Sairaalassa pyydettiin ilmoittamaan lähiomainen?
Mitä jos tällaista lähiomaista ei ole, niin mitä sitten pitäisi vastata.
Mitä varten tällaista omaista tarvitaan? Siis oletetaanko tässä nyt että minun pitää yksityiskohtaisesti kertoa kaikki sairaustietoni jollekin toiselle ihmiselle,, tai että sairaalasta kerrotaan kaikki minun tietoni hänelle yksityisyydensuojasta välittämättä.
Kommentit (27)
Ei sitä ole pakko ilmoittaa, kyllä sitten kuolintapauksissa sosiaalityöntekijä ja poliisi pystyvät selvittämään kenelle kuuluu ilmoittaa menehtymisestäsi.
Kuuluu lähinnä protokollaan että jos joskus joudut sairaalaan, kenelle haluat ilmoitettavan.
Sinun ei tarvitse kertoa sille lähiomaiselle mitään sairaustietoja, eikä hänelle kerrota mitään paitsi jos annat erillisen suostumuksen halutessasi. Sitä kysytään siksi, että tiedetään kenelle ilmoitetaan jos kuolet tai joudut yllättäen sairaalaan kriittisessä tilassa.
Ihan sen vuoksi että jos potkaiset tyhjää (kuolet) ilmoittavat omaisille.
Ilmoita siihen se joka on ensimmäinen perillisesi joko testamentin tai luonnollisen perimysjärjestyksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita siihen se joka on ensimmäinen perillisesi joko testamentin tai luonnollisen perimysjärjestyksen kautta.
Myös tapailumiehen voi laittaa
En ilmoita vanhaa vanhempaani tietenkään. En ilmoita ketään, kodka en halua. Jos omaiset pitää löytää, viranomaiset ne kyllä löytävät. Ja mulle on siinä vaiheessa ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
En ilmoita vanhaa vanhempaani tietenkään. En ilmoita ketään, kodka en halua. Jos omaiset pitää löytää, viranomaiset ne kyllä löytävät. Ja mulle on siinä vaiheessa ihan sama.
Jos kuolet niin sulle on ihan sama. Jos joudut yllättäen pitkäksi aikaa sairaalaan, saatat tarvita jonkun, joka hoitaa asioitasi ollessasi poissa kotoa. Esim. laskut ja mahdolliset lemmikit. No sulla ei varmaan niitä ole koska et halua kenenkään tietävän, että olet sairaalassa. Mutta lemmikkejä omistavien yksineläjien kannattaa miettiä tällainenkin asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään pakko ilmoittaa ketään, joka ei ole ketään. Tuo kysytään niitä varten, joilla on joku läheinen jolle haluavat ilmoitettavan esim. kuoleman lähestymisestä.
Sairaalat kysyvät aina tiedot lähiomaisesta siltä varalta että sinulle sattuu jotakin ( heität veivisi). Siinä saafttaa tuhrautua vuosikymmeniä ennen kuin tietöa tarvitaan, sitä vaan ei oikein voi ennakoida. Lähiomaisen nimi, osoite ja puh, numero riittävät. Hänelle ei jaeta tietoja terveydestäsi.
Omaisten puuttuessa jonkun luotettavan, hyvän ystävän tiedotkin varmaan kelpaavat, mutta siitä on varmasti hyvä sopia hänen kanssaan ennalta.
Ja präntätä oikein paperille, mitä kaikkea toivot hänen hoitavan kun sinua ei enää ole. Sekä huolehtia siitä, että hän tietää missä ohjeet ovat. Sekä säästää sukan varteen , sanoisinko "muuttokustannukset".
Minulta kysyttiin pienen kirurgisen operaation aikaa varattaessa puhelinnumeroa johon voisi tarpeen niin vaatiessa, johon vastasin 112 - ei (muka) kelvannut...
Ei sille lähiomaiselle anneta mitään tietoja. Se on vain sitä varten ett jos vaikka kuolet, niin tietävät kehen ottavat yhteyttä.
Lähiomainen =kuka tahansa kenet koet läheiseksi. Voi olla kaveri, serkku, tai vaikka entinen naapuri jos ei muita 'kontakteja' ihmisiin ole. Minulla on puoliso, ja toisena toinen vanhemmista.
Ja asian vierestä: jos ei ole aikoihin ollut sairaalassa, kannattaa varmistaa kuka siellä 'lähiomaisena' on. Tuttavapiirissä parikin tapausta, missä esim. ex-puoliso tmv. (vuosien takaa!) roikkuu tiedoissa. Lähinnä siltä varalta, että jos on vaikka vuonna 2010 viimeksi ollut, tuolloin henkilö X merkitty, ja nyt kolarin tm. swurauksena tajuttoma joutuu sairalaan, saattavat imoittaa tuolla joka aikanaan merkitty, -kuka lieneekin, esim. ex-puoliso.
Tässä ketjussa sama asia monta kertaa. Eli jos kuolet niin tietävät kenelle ilmoittavat.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalat kysyvät aina tiedot lähiomaisesta siltä varalta että sinulle sattuu jotakin ( heität veivisi). Siinä saafttaa tuhrautua vuosikymmeniä ennen kuin tietöa tarvitaan, sitä vaan ei oikein voi ennakoida. Lähiomaisen nimi, osoite ja puh, numero riittävät. Hänelle ei jaeta tietoja terveydestäsi.
Omaisten puuttuessa jonkun luotettavan, hyvän ystävän tiedotkin varmaan kelpaavat, mutta siitä on varmasti hyvä sopia hänen kanssaan ennalta.
Ja präntätä oikein paperille, mitä kaikkea toivot hänen hoitavan kun sinua ei enää ole. Sekä huolehtia siitä, että hän tietää missä ohjeet ovat. Sekä säästää sukan varteen , sanoisinko "muuttokustannukset".
No entäs jos ei vaan ole ketään? Sanoo vaan ettei ole ketään, pakkohan sen on kelvata niille.
Jos ei ole omaisia niin sitten otetaan viranomainen hoitamaan asioita.
Olen ilmoittanut ex mieheni kun lapsi on vasta 10 v. Omista vanhemmista tehnyt hoitotahdon, että eivät saa tietää minusta mitään, tai päästä katsomaan jos olen tajuton tai kuolemassa. Niin hyvin hoitivat asiansa.
Olen ilmoittanut kaverin lähiomaiseksi.
Viranomainen.