Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten vihamielisyys pieniä lapsia kohtaan

Vierailija
28.07.2021 |

Olimme eilen Espoossa eräällä rannalla lastemme kanssa. Kävin vaihtamassa pienen vauvani kakkavaipan vessassa, joka toimi myös lastenhoitohuoneena. Kun tulimme vessasta ulos, jonossa seuraavana oleva keski-ikäinen nainen pysäytti minut ja halveksuvasti, että olinko jättänyt "vaipassa paksumpaa tavaraa vessan roskikseen". Minun olisi kuulemma pitänyt viedä se ulos roskikseen. Totesin ystävällisesti, että kyllä laitoin vaipan roskikseen ja kerroin kyseessä olevan myös lastenhoitohuone. Nainen ilveili meille ällöttyneenä, mutta meni kuitenkin vessaan.

Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin. Samoin vastaantuleva polkupyöräilijä ajoi melkein päin lastenvaunujamme, ja jouduin väistämään häntä pientareelle. Ollaan ihan normaali kohtelias perhe, ja pysytään kyllä riittävän sivussa eikä häiritä ketään.

Missään muualla en ole törmännyt näin aggressiiviseen käyttäytymiseen pieniä lapsia kohtaan, kuin eteläisessä Espoossa. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (194)

Vierailija
121/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuollaisille vinkumaan tuleville kannata vastata yhtää mitään muuta, kuin että suksi huo** vit****. Tuollaisia ei tarvitse eikä kannata kohdella ihmisinä.

Sama toisin päin. Sinua ei kannata kohdella ihmisenä. Suksi huo ra vit tuun.

Juuri näon. Ihminen, joka ajattelee, ettei toista kannata kohdella ihmisenä, ansaitsisi tulla kohdelluksi oman ajattelunsa mukaisesti. Sen sijaan ihmisarvoa kunnioittava ihminen ansaitsee tulla kohdatuksi ihmisenä. Viisain kohtaa myös ilkeän ihmisen ihmisarvoisesti, vaikka hän ei sitä ansaitsisi.

Vierailija
122/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kakkavaipastahan kipataan ne kakat tietenkin pönttöön, ennen roskiin laittamista. Aina ei tosin onnistu, riippuu tavaran koostumuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa oman tarinani "lapsivihamielisyydestä". Olin vesiaerobicissä (en ole keski-ikäinen mamma, jos joku nyt harrastukseni perusteella näin ajattelee) uimahallissa. Kun tunti päättyi, suuntasimme tietenkin kaikki n. 15 naista suihkuhuoneeseen. Siellä seisoi suihkussa äitykkä itseään pesukintaalla antoisasti raastaen, ja hänen viereisessä suihkussa istui lattialla pikkuinen poika, joka piteli suihkupäätä käsissään ja lotraili veden kanssa. Suihkuja oli kaikkiaan viisi, ja noissa kolmessa muussa suihkussa oli myös suihkuttelija.

Lapsi sinänsä istui siinä oikein nätisti ja toimitti omaa asiaansa, mutta kun olimme seisseet jonossa hyvän tovin vapautuvia suihkuja odottaen, mutta äitykkä vain raastoi raastamistaan sillä pesukintaalla ja pikkupoika lotrasi lotraamistaan lattialla istuen, yksi seurueestamme kysäisi kuuluvasti, josko se raastaminen ja lattialla istuminen voisivat hetken odottaa, että tästä päästäisiin äkkiä huuhtaisemaan ja sitten saunaan, pois hytisemästä. Äitykkä sai järkyttävät kilarit ja alkoi itkeä, että hänen lapsellaan on oikeus käyttää suihkua siinä missä muidenkin, ja että lasta ei pestä vielä "loppuun asti", koska hänellä on hoitoaine hiuksissa vaikuttamassa. Tähän sitten joku toinen sanoi, että ei siinä muuten mitään, mutta kun täällä vain jono kasvaa ja kaksi suihkua on koko ajan varattuna, vaikkeivät he selkeästi suihkua nyt tarvitse, että eikö voisi odottaa sen hoitoaineen vaikuttamista jossain muualla, ja eikö voisi raastaa itseään sillä pesulapulla myös jossain muualla kuin suihkun kohdalla, kun täällä on pitkä ja kasvava jono odottamassa. Äitykkä alkoi itkeä ja huusi, että he eivät liiku minnekään, heillä on oikeus käyttää suihkuja, ja että hän ei voi ymmärtää tätä lapsivihamielisyyttä. Joku vielä viimeiseksi kommentoi sen, mitä varmasti kaikki ajattelimme: mitään lapsivihamielisyyttä ei tässä ollut mukana, vaan ainoastaan huonoa käytöstä ja huonoja tapoja lapsen äidin puolelta.

Ihmiset puhuvat paljon lapsivihamielisyydestä, mutta itse en ole nähnyt kertaakaan lapsivihamielistä käyttäytymistä - ainoastaan reaktioita huonoon käytökseen, joka on aina vanhempien eikä koskaan lapsen syytä. Joskus joku on täysin asiallisesti ohjannut vieraan lapsen käyttäytymistä, jolloin vanhempi paukkaa paikalle ja syyttää lapsivihamielisyydestä. Itse sain tällaiset haukut, kun pyysin lasta olemaan puhkomatta vesimelonipuolikkaiden päälle viritettyjä elmukelmuja. En huutanut, räyhännyt enkä katsonut pahasti, vaan ihan tyynesti ja ystävällisesti hymyillen sanoin, että "hei kuules, niitä ei saisi sormella tökkiä, kun tuote menee pilalle". Ennen vanhaan sanottiin, että lasta kasvattaa koko kylä, mutta nykyisin taitaisi olla parempi, jos lasten vanhempia kasvattaisi koko kylä.

Miksi pitää suihkuttaa itsensä ennen saunaa, jos tulee altaasta?

No tottakai hiet ja kloorit putsataan ennen saunaan menoa, haloo!

Tuossa tarinassa hämää se, miksei nää aerobiccaajat voineet vaan nätisti kysyä että anteeksi, voisinko nopeasti suihkuttaa välissä ennen saunaan menoa? Vaan tuollaista ihmeellistä "voisiko raastaminen odottaa hetken". Ei ihme että äiti häkeltyi.

Tuo koko juttu raastamisineen oli niin negatiiviseen sävyyn kirjoitettu, että en ihmettele että kyseinen äiti pahoitti mielensä. Ja olihan siinä ne kolme muutakin suihkua, miksei kyseinen seurue alkanut hoputtaa niiden käyttäjiä? Yleensä ystävällinen käytös saa ystävällistä vastakaikua, tuommoinen tyly komentelu ei niinkään. Toiset ei vaan tunnu edes huomaavan miten töykeää heidän ulosantinsa on.

Vierailija
124/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin."

Niistä lapsista kannattaa pitää kiinni julkisilla paikoilla. Vihaan sitä kun päin juoksee näitä mamman mussukoita joiden ei tietenkään tarvitse totella tai väistää ketään. Juostaan kun heikkopäiset. Sitten kun törmätään johonkin niin tulee poru ja vika on sen johon lapsi törmäsi.

Ja sitten ne pyöräilemään opettelevat, jotka horjuvat tiellä ihan minne sattuu eikä itse voi tietää mihin suuntaan pitäisi väistää, ettei tule törmäystä. Ja vanhemmat katsovat vierestä. Superärsyttävää.

Tätäkään kommenttia en ymmärrä. Miksi on ärsyttävää nähdä pyöräilemään opetteleva lapsi ja häntä valvova vanhempi?

Jos tuollainen ärsyttää, niin syy on kyllä jossain muualla kuin siinä lapsessa ja hänen vanhemmissaan.

Ois viisainta syytä pysyä kotipihan lähettyvillä niin kauan, että ajo on sen verran varmaa, että hallitsee pyöränsä eikä aiheuta vastatilanteita sinkoilemalla päättömästi.

Ei läheskään kaikilla ole semmoista turvallista kotipihaa jossa harjoitella. Parempi kai kevyen liikenteen väylällä opetella kuin jalkakäytävällä, parkkipaikalla tai autotiellä?

Vierailija
125/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt viittikö. Hirveä viha päällä.

Ensinnäkin, samoin minä olen kohdannut Espoossa aivan älyttömän röyhkeitä päälle kävelijöitä. Helsingin puolella vähemmän.

Toisekseen, miksi edes vaivaudut rannalla jonnekin aika likaiseen yleiseen vessaan vaihtamaan vaippaa? Onhan sinulla aina hoitolaukku, alusta, puhdistuspyyhkeet, roskapusseja ja vaippoja mukana niin minä kyllä vaihdan vaipat ulkona ollessa sopivassa paikassa missä satun lapsen kanssa olemaan, ja likavaippa muovipussiin ja pussi kiinni ja roskikseen (sisällä tai ulkona). Varsinkin haukilahden rannassa olevat ulkovessa on niin kauheat, likaiset ja pimeät etten missään nimessä menisi sinne vaipan vaihtoa varten. Hyvä että isompien lasten kanssa siinä pöntöllä voi käydä.

Vierailija
126/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä palsta on niin täynnä ihmisvihaajia? Lisäksi velat (vapaaehtoisesti lapsettomat) ovat yli-edustettuina. Miksi velat pyörivät Vauva-lehden palstalla?

Vierailija
127/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan viha kohdistu pieniin lapsiin, vaan heidän huonoon ja myös sallittuun käytökseen, joka yleensä kumpuaa vanhempien huonosta käytöksestä ja välinpitämättömyydestä kanssaihmisiä kohtaan. Vaippa-asia kuulostaa turhalta ja lapselliselta kiukuttelulta, mutta opeta lapsesi kävelemään kohteliaasti tien laidassa (eikä viemällä koko jalkakäytävä vain koska lapset, vaunut, kaksi aikuista ja koiria...). Kyllä minuakin ärsyttää kun ihmiset oikeuttavat tien tukkimisen sillä, että seurueessa on useampi henkilö. Silloin pitää väistää muita kun viedään niin paljon tilaa. Jopa sen lapsen ja he siihen kykenevät kun heidät sellaiseen käytökseen kasvatetaan. Noita aggressiivisia ja lapsellisia sukkahousupyöräilijöitä me saamme kaikki pelätä, oli lapsia tai ei. Ikävä kyllä.

Jep, se on outoa että noiden trikoopyöräilijöiden täytyy aina ohittaa ihan vierestä, vaikka tilaa olisi vieressä metritolkulla. Naurettavaa. Olisi mielenkiintoista tietää mistä moinen käytös?

Joo, siinähän voi käydä niin että vahingossa just tän pyöräilijän kohdalla satun heilauttamaan kättäni. Vahingossa ehkä osun pyöräilijään ja hän kaatuu.

Vierailija
128/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä palsta on niin täynnä ihmisvihaajia? Lisäksi velat (vapaaehtoisesti lapsettomat) ovat yli-edustettuina. Miksi velat pyörivät Vauva-lehden palstalla?

Harmittaako?

Vierailija
129/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä teit virheen kun sulloit kakkaa roskikseen, ja syytät naista, joka huomautti virheestäsi? Olet ääliö, ap🤮

En ole ap, mutta kyllähän lastenhoitohuoneeseen saa laittaa kakkavaipat roskikseen. Samoin kuin naisten wc:n roskikseen saa laittaa tamponit ja terveyssiteet. Ihme nillitystä taas. Poikkeus olisi silloin, jos kyltti tai lappu ilmoittaisi toisin.

Vierailija
130/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmittaako?

Eipä näitä toisten haukkumisviestejä ole kivaa lukea. Mun maailmassani ihmiset ovat mukavia, asiallisia ja kohteliaita toisiaan kohtaan. Nautitko itse muiden kiusaamisesta vai miksi ihmettelet sitä, että joku huomauttaa asiasta?

P.S. Tapasi ilmaista itseäsi muistuttaa eräästä tietämästäni avoimesti ihmisiä vihaavasta ihmisestä. Hän suorastaan ylpeilee sillä, että on niin negariivinen aina. En minä sellaisista pahanilmanlinnuista pidä.

Vierailija
131/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmaan viha kohdistu pieniin lapsiin, vaan heidän huonoon ja myös sallittuun käytökseen, joka yleensä kumpuaa vanhempien huonosta käytöksestä ja välinpitämättömyydestä kanssaihmisiä kohtaan. Vaippa-asia kuulostaa turhalta ja lapselliselta kiukuttelulta, mutta opeta lapsesi kävelemään kohteliaasti tien laidassa (eikä viemällä koko jalkakäytävä vain koska lapset, vaunut, kaksi aikuista ja koiria...). Kyllä minuakin ärsyttää kun ihmiset oikeuttavat tien tukkimisen sillä, että seurueessa on useampi henkilö. Silloin pitää väistää muita kun viedään niin paljon tilaa. Jopa sen lapsen ja he siihen kykenevät kun heidät sellaiseen käytökseen kasvatetaan. Noita aggressiivisia ja lapsellisia sukkahousupyöräilijöitä me saamme kaikki pelätä, oli lapsia tai ei. Ikävä kyllä.

Jep, se on outoa että noiden trikoopyöräilijöiden täytyy aina ohittaa ihan vierestä, vaikka tilaa olisi vieressä metritolkulla. Naurettavaa. Olisi mielenkiintoista tietää mistä moinen käytös?

Joo, siinähän voi käydä niin että vahingossa just tän pyöräilijän kohdalla satun heilauttamaan kättäni. Vahingossa ehkä osun pyöräilijään ja hän kaatuu.

Tuo on poliisiasia.

#modet

#nettipoliisi

Vierailija
132/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä, mä olen selvinnyt ilman mitään ilkeilyitä. Yritän ottaa muut huomioon ja lapsi käyttäytyy julkisesti hyvin. Kertaakaan ei kukaan ole sanonut mitään negatiivista, mulkoiluja en tietty huomaisi koska en itse mulkoile muita. Yleensä ihmiset vilkuttelevat lapselleni takaisin tai esim bussissa juttelevat (lapseni ei osaa vielä puhua joten ne muut ovat oma-aloitteisia).

Pakko tarkentaa, että niin mekin kaikkialla muualla, paitsi Etelä-Espoossa! Joku siinä alueessa mättää. Ap.

Mikä alue tarkemmin? Hyvä tietää, etten vahingossakaan muuta sinne koskaan.

Vierailija
133/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä pidät itseäsi vissiin kovanakin kaverina.

Vierailija
134/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo kakkavaipat kyllä haisevat ihan hirveälle, etenkin tällaisessa kuumuudessa.

Joo, siis miksi vanhemmat eivät kuljeta mukana esim.pikkupusseja, joihin voivat kääriä käytetyn vaipan, ettei haise roskiksessa?? Etenki johki helteisen rannan roskikseen jättää käryymään🤢

Mun sisko tunki kyläreissulla lapsensa vaipan keittiön sekajätteeseen sanomatta mitään, ja tunteja myöhemmin koko roskis hais hirveeltä.

Loukkaantui kun sanoin, että voitko viedä joko ton mun roskiksen mennessäs tai sen vaippas.

Ja iteki olen äiti enkä levitellyt paskavaippoja toisten haisteltavaksi.

Vierailija
135/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koko toi hesa sis.(espoo,helsinki,vantaa,kerava) on täysin kuspäitä oleva keskittymä.

Höpöhöpö. Taas yleistetään.

Vierailija
136/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistuupa mieleen eräs kotonani vieraillut lapsiperhe.

Kylpyhuoneen roskikseeni laitan lähinnä wc-paperin hylsyjä, joten en sitä tyhjennäkään usein. No tämäpä mamma oli mitään sanomatta mojauttanut sinne jälkikasvunsa ripulivaipan.

Meinasi seuraavana päivänä oksennus lentää kun menin kylpyhuoneeseen. Sattuneesta syystä en tätä perhettä kotiini enää kutsunut ennenkuin lapsilta oli vaippaikä ohi.

Olisiko heidän pitänyt ottaa ripulivaippa omaan laukkuunsa tai viedä teidän keittiön roskakoriin?

Arvaan, että heillä olisi pitänyt olla muovipussi käytettyjä vaippoja varten, olisivat sulkeneet vaipan tiiviisti pussiin ja vieneet pussin mukanaan.

Mutta kun perheessä on vauva, kakkavaipat alkavat tuntua ihan luonnolliselta asialta, kun niitä joka päivä näkee ja haistaa.

Minun kylpyhuoneen roskis muuten on käytettyjä terveyssiteitä varten. Varmaan joillekin kauhea ajatus sekin.

Ymmärrän, että teillä joillakin synnytyksessä meni myös aivot, mutta kannattaa edes yrittää opetella normaalia käytöstä.

Onneksi oma ystäväpiiri on ihan fiksua porukkaa ja jokainen osaa kyllä avata suunsa, jos joku asia ihmetyttää. Olen itse lapseton, mutta ei minua ystävieni lapset häiritse - vaipan saa ja pitää vaihtaa myös minun luonani kyläillessä, mutta vanhemmat osaavat itse kysyä, mihin likainen laitetaan. En itse käytä kylpyhuoneen roskista juuri lainkaan, joten olisi todella paskainen (pun intended) yllätys löytää lemuava käärö sieltä. Kysyttäessä osaan ohjata keittiön roskikseen tai vaihtoehtoisesti tiedän viedä kylppärin roskat vielä saman päivän aikana.

Minä kyllä olen niin tyhmä, että jos näen kylpyhuoneessa roskiksen, luulen, että sitä saa käyttää. Ilman kysymistä.

Keittiössä olevaan roskakoriin en itse halua käytettyjä vaippoja enkä kuukautissuojia, koska minusra ne eivät kuulu samaan huoneeseen, jossa laitetaan ruokaa.

Mä olen kans sillä tavalla yksinkertainen, etten ymmärrä miksi ihmisillä ylipäänsä on ne kylppäriroskikset, kun eivät omien sanojensakaan mukaan tunnu niitä juuri käyttävän, kun ei ole tarvetta tyhjentääkään?

Sinne laitetaan roskia, koska se on roskakori. Esimerkiksi meikinpoistoon käytettyjä vanulappuja, pikkuhousunsuojia, kertakäyttöpiilareita ja niiden koteloita, hiusharjasta tyhjättyjä hiuksia; mitä nyt roskiin yleensä laitetaan. Mikään edellämainituista, ja moni muukaan roska, ei (oikein pakattuna) haise ja roskis täytyy tyhjentää aika harvakseltaan.

Miten kenelläkään käy mielessä laittaa sinne kakkavaippa ilman kysymättä ensin?!

Vierailija
137/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Samal reissulla eräs pariskunta melkein torppasi 2-vuotiaamme kumoon, kun kävelivät suoraan häntä päin."

Niistä lapsista kannattaa pitää kiinni julkisilla paikoilla. Vihaan sitä kun päin juoksee näitä mamman mussukoita joiden ei tietenkään tarvitse totella tai väistää ketään. Juostaan kun heikkopäiset. Sitten kun törmätään johonkin niin tulee poru ja vika on sen johon lapsi törmäsi.

Varsinkin värikkäämpi kansanosa antaa lastensa juosta miten sattuu kaupoissa ym. Ja jos heidän pentunsa törmää muihin ihmisiin sanoittavat nämä vanhemmat kovaan ääneen, että r a s s i s ti , siis antavat oman pennun juosta päin ja syytökset perään wtf.

Vierailija
138/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan kyllä varsin lapsivihamielisiä. Kertoohan sekin jotain, että 90-luvulle asti ruumiillinen kurittaminen oli ihan yleistä ja lapsiin suhtauduttiin kuin pikku rikollisiin, näin kärjistetysti. Siis oletettiin, että lapsi vain ilkeyttään ja vttumaisuuttaan on aikuisen silmissä vaikea, vaikka kyse oli vain siitä, ettei lapsi vielä osaa eikä hahmota asioita kuten aikuinen. Liekö sodanjälkeisen ajan perintöä. Tietenkään kasvattamattomuudessakaan ei ole mitään järkeä, mutta onneksi nykyään jo ymmärretään lapsia vähän paremmin.

Yritätkö olla sarkastinen? Tiedoksesi, että lähes kaikissa EU-maissakin lasten ruumiillinen kuritus on nykyäänkin sallittua. Suomi kielsi lasten ruumiillisen kurituksen toisena maailmassa Ruotsin jälkeen.

Vierailija
139/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ollaan vihamielisiä lapsia ja lapsiperheitä kohtaan. Kokemus Helsingistä, ns. hyvältä lapsiperhealueelta.

Vierailija
140/194 |
28.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä vaipoista lähtee ihan hirvee löyhkä niin olisi hyvä viedä ne pois sisätiloista

Taidat olla lapseton. Pienen vauvan maitokakka ei haise...kuukautissiteet sen sijaan haisee. Viedäänkö nekin ulos?

"My baby's shit does not smell." Joojoo. Klassista. :-D

No siis, pelkkää maitoa juovan vauvan kakka ei kyllä juurikaan haise.

Juu, eihän se suolistossa vuorokauden muhinut ja hapantunut maito millekään haise.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi