, eikä edes huomaa, onko sotkuista vai ei. Sun mies ei todellakaan oo vaativa persoona.

Vierailija
37/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumainen luonne, joo, tai muuten henkisiä ongelmia, mutta selitys saattaa olla paljon yksinkertaisempi (jota koskaan ei tunneta näissä keskusteluissa): mies on ristiriitaisten tunteiden vallassa ja epätasapainoinen. Jostain syystä kaunainen/vittuuntunut vaimoonsa tai ei vain rakasta häntä, tai sitten rakastaa, mutta haluaisi olla vapaa/hänellä on toinen nainen/rakkaus.

Noinhan käyttäytyy ihminen, jota vituttaa. Ei hänellä välttämättä ole mitään häiriötä, mutta jostain syystä hän ei ole ainakaan onnellinen kyseisessä parisuhteessa. Ei ehkä osaa silti siitä lähteä tai itsekään yksilöidä mistä kenkä puristaa. Mutta voi olla luonnevikainenkin, itse varmaan tiedät onko aina ollut tuollainen ja onko kaikille tuollainen.

Vierailija
38/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan noita, jotka mainitsevat vaativan persoonallisuuden. Tunnetaan Suomessa ehkä paremmin obsessive compulsorary personalitynä, eli OCP:na, koska niin monessa jenkkisarjassa/leffassa on joku tuosta kärsivä hahmo. Esim. ainakin se Monkin nimihahmo oli kirjoitettu OCP:ksi, ja eikö Housessakin ollut noita piirteitä? Kyseessä siis ei ole mikään yleinen vittumaisuus, vaan oikea diagnoosi, johon auttaa terapia

Voisitteko te, joilla OCP on diagnosoitu, kertoa AP:lle enemmän siitä, miten ymmärsitte tilanne ja hakeuduitte hoitoon? Useinhan jännää kyllä henkilö herää, kun tämä alkaa haitata työelämässä. Tämä näin, koska diagnoosin yksi osa on suorituskeskeisyys, vaikka suorituksen läpivieminen tuhoaisi ihmissuhteet. Mutta sitten kun työkin on menossa alta, alkaa olla tosi kyseessä. 

Vierailija
39/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:14"]

Hmmm, jotkut asiat sopivat hyvin, jotkut eivät ollenkaan tuossa vaativassa persoonallisuushäiriössä.

[/quote]

Diagnoosi tehdään, kun neljä piirrettä täyttyy. Mutta siis jos wikipediasta katsot tietoa, niin siellä lukee myös, että fyysiset tekijät on hyvä sulkea pois. 

Vierailija
40/48 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:21"]

Omasta tekstistäsi =

"Valittaa useinkin siitä, että hän tekee kotona kaiken. Kun sitten kerrankin yllätän, olen vienyt koiran ulos, siivonnut ja tehnyt ruokaa kun tulee töistä kotiin, syö sanomatta sanaakaan ja menee sohvalle mököttämään"

ELI ET TEE KOTONA normaalisti yhtään mitään, ja mies työnsä lisäksi hoitaa kaiken?

ei ole ihme jos sitä kiukuttaa tuollainen loiseläjä.

[/quote]

Miehellä on vuorotyö ja me eletään kotosalla päivät vauvan rutiinien mukaan. Jos mies tulee kotiin klo 13, niin silloin on eri hommat tehtynä kuin silloin kun tulee kotiin klo 20. Mutta tämä nyt sinänsä sivuseikka. Totuus on se, että hän huomaa aina vain ne tekemättömät hommat, ei niitä mitä olen tehnyt. Joskus siis ns. "yllätän" ja raadan kaiken valmiiksi, jotta voitaisiin esim. ilta viettää mukavasti yhdessä. Mutta ei se ikinä näin mene. En siis enää viitsi yrittääkään.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi