Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotonani on todella sotkuista ja likaista - kysy mitä vaan

Vierailija
08.08.2014 |

Muun muassa tällaista: peti petaamatta, samat vuodevaatteet olleet pitkään, roska-astiat täynnä ja roskia ympäri kämppää, tiskit tiskaamatta kaksi viikkoa, ruoantähteitä pöydillä (ei haisevia kuitenkaan, ainakaan pahasti), wc:tä ja suihkua ei puhdistettu lähes kuukauteen, imuroitu viimeksi pari kuukautta sitten, lattioiden pesua en edes muista, likaisia vaatteita hujan hajan, kaikki jätetty vain sinne missä niitä viimeksi on käyttänyt, keittiötasot täynnä muruja, hellä täynnä roiskeita, tiskialtaaseen en halua edes katsoa mutta varmaan siellä homehtuu jo vaikka mitä...

Tiedän, olen ällöttävä. Tällaisessa kuitenkin nyt asun. Herääkö kysymyksiä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:44"]

Pistäs ap nyt Se netti pois. Kello soimaan puolen tunnin päästä. Sen puolituntisen raivaat tehokkaasti , vaikka tiskit? Kun kello soi, voit tulla takas tänne av:lle, loppu ilta vapaata.

Huomenna sama juttu.

Samoin ylihuomenna.

Viikon päästä kotisi on siisti ja puhdas, voit tuoda vaikka kukkakimpun keittiöön.

[/quote]

Varmaan olen nettiriippuvainen... Mutta kivempi se tässä on istua ja olla välittämättä sotkusta kuin ryhtyä siivoomaan. -ap

Vierailija
62/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:47"]

Tutulta kuulostaa, elin itse ennen noin. Jälkikäteen väittäisin, että kyse oli masennuksesta, sillä nyt kun menee henkisesti paremmin, haluan ja nautin ihan eritavalla siitä, että koti on siisti. Ei sillä masentuneena ollut niin väliä, tuntui melkein kotoisaltakin se sotku. Oli syy olla kutsumatta ketään käymään ja vähän niin kuin syy olla hirveästi välittämättä mistään - minulla oli likaisia astioita ruoantähteineen pitkin asuntoa, jopa sängyn alla, joten mitä väliä millään muullakaan oli.

Unfuckyourhabitat ei nyt varsinaisesti mitenkään pelastanut kotini tilannetta, mutta sen ja vastaavien sivustojen selailu tsemppasi vähitellen eteenpäin. Onko tuttu nimi?

[/quote]

Sinunkin tarinasi kuulostaa tutulta. Joskus olen epäillyt kaksisuuntaista itselläni, sillä olen ajoittain todella välinpitämätön ja ajoittain kaikki sujuu mahtavalla draivilla. Suvussa samaa ilmiötä mutta en tiedä onko kenelläkään diagnosoitu. Enkä halua tässä väheksyä oikeasti kaksisuuntaisesta kärsiviä väittämällä että minullakin nyt varmaan on sitten se. Oikeasti todennäköisempää on että olen vaan laiska.

En ole tuost sivustosta koskaan kuullut... -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:42"]

Miten elämäsi muuten sujuu? Käytkö töissä? Asuuko luonasi lapsia? Käykö teillä vieraita?

[/quote]

Vastasin tuossa äsken jo vähän samantapaiseen kysymykseen. Elämäni sujuu ihan mukavasti, parisuhdetta tosin ei ole, mutta ystäviä on, oikein hyviäkin. Käyn kesätöissä, olen opiskelija ja asun yksin. Luonani ei käy vieraita - en kehtaisi päästää sisään ketään. Kerran kävi huoltomies kun oli näin sotkuista ja kyllä hävetti aivan hirveästi. En siltikään siivonnut kuin ihan vähän sen jälkeen. -ap

[/quote]ei mikään ihme, ettei ole parisuhdetta. Muistutat yhtä tuttua, kuka on myös sika, aina kun tuo kotiin miehen niin mies lähtee juoksee. On 30v ja edelleenkin yksin

Vierailija
64/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kirjoittanut tämän monta kertaa, mutta kerran vielä, ainakin.

Olen jakanut kotini 6 osaan ja joka kk on yhden osan vuoro. Nyt siivosin eteisen, vessan ja kylppärin + saunan. Jälkimmäinen on ehdottomasti isoin operaatio. Tyhjensin vessan ja kylppärin kokonaan, suihkuttelin kaakelit ja lattian, pesuainetta, hankasin ja annoin sen vaikuttaa sen aikaa, että sain käytyä kaikki kaapissa olevat tavarat läpi. Sen jälkeen suihkuttelin kaakelit, pesin lauteet, jätin ne vaan kuivumaan, kävin eteisen kaapit läpi, eli otin tavarat pois, pyyhin hyllyt ja laitoin tavarat takaisin. Ja sitten täytin vessan ja kylppärin tavarat, laitoin kaikki omille paikoilleen. + pesen suihkuverhon.

Aikaa meni tähän 4,5 - 5 h. Tämän jälkeen siivoan päivittäin taas jonkun osan, esim kun on vessan ja kylppärin vuoro, mä vaan laitan ainetta vessanpönttöihin, annan vaikuttaa, pesen lattiat, pesen altaat, hanat ja viikkosiivouksessa tähän menee aikaa n 15 min. Kyllä mä vessanpöntön välillä joudun useamminkin pesemään, mutta vähintään kerran viikossa, varsinkin silloin kun asun yksin.

Kun käyn joka ikinen puoli vuosi jokaisen tavaran läpi, mikä on sisällä, kotona ei ole ylimääräistä, paitsi kirpparilaatikossa ja tiedän mitä omistan.

Kerran viikossa lataan kuviani alueen fb.hen, jossa yritän myydä/vaihtaa tavaroita jotka ovat ylimääräisiä ja siitä saakka kun aloin tätä tekemään, olen ihan joka ikinen viikko myynyt/vaihtanut jotain.

Iltaisin ennen iltapalaa minulla on tälläinen ns kaupan ostoskori. Aloitan olohuoneesta, jossa on myös sänkyni. Otan kaikki mitä ko huoneessa on, mikä ei kuulu sinne ja jatkan keittiöön. Otan kopasta keittiöön kuuluvat tavarat ja täytän tavaroilla jotka eivät kuulu sinne jne. Tähän välillä voi mennä aikaa jopa peräti 10 min, kun olen yksin, ei mene yhtään.

Tarkoitus on ettei siivoaminen ikinä ole iso juttu, paitsi kerran kuussa ja ylläpitosiivous käy nopeasti, alle 30 min päivässä, normaalisti max 15 min.

ja mitä parasta, meillä ei kotona pyöri tavaroita, millä ei ole mitään käyttöä, kiertokulku on nopeaa ja meille voi milloin tahansa tulla yllätysvieraita.

Tee oma ohjelma itsellesi. Itse tykkään meillä kotona eniten olohuoneesta, olen siihen todella tyytyväinen. Siksi aloitan siivoamisen aina olohuoneesta ja yleensä se onkin jo valmiksi kaikkein siistein.

Hyvä idea on se, että esim aina kun tulet töistä, siivoat 15 min. Jos omistat munakellon, laitat sen soimaan 15 min päähän. Ja voit ottaa uuden vartin siivouksen jos viitsit samana päivänä.

Mutta vartissa, kun ajan käyttää hyvin, saa todella paljon aikaiseksi.

Vierailija
65/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäs ap nyt Se netti pois. Kello soimaan puolen tunnin päästä. Sen puolituntisen raivaat tehokkaasti , vaikka tiskit? Kun kello soi, voit tulla takas tänne av:lle, loppu ilta vapaata.

Huomenna sama juttu.

Samoin ylihuomenna.

Viikon päästä kotisi on siisti ja puhdas, voit tuoda vaikka kukkakimpun keittiöön.

[/quote]

Ymmärrän, että tarkoitat hyvää, mutta ap:n kuvauksesta päätellen hänen asuntonsa ei todellakaan tule siistiksi sillä, että siivoaa puoli tuntia viikon ajan.

Samoin sanon kaikille teille muillekin, jotka tarjoatte näitä yksinkertaisia ohjeita. Esim. 78:n neuvot ovat hyviä, mutta vain silloin, kun asunto on jo jotakuinkin perussiisti. Toki 15 minuutin siivous kannattaa oli tilanne mikä tahansa, mutta oikeasti sotkuisessa asunnossa ongelma on se, että pieni siivous ei vaikuta yleisilmeeseen. Vasta sitten, kun näitä 15 min. siivouksia on tehty parin viikon ajan, tuloksia alkaa näkyä (mikäli on onnistunut olemaan sotkematta siinä välillä). On todella vaikea motivoitua siivoamaan, kun tuloksia ei näe heti.

Minä olen niin sokea sotkuille, että jos saan tyhjää pintaa johonkin, se näyttää omituiselta. Hyvin nopeasti tyhjä tilaa sitten täyttyykin uudella roinalla.

13

Vierailija
66/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en imuroi koskaan. ..

Vierailija
67/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:34"]

Onko teillä turkiskuoriaisen toukkia?

[/quote]

Mulla on kohtalaisen siistiä ja silti sokeritoukkia näkyy. Ilmoitin joku vuosi sitten huoltoyhtiöllekin, mutta mieletään osakkkaan kuuluu hävittää sokeritoukkansa itse. Mainitsivat kyllä, että noista ei helpolla pääse.

Ei ole näkynyt... Sokeritoukkia on vilahdellut välillä.

[/quote]

Vierailija
68/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap! Niin tiedän tilanteesi... Minulla on bipolaria ja olen nyt kesän ollut tosi huonossa kunnossa, eikä helteet ole auttanut jaksamisessa. Tänään sain tiskattua,pestyä3 koneellista pyykkiä ja pestyä vessan. Huomenna tai su jatkan. Aloita sinäkin jostain joka ei ole niin vastenmielistä ja palkitse itsesi vaikka jollain pikku herkulla, itse ostin tänään hiusvärin ja euron hampurilaisen. Kyllä siisti asunto tai edes sellainen "kodikkaasti sekainen" auttaa jaksamaan eteenpäin. Tsemppiä!

Vierailija
69/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:01"]

mieti, jos löydät kivan miehen (tai naisen?) yllättäen, ja haluu tulla jatkoille, auts!! jää hyvät treffit kesken:).

[/quote]

Voi ei näitä perusteluja. No, jotkut ajattelee vaan seksiä.

[/quote]

no, se oli vain yksi tapa rohkaista siivoamaan. en kyllä ajatellut seksiä. joku muu näköjään ajattelee. jos menee toisen luo vaikka iltateelle??

Vierailija
70/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella naista tuohon jamaan. ehkä olen vanhanaikainen? Joskus itsekin elin villiä elämää, oli bileitä ja kämppä oli ihan hirveässä kunnossa. Sitten hirveä krapula ja morkkis dokaamisen takia, rahat loppu jne. Mutta kun siivoaa asunnon, tavallaan siivoaa myös päänsä, ja kun on siistiä taas ja "normaalia", krapulatkin häipyy. Onneksi tuo aika on jo takanapäin. Miten ihmeessä sitä jaksoi, jatkuvaa biletystä? No, nuorena jaksaa.

Mutta ap:lle vielä, se sotku alkaa aiheuttamaan terveysriskejä oikeasti (hygienia!). Ja näillä helteillä, naapurit voi alkaa valittamaan hajusta hyvin nopeasti. 

Vierailija
71/83 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 22:45"]

Huomenna sama juttu.

Samoin ylihuomenna.

[/quote]

Ymmärrän, että tarkoitat hyvää, mutta ap:n kuvauksesta päätellen hänen asuntonsa ei todellakaan tule siistiksi sillä, että siivoaa puoli tuntia viikon ajan.

Samoin sanon kaikille teille muillekin, jotka tarjoatte näitä yksinkertaisia ohjeita. Esim. 78:n neuvot ovat hyviä, mutta vain silloin, kun asunto on jo jotakuinkin perussiisti. Toki 15 minuutin siivous kannattaa oli tilanne mikä tahansa, mutta oikeasti sotkuisessa asunnossa ongelma on se, että pieni siivous ei vaikuta yleisilmeeseen. Vasta sitten, kun näitä 15 min. siivouksia on tehty parin viikon ajan, tuloksia alkaa näkyä (mikäli on onnistunut olemaan sotkematta siinä välillä). On todella vaikea motivoitua siivoamaan, kun tuloksia ei näe heti.

Minä olen niin sokea sotkuille, että jos saan tyhjää pintaa johonkin, se näyttää omituiselta. Hyvin nopeasti tyhjä tilaa sitten täyttyykin uudella roinalla.

13

[/quote]

Näin on, pikasiivous ei täällä paljon auta. Mutta teinpä sellaisen jutun, että otin ja siivosin keittiön! en lattiaa vielä enkä kaappeja sisältä, mutta hellan ja tasot ja tiskasin astiat! Rupesi ottamaan päähän se, kun en voinut tehdä ruokaa koska hella oli niin sotkuinen ja kaikki ruoanlaittoon tarvittavat astiatkin oli likaisina ja sitten jos olisin vain tarvittavat siivonnut niin eihän ruoan syöminen lian keskellä olisi houkuttanut... Seuraava operaatio olisi roskien lajittelu ja vienti. Nostin biojätepussia vähän ja sieltä pöllähti jotain, en tiedä edes mitä. Suljin sitten roskiskaapin kun tuommoinen meni jo minultakin vähän yli enkä ole vielä pystynyt tekemään sille mitään.

Mutta voin sanoa että ei ollut mikään 15 min siivous keittiön kanssa, vaikka lika ei sentään ollut pinttynyt! Niin ja uunia en pessyt sisältä kun laitoin ruokaa hellalla vain... enkä muista edes olenko pessyt tuota uunia ainakaan vuoteen vaikka olen sitä käyttänytkin. Onhan tuo keittiö nyt kivempi mutta läävä tämä on edelleen ja varmaan ehdin sotkea keittiön ennen kuin ehdin siivota muita paikkoja. - ap

Vierailija
72/83 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä huonona hetkenä unohtanut kokonaan kaiken kierrätyksen, sitä voi tehdä jos on järjestelmällinen, mutta jos on vaihtoehtona kierrättää ja elää paskassa vs. kantaa vain roskaa ulos ja elää terveellisessä ympäristössä, niin parempi kantaa roskat vaan sekajätteeseen/kaatopaikalle. Voi sitten palkita itsensä hyvä ihminen -tarralla aloittamalla kierrättämisen kun on saanut roskien viennin sujumaan.

Tää ei välttämättä auta, mutta koitan tosi kovasti järkeillä itseni uskomaan että kannattaa tehdä asiat heti. Jos sulla on vaikka 20 lautasta ja syöt kerran päivässä, niin joudut 20 lautasta 20 päivässä joka tapauksessa tiskaamaan. Jos teet sen heti kun olet syönyt, tiskaat vain yhden lautasen nopeasti, kun ruoka ei ole jämähtänyt kiinni ja sulla on puhtaat lautaset kaapissa jossa ne säilyy hyvänä ja ei hävetä yhtään niitä vaikka esitellä jollekin vierailijalle. Jos et tiskaa sitä heti, saat tyydytyksen siitä että eipä tarvinnut tiskata, mutta ihan yhtä lailla joudut noin 20 päivän päästä ne pinttyneet astiat tiskaamaan paljon isommalla vaivalla. Samalla olet noin 20 päivää kärsinyt niistä likaisista astioista tiskipöydällä kun kaappi on ollut tyhjä. Luultavasti olet myös ennen tiskivuoren selättämistä muutaman päivän ajan tiskannut yhtä lautasta, mutta ennen ruokailua. Eli olet nähnyt tasan saman vaivan kuin tiskaamalla lautasen ruoan jälkeen niin kuin "ahkera" tekisi, mutta pakottanut omalla laiskuudella itsesi kärsimään haisevista ja noloista tiskeistä. Pelkästään muuttamalla sitä järjestystä missä hommat tekee, muuttuu laiskasta syrjäytyneeltä vaikuttavalta hoarderilta ahkeraksi ja kunnolliseksi ihmiseksi tekemättä oikeastaan enempää työtä. Tällaista jauhan itselleni, kun en millään haluaisi tehdä jotakin hommaa heti.

Vierailija
73/83 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain yksi kysymys: Oletko minä? :D

Vierailija
74/83 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko allergioita?

Vierailija
75/83 |
10.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin samanlainen ensimmäiset 28 vuotta elämästäni. Sitten sairastuin masennukseen ja sen mukana pakko-oireet puskivat kunnolla pintaan. Masennus on selätetty, mutta pakko oireet on ja pysyy. Siivoan n. 6-8h joka päivä, kämppä on 55 neliöinen ja asun yksin. Jynssään jo valmiiksi puhdasta tiskipöytää keskimäärin 20 kertaa vuorokaudessa, lattiat pesen vähintään aamuin ja illoin, siinä välissä vielä imuroin. Ovet, kaappien ovet ja seinät pesen päivittäin, vessan lattiasta kattoon jokaisen vessakäynnin yhteydessä.

Tällä hetkellä olisin onnellinen jos voisin palata siihen huolettomaan paskassa asumiseen ja aikaan, jolloin en välillä siivonnut kuukausiin/vuoteen ja välillä ostin kertakäyttölautasia ihan vaan kun kaikki lautaset oli likaisia enkä jaksanut tiskata

Vierailija
76/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:31"]

Vaikea kuvitella naista tuohon jamaan. ehkä olen vanhanaikainen? Joskus itsekin elin villiä elämää, oli bileitä ja kämppä oli ihan hirveässä kunnossa. Sitten hirveä krapula ja morkkis dokaamisen takia, rahat loppu jne. Mutta kun siivoaa asunnon, tavallaan siivoaa myös päänsä, ja kun on siistiä taas ja "normaalia", krapulatkin häipyy. Onneksi tuo aika on jo takanapäin. Miten ihmeessä sitä jaksoi, jatkuvaa biletystä? No, nuorena jaksaa.

Mutta ap:lle vielä, se sotku alkaa aiheuttamaan terveysriskejä oikeasti (hygienia!). Ja näillä helteillä, naapurit voi alkaa valittamaan hajusta hyvin nopeasti. 

[/quote]

Heh, asun opiskelija-asunnossa, joten en oikein usko että naapurit rupeavat valittamaan, tulee meinaan aika paljon pahempia käryjä muista asunnoista... Kämppäni ei oikeasti haise kuin korkeintaan tunkkaiselle ja jos tiskiallasta nuuhkii niin sitten tietysti pahemmalle. No, jos naapurit tulisivat valittamaan, niin varmasti se häpeä saisi minut siivoamaan!

Minä en siis biletä, en täällä kotona ja harvoin missään muuallakaan. Ehkäpä max. kerran kuussa näin kesällä tulee juhlittua jossain, vuoden aikana keskimäärin kuitenkin harvemmin. -ap

Vierailija
77/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 22:18"]

Hei ap! Niin tiedän tilanteesi... Minulla on bipolaria ja olen nyt kesän ollut tosi huonossa kunnossa, eikä helteet ole auttanut jaksamisessa. Tänään sain tiskattua,pestyä3 koneellista pyykkiä ja pestyä vessan. Huomenna tai su jatkan. Aloita sinäkin jostain joka ei ole niin vastenmielistä ja palkitse itsesi vaikka jollain pikku herkulla, itse ostin tänään hiusvärin ja euron hampurilaisen. Kyllä siisti asunto tai edes sellainen "kodikkaasti sekainen" auttaa jaksamaan eteenpäin. Tsemppiä!

[/quote]

Hienoa että sait siivottua edes tuon verran! Minäkin pesin viime viikonloppuna pyykkiä, tosin vain yhden koneellisen, ja kesti kaksi päivää ennen kuin sain ne ripustettua kuivumaan, ja tuolla telineessähän ne roikkuvat edelleen... Tänään on vihdoin vapaapäivä, ehkäpä yritän minäkin saada jotain tehtyä. Minulla on selvästi sellaisia kausia, jolloin en jaksa välittää kodin kunnosta, enkä oikein jaksa harrastaa liikuntaakaan ja ruokavaliokin on vähän niin ja näin. En tosiaan tiedä mikä aiheuttaa mitäkin, että tuleeko vain jokin laiskuuden kierre vai onko jokin isompi ongelma olemassa. -ap

Vierailija
78/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voiko sulla olla ADHD? Minkälainen sun keskittymiskyky on? Ootko lahjakas? (Monella jää ADHD huomaamatta, kun lahjakkuus ja älykkyys kompensoi).

Kuulostaa nimittäin tutulta siisteys sekä muutkin sit juttus. Esim. paremmat, aktiivisemmat sekä huonommat, passiivisemmat kaudet ja niiden vaihtelu liittyy ADHDhen.

T. 25-vuotiaana diagnosoitu nainen

Vierailija
79/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hejssan!

Minulla tuttu jolla kämppä vielä hirveämpi kun ap:lla. Seinät täynnä roiskeita ja kaikkien kaappien ovet valuu jotain määrittelemätöntä likaa. Lattia niin likainen, että kun kerran nostettiin yksi laatikko joka aina ollut samassa kohtaa, alta paljastui  väriläiskä joka oikein paistoi puhtaalta alalta. ällöttävää. Vessan listat niin ällön limaiset että pelkästään niitä katsomalla ei huvita käydä heillä vessassa. tiskivuori peittää jo hellan ja lavuaarit täynnä homeista ruoan jätettä. Ei, en tiedä mikä on ongelma. Kaikki, koko elämä. Elämään tarvitisi kokonaisvaltaisen remontin että kotikin olisi kunnossa.siihen ei yksi siivousviikko riitä. Tämän ihimisen kotona haisee aina pistävä oksennusta muistuttava haju. Ja tämä ihminenkin haisee samalta. En tiedä mistä haju tulee enkä halua tietää.

Vierailija
80/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on ryhdistymis/innostumiskausia ja välinpitämättömyyskausia. Mutta olen ajatellut että se on normaalia, olen vähän tarkkaillut tässä 10 v aikana ja tuntuu että on muutamia asioita joiden laiminlyöminen johtaa siihen laiskuuskierteeseen, ja muutamia asioita joiden tekemisestä aloittaminen johtaa siihen että pystyy taas ryhdistäytymään. Ja se että toisten ihmisten seura auttaa siinä ryhdin ylläpitämisessä. En tiedä mielenterveysasioista paljonkaan, mutta tuntuisi loogiselta että sairaustilojen lisäksi olisi monellakin erilaisia lievempiä piirteitä ja taipumuksia, aivokemiallisia normaalin rajoissa olevia epätasapainoja, jotka sitten vähän heittelee sopivissa olosuhteissa, esim. stressaantuneena ja yksinäisenä.

T. Se entinen läävässä yksin asunut ja nyttemmin lapset saatuaan ryhdistäytynyt

PS. Olen myös lukenut että mantelitumake "tykkää" siitä että on jotakin monotonista tekemistä käsillä. Aivot lepää silloin. Nykyinen elämänmeno on helposti sitä että mitään ei tarvitse tehdä jos ei halua mutta on valtavasti kaikkea mielessä pyörivää. Mutta jos olisi jotain puuhailtavaa, sitä olisi paljon virkeämpi ja hyväntuulisempi. Totta kai aloittaminen on vaikeaa, mutta luulen että jos nyt vaan menisit vaikka puoleksi tunniksi tiskaamaan (laita hälytys ja vakuuta itsellesi että lopetat kun kello soi), tulisit pelkästään siitä konkreettisesta tekemisestä onnellisemmaksi.