Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotonani on todella sotkuista ja likaista - kysy mitä vaan

Vierailija
08.08.2014 |

Muun muassa tällaista: peti petaamatta, samat vuodevaatteet olleet pitkään, roska-astiat täynnä ja roskia ympäri kämppää, tiskit tiskaamatta kaksi viikkoa, ruoantähteitä pöydillä (ei haisevia kuitenkaan, ainakaan pahasti), wc:tä ja suihkua ei puhdistettu lähes kuukauteen, imuroitu viimeksi pari kuukautta sitten, lattioiden pesua en edes muista, likaisia vaatteita hujan hajan, kaikki jätetty vain sinne missä niitä viimeksi on käyttänyt, keittiötasot täynnä muruja, hellä täynnä roiskeita, tiskialtaaseen en halua edes katsoa mutta varmaan siellä homehtuu jo vaikka mitä...

Tiedän, olen ällöttävä. Tällaisessa kuitenkin nyt asun. Herääkö kysymyksiä?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
08.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 19:01"]

kyllä me muutkin töiden jälkeen jaksetaan siivota. ja kai sulla on vapaapäiviä joskus? yritä ottaa yks projetki kerrallaan, jaat ne parille päiville. mieti, jos löydät kivan miehen (tai naisen?) yllättäen, ja haluu tulla jatkoille, auts!! jää hyvät treffit kesken:).

[/quote]

Kyllä minä tiedän että te muutkin. On minulla vapaapäiviä, mutta ei riitä energia ja mielenkiinto siivoamiseen. En harrasta yhden illan juttuja enkä kutsu spontaanisti vieraita ihmisiä asuntooni, joten noin ei voi päästä käymään. Pitäisihän sitä jakaa homma projekteihin, mutta tuntuu tylsältä siivota, jos silti jää sotkua seuraavallekin päivälle - ja sitähän jää. -ap

Vierailija
22/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lattiaan oli jääny kuvalehdistä kuvat printattuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:33"]

Muun muassa tällaista: peti petaamatta, samat vuodevaatteet olleet pitkään, roska-astiat täynnä ja roskia ympäri kämppää, tiskit tiskaamatta kaksi viikkoa, ruoantähteitä pöydillä (ei haisevia kuitenkaan, ainakaan pahasti), wc:tä ja suihkua ei puhdistettu lähes kuukauteen, imuroitu viimeksi pari kuukautta sitten, lattioiden pesua en edes muista, likaisia vaatteita hujan hajan, kaikki jätetty vain sinne missä niitä viimeksi on käyttänyt, keittiötasot täynnä muruja, hellä täynnä roiskeita, tiskialtaaseen en halua edes katsoa mutta varmaan siellä homehtuu jo vaikka mitä...

Tiedän, olen ällöttävä. Tällaisessa kuitenkin nyt asun. Herääkö kysymyksiä?

[/quote]

mulla oli kanssa tollasta, tänään siivosin koko pv, saa nähdä kauanko pysyy siistinä

Vierailija
24/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:03"]

Ihan kuin mun kirjoittamaa. Tässä vaiheessa kun kämppä on tässä kunnossa, veisi useamman päivän siivota kokonaan. Joskus olen yrittänyt siivota vähän kerrallaan, ajatellut että tänään siivoan tiskipöydän, huomenna jääkaapin, ylihuomenna vähän vessaa, mutta kun pääsen sinne vessaan asti on tiskipöytä jo ihan paskainen. Tavallaan osaan kyllä siivota, mutta sotken kaikki ennalleen niin nopeasti, etten näe edes mitään järkeä siivota enää.

Mä olen myös jotenkin vähän sokea sotkulle. Ensinnäkin mua ei okseta Tää kämppä vaikka normaali ihminen tuskin pystyisi tulemaan edes sisälle. Kyllä sotku mua ärsyttää ja haluaisin muuttua, mutta ei okseta. Toiseksi en ihan oikeasti osaa kiinnittää huomiota kaikkeen sotkuun, olen jotenkin sokea. Esim joskus siivosin kämpän ihan tiptop kuntoon, siinä meni viikon verran, olin lomalla ja siivosin melkein kaiken hereilläoloajan. Kun urakka oli valmis, pyysin kaverin kylään (en ikinä yleensä kutsu ketään, mutta nyt kun kämppä oli kerrankin siisti, halusin kutsua). Kaveri ei tiennyt missä kunnossa kämppä oli ollut, eikä tiennyt minkä urakan olin tehnyt. Jossain vaiheessa Se kommentoi, että siivoanko koskaan, kun kaikki ovet, varsinkin keittiön kaapeissa valuu paskaa. Ei myöskään viihtynyt kauaa, koska ei kuulemma halunnut käydä niin paskaisessa vessassa, vaan meni mieluummin kotiin. Ja vessaakin olin pitkään jynssännyt. En vaan näe omassa kodissa sitä sotkua realistisesti.

[/quote] mulla varmaan siistein paikka on kissanhiekkalaatikko jonka siivoan päivittäin ja kissan ruokapaikka, muuten mun astioita ja vaatteita, lehdet levällään

Vierailija
25/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ennen noin sotkuinen, nyt olen saanut sen hallintaan. Luulin myös että siivous on hirveää ja vaivalloista, ja että kun sen aloittaa niin pitää siivota 5 tuntia putkeen tauotta eikä sen takia jaksa koskaan aloittaa. Löysin netistä siivousblogin (Unfuck your habitat) joka neuvoi, että aloita siivous 5 minuuttia kerrallaan kerran tunnissa. Kun tuo alkaa luonnistua niin siivousaikaa voi lisätä. Nykyään siivoan kerran viikossa 15 minuuttia, 5 min tauko, 15 minuuttia kunnes paikat on siistinä. Sen lisäksi pyrin siivoamaan joka päivä yhden biisin keston verran. Joskus valitsen 7-minuuttisen biisin, joskus laiskana 2 minuutin biisin. Tärkeintä oli tajuta että KAIKELLA SIIVOUKSELLA ON VÄLIÄ, oli se sitten vaikka yhden ainoan sukan noukkiminen lattialta pyykkikoriin. Ja että aloittaminen on yleensä vaikeinta. Pakotan itseni siivoamaan sen yhden biisin ajan ja sitten sohvalle loppupäiväksi makoilemaan. Useimmiten kyllä jatkan siivoamista sen biisin jälkeenkin.

Lakkasin häpeämästä itseäni ja aloin pitää asuntoa siistinä itseäni varten. Tiesin että masennun helpommin jos asunto on hirveässä kunnossa. En tietenkään ole mikään täydellinen, en vieläkään pese lattioita ja samoissa lakanoissa menee useampi kuukausi, mutta jos jatkan tätä näin hiljalleen niin ehkä vuoden päästä nuokin sujuvat paremmin.

Ajattelin että jos haluan n. 5 vuoden päästä hankkia lapsia, mun on pakko opetella siivoamaan nyt. Olen lapsuudenkodista oppinut että sotku on normaalia ja siisteys erikoistapaus. En tahdo opettaa tuollaista omille lapsilleni.

Vierailija
26/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 18:16"]

Mä olin ennen noin sotkuinen, nyt olen saanut sen hallintaan. Luulin myös että siivous on hirveää ja vaivalloista, ja että kun sen aloittaa niin pitää siivota 5 tuntia putkeen tauotta eikä sen takia jaksa koskaan aloittaa. Löysin netistä siivousblogin (Unfuck your habitat) joka neuvoi, että aloita siivous 5 minuuttia kerrallaan kerran tunnissa. Kun tuo alkaa luonnistua niin siivousaikaa voi lisätä. Nykyään siivoan kerran viikossa 15 minuuttia, 5 min tauko, 15 minuuttia kunnes paikat on siistinä. Sen lisäksi pyrin siivoamaan joka päivä yhden biisin keston verran. Joskus valitsen 7-minuuttisen biisin, joskus laiskana 2 minuutin biisin. Tärkeintä oli tajuta että KAIKELLA SIIVOUKSELLA ON VÄLIÄ, oli se sitten vaikka yhden ainoan sukan noukkiminen lattialta pyykkikoriin. Ja että aloittaminen on yleensä vaikeinta. Pakotan itseni siivoamaan sen yhden biisin ajan ja sitten sohvalle loppupäiväksi makoilemaan. Useimmiten kyllä jatkan siivoamista sen biisin jälkeenkin.

Lakkasin häpeämästä itseäni ja aloin pitää asuntoa siistinä itseäni varten. Tiesin että masennun helpommin jos asunto on hirveässä kunnossa. En tietenkään ole mikään täydellinen, en vieläkään pese lattioita ja samoissa lakanoissa menee useampi kuukausi, mutta jos jatkan tätä näin hiljalleen niin ehkä vuoden päästä nuokin sujuvat paremmin.

Ajattelin että jos haluan n. 5 vuoden päästä hankkia lapsia, mun on pakko opetella siivoamaan nyt. Olen lapsuudenkodista oppinut että sotku on normaalia ja siisteys erikoistapaus. En tahdo opettaa tuollaista omille lapsilleni.

[/quote]

Niin ja tähän lisäisin, että siivous on samanlaista kuin painonhallinta: Se että kerran pari vuodessa siivoaa kaiken tai pitää tiukkaa dieettiä ei auta mitään, vaan tavoitteena on elämänmuutos: Otetaan tavaksi siivota joka päivä, ja syödä terveellisesti joka päivä. Lipsahduksia sattuu ja saakin sattua, mutta normaaliin rytmiin pitää palata heti kun pystyy.

Jos asunto on hirveässä kunnossa, kannattaa vaan rohkeasti pyytää apua sen siivoamiseen. Yksin siivoaminen voi tuntua toivottomalta. Ja kun on kerran pyytänyt apua, haluaa varmaan pitää asunnon niin hyvässä kunnossa ettei apuun tarvitse enää turvautua.

Mäkään en ennen huomannut sotkua tai välittänyt siitä, ja vaikka olin joskus siivonnut tuntikausia ystäväni pitivät asuntoani törkyisenä. Nyt kun siisteyteen on tottunut, muiden sotkuisten luona kyllä huomaa miltä näyttää kun vessaa ei ole pesty kuukausiin.

Vierailija
27/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko masentunut?

Vierailija
28/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
29/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko minä? Tutulta kuulostaa.

Vierailija
30/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tiskaat astiat. Jätät itsellesi yhden syvän lautasen, yhden tavallisen lautasen, haarukan ja veitsen, kupin sekä yhden paistinpannun sekä kattilan. Tomita muut astiat pois asunnosta. Tällä tavalla sinun on aina pakko tiskata astiat ennen kuin voit aloittaa ruoan valmistuksen/syönnin. Kätevää.

Vierailija
31/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 11:37"]

Ap, voiko sulla olla ADHD? Minkälainen sun keskittymiskyky on? Ootko lahjakas? (Monella jää ADHD huomaamatta, kun lahjakkuus ja älykkyys kompensoi).

[/quote]

En usko että voi olla ADHD, olin lapsena varsin rauhallinen ja tunnollinen oppilas, en kärsinyt koulussa keskittymisongelmista. Nykyään keskittymiskykyni on heikompi, mutta monilla taitaa olla - johtuu varmaan liiallisesta määrästä virikkeitä. Omalla kohdallani ehkäpä myös tietynlaisesta mielenkiinnon puuttumisesta. Kovin lahjakas en ole missään enkä varmaan mitenkään keskivertoa älykkäämpikään. - ap

Vierailija
32/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaus sopii myös omaan kämppääni:(

En kyllä oikeasti tykkää tällaisesta, lähdenkin tästä imuroimaan!

Vierailija
33/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 13:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:46"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:42"]

Miten elämäsi muuten sujuu? Käytkö töissä? Asuuko luonasi lapsia? Käykö teillä vieraita?

[/quote]

Vastasin tuossa äsken jo vähän samantapaiseen kysymykseen. Elämäni sujuu ihan mukavasti, parisuhdetta tosin ei ole, mutta ystäviä on, oikein hyviäkin. Käyn kesätöissä, olen opiskelija ja asun yksin. Luonani ei käy vieraita - en kehtaisi päästää sisään ketään. Kerran kävi huoltomies kun oli näin sotkuista ja kyllä hävetti aivan hirveästi. En siltikään siivonnut kuin ihan vähän sen jälkeen. -ap

[/quote]ei mikään ihme, ettei ole parisuhdetta. Muistutat yhtä tuttua, kuka on myös sika, aina kun tuo kotiin miehen niin mies lähtee juoksee. On 30v ja edelleenkin yksin

[/quote]

Enhän minä tietenkään tuo mitään miehiä tänne asuntooni, en tuttuja enkä tuntemattomia! Viimeisimpänä päästäisin tähän läävään jonkun sellaisen, johon olisin ihastunut. Henkilökohtaisesta hygieniastani kyllä huolehdin ja pukeudun puhtaisiin vaatteisiin (minulla on paljon vaatteita joten ei tarvitse usein sen takia pestä), joten enpä usko että kukaan mies arvaa millaisessa sikalassa elän. - ap

Vierailija
34/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin ystävyyden jos näkisin miten asut.

Vierailija
35/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:37"]

Lopettaisin ystävyyden jos näkisin miten asut.

[/quote]

Aika karua. Minä en lopettaisi ystävyyttäni yhdenkään ystäväni kanssa, vaikka saisin tietää joistain inhottavista tavoista, joita he itsekseen ollessaan harjoittavat. Kunhan eivät ole sellaisia, jotka vahingoittavat muita. - ap

Vierailija
36/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:34"]

[/quote]

Minä en tuosta noin vaan voi ruveta imuroimaan kun ensin pitäisi tuo lattia raivata tyhjäksi... - ap

Vierailija
37/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:51"]

[/quote]

Minä en tuosta noin vaan voi ruveta imuroimaan kun ensin pitäisi tuo lattia raivata tyhjäksi... - ap

[/quote]

Mikset raivaa? Käy vaikka vartin välein noukkimassa pari tavaraa.

Vierailija
38/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 18:51"]

Toivottavasti et tee lapsia!

[/quote]

Ei ole suunnitelmissa. Mutta sanonpa tähän silti, että olen asunut myös muiden ihmisten kanssa, esim. solussa ja kimppakämpässä ja tietenkin lapsuudenkodissani. Silloin en koskaan päästänyt asuntoa tällaiseen kuntoon. En usko että voisin elää näin sotkuisesti ja epähygieenisesti, jos minulla olisi lapsia tai edes asuinkumppani. Yksin ollessa en vaan jaksa aina välittää. -ap

[/quote]Meillä oli aina sotkuista ennen lapsia, siivoaminen evvk. Lasten syntymän jälkeen elämä ilman siivoamista ja kokkaamista kävi mahdottomaksi, joten niitä oli vain ruvettava harrastamaan. Saa nähdä miten käy, kun he muuttavat pois kotoa...

Vierailija
39/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo nyt niin kauhealta kuulosta. Itselläni usein täysin sama tilanne.

Yksin kun asuu niin ei pahemmin ole paineita tarttua luutun varteen kovinkaan säännöllisesti. Jos täällä asunnolla vierailisi edes joskus muita ihmisiä, niin siivoaminen olisi säännöllisempää, eikä kämppä pääsisi useinkaan näin pahaan kuntoon.

Jossakin minullakin toki raja menee ja aina välillä saan 'siivouspuuskia', joilla pidän asuntoni jonkinlaisessa kunnossa.

Elä siis huolehdi, et ole ainoa.

Vierailija
40/83 |
09.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:57"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2014 klo 19:51"]

[/quote]

[/quote]

Mikset raivaa? Käy vaikka vartin välein noukkimassa pari tavaraa.

[/quote]

Ei vaan huvita. Kyllä minä aina silloin tällöin sujautan jonkun tavaran paikalleen tai heitän roskan roskikseen, mutta on sen verran paljon sotkua että vähitellen siivoamalla menee varmaan loppuvuosi... - ap