Ihmisten vihamielisyys pieniä lapsia kohtaan
Olimme eilen Espoossa eräällä rannalla lastemme kanssa. Kävin vaihtamassa pienen vauvani kakkavaipan vessassa, joka toimi myös lastenhoitohuoneena. Kun tulimme vessasta ulos, jonossa seuraavana oleva keski-ikäinen nainen pysäytti minut ja halveksuvasti, että olinko jättänyt "vaipassa paksumpaa tavaraa vessan roskikseen". Minun olisi kuulemma pitänyt viedä se ulos roskikseen. Totesin ystävällisesti, että kyllä laitoin vaipan roskikseen ja kerroin kyseessä olevan myös lastenhoitohuone. Nainen ilveili meille ällöttyneenä, mutta meni kuitenkin vessaan.
Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin. Samoin vastaantuleva polkupyöräilijä ajoi melkein päin lastenvaunujamme, ja jouduin väistämään häntä pientareelle. Ollaan ihan normaali kohtelias perhe, ja pysytään kyllä riittävän sivussa eikä häiritä ketään.
Missään muualla en ole törmännyt näin aggressiiviseen käyttäytymiseen pieniä lapsia kohtaan, kuin eteläisessä Espoossa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt viittikö. Hirveä viha päällä.
Ensinnäkin, samoin minä olen kohdannut Espoossa aivan älyttömän röyhkeitä päälle kävelijöitä. Helsingin puolella vähemmän.
Toisekseen, miksi edes vaivaudut rannalla jonnekin aika likaiseen yleiseen vessaan vaihtamaan vaippaa? Onhan sinulla aina hoitolaukku, alusta, puhdistuspyyhkeet, roskapusseja ja vaippoja mukana niin minä kyllä vaihdan vaipat ulkona ollessa sopivassa paikassa missä satun lapsen kanssa olemaan, ja likavaippa muovipussiin ja pussi kiinni ja roskikseen (sisällä tai ulkona). Varsinkin haukilahden rannassa olevat ulkovessa on niin kauheat, likaiset ja pimeät etten missään nimessä menisi sinne vaipan vaihtoa varten. Hyvä että isompien lasten kanssa siinä pöntöllä voi käydä.
Kokemusta tuosta rannasta myös, ja samaa mieltä. Nyt oli kyseessä siisti ravintola vähän toisaalla ja sen lastenhoitohuone. Ap.
Liittynee tähän asiaan. Olin kesällä jäätelökioskin jonossa kahden koirani kanssa ja pidin ne vieressäni lyhyellä. Taakse tuli lapsiperhe ja yhtäkkiä yksi kakaroista hyökkää kirkuen lääppimään toista koiraani. Ehdin laittamaan jalan. Mitä helvettiä jos koira olisi pelästynyt ja purrut vaikka lasta? Minun vikahan se olisi tietenkin ollut kun vanhemmat ei osaa tai halua pitää jälkikasvuaan kurissa. Eikä tämä ollut ainoa kerta, aikaisemmin on käynyt muutaman edellisen koiran kanssa vastaava, kerran takana äitinsä kanssa kävelevä pikkulikka juoksi perään ja otti koiraani hännästä kiinni. Onneksi mukana oli silloin lauhkea noutaja eikä meidän rottweilerimme joka ei sietänyt vieraita kun suojeli omia ihmisiään niin paljon. Vissiin pitää hankkia kuonokopat koirille julkisilla paikoilla liikkumiseen ihan vain siksi kun koskaan ei tiedä mistä suunnasta säntää joku kakara mikä ei ole vanhempiensa hallinnassa. Pahimmillaan joutuu vielä käräjille ja koira piikille vain siksi että vanhemmat ei kykene huolehtimaan jälkikasvustaan etteivät ne häiriköi muita ihmisiä. Miksi annatte lapsenne säntäillä holtittomasti ja annatte niiden häiritä muiden elämää?
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla ollaan vihamielisiä lapsia ja lapsiperheitä kohtaan. Kokemus Helsingistä, ns. hyvältä lapsiperhealueelta.
On kyllä omankin kokemukseni mukaan ihan fakta. En tiedä mistä johtuu...olisko täällä paljon lapsettomia tai meno muuten kärttyisämpää?
Aika mielenkiintoiseksi menee keskustelu, kun miettii mikä oli ap:n alkuperäinen pointti. Miten ihmeessä kaikki keksii, että hänen vauva ja taapero olisivat olleet huonokäytöksisiä? Eikös tässä nyt olleet huonokäytöksisiä vessan nainen ja päälleajava pyöräilijä? En tajua.
Mulla ei ole lapsia, mutta pidän lapsista. Ja olen kyllä huomannut joidenkin paheksuvan asenteen lapsiperheitä kohtaan. Pahinta ovat juuri tässäkin ketjussa esiin tulevat piiloasenteet, joiden mukaan lapset saavat kyllä tulla julkiselle alueelle jos käyttäyvät kuin hyvin kasvatetut koirat eli lyhyessä hihnassa, ei melua, ei hajuja, ei mitään sellaista, mikä on ihan normaalia lapsen toimintaa. Lapsillakin on oikeus kävellä metsäteillä, hieman hypelläkin, harjoitella pyörälläajoa, leikkiä ja iloita, kuten myös haista ja kuulua. Perheen vanhemmat toki ohjeistavat lapsiaan, mutta lapsi on juurikin siksi lapsi, ettei aina muista kaikkia ohjeistuksia. Tottakai vauvan kakkavaippa haisee pahalle, mutta useimmin siellä vessassa haisee kyllä ihan jotkut muut asiat ja epäsiisteys on muiden kuin lasten tuotosta.
Tää menee ohi aloituksesta mutta mulla on kokemusta siitä ettei lasten meluavaan ja häiritsevään remuamiseen yleisellä paikalla puututa mitenkään vanhempien toimesta. Esim sisustus/rautakaupoissa joissa vanhemmat vaan keskittyvät tuotteisiin lapset saa juosta ja remuta eikä vanhemmat edes yritä hillitä heitä. Kunnes joku lapsista satuttaa itseään niin vanhemmat mulkoilee henkilökuntaa että heidän vika kun kullannuppuun sattuu. Herätys vanhemmat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuupa mieleen eräs kotonani vieraillut lapsiperhe.
Kylpyhuoneen roskikseeni laitan lähinnä wc-paperin hylsyjä, joten en sitä tyhjennäkään usein. No tämäpä mamma oli mitään sanomatta mojauttanut sinne jälkikasvunsa ripulivaipan.
Meinasi seuraavana päivänä oksennus lentää kun menin kylpyhuoneeseen. Sattuneesta syystä en tätä perhettä kotiini enää kutsunut ennenkuin lapsilta oli vaippaikä ohi.Olisiko heidän pitänyt ottaa ripulivaippa omaan laukkuunsa tai viedä teidän keittiön roskakoriin?
Arvaan, että heillä olisi pitänyt olla muovipussi käytettyjä vaippoja varten, olisivat sulkeneet vaipan tiiviisti pussiin ja vieneet pussin mukanaan.
Mutta kun perheessä on vauva, kakkavaipat alkavat tuntua ihan luonnolliselta asialta, kun niitä joka päivä näkee ja haistaa.
Minun kylpyhuoneen roskis muuten on käytettyjä terveyssiteitä varten. Varmaan joillekin kauhea ajatus sekin.
Oletko jotenkin hidasälyinen tai onko sinulla hahmottamiskykyhäiriö? Mitä sinulle tarkoittavat sanat mitään ilmoittamatta?
Vierailija kirjoitti:
Nuo kakkavaipat kyllä haisevat ihan hirveälle, etenkin tällaisessa kuumuudessa.
No voi voi. Kai nyt sinne lastenhoidon roksikseen voi jättää jos lapsella kerran kakka vaippaan tulee??! Siivoojat on sitä varten
Vierailija kirjoitti:
Vaipat ja terveyssiteet pitäisi AINA viedä suoraan ulkoroskikseen, ne haisevat hirvittävälle, mitä pitempään ovat sisällä.
Joo minäpä kans otan ton likaisen kalan hajuisen verisen tamppoonini kääritään paperiin, ja alan kiikuttaa ulos Roskikseen et varmasti kaikki näkee ja haistaa. ????
Vierailija kirjoitti:
En voi ymmärtää lapsista loukkaantujien ajatusmaailmaa. Pahimmassa tapauksessa oikein otetaan se lapsiperhe silmätikuksi ja etsitään etsimällä jotain mistä voi käydä vähän näpäyttämässä.
Sitä se sitten kai teettää kun oma elämä pyörii vain itsensä ympärillä. Kaikessa on kyse vain minusta.
Kadun suuresti pahuuttani, kun en ole tajunnut että naapurin lapset ovatkin mun elämän keskipiste.
Miten voisin heille hyvittää tämän kamaluuden?
Polvistumalla eteen ja nuolemalla varpaita? Lahjoittamalla kaiken omaisuuteni noille rääkyville paskeille?
Helsingissä ollaan musta aika ystävällisiä lapsille. Osa ihmisistä tosin vain möllöttää, jos lapsi puhuu heille. Etelä-Euroopassa lapsille puhutaan ystävällisesti. Mutta vihamielisyyttä en ole täälläkään kokenut. Espoota en juuri tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylpyhuoneen roskikseeni laitan lähinnä wc-paperin hylsyjä, joten en sitä tyhjennäkään usein. No tämäpä mamma oli mitään sanomatta mojauttanut sinne jälkikasvunsa ripulivaipan.
Meinasi seuraavana päivänä oksennus lentää kun menin kylpyhuoneeseen. Sattuneesta syystä en tätä perhettä kotiini enää kutsunut ennenkuin lapsilta oli vaippaikä ohi.Olisiko heidän pitänyt ottaa ripulivaippa omaan laukkuunsa tai viedä teidän keittiön roskakoriin?
Arvaan, että heillä olisi pitänyt olla muovipussi käytettyjä vaippoja varten, olisivat sulkeneet vaipan tiiviisti pussiin ja vieneet pussin mukanaan.
Mutta kun perheessä on vauva, kakkavaipat alkavat tuntua ihan luonnolliselta asialta, kun niitä joka päivä näkee ja haistaa.
Minun kylpyhuoneen roskis muuten on käytettyjä terveyssiteitä varten. Varmaan joillekin kauhea ajatus sekin.
Tarkoitat siis: kun perseessä on vauva, niin kaikkien muidenkin täytyy ymmärtää pitää kakkelivaippoja luonnollisena asiana. Vaikka eivät joutuisikaan niitä päivittäin tuoksuttelemaan. Ihan täytyy olla normaalia laittaa sinappivaippa kavereiden roskikseen, koska perheessä on vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vaihtoi vaipan lastenhoitohuoneessa, joten olen kyllä sitä mieltä, että jos vauvan kakkavaippa häiritsee elämää, niin kannattaa asioida muualla kuin lastenhoitohuoneissa (missä oletettavasti vaihdetaan myös pienten lasten vaippoja).
Tämä! Tarjolla oli myös erikseen naisten- ja miestenvessoja. Muutenkin rasittavaa, kun toisinaan kauppakeskuksissa ym. joutuu huutavan vauvan kanssa odottelemaan kakat vaipasta tursuten lastenhoitohuoneeseen pääsyä, ja sitten vessasta tulee viimein täysin liikuntakykyinen keski-ikäinen nainen. Ap.
Miksi lähdet sen tursuavan ja huutavan kanssa kauppakeskukseen?
Ai niin, kun minä minä minä ja minun pershedelmä ollaan maailman napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä vaipoista lähtee ihan hirvee löyhkä niin olisi hyvä viedä ne pois sisätiloista
Taidat olla lapseton. Pienen vauvan maitokakka ei haise...kuukautissiteet sen sijaan haisee. Viedäänkö nekin ulos?
NO HYI HELV. Kyllä ne pientenkin vauvojen jätökset haisee järkyttävälle. Meinaa pyörtyä!
Jos olen kutsunut kotiini vieraita niin en kyllä todellakaan odota, että vieraat alkavat itse kuskaamaan roskiaan ulkoroskikseen. Olen huomaavaisena ihmisenä varustanut vessana kannellisilla poljinroskiksilla, jotka ovat roskia varten. Mistä ihmeestä vieras voisi tietää, että kyläpaikan vessan roskikseen ei oikeasti saa laittaa kun WC-paperin hylsyjä tai että se tyhjennetään vain joskus ja jouluna? Jos jollain on tällainen tapa kotonaan (että roskis on hankittu vain hylsyjä varten) niin on typerää olettaa, että se olisi jotenkin yleinen tapa.
Jos häiriintyy vieraiden ihmisten tietyistä roskista niin sitten huomaavainen isäntä/emäntä ohjeistaa vierasta vaikka että ”meillä viedään kakkavaipat ulkoroskikseen” . Joku haukkui täällä jonkun vieraansa itsekkääksi kun oli ”käyttänyt” väärin hänen roskistaan. Minusta tämä haukkuja vaikutti aika itsekkäältä, kun kuvittelee muiden ihmisten olevan ”ajatuksenlukijoita” ja tietävän hänen oman päänsä roskissäännöt ja roskien tyhjennysvälit.
Vauva/pikkulapsiperheissä ei todellakaan yleensä ole mahdollista viedä jokaista kakkavaippaa heti ulkoroskikseen. Minusta tässä keskusteluketjussa tulee selkeästi esille vihamielisyyttä vauva/lapsiperheitä kohtaan. Kyllähän se suomalaisen kulttuurin ikävä erityispiirre on. Moni lapsiperhe yllättyy matkustaessaan ulkomaille, kuinka ystävällisiä siellä ollaankaan lapsiperheitä kohtaan verrattuna tähän kotimaahamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kylpyhuoneen roskis muuten on käytettyjä terveyssiteitä varten. Varmaan joillekin kauhea ajatus sekin.Tarkoitat siis: kun perseessä on vauva, niin kaikkien muidenkin täytyy ymmärtää pitää kakkelivaippoja luonnollisena asiana. Vaikka eivät joutuisikaan niitä päivittäin tuoksuttelemaan. Ihan täytyy olla normaalia laittaa sinappivaippa kavereiden roskikseen, koska perheessä on vauva.
Niinpä! Meillähän roskis on vain sisustuselementti vessassamme. Sitä vain ihaillaan kun sen kaunis metallinhohtoisa pinta kiiltelee niin trendikkäästi wc-käynneillä. Järkytyn aina, jos joku itsekäs vieras ei wc-käynnin jälkeen hoksaa kehua, kuinka tyylikäs ja hajuton vessamme roskis onkaan ja mikä ilo silmälle. Kerran joku ääliö oli jättänyt sormenjäljet vessamme kultapintaiseen hanaan. Siis kuinka itsekästä ja ajattelematonta! Eikö joku tajua, ettei nykyään hanoihin kosketa ilman kumihanskoja. Itse ainakin kannan mukanani kumihanskoja, ettei vaan jää epämiellyttäviä jälkiä hanoihin seuraavalle vessan käyttäjälle.
Siis koko tämä keskustelu on täynnä vihamielisyyttä lapsia kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Pitäkää lapsistanne huolta. Moni psykopaatti ottaa pienet lapset kohteeksi. Siitä on harvemmin mediassa puhetta, että jos psykopaatti vainoaa, vahtikaa ensisijaisesti lapsianne...
Voitko kertoa tarkemmin? Yritin löytää tästä tietoa, mutten löytänyt. Ihan vaan, että osaisin olla varovainen.
Vierailija kirjoitti:
Vaipat ja terveyssiteet pitäisi AINA viedä suoraan ulkoroskikseen, ne haisevat hirvittävälle, mitä pitempään ovat sisällä.
Vaipoille varattu kannellinen roskis pitää kyllä hajut sisällään.
Niin...maitokakka kyllä aikalailla mahdoton kipata pönttöön.