Taaperoimetys: juu vai ei?
Mielestäni jos lapsi sanoo jo sanoja, ei imetystä tule jatkaa.
Kommentit (91)
Itselle ei. Muut tekee kuten tahtoo, mutta ei imetyksestä mitään hyötyä ole enää taaperoikäiselle.
Olen sitä mieltä, että naisen päässä on jotain vikaa jos haluaa imetellä taaperoikäistä. Läheisriippuvuus tai joku muu mielenterveyden häiriö. Haluaa sitoa lasta itseensä eikä halua lapsen olevan erillinen yksilö. Itse imetin lastani kun hän oli vauva, taaperoiässä sitten syötiin jo jotain muuta kuin äidin tissiä.
Tietty hienotunteisuus asiassa kuin asiassa on paikallaan. Olen imettänyt n. 2-vuotiaaksi kaikkia kolmea lastani.
Seurassa tai muutenkaan julkisesti en kuitenkaan yli 1-vuotiasta, koska tiedän sen tekevän pahaa joillekin. En tiedä miksi, mutta näin olen lukenut mm. täällä.
Kiinteitä saava vauvahan imee vain pari kertaa päivässä. Eli erittäin helppo oli ajoittaa nämä tuokiot kotioloihin. Rauhallinen, kahdenkesiknen läheisyyshetki se oli.
Vierailija kirjoitti:
Näistä taaperoimettäjistä pitää ottaa videoita. Ja kun lapsi on kouluiässä, silloin on aika jakaa niitä kavereille nähtäväksi 🤣
Kuka tällaista kirjoittaa ja yläpeukuttaa? Teiän mielestä ihan ok "kostaa" taaperoimetys lapselle nolaamalla se muiden edessä?
Ja kun joku kuitenkin tarttuu tuohon että miksi se olisi noloa jos sitä kuitenkin tehdään, niin yleensä lapset häpeävät ihmejuttuja, mua hävetti kun valokuvakansiossa oli kuva missä olen mökkirannassa alasti pikkulapsena.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että naisen päässä on jotain vikaa jos haluaa imetellä taaperoikäistä. Läheisriippuvuus tai joku muu mielenterveyden häiriö. Haluaa sitoa lasta itseensä eikä halua lapsen olevan erillinen yksilö. Itse imetin lastani kun hän oli vauva, taaperoiässä sitten syötiin jo jotain muuta kuin äidin tissiä.
Oletko myös sitä mieltä että WHO haluaa kaikille maailman ihmisille mielenterveyden häiriöitä, vai miten selität itsellesi maailmanlaajuisen suosituksen?
Vierailija kirjoitti:
Tietty hienotunteisuus asiassa kuin asiassa on paikallaan. Olen imettänyt n. 2-vuotiaaksi kaikkia kolmea lastani.
Seurassa tai muutenkaan julkisesti en kuitenkaan yli 1-vuotiasta, koska tiedän sen tekevän pahaa joillekin. En tiedä miksi, mutta näin olen lukenut mm. täällä.
Kiinteitä saava vauvahan imee vain pari kertaa päivässä. Eli erittäin helppo oli ajoittaa nämä tuokiot kotioloihin. Rauhallinen, kahdenkesiknen läheisyyshetki se oli.
Kyllä lapsen kanssa voi viettää muutekin kahdenkeskisiä läheisyydenhetkiä kuin tunkemalla tissin suuhun.
Vauva tarvitsee äidinmaitoa, kun ei vielä pysty sulattamaan muuta ravintoa. Siinä kohtaa kun mahaan menee jo vellit ja mössöt, ei enää tarvitse tissiä.
Läheisyyttä voi antaa sylittelemälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsen kanssa voi viettää muutekin kahdenkeskisiä läheisyydenhetkiä kuin tunkemalla tissin suuhun.
Eikös tässä juuri kerrottu, että ei sitä tissiä tarvitse tunkea suuhun. Lapsi tulee ja ottaa sen itse esiin.
Paitsi että tietenkin sinä tässä tilanteessa osoittaisit läheisyyttä kieltämällä ja mahdollisesti läppäämällä sormille, eiköstä juu?
Vierailija kirjoitti:
Vauva tarvitsee äidinmaitoa, kun ei vielä pysty sulattamaan muuta ravintoa. Siinä kohtaa kun mahaan menee jo vellit ja mössöt, ei enää tarvitse tissiä.
Jos tarkkoja ollaan, vauva ei tarvitse äidinmaitoa missään iässä. Korvikkeellakin elää.
Mutta äidinmaito tekee hyvää kaikille alle kaksivuotiaille vasta-aineidensa ja hyvien bakteerien ansiosta. Ja toki lapsi joka saa rintaa ja sylittelyä, saa läheisyyttä enemmän kuin toinen lapsi, joka saa vain saman määrän sylittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tässä juuri kerrottu, että ei sitä tissiä tarvitse tunkea suuhun. Lapsi tulee ja ottaa sen itse esiin.
Paitsi että tietenkin sinä tässä tilanteessa osoittaisit läheisyyttä kieltämällä ja mahdollisesti läppäämällä sormille, eiköstä juu?
No 2-vuotiaan en todellakaan antaisi nostella paitaani. Läheisyyttä meillä on annettu yllinkyllin eikä sitä ole koskaan kielletty, mutta 2-vuotiasta en enää imetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rinnat ovat kai niin seksualisoituneet nykyään, että tällainen ajatuskulku on mahdollinen. Tuskin kukaan "tunkee" rintaa lapsen suuhun, vaan lapsi ihan itse sitä haluaa.
Toki on olemassa sairasta napanuoran ylläpitämistä lapseen. Se voi jatkua aikuisuuteenkin monessa muodossa. En kuitenkaan leimaisi parivuotiaan imetyshetkiä tähän. Itsekin vieroksun, jos imettäminen menee kovasti tämän yli ja viisi- kuusivuotiaan rintaruokintaa pidän jo häiriintyneenä suhteena.
Imetän taaperoa 0-2 kertaa päivässä, koska
1. mä voin
2. haluan
3. lapsi itse haluaa
4. se on luontevaa
5. siitä on tutkitusti terveyshyötyjä sekä minulle että lapselle
6. en välitä muiden mielipiteistä, mitä tulee perhe-elämääni ja lasteni hoitoon
Että repikää siitä kauhistelijat ja imetyksen ällöttelijät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 2-vuotiaan en todellakaan antaisi nostella paitaani. Läheisyyttä meillä on annettu yllinkyllin eikä sitä ole koskaan kielletty, mutta 2-vuotiasta en enää imetä.
Eikä tarvitsekaan. WHO:n sanamuoto on ”kaksivuotiaaksi ja siitä eteenpäin, jos äiti ja lapsi niin haluavat”. Jos äiti ei halua, asia on sillä selvä.
Itse asiassa minkään ikäistä ei tarvitse imettää, jos ei halua. Jo laitoksella voi ottaa pullon käyttöön.
En ota mitään kantaa itse aiheeseen.
Mutta mikä siinä niin hiertää, jos joku imettää pidempään kuin toinen? Kovasti tuntuu herättävän tunteita. Osaisiko joku vähän psykologisempi selittää vaikka freudilaisittain tai ihan minkä tahansa koulukunnan viitekehyksestä.
Vaikka puhuttaisiin maailmanlopusta, niin ei näe näin kärkeviä ja "ällötystä" tihkuvia kommentteja. Onko taaperoimetetyistä tullut keskimääräistä enemmän sarjamurhaajia vai mitä?
Jokin peruste täytyy olla muu kuin oma iljetys.
Miksi ihmeessä olette noin ilkeitä? Miksi muiden imettäminen herättää näin negatiivisia tunteita? Miksi imettävästä äidistä pitää yrittää tehdä jonkinlainen pahis?
Mulla on neljä lasta, joita olen imettänyt 1,5-2,5-vuotiaiksi. Jokainen on kyllä näyttänyt milloin on sopiva hetki lopettaa ja äidinmaito on menettänyt merkityksensä. Ketään ei ole väkisin rinnalla pidetty eikä tietääkseni minulla ole mitään mielenterveysongelmaa.
Kaikista lapsista kasvoi fiksuja nuoria, ei ole ongelmia ollut enkä ole lapsiin mitenkään ripustautunut. Olen ihan tavallinen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku selittää, mihin tää sääntö perustuu, että puhuva lapsi ei voi olla tissillä?
Oon imettänyt omat lapseni 2- ja 1,5-vuotiaiksi, ja heillä molemmilla ensimmäiset sanat on tulleet siinä 9 kk:n iässä, mutta en ottanut sitä merkkinä lopettaa.
Sama. Ei kannata välittää näistä säälittävistä lapsettomista paskoista (edelleen ihmettelen mitä tekevät VAUVA-palstalla, se vasta säälittävää on). Tai vaihtoehtoisesti näitä keksii katkerat itsekkäät paskat joita oman lapsen hyvinvointi ei ole kiinnostanut joten ei ole ollut kiinnostusta imetykseen :).
Alemman sosiaaliluokan ilmaisutapa.
Mulla tuli molempien lasten kohdalla maitoa aivan yli äyräiden. Imetin lapsiani 1v10kk ja 1v9kk ikäisiksi. Ja jos lapsistani olisi ollut kiinni, niin olisin imettänyt vielä pidempään.
Esikoisen kohdalla maidontulo lopetettiin lääkityksellä, koska olin menossa isoon leikkaukseen ja kuopuksen vierotin itse pikkuhiljaa, koska aloin itse väsymään imetykseen.
Kummallakaan lapsella ei ole leuat kehittyneet epänormaaliksi, eikä kummallakaan ole ollut ikinä yhtään reikää hampaassa. Lapseni ovat nyt 18v ja 15v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, vauva ei tarvitse äidinmaitoa missään iässä. Korvikkeellakin elää.
Mutta äidinmaito tekee hyvää kaikille alle kaksivuotiaille vasta-aineidensa ja hyvien bakteerien ansiosta. Ja toki lapsi joka saa rintaa ja sylittelyä, saa läheisyyttä enemmän kuin toinen lapsi, joka saa vain saman määrän sylittelyä.
Kaksivuotiaalla on jo varsin hyvä oma vasta-ainetuotanto ja bakteerikanta. Hän ei tarvitse äidin bakteereja ja vasta-aineita ylläpitämään sitä.
Miten sylittelyn määrä eroaa imetettävällä ja ei-imetettävällä? Pikemminkin se ei-imetettävä saa syliä, halia, juttelua, kommunikointia. Se jolla on tissi suussa ei paljon juttele takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Imetys vähintään 1v asti on lähes pakollista, mikäli ei halua ottaa korviketta käyttöön. Kaikille korvike ei ole edes mahdollinen allergioiden takia.
Vauvat ovat hyvin harvoin allergisia lehmänmaidolle.
ensimmäiset sanat on eri kun puhuva lapsi. Alle 1v sanavarasto on yleensä mallia Äittä, iti, mumu, pipi, tms. mongerrusta.