Äitini on selkeästi narsisti. Miten toimia?
Mieli tekisi katkaista välit koska hän on todella ahdistava ihminen ja puhuu sekavia, ja yrittää kontrolloida elämää.
Toisaalta kun tunnistaa nuo piirteet ja manipuloinnin, niin onko mahdollista opetella olemaan välittämättä? Välien katkominen ei siksi ole mieluisa vaihtoehto, kun muuten menisi vähän vaikeaksi nähdä kivoja perheenjäseniä jotka asuvat hänen kanssaan. Narsistin puheet on myös yleinen naurunaihe eli tiedostamme kaikki että hän on vähän sekaisin. Mutta silti hänen seuransa on todella raskasta, enkä haluaisi olla tekemisissä. Kaikki ohjeetkin neuvovat että kauas narsistista ja äkkiä. Mutta onko joku opetellut olemaan sellaisen seurassa provosoitumatta?
Kommentit (83)
Itse arvostin elämääni niin paljon että katkaisin välit koko sukuun (katkaisu oli vaikeaa , eivät "halunneet" että välit menee). Jos olet perinnön toivossa , muista että narsisti hallitsee perinnölläkin. Tätini lupasi serkulleni osakkeensa , tällä sai serkun pauloihinsa ja hyppäämään oman pillinsä mukaan. Tätä kesti noin parikymmentä vuotta. Mitä tapahtui kun täti kuoli , serkku ei saanut mitään vaan osakeperintö jaettiin. Ja jos katkaiset välit varaudu paskamyrskyyn .
Vierailija kirjoitti:
Itse arvostin elämääni niin paljon että katkaisin välit koko sukuun (katkaisu oli vaikeaa , eivät "halunneet" että välit menee). Jos olet perinnön toivossa , muista että narsisti hallitsee perinnölläkin. Tätini lupasi serkulleni osakkeensa , tällä sai serkun pauloihinsa ja hyppäämään oman pillinsä mukaan. Tätä kesti noin parikymmentä vuotta. Mitä tapahtui kun täti kuoli , serkku ei saanut mitään vaan osakeperintö jaettiin. Ja jos katkaiset välit varaudu paskamyrskyyn .
Muistan. Hän onkin ottanut perintöasiat jo puheeksi. Olen aika varma että perintö tulee menemään yhdelle toiselle sukulaiselle, ja tämä paljastuu minulle vasta kuoltuaan, vaikkei ole mitään sellaista sanonut. Mutta saa nähdä. En varsinaisesti odota perintöä.
Usein keski-ikäisenä kolme-nelikymppisenäkin on saanut sen verran etäisyyttä omaan lapsuuden perheeseen ja nähnyt myös muiden ihmisten perhekuvioita, että ymmärtää vihdoin mitä se kaikki on. Miksi koko lapsuus tuntui niin raskaalta. Mistä kumpuaa epävarmuus. Mutta kun nämä on tajunnut ja saanut käsiteltyä voi olla entistä vahvempi ja ymmärtää maailmaa ihan eri tavoin kun joku jolla on ollut välittävät ja rakastavat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä se äiti tekee eli mistä päättelet hänen olevan narsisti?
Voitko kertoa jotain konkreettisia tilanteita tai puheita?
Epäilet minua, mutta aihetta epäilyksiin ei ole. En halua tässä alkaa käymään läpi hänen käytöstään. On kuitenkin narsistista käytöstä.
En epäile. Ihan siksi kysyin, että itse en osaisi erottaa varmaan narsistia ns. normi-ihmisestä. Mutta ei mitään, antaa olla.
Kivikissa aloitus? Yleensä narsisti väittää muiden olevan narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä se äiti tekee eli mistä päättelet hänen olevan narsisti?
Voitko kertoa jotain konkreettisia tilanteita tai puheita?
Epäilet minua, mutta aihetta epäilyksiin ei ole. En halua tässä alkaa käymään läpi hänen käytöstään. On kuitenkin narsistista käytöstä.
En epäile. Ihan siksi kysyin, että itse en osaisi erottaa varmaan narsistia ns. normi-ihmisestä. Mutta ei mitään, antaa olla.
Suosittelen lukemaan vaikka terveyskirjaston artikkelin tai muuta saman tyyppistä materiaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kivikissa aloitus? Yleensä narsisti väittää muiden olevan narsisteja.
En ole tuo. Äitini onkin väittänyt muita ihmisiä narsisteiksi, en tiedä onko hän tosissaan. En silloin hänelle myöntänyt että tiedän että hän itse on se narsisti näissä tilanteissa. Mutta tällä logiikalla minäkin olisin narsisti, joten ei tuota voi pitää narsismin kriteerinä vaan muuta käytöstä. Rajattomuus, raivokohtaukset, manipulointi ovat mm. narsismin piirteitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei pysty välttämään sitä että on narsistin kanssa tekemisissä, tärkein tapa pitää hänet kurissa on opetella ymmärtämään hänen motiivejaan. Sitten on parempi mahdollisuus muodostaa kuva siitä mitä hän milloinkin käytöksellään hakee.
narsisti hakee aina omaa etua muiden kustannuksella. haluaa rahaa, valtaa... ja päästä mahdollisimman helpolla. tarvittaessa valmis menemään niin pitkälle ettei enää lait ja muut inhimilliset ja moraaliset säännöt koske. ole hyvä.
Narsistisen perinnöt kannattaa hylätä. Narsisti nimittäin haluaa vielä haudan takaakin kostaa iskemällä viimeisen piikin eli testamentin pöytään. Kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa koko narsisti omaisuuksineen.
Oma äitinikin yrittää samaa. Vähän lupailee jotain omaisuutta ja kyselee kiinnostaisiko saada vähän ennakkoon. Taisi narsistilla mennä kahvi väärään kurkkuun kun sanoin suoraan ettei kiinnosta. Narsistin kanssa ei kannata lähteä leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös olen jo korjannut vaurioitani hyvin. Eikö sellainen vaikutelma tullut tekstistäni? Minäkin pidin n.vuoden tauon hänestä kokonaan jo.
Hyvä. Tunnistatko muidenkin ihmisten huonoa käytöstä, pidätkö puolesi? Minä ajauduin vielä vuosia välien katkaisun jälkeen muiden narsistien seuraan. Pystythän suojelemaan itseäsi tältä? Nuorella tarkoitin 20-30-vuotiasta, päättelin sanasta poikaystävä. Ei ollut tarkoitus loukata tai vähätellä sinua vaan tarkoitin, että pidemmän elämänkokemuksen myötä tulee lisää jämäkkyyttä ja itsetuntoa.
Olen oppinut myös sen, että narsistin lapsilla on usein myös narsistisia piirteitä. Tämä on ollut vaikein pala myöntää ja heilun joskus itsekin siellä rajalla. Omille lapsilleni opetin jo hyvissä ajoin rajojen asettamista ja omien tunteidensa tunnistamista, antaakseeni työkalut minua vastaan.
Jos sinulla ei ole vielä lapsia, käy hyvissä ajoin nämäkin läpi. Lapsesi hyötyvät siitä, että tunnet itsesi. Kuulostat järkevältä, selviät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Usein keski-ikäisenä kolme-nelikymppisenäkin on saanut sen verran etäisyyttä omaan lapsuuden perheeseen ja nähnyt myös muiden ihmisten perhekuvioita, että ymmärtää vihdoin mitä se kaikki on. Miksi koko lapsuus tuntui niin raskaalta. Mistä kumpuaa epävarmuus. Mutta kun nämä on tajunnut ja saanut käsiteltyä voi olla entistä vahvempi ja ymmärtää maailmaa ihan eri tavoin kun joku jolla on ollut välittävät ja rakastavat vanhemmat.
ja sen takia narsisti koittaa eristää uhrinsa ettei he saa kontaktia muihin jotta uhri/orja tajua miten sekopää häntä vedättää. sitä on todella vaikea nähdä jos on vauvasta asti manipuloitu.
En jaksa lukea karjua mutta tää tubettaja käsittelee paljon narsistin kanssa pärjäämistä roolipelien avulla
Vierailija kirjoitti:
Narsistisen perinnöt kannattaa hylätä. Narsisti nimittäin haluaa vielä haudan takaakin kostaa iskemällä viimeisen piikin eli testamentin pöytään. Kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa koko narsisti omaisuuksineen.
Oma äitinikin yrittää samaa. Vähän lupailee jotain omaisuutta ja kyselee kiinnostaisiko saada vähän ennakkoon. Taisi narsistilla mennä kahvi väärään kurkkuun kun sanoin suoraan ettei kiinnosta. Narsistin kanssa ei kannata lähteä leikkimään.
jeph sieltä voi tulla hautajaislasku vaikka ei ole ollut missään tekemisissä koko ihmisen kanssa vuosi kymmeniin. "perintö" voi olla joku rasite kuten pommi valmis talo jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni myös olen jo korjannut vaurioitani hyvin. Eikö sellainen vaikutelma tullut tekstistäni? Minäkin pidin n.vuoden tauon hänestä kokonaan jo.
Hyvä. Tunnistatko muidenkin ihmisten huonoa käytöstä, pidätkö puolesi? Minä ajauduin vielä vuosia välien katkaisun jälkeen muiden narsistien seuraan. Pystythän suojelemaan itseäsi tältä? Nuorella tarkoitin 20-30-vuotiasta, päättelin sanasta poikaystävä. Ei ollut tarkoitus loukata tai vähätellä sinua vaan tarkoitin, että pidemmän elämänkokemuksen myötä tulee lisää jämäkkyyttä ja itsetuntoa.
Olen oppinut myös sen, että narsistin lapsilla on usein myös narsistisia piirteitä. Tämä on ollut vaikein pala myöntää ja heilun joskus itsekin siellä rajalla. Omille lapsilleni opetin jo hyvissä ajoin rajojen asettamista ja omien tunteidensa tunnistamista, antaakseeni työkalut minua vastaan.
Jos sinulla ei ole vielä lapsia, käy hyvissä ajoin nämäkin läpi. Lapsesi hyötyvät siitä, että tunnet itsesi. Kuulostat järkevältä, selviät kyllä.
Käytin sanaa miesystävä! Mutta en tosiaan ole nuori enää, ja tuolloin 20-30v myös minulla oli tapana ajautua narsistien seuraan. Todella ikävä elämänvaihe, mutta nyt onneksi menneisyyttä jo. Tämä äiti-asia minua vain vielä vaivaa, koska häntä en ole poistanut elämästäni. Enkä mielellään poistaisi vain tuon muun perheen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos perintö kiinnostaa kannattaa pyytää asia KIRJALLISENA narsistilta. Tulet saamaan vastauksen "etkö sinä luota minun sanaani?". Näin narsisti hallitsee ja nauraa. Narsisti harvoin jättää mitään kirjallista dokumenttia vaan haluaa kaiken tapahtuvan kahden kesken ja salassa. Eli voi myöhemmin kääntää asiat mieleisekseen.
Jos haluaa jotain hyötyä niin kannattaa pyytää maksu palveluksistaan. Ei kannata perinnön takia ketään nuoleskella. Koska sehän narsistia naurattaa kun tietää että vedättää jotain hölmöä.
Minua jäi nyt kyllä todella vaivaamaan tuo että kirjoituksestani sai kuvan että olen nuori, ja vasta opettelemassa elämää. Saan todella usein kasvotustenkin kommentteja joissa oletetaan minun olevani huomattavasti ikäistäni nuorempi. Luulin viesteistäni edes olevan selvää että nämä asiat on jo käsitelty ja manipuloinnin taakse nähty, ja nyt tarvitsen vain käytännön ohjeita narsistin sietämiseen elämässä. Varmasti kommentoija tarkoitti hyvää, mutta olen vähän ahdistunut tuosta oletuksesta. Luulin että olen mennyt todella pitkälle jo elämässä tässä asiassa.
Esimerkiksi työelämässä minulle kommentoidaan usein että "kun te nuoret sitä ja tätä" ja suhtaudutaan kuin en tietäisi työelämän käytäntöjä tai olisin ensimmäisessä työpaikassani. Mielestäni minä olen jo jämäkkä enkä suostu kaikkeen, osaan pitää rajojani. Mutta äitini kanssa tekemisissä ollessani minut valtaa kuvotus, en haluaisi, mutta tavallaan on pakko.
Kerro narsistille joku keksitty ongelma. Narsisti tarttuu syöttiin ja alkaa piikittelemään sinua asiasta.
Esimerkiksi kun kerroin miten raskasta pikkulasten kanssa on (ja tämä oli valitettavasti totta - en silloin ollut nähnyt narsistin naamion taakse), äitini alkoi oikein kehumaan miten ihanaa eläkeläiselämää hänellä on, miten ihanaa nukkua pitkään ja miten ihanaa juoda skumppaa puutarhan hiljaisuudessa.