Tehy-lehden päätoimittaja Johanna Aatsalo on kirjoittanut kirjan siitä, millaista on elää alkoholistipuolison kanssa.
Kannattaa varmaan lukea jos on vastaavassa tilanteessa.
Kommentit (33)
Alkoholismi on sairaus, jätetäänkö muutkin sairastuneet puolisot?
Ai, se on Rytkösen kanssa ollut kimpassa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos eivät ota vastaan hoitoa sairauteensa.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta jos tämä kieltää sairauden, eikä suostu hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi nimenomaan EI ole sairaus; se on tahallaan ja ilkeyttään aiheutettua, alkoholisti tuottaa tuskaa ja ongelmia läheisilleen muttei siitä piittaa. Alkoholisti on ITSE vastuussa juomisestaan, EI kukaan muu! t. mies 61 vee, vaimo juo
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi ei ole sairaus. Jos se olisi sairaus, alkoholisti hakeutuisi hoitoon ja tekisi kaikkensa parantuakseen sairaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika usein. Vaikea vammautuminen tai sairastuminen pistää monen miettimään, jaksaako ryhtyä omaishoitajaksi.
Jos edessä on kymmeniä vuosia elämää, josta lähes kaikki normaaliin parisuhteeseen kuuluva puuttuu ja oma elämäkin estyy, voi vaaka kallistua eron puolelle.
Miehet löytää nopeasti uuden kumppanin. Naiset kestää pidempään.
Alkoholistit on oma lukunsa. Alkoholismi vaikuttaa myös perheen lapsiin. Ei yhden ihmisen ongelman pidä antaa tuhota monen ihmisen elämää. Usein naiset, jotka jäävät alkoholistin luo, ovat läheisriippuvaisia ja tarvisivat itse apua. Hekin antavat lapsille väärän mallin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ohjeen Aatsalo antaisi muille vastaavassa tilanteessa oleville?
Ensimmäinen neuvo on, että kannattaa hankkia vertaistukea. Hän on itse käynyt Al-Anonin tapaamisissa ja hoitopaikkojen ryhmissä.
Toinen neuvo on vaikeampi. Parisuhde alkoholistin kanssa kannattaa lopettaa ajoissa, hän huokaa.
Luota intuitioon, älä jää odottamaan. Itsereflektio on tärkeää: mieti, mitä valintoja oikein teet elämässäsi.
Ja sitten kun yrität neuvoa ettei sitä holistia kannata loputtomiin vaan auttaa niin tulee hirveät raivot että kyllähän sitä nyt pitää auttaa ja lässynlää.
Oikeasti kokemuksen kautta voi sanoa että jossain kohtaa se auttaminen on vaan lopetettava jos/kun nuo ei muuten tajua itse haluta lopettaa ja sitä kautta päästä ehkä irti aineista. Auttamalla vaan mahdollistetaan tuon harrastuksen jatkaminen.
Johannahan sen tietää, eikös hän ollutkin kovan luokan poliisin kanssa naimisissa?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on sairaus, mutta sairautena sitä pitää verrata enemmänkin tarttuvaan tautiin kuin vaikka syöpään. Jos kumppanillasi on noro, pyrit olemaan hyvinkin tarkka ettet saa tartuntaa häneltä. Aivan samalla tavalla alkoholistipuolison kanssa täytyy olla tarkkana, ettei hänen ongelmansa sairastuta sinua ja ottaa tarvittaessa etäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi voi olla sairaus, muttei sellainen joka vaatisi muita antamaan loputtomiin energiaa, vaivaa (ja rahaa) alkoholistin harrastuksen jatkamisen mahdollistamiseksi vaan hoitomuotona tehokkaampi on avun lopettaminen.
Alkoholismi ei ole sairaus .syöpä on sairaus .
Mun mielestä ihmiset sietää ihan hirveästi p*askaa läheisiltään. Itsekin siedin, mutta sittemmin opettelin vetämään rajat.
Aikuista ihmistä ei voi pelastaa jos se ei itse halua ottaa apua vastaan ja alkoholistit ei useinkaan halua.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi ei ole sairaus .syöpä on sairaus .
Itsekin vierastan ajatusta, että alkoholismiin sairastutaan kuin sairauteen. Käytännössä alkoholisti on kuitenkin huumeaddikti ja tässä mielessä alkoholismi on mielen sairaus tai aivosairaus. Jos alkoholismista ja muista addiktioistaan haluaa toipua, on alkoholistin/addiktin itse luodattava huolellisesti alitajuntansa syvyyksiä ja mietittävä asiansa ja elämänsä hyvin tarkkaan uusiksi. Tässä tapauksessa ulkoiset "lääkitykset" ovat lähinnä tilapäisiä tukikeppejä.
Mitä on se apu mistä te jankutatte? Pitää lopettaa avun antaminen, minkä avun?
Vierailija kirjoitti:
Mitä on se apu mistä te jankutatte? Pitää lopettaa avun antaminen, minkä avun?
Mahdollistaminen. Ei mennä alkoholistin valheisiin mukaan. Ja ei anneta anteeksi jos alkoholisti laiminlyö velvollisuudet.
Jos skitsofreenikko on haitaksi esimerkiksi perheen lapsille tai lemmikeille, niin eihän tämäkään kotiin jää.
Se vaan että alkoholistia ei saa pakkohoitoon niin helposti.
Itsellä vähän särähti tuo, että lapset pelkäsi tulla kotiin ja taluttivat humalaista miestä keskellä päivää, mutta viimeinen niitti oli, kun mies ei ollut huolehtinut koirasta.
Varmaan toimittajan piikkiin menee, mutta jos olisin tuo päihdeongelmaista isäpuolta lapsuuteni pelännyt, aikuinen lapsi, niin vituttaisi.
Minkä ohjeen Aatsalo antaisi muille vastaavassa tilanteessa oleville?
Ensimmäinen neuvo on, että kannattaa hankkia vertaistukea. Hän on itse käynyt Al-Anonin tapaamisissa ja hoitopaikkojen ryhmissä.
Toinen neuvo on vaikeampi. Parisuhde alkoholistin kanssa kannattaa lopettaa ajoissa, hän huokaa.
Luota intuitioon, älä jää odottamaan. Itsereflektio on tärkeää: mieti, mitä valintoja oikein teet elämässäsi.